Osallistuuko teidän miehet yösyöttöihin?

• Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"väsynyt"
Mun mies ei herää vauvan ähellyksee. Vituttaa, kun olen nukkunut viimeksi 6kk sitten ja mun oletetaan olevan aina niin hyvällä tuulella. Ja joo, ollaan koitettu, että syöttäisi. Herra herää vasta kun vauva alkaa kunnolla itkemään ja sen rauhottaminen uudestaan unille ei sitten taphdukkaan niin nopeasti. Mä nyt herään pienestäkin äänestä niin vauva saa maitoa ennenkuin alkaa itkemään.
Haluaisin vaan nukkua.

Peyote
Sillon ku oli vielä vauvoja, niin kyllä mies usein heräsi ja laittoi vauvan mulle syömään ja sitten hetken kuluttua siirsi pois kun usein itse nukahdin siihen.
Ekaa lasta ruokki välillä myös korvikkeella, jos huomasi, että olen todella väsynyt.

"aapee"
Pari kertaa olen tönässyt hereille niin tää kävelee päin seiniä ja heittelee maitoa pitkin pöytiä ja pitää sitä mikrossa liian kauan tai kokoaa tuttipullon päin helvettiä. Se ei vaan herää siitä unesta, kun pitäisi. Tossa metakassa ja sähläilyssä mä sitten herään ja ois ihan sama, kun minä antaisin sen pullon. Huoh...

"vieras"
esikoista täysimetin, joten mies ei voinut syöttää.
nuorempi syntyi keskosena, eikä jaksanut imeä rinnasta. pumppasin kaikki maidot pulloon, ja vuorotellen hoidettiin syötöt. syötöt jäi taas minun hoidettavaksi kun imetys alkoi onnistumaan. tietenkin jos olin todella väsynyt, mies antoi vauvalle korviketta/rintamaitoa yöllä.

Esikoinen oli pullolla, mies heräsi suurinpiirtein joka toinen kerta, loppuja olen minä imettänyt joten ei. Nousee kyllä vuorollaan muunlaiseen heräilyyn, hoiti kolmosen heräilyt kun nelonen oli vauva yms. Kyllä mäkin herään jos joku lapsista ääntelee, pukkaan kylkeen miestä jos on hänen vuoro.

[QUOTE="aapee";28765815]Pari kertaa olen tönässyt hereille niin tää kävelee päin seiniä ja heittelee maitoa pitkin pöytiä ja pitää sitä mikrossa liian kauan tai kokoaa tuttipullon päin helvettiä. Se ei vaan herää siitä unesta, kun pitäisi. Tossa metakassa ja sähläilyssä mä sitten herään ja ois ihan sama, kun minä antaisin sen pullon. Huoh...[/QUOTE]

Tekosyitä, sanon minä.

Jos miehen olisi pakko osallistua yösyöttöihin, niin kyllä hän siihen kykenisi. Väitän siis, että jos kuolisit tänään, niin vauva saisi kyllä jatkossakin ruokaa yöllä, miehen toimesta. Nyt vaan miehelle on annettu se mahdollisuus (kun kyllä vaimo kerran hoitaa!) ettei hänen ole ihan pakko vauvaa yöllä ruokkia.

Äidille korvatulpat ja vaikka eri huoneeseen nukkumaan...isälle vauva ja tuttipullo. Eiköhän ne hengissä pysy ihan molemmat.

Ja itse kysymykseen vastaan, että kyllä. Mies on jokaisen vauvan kohdalla osallistunut yösyöttöihin ja tulee osallistumaan tämänkin lapsen kanssa, joka kohtapuolin on syntymässä.

Meillä minä olin se joka ei ikinä herännyt esikoisen yöheräilyihin (vasta oikeasti kovaan huutoon heräsin), mies siis hoiti yöheräilyt 99% kokonaan siitä kun esikoinen oli 2vk ikäinen :D

Tarkoitus olisi, että tällä kertaa heräilisin minä(kin), mies kuitenkin käy töissä jne niin vähän tylsää jos hän joutuu taas heräilemään. (olen nyt rv 36)

Pari kertaa tehtiin niin, että minä nukuin vauvan kanssa makkarissa ja mies sohvalla niin minä olin lähempänä ja herääminen oli helpompaa. Olen huomannut, että nukun hieman kevyemmin silloin kun tiedän olevani yksin vastuussa siitä yöllä heräämisestä ja näin niihin yöhuutoihinkin tuli sentään herättyä silloin tällöin ja mies sai sitten nukkua. Suosittelisin, että kokeilisitte jotain tällaista silloin tällöin.

6kk ikäiselle vauvalle voi alkaa jo halutessaan suunnittelemaan myös jonkinlaista unikoulua.

"..."
[QUOTE="aapee";28765815]Pari kertaa olen tönässyt hereille niin tää kävelee päin seiniä ja heittelee maitoa pitkin pöytiä ja pitää sitä mikrossa liian kauan tai kokoaa tuttipullon päin helvettiä. Se ei vaan herää siitä unesta, kun pitäisi. Tossa metakassa ja sähläilyssä mä sitten herään ja ois ihan sama, kun minä antaisin sen pullon. Huoh...[/QUOTE]

"Pari kertaa" ja veikkaampa vielä, että on saanut kuulla nalkutusta siitä, että on kävellyt pitkin seiniä jne. Jos et anna miehelle mahdollisuutta kehittyä asiassa vaan luovutat parin kerran jälkeen ja nalkutat kannustamisen sijaan niin varmasti saat jatkossakin hoitaa kaiken itse...

