Osastonsihteeri!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OS

Vieras
Onko täällä sairaalassa osastonsihteereinä työskenteleviä? Millaista työ on ja mitä pitää sisällään? Millainen koulutus pitää olla? Olen lähihoitaja ja harkinnut jos alkaisin osastonsihteeriksi. :)

Hei!
Mulla on kokemusta usealta vuodelta ja useilta työnantajilta. Sairaalassa osastonsihteerin homma riippuu paljolti siitä, millaisella osasatolla olet, tai oletko sitten poliklinikalla. Ja omasta kiinnostuksestasi ja siitä, että ennen pitkää saavutat luottamusta sekä hoitajilta että lääkäreiltä ja saat vähän oman harrastuneisuutesi ja halujesi mukaan tehdä työtä. Työhön kirurgisella vuodeosastolla kuuluu papereiden valmistelu valmiiksi ns. leikkauksen esikäynnille tai suoraan osastolle tuleville potilaille. malla tarkastetaan etukäteen otetut lab.kokeet, että ovat valmiit. Potilaan kotiutuessa varataan jatkoajat(lab. rtg, yms.) oheiden mukaan sekä laitetaan kotiutuspaperit valmiiksi. Tilataan mahdolliset kyydit yms. Osaston kierron jälkeen varantaan potilaille tutkimusaikoja (mm. rtg).
Osaston puhelinliikenteen hoitaminen on myös sihteerin työtä. Papereiden purkamista epikriisin sanelun ja kirjoittamisen jälkeen. Harvassa paikassa enää osastonsihteeri kirjoittaa lääkäreiden tekstejä.
Kaiken kaikkiaan osastonsihteerin työ on erittäin monipuolista ja haastavaa. Sihteeri osastolla on välikäsi ja joka paikan höylä, kun tarvitaan kutsua huoltomiestä tms. Sihteeri on yhteydessä lähes kaikkiin yhteistyötahoihin (potilas, omaiset, kotihoito, hoitajat, lääkärit, huoltomiehet, terveyskeskus, laboratorio, röntgen, sosiaalihoitaja, taksi, ambulanssi, poliklinikat jne. jne.) Kaikki riippuu omasta itsestäsi, mitä olet valmis tekemään ja miten paljon haluat laajentaa omaa työnkuvaasi, ja millaiset mahdollisuudet sinulle siihen annetaan. kaikissa paikoissa ei kovin laaja työnkuva ole mahdollista. Minulla on onni ollut myötä, ja olen saanut todella laajan työnkuvan, vähän sellaistakin, mikä ei sihteerin työhön kuuluisi (esim. kutsun osastolle osan toimenpiteisiin tulevista potilaista ja tarkasta heidän lab.kokeensa sekä myös lähetän heitä kokeisiin). Toisaalta osastonsihteeri on myös jokaisen ns. "sylkykuppi"; potilaat ja omaiset haukkuvat ja purkavat omaa pahaa oloaan ensimmäiseen puhelimeen vastaajaan ja usein se on sihteeri. Samoin lääkärit, jotain menee pieleen sihteeri hommissa ja lääkärin työ siitä kärsii. Hoitajat ovat "kimpussa" omine asioineen jne.
Mutta kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen työhöni, toistensa kaltaisia päiviä ei ole olemassa. Ja tunne, kun saat potilaan, sen vaikeankin, asiat hoitumaan ja potilaan tyytyväiseksi, on todella hyvä Tiedät tehneesi jotain todella arvokasta, vaikka sitä ei kukaan sinulle sanoisi. Mutta itse sen tiedät.
Jos olet valmis tekemään paljon töitä, olemaan vähän kaikkien sihteeri ja palkkasi on todella pieni, päivätyössä varsinkin, ilman lisiä. Kehoita kokeilemaan.

Mun palkka on aikalailla lähellä lähihoitajan palkkaa.

Minä työskentelen leikkausosastolla ja kyllä mun työhön kuuluu myös leikkauskertomusten kirjoittaminen. Sen lisäksi leikkauspotilaiden papereiden valmistelu ennen leikkausta ja vastaavasti leikkauksen jälkeen arkistointi. Lisäksi tietysti esim. labra- ja röntgentutkimusten tilaaminen, kontrolliaikojen varaaminen, laskutus (sekä potilasta että kotikuntaa/vakuutusyhtiötä), kaikenlainen tilastointi atk järjestelmiin jne.

Kyllä minä tykkään toimia sihteerinä nimenomaa sairaalassa. En voisi kuvitella työskenteleväni esim. Nokialla (kännyköiden hyväksi) vaan ihmisten parissa, oikeasti tärkeiden asioiden parissa (terveys, syntymä ja kuolema).