Osittainen hoitovapaa (ekaluokka)

voisko joku selventää mulle, minkälaisia mahdollisuuksia ekaluokkalaisen vanhemmalla on jäädä osittaiselle hoitovapaalle? eli esim tehdä 6h työpäivää.. Paljonko kela maksaa jotakin korvausta, kuinka pian pitää anoa ja onko joku maksimi määrä kuinka kauan vanhempi voi tehdä lyhennettyä työpäivää?
 
Osittaista hoitovapaata voi tehdä siihen saakka, kun lapsi lopettaa toka luokan. Kela maksaa rahaa, joka on muistaakseni siinä 70 e/kk. Työaika on sovittavissa työnantajan kanssa, mut tuo 6 h päivässä lienee aika yleinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookos:
Osittaista hoitovapaata voi tehdä siihen saakka, kun lapsi lopettaa toka luokan. Kela maksaa rahaa, joka on muistaakseni siinä 70 e/kk. Työaika on sovittavissa työnantajan kanssa, mut tuo 6 h päivässä lienee aika yleinen.
Ja lukukausi loppuu aina 31.7. eli yli sen kesän kun lapsi lopettaa tokan luokan :) Ja Kela maksaa 70 euroa/kk miinus verot.

 
Minä olen ollut osittaisella hoitovapaalla jo kolme vuotta. Kelan rahan saa kun lapsi täyttää 7v oli hän aloittanut eka luokan tai ei ja rahan maksu loppuu kun lapsi lopettaa toka luokan oli hän silloin vaikka 9-vuotias, kuten meillä tulee olemaan.
 
Paljonko suurin piirtein verot alenee, kun tehdään 6-tuntista päivää? Olen jo sille alkanut, mutta verottajaan en ole ollut yhteydessä. Kokeilin netissä tehdä veroprosentin muutoksen, mutta prosentti putosi niin alas, etten usko sen olevan totta. :LOL: Kelan 70?-verot on suoraan sanoen kuttuilua. Eikö se ole kaikkien kannalta parempi, jos vanhemmat itse hoitavat lapsen kouluun aamulla ja ovat iltapäivällä vastassa kun pieni koululainen tulee kotiin. Meillä riitti kun vain ilmoitin jääväni osittaiselle. Työnantajalta sain heti luvan aloittaa. Omassa kylässämme ei ole iltapäiväkerhoa, eikä kunnallisiin hoitopaikkoihin mahdu. Näin ratkesi monta pulmaa. Toivottavasti rahat riittää =)
 

Yhteistyössä