osastoseurannassa enene la:ta

miten siellä saa ajan kulumaan jos joutuu jonkin takia (myrkytys,hepatoosi tms)olemaan sydänkäyräseurannassa ennen laskettua aikaa tai käynnistystä......... siis vaikka viikon tai pari. :x :ashamed: :'(

Itse olin osastolla pari päivää ennen kuin tyttö syntyi..
Ajan saa kulumaan lähinnä lukemalla tai ristikkoja täyttämällä,ulkona tai kanttiinissa käymällä..ja silti tuntu että aika ei kulu millää..ei enää toiste kiitos =)

Kaksi kertaa olen joutunut olemaan hepatoosin takia. Ensin kaksi viikkoa ja toisella kerralla viikon verran. Ihan hyvin aika kului kun tutustui toisiin osastolla olijoihin. Ruoka ajasta ruoka aikaan siellä elellään eli koko ajan syödään. Välillä käydään jätelöllä kahvilassa ja luetaan lehtiä. Ja ennen kaikkea jännitetään että kuka pääsee seuraavaksi synnyttämään!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kengurumeininki:
Kaksi kertaa olen joutunut olemaan hepatoosin takia. Ensin kaksi viikkoa ja toisella kerralla viikon verran. Ihan hyvin aika kului kun tutustui toisiin osastolla olijoihin. Ruoka ajasta ruoka aikaan siellä elellään eli koko ajan syödään. Välillä käydään jätelöllä kahvilassa ja luetaan lehtiä. Ja ennen kaikkea jännitetään että kuka pääsee seuraavaksi synnyttämään!!

olitko yhden raskauden aikana 2 kertaa vai 2 raskautta ja molemmaissa olit osastolla eli hepatoosi uusi toisessa?

Minulle tuli raskaus myrkytys ja olin vuodeosastollä käynnistyksessä vajaan vuorokauden, ennen kuin synnytys alkoi.
Uskon, että raskausviikot vaikuttavat asiaan. Huonetoveriani oli käynnistelty runsaan viikon ja hänellä oli silloin rv36 (raskausmyrkytys myöskin). Minulla oli silloin rv 39+4.

Kokemuksista tai ajan kulumisesta en rupea kertomaan, en halua kenellekään etukäteen mitään kammoa ;)

lady of the lake
Olin esikoiselta n.viikon ennen synnytystä osastolla raskausmyrkytyksen takia.Aika kului ihan hyvin kun oli mukana luettavaa ja ristikoita.Miehelläkin sattui olemaan loma tuolloin niin oli paljon luonani, samoin esim.omat vanhempani vierailivat osastolla jne.Uusia tuttujakin sain osastolla ollessani ja siinähän sitä turistiin muiden kanssa :)

Niin siis olin osastolla kahdesta eri raskaudesta.Hepatoosi uusi toisessa raskaudessa, mikä on kuulemma yleistä kun raskaudet ovat lähekkäin. Lapsille tuli ikäeroa 1v2kk. Nyt olen kolmatta kertaa raskaana (tyttö on 2v4kk ja poika 1v2kk) ja nyt jo rv20 ja seurataan kutinoita. Rv30 eteenpäin aletaan säännöllisesti ottamaan verikokeita että nähdään varmasti jos hepatoosi alkaan kehittyä. On kuulemma melko varmaa että hepatoosi kehittyy myös tässä raskaudessa.

Ainiin ja mulla tuli hepatoosit molemmilla kerroilla aika varhasessa vaiheessa, joten ei voitu vielä käynnistellä vaan sain adursal lääkityksen ja lääkettä kutinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kengurumeininki:
Niin siis olin osastolla kahdesta eri raskaudesta.Hepatoosi uusi toisessa raskaudessa, mikä on kuulemma yleistä kun raskaudet ovat lähekkäin. Lapsille tuli ikäeroa 1v2kk. Nyt olen kolmatta kertaa raskaana (tyttö on 2v4kk ja poika 1v2kk) ja nyt jo rv20 ja seurataan kutinoita. Rv30 eteenpäin aletaan säännöllisesti ottamaan verikokeita että nähdään varmasti jos hepatoosi alkaan kehittyä. On kuulemma melko varmaa että hepatoosi kehittyy myös tässä raskaudessa.

Ainiin ja mulla tuli hepatoosit molemmilla kerroilla aika varhasessa vaiheessa, joten ei voitu vielä käynnistellä vaan sain adursal lääkityksen ja lääkettä kutinaan.
Auttoiko sinulla Adursal hyvin? Minulla on kaikissa kuudessa raskaudessa ollut hepatoosi, ja viimeksi lääkitys laski arvot normaaleiksi niin hyvin, etten ollut yhtään etukäteisyötä osastolla ja pääsin ekan kerran normaalisti kotoa synnyttämään viikolla 40+2. Viitosta odottaessa ehdin myös aloittaa Adursalin, mutta vauva päätti sitten syntyä jo viikolla 34+6, joten en ehtinyt nähdä, miten paljon lääke olisi vaikuttanut.

