Osittainen hoitovapaa? kumpi lyhyempi työpäivä vai työviikko?

Mitä mieltä olette, kumpi parempi, toimivampi, teille hyväksi havaittu lyhyempi nelipäiväinen työviikko vai lyhyempi työpäivä 6h ja viisi päivää viikossa?

Olen lähdössä (näillä näkymin) takaisin työelämään vuoden alussa ja ajattelin osittaista hoitovapaata pitää. Ja todennäköisesti työantajalle ihan sama mutta kumpaa ehdottaisin?

Tyttö on sit hoitoon mennessä (päiväkotiin haettu) 1v 7kk ja meillä molemmilla työmatkat kestää noin 45min että päivälle pituutta tulee vaikka toinen veisi ja toinen hakisi. mutta silti tässä mietin...

Miten teillä?
 
vieras
Työnantajanhan ei ole pakko nelipäiväiseen viikkoon suostua, joten siihen kannattaa varautua.

Muuten asia riiippuu omasta työstäsi (miten lyhennystapa vaikuttaa töistä selviytymiseen), päiväkodin rytmistä (lyhennyksestä ei ole hyötyä jos hakuaika sattuu keskelle päiväuniaikaa) ja noista työmatkoista.

Minä tein ensin nelipäiväistä, mutta päivistä tuli työmatkojen vuoksi ihan liian pitkiä 2-vuotiaalle. Sitten vaihdoin jokapäiväiseen lyhennykseen ja totesin, etten selviydy töistä sillä tavoin työrytmin vuoksi (työmäärähän säilyy usein entisellään, vaikka työaika lyhenisi). Taloudellinen hyöty töihin menostakin oli loppujen lopuksi aivan minimaalinen. Lopulta kypsyin ja vaihdoin työhön, jossa oli sekä lyhyempi työaika että -matka.
 
Kiitos vastauksesta! kyllä se haku menee lyhennetyllä työpäivälläkin päikkäriajan yli... mukava kuulla muiden ratkaisuja koskien lasten päivähoitoa ja työelämää... kun tässä vieläkin olen vähän kahden vaiheilla lähdenkö nyt siihen rumbaan...

Onko muita mielipiteitä.....
 

Yhteistyössä