Osituksesta taas. Vääntäkää minulle rautalangasta kiitos

Ex sotki raha asiansa pahasti avioliittomme aikana, hänellä on ulosotossa joitakin tuhansia.

Yhteistä lainaa on talolaina.
Minulla on yksi henkilökohtainen laina.

Ex:llä on nuita henkilökohtaisia lainoja ehkä 2 ja lisäksi lukemattomia luottokortti velkoja.

Yhteistä omaisuutta on talo.
Minulla ei ole avioliiton aikana hankittua omaisuutta.

Ex:llä on auto mutta ei muuta omaisuutta.

Minulla ei ole ulosottoja.

Onko todellakin niin että minä joudun osituksessa maksamaan puolet ex:n raha sotkuista?
Ex:n lakimies oli sanonut ex:lle että tottakai myös ex:n ulosotot ositetaan, lisäksi nuo luottokortti velat ositetaan vaikka en ole tiennyt kuin yhdestä luottokortista, todellisuudessa niitä oli viisi.

Ulosotossa ex:llä on esimerkiksi 500e auton hinaus lasku josta ex:n mielestä kuuluu minun maksaa puolet:
Ex kävi omalla autollaan 300km:n päässä työpaikan koulutuksessa, sillä reissulla hänen autoonsa tuli vika ja auto piti hinata kotiin.

Ex oli ostanut laskulle huoltoasemalla bensaa, karkkia ym 400e edestä ja hänen mielestään minun kuuluu maksaa puolet tuosta laskusta, vaikka bensa on mennyt hänen autoonsa, karkit ja limpparit hänen mahaansa.
Minulla oli oma auto johon itse bensat ostin.

Tuossa oli pari esimerkkiä siitä mitä ex yrittää minulla maksattaa niin kertokaa nyt viisaamat onko todellakin niin että kun ositus tehdään minä olen se joka joutuu ex:n raha sotkuista maksamaan?

Asianajajaan olen ollut yhteydessä, hän ei kuitenkaan puhelimessa sanonut juuta eikä jaata tilanteeseen, minulla on kuitenkin varattuna aika parin viikon päähän lakimiehelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Valitettavasti menee noin, menee sekä velat että varallisuus puoliksi. Eikä mitään apua siitä että et ole tiennyt näistä luottokorttilaskuista.
Eli ex saa raha sotkunsa hoidettua minun kustannuksella ja minä joudun taloudellisesti kuseen :eek: missä on oikeuden mukaisuus?
 
avioehto
Olisiko sinulla omaa lakimiestä (vaikka ammattiliiton tmv. kautta) joka voisi auttaa noissa asioissa. Saisit edes vähän kohtuullistettua noita maksupuolen hommia. Miehesi lakimies vetää 100% miehesi pussiin, siitä sille sitä palkkaa maksetaan.


Jälkiviisaus ei paljoa lämmitä, mutta.. Kannattaa tehdä se avioehto vaikka harva naimisiin menessä ajattelekaan joutuvansa joskus eroamaan. Muuten eron (osituksen) sattuessa pariskunnan varat ja velat menevät tasan 50/50, riippumatta siitä kumman ne ovat.
Toki kieroimmat osaavat pimittää omaisuuttan, mutta se onkin jo ihan eri tarina (ja kaikkea muuta kuin laillista).

Hei ja sen avioehdon voi tehdä myös myöhemmin liiton aikana.
Pitäkää puolenne.
 
viima80
totanoin. itse kyl vähän epäilen. jos on yhteiset velat niin ne menee puoliksi. mut tietääkseni jokainen vastaa omista henkilökohtaisita lainoistaa.

ja todellakin kannattaa tehdä se avioehto!! ei tartte murehtia noita asioita jos ero sattuu kuitenkin tulemaan. hmiset muuttuu.
 
f
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
totanoin. itse kyl vähän epäilen. jos on yhteiset velat niin ne menee puoliksi. mut tietääkseni jokainen vastaa omista henkilökohtaisita lainoistaa.