Mutta itse asiaan: esikoista odottaessa olin 3 viikkoa ennen synnytystä hepatoosin takia osastolla, ja se oli kyllä henkisesti raskasta aikaa. Muilla kerroilla tiesin jo, mikä on homman nimi ja osasin varata valokuvia+kansioita, ristikoita ja käsitöitä mukaan. Enää toisilla kerroilla en ole niin kauan osastolla ollutkaan, maksimissaan viikon. Kyllä ekallakin kertaa oli viihdykkeitä mukana, mutta olin niin hermostunut vauvan puolesta, etten oikein osannut niistä nauttia.

Mulla adursal laski arvoja ihan hyvin, mutta mulla oli sappiarvo se joka aina nousi ei maksaarvo, ja se on kuulemma sikiölle juuri se vaarallisempi arvo. Lisäksi kutinat eivät pysyneet millään konstilla poissa, joten päätyivät molemmilla kerroilla käynnistämiseen aika aikasilla viikoilla. Lisäksi näissä taitaa olla paikkakuntakohtasia eroja aika paljon. TAYS:ssa tuntuvat käynnistävän aika helpolla, kun taas serkkuni lahdessa ei saanut hepatoosin takia käynistystä lahdessa.

Ahaa, minulla se lääke laski myös sappihapot ihan normaaleiksi. Aikaisemmissa raskauksissa, joissa Adursalia ei vielä ollut käytössä, minullakin oli hyvinkin korkeat sappihappoarvot ja synnytykset käynnistettiin kaksi kertaa viikoilla 37+3, kerran 39+2 ja kerran 36+6. Itse olen synnyttänyt OYS:ssa ja kyllä täytyy kehua hepatoosin hoitokäytäntöjen jämäköityneen ja selkeytyneen sitten esikoisen päivien. Vielä kakkosen aikaankin oli melko ihme tyyppi osastonlääkärinä, olisi noin vain pannut kotilomalle viikoksi, itse sitten kyselin, että kuinkas ne sappihapot...no, sitten katsottiin, että melko korkeat olivat ja heti alettiin käynnistämään :eek: Nelosen, viitosen ja kuutosen kohdalla ei moitteen sanaa ole sanottavana, kaikki sujui oikein selkeästi ja hyvin.

Minulla on neljä lasta. Keskimmäiset kaksoset, joissa todettiin hepatoosi. Oireeton! Otettiin KYSissä rutiinisti maksa-arvot ja jäin heti kiinni. Sairaalassa olin ennen lasten syntymää 3 viikkoa kunnes lapsivedet meni 34 +5 ja kaksoset leikattiin. Nuorimmaisen kanssa kontrollit aloitettiin automaattisesti 30 viikolla ja heti olivat arvot koholla. Olin osastolla 6 viikkoa ennen vauvan syntymää! Sydänkäyriä otettiin 4 kertaa päivässä ja niiden välillä sain käydä kävelyllä ja liikkua kaupungilla lähimaastossa. Minulla ei ole hepatoosista ollut mitään oireita - ei kutinan kutinaa!

Täytyy myöntää, että kun koti oli kaukana aika oli pitkä ja kävi raskaaksi - seitsemän viikkoa on pitkä aika. Lukeakaan ei aina jaksa, saatikka kesällä tollotaa iänikuisen vanhoja uusintoja... Kotona odotti mies ja kolme lasta. Kävivät noin joka kolmas tai toinen päivä katsomassa, ikävä oli todella kova. Mutta siitä selvittiin. Tyttö leikattiin 37 + 0 viikoilla, koska lääkityksestä (Adursal + kortisooni) ei ollut mainittavasti apua ja arvot nousivat loppua kohden. Sain tytön heti vierihoitoon ja pitkä sairaalassaoloaika unohtui saman tien. Olimme leikkauksen jälkeen 4 päivää vielä sairaalassa ja sitten kotiin.

Nyt odotan viidettä. RV 36 + 2. Tällä viikolla sappihapot olivat hiukan koholla ensimmäistä kertaa. Olen siis päässyt näin pitkällä ja saanut olla kotona koko kesän - ihanaa! KYSistä sain kotiin Adursal lääkityksen ja viikon välein käyn verikokeissa ja äitipolilla. Maksa-arvot olleet vielä normaalit.

Huomenna taas verikokeeseen ja alkaa jännääminen, olisiko arvo laskenut vai onko maksa-arvotkin nousseet! 7 viikkoa jatkunut tulosten jännittäminen meinaa viedä välillä hermot. Joka kerta valmistaudun sairaalaan lähtöön...Toivottavasti tällä kertaa päästäisiin sinne 38 rv, minne hoitava lääkäri kovasti toivoo.

Onko kenelläkään kokemusta Adursalin sivuvaikutuksista? En muista, että edellisessä minulla olisi ollut mitään oireita, mutta nyt on maha löysä ja sekaisin koko ajan...Olisiko lääkkeestä vai mistä lie...

Yhteistyössä