Minulla on neljä lasta. Keskimmäiset kaksoset, joissa todettiin hepatoosi. Oireeton! Otettiin KYSissä rutiinisti maksa-arvot ja jäin heti kiinni. Sairaalassa olin ennen lasten syntymää 3 viikkoa kunnes lapsivedet meni 34 +5 ja kaksoset leikattiin. Nuorimmaisen kanssa kontrollit aloitettiin automaattisesti 30 viikolla ja heti olivat arvot koholla. Olin osastolla 6 viikkoa ennen vauvan syntymää! Sydänkäyriä otettiin 4 kertaa päivässä ja niiden välillä sain käydä kävelyllä ja liikkua kaupungilla lähimaastossa. Minulla ei ole hepatoosista ollut mitään oireita - ei kutinan kutinaa!
Täytyy myöntää, että kun koti oli kaukana aika oli pitkä ja kävi raskaaksi - seitsemän viikkoa on pitkä aika. Lukeakaan ei aina jaksa, saatikka kesällä tollotaa iänikuisen vanhoja uusintoja... Kotona odotti mies ja kolme lasta. Kävivät noin joka kolmas tai toinen päivä katsomassa, ikävä oli todella kova. Mutta siitä selvittiin. Tyttö leikattiin 37 + 0 viikoilla, koska lääkityksestä (Adursal + kortisooni) ei ollut mainittavasti apua ja arvot nousivat loppua kohden. Sain tytön heti vierihoitoon ja pitkä sairaalassaoloaika unohtui saman tien. Olimme leikkauksen jälkeen 4 päivää vielä sairaalassa ja sitten kotiin.
Nyt odotan viidettä. RV 36 + 2. Tällä viikolla sappihapot olivat hiukan koholla ensimmäistä kertaa. Olen siis päässyt näin pitkällä ja saanut olla kotona koko kesän - ihanaa! KYSistä sain kotiin Adursal lääkityksen ja viikon välein käyn verikokeissa ja äitipolilla. Maksa-arvot olleet vielä normaalit.
Huomenna taas verikokeeseen ja alkaa jännääminen, olisiko arvo laskenut vai onko maksa-arvotkin nousseet! 7 viikkoa jatkunut tulosten jännittäminen meinaa viedä välillä hermot. Joka kerta valmistaudun sairaalaan lähtöön...Toivottavasti tällä kertaa päästäisiin sinne 38 rv, minne hoitava lääkäri kovasti toivoo.
Onko kenelläkään kokemusta Adursalin sivuvaikutuksista? En muista, että edellisessä minulla olisi ollut mitään oireita, mutta nyt on maha löysä ja sekaisin koko ajan...Olisiko lääkkeestä vai mistä lie...