ja todellakin kannattaa tehdä se avioehto!! ei tartte murehtia noita asioita jos ero sattuu kuitenkin tulemaan. hmiset muuttuu.
Jokainen vastaa omista hlökohtaisista lainoistaan, totta, tavallaan. Avioliiton aikana niin onkin, mutta kun tulee ositus, lasketaan yhteen varat ja siitä vähennetään velat (molempien) ja loppu jaetaan. Eli eipä jää paljon jaettavaa, jos toisella on kauheesti velkaa.
 
viima80
http://www.lakiopas.com/lakitietoa/ositus/

tuolla on aika selkeästi se selitetty. eli miehes omaisuudesta miinustetaan hänen velkansa. sinun omaisuudesta miinustetaan sinun velka. erotukset lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella. tämän verran kummallakenin pitäisi jäädä. ja se jolla velkojen jälkeen enemmän rahaa maksaa köyhemmälle. eli kannattaa olla vähän omaisuutta ja paljon velkaa niin avioerossa saa toiselta osinkoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
totanoin. itse kyl vähän epäilen. jos on yhteiset velat niin ne menee puoliksi. mut tietääkseni jokainen vastaa omista henkilökohtaisita lainoistaa.
Näin minäkin olen luullut.
Ex väitää että joudun maksamaan kaikesta puolet.
Jos tämä pitää paikkaansa se olen minä jolla on osituksen jälkeen kaikki ulosotossa kunhan ex on kyninyt minulta kaiken.
 
Onko mitään keinoa millä selviäisin tästä sotkusta? Tietysti pitää yrittää löytää mahdollisimman kiero lakimies, kahden viikon päästä olen tietysti vähän viisaampi. Minä olen ihan paniikissa täällä, mä tiedän etten millään pysty maksamaan isoa tasinkoa ex:lle.

Mä ole sitten niin isossa kusessa etten mä millään selviä :'(
 
Osituksessa on semmoinen erikoisuus, että kun lasketaan nettovarallisuutta (omaisuus miinus velat), niin lukema ei voi olla negativiinen. Toisinsanoen jos toinen on ylivelkainen, niin hänen nettovarallisuutensa lasketaan silloin pyöreänä nollana.

Molemmilta siis lasketaan nettovarallisuus. Puolet yhteisestä omaisuudesta miinus puolet yhteisistä veloista ja päälle tietysti oma omaisuus miinus omat velat. Tasingolla sitten tasataan nämä nettovarallisuudet, eli rikkaampi maksaa köyhemmälle niin paljon, että molempien nettovarallisuudet on yhtä suuret. Ja jos toisella on enemmän velkaa kuin omaisuutta, niin tässä laskelmassa hänen nettovarallisuutensa on nolla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Osituksessa on semmoinen erikoisuus, että kun lasketaan nettovarallisuutta (omaisuus miinus velat), niin lukema ei voi olla negativiinen. Toisinsanoen jos toinen on ylivelkainen, niin hänen nettovarallisuutensa lasketaan silloin pyöreänä nollana.

Molemmilta siis lasketaan nettovarallisuus. Puolet yhteisestä omaisuudesta miinus puolet yhteisistä veloista ja päälle tietysti oma omaisuus miinus omat velat. Tasingolla sitten tasataan nämä nettovarallisuudet, eli rikkaampi maksaa köyhemmälle niin paljon, että molempien nettovarallisuudet on yhtä suuret. Ja jos toisella on enemmän velkaa kuin omaisuutta, niin tässä laskelmassa hänen nettovarallisuutensa on nolla.
Tämän laskuopin mukaan minunkin nettovarallisuuteni on nolla vaikka en ylivelkaantunut olekkaan, kun ei minulla ole mitään muuta omaisuutta kuin puolet talosta.
 
määä
Pääsääntö: Kumpikin puoliso vasta yksin omasta velastaan (asuntovelka, opintovelka, velka luottokorttiyhtiölle, kulutusluotto)
Poikkeus: talousvelat. Velasta, jonka jompikumpi on tehnyt perheen elatusta varten, vastaavat puolisot kumpikin omasta ja toistensa puolesta. Velkoja voi siis vaatia maksun jommaltakummalta (kyläkauppias).
Keskinäiset velat: pitää olla sopimus tai tuomio. Pelkkä viittaaminen avioliittolain 46 §:ään (puolisoiden keskinäinen elatusvelvollisuus) ei perusta velkasuhdetta puolisoiden välillä.

Tämmöisen ositus esimerkin löysin:
(ylisuuri velka)
A omistaa 2000 euroa. A:lla on velkaa 2500 euroa.
B omistaa 1000 euroa. B:llä on velkaa 500 euroa.
Osituslaskelma:
A:n säästö (2000-2500=) 0, B:n säästö (1000-500=) 500
A:n ja B:n omaisuuden yhteenlaskettu säästö (0+500=) 500
Kummankin avio-osan suuruus (500:2 =) 250
B:n on maksettava tasinkoa A:lle 250 euroa

Eli vaikka A:lla on enemmän velkaa kuin omaisuutta ei mene miinukselle vaan omaisuus lasketaan nollaksi
 
Elikkä jos
Talon arvo on 70000e
Talovelkaa on jäljellä 70000e

Minulla on omaisuutta 35000
talovelkaa 35000
henkilökohtaista velkaa 1000e

Ex:llä on omaisuutta 35000+muu omaisuus 2000e
talovelkaa 35000
henkilökohtaista velkaa 10000

Minun nettovarallisuus on nolla
ex:n nettovarallisuus on nolla
=kummankaan ei tarvitse maksaa tasinkoa.

Millä perusteella ex aikoo lakimiehensä kanssa kyniä minulta puolet kaikista ex:n veloista?
Täytyyhän sen lakimiehenkin tajuta tuon kaavan mukaan laskettaessa se ettei ex saa minulta penniäkään.
Jos tuo kaava pitää paikkansa ei minulla ole mitään hätää kun ei ole varallisuuttakaan.
Vituttaa palkata kallis lakimies tämmöisen takia. :headwall:
 
en tiedä
En tiedä miten menee, mutta todellakin toivon että menee niin kuin tuossa olet laskenut. Ihan mielenkiinnosta olisi itsekin tietää miten tämä menee. Olen hyvin talousasiani hoitanut, mies opetellut tässä koko suhteen ajan. Hyvin on oppinut, mutta täytyy toivoa että jatkossakin ymmärtää miten rahaa käsitellään. Olemme kyllä puhuneet asiasta, kummaltakin kuitenkin kaikki menee yhteisille lapsille.
 
ammattilainen tekemään
Kannattaa ottaa ammattilainen tekemään ositus. Me tehtiin pari viikkoa sitten ja vaikka oli aika selkeästi jaettavissa niin silti tuli yllätyksiä. Mutta meillä meni näin: omaisuus-velat laskettiin erikseen, yhteenlasketusta velattomasta omaisuudesta omaisuus jaettiin avioehdon mukaan 8jos ei ole niin sitten 50/50) ja se omaisuus piti jäädä velattomana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Jos tuo kaava pitää paikkansa ei minulla ole mitään hätää kun ei ole varallisuuttakaan.
Vituttaa palkata kallis lakimies tämmöisen takia. :headwall:
Voihan se ex väittää mitä tahansa, oli se sitten hänen lakimiehensä sanomaa todellisuudessa tai ei :whistle:

Lakimiehen veloitus on semmoisen 100-150 euro per tunti, ja tuohon menee ammattilaiselta muutama tunti. Eli loppujen lopuksi aika pieni raha siitä, että pääsee exän jutuista siististi eroon.
 
ninsku
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Elikkä jos
Millä perusteella ex aikoo lakimiehensä kanssa kyniä minulta puolet kaikista ex:n veloista?
Täytyyhän sen lakimiehenkin tajuta tuon kaavan mukaan laskettaessa se ettei ex saa minulta penniäkään.
Jos tuo kaava pitää paikkansa ei minulla ole mitään hätää kun ei ole varallisuuttakaan.
Vituttaa palkata kallis lakimies tämmöisen takia. :headwall:
Sori. Vituttaa varmasti, mutta kun eksäsi käyttää lakimiestä, sinunkin on pakko. Muuten vievät tuhkatkin pesästä. Et tarvitse kieroa lakimiestä, vaan ihan tavallisen perheoikeuden tuntevan lakimiehen.
 

Yhteistyössä