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"tiiu"
Meillä osallistuu ja on osallistunut alusta asti (vauva 4kk korvikkeella.) Viikonloppuisin hoitaa toisen yön ja nyt lomilla nukutaan suht puolet ja puolet. Mulla on joinain öinä korvatulpat että saan kunnon unet ja muina öinä tönäisen miehen hereille kun herään yleensä ensin itse ähellykseen.

"vieras"
No jos mies on töissä, niin musta sillon ei kyllä miehen tarvitse öisin herätä. Suurinosa kai imettää sen ajan kun lapsi heräilee monesti öisin, joten luonnollisesti äiti herää. Äidin voi sitten antaa nukkua päivällä ja isä hoitaa ja syöttää, jos on pulloruokinnassa.

"vieras"
Itse en miestä yöherätyksillä pahemmin halunnut vaivata, kävihän hän töissä ja minä olin kotona. Kotona oli helpompaa olla silmät ristissä kuin töissä. Hän sitten töistä tullessaan hoiti vauvaa ja minä sain nukkua. Olisko mahdolista, että ap:n mies hoitaisi vauvaa illan hereillä ollessaan ja saisit nukkua sen ajan? Mihin aikaan mies menee nukkumaan ja kuinka usein vauva heräilee?

• Tykkää
Reactions: Zarppa
akava
meilläkin oli vähän niin että mies heräsi herkemmin kun minä ;) alkuun vuoroteltiin ja tällä hetkellä tehdään niin että kun vauva herää niin minä vaihdan vaipan ja sillä välin mies lämmittää korvikkeen ja sitten minä syötän ja mies yrittää heti mennä nukkumaan kun on töihin meno mutta usein ei ehdi nukahtaa, koska vauva syö reippaasti ja nukahtaa saman tien. joskus sanoo myös että nyt et sinä nouse, hän hoitaa :)

Meilläkään mies ei herännyt yhtä herkästi kuin minä, joten hoidettiin välillä puoliksi yöt. Eli mies valvoi ja katseli leffoja kahteen-kolmeen yöllä ja mun ei tarvinnut herätä kun aamuyöllä syöttämään. Aluksi syöttöjä oli noin 2-3 tunnin välein yöllä. Joskus sitten laitoin korvatulpat ja nukuin sohvalla, mutta tykkäsin enemmän noistä öistä kun hoidettiin puoliksi. Sain levättyä tarpeeksi silläkin tavalla, eikä tarvinnut murehtia, että herääkö mies.

Vähemmälle ovat miehen heräilyt jääneet koska olen imettänyt ja valtaosa heräilyistä on liittynyt vauvoilla syömiseen. Silloin kun muita heräilyitä on ollut, tilanteen mukaan mieskin on niitä hoitanut.

Tuo työssäkäynti on vähän ontuva selitys siihen ettei mies voisi osallistua yösyöttöihin (jos nuo siis ovat pullolla hoidettavia). Jos vauva heräilee useita kertoja yössä ja äiti on väsynyt niin varmasti isällä on näin halutessaan välillä mahdollisuus hoitaa osa yösyötöistä. Ei kaikki miehet suinkaan tee pitkää ja raskasta työpäivää 7 kertaa viikossa ilman lomia. Tarvittaessa mies kykenee sen yön tai pari selviämään töissä pienemmilläkin unilla.

Jos ne yösyötöt tapahtuvat niin usein ettei mies kerkeä koko yönä nukkumaan niin silloin voidaan olla jo oikeasti huolissaan äidin jaksamisesta, kun hän kerran joutuu kuukaudesta toiseen jaksamaan ilman että saa öisin nukkua lain. Eikä se vauva ole aina ainoa lapsi, eli myös äidin mahdollisuudet päikkäreihin ja lepoon päivän aikana voivat olla rajalliset.

"vieras"
Ei ole osallistunut, olen imettänyt jokaista.
Muihin yöhulinoihin on kyllä osallistunut tarvittaessa kun on useampi lapsi.
Pääsääntöisesti kuitenkin olen hoitanut yöheräilyt kun mies töissä päivät.

Kyllä osallistui. Ensimmäisenä aina heräsi ja herää vieläkin (poika 1,5v). Otti vauvan kehdosta ja toi minulle tai syötti pullosta jos olin pumpannut. Itsellä kestää hetki herätä ja mies on heti skarppi. Vaihtoi aina vaipat öisin, mä en tainnut koskaan.. Enkä siis koskaan pyytänyt heräämään tai "auttamaan".

"vieras"

Maailman ärsyttävintä toimintaa naisilta! Mies ei tee jotain, vali vali...ja sitten ku mies tekee jotain, niin ei tee sitä sitten oikein,,valivali!!

Tee itse jos ei toisen tapa kelpaa...ei se mies voi sille mitään jos on tosi uninen eikä herää niin helposti kuin sinä itkuun...

Mene vaikka toiseen huoneeseen nukkumaan tai jollekin läheiselle vklopuksi jos et pysty tuota vastuuta kantamaan...

"vieras"
Esikoinen söi korviketta joten mieskin välillä hoiti yösyötöt. Toista imetin ja ensimmäiset 8kk hän heräili vartin välein, mutta mies ei voinut yösyöttöihin osallistua koska vauva ei huolinut pulloa mutta hoitaa esikoisen jokayöiset yöheräilyt. Väsymys on jäätävää mutta siitä selviää. Meillä 1v3kk on nyt nukunut ensimmäisiä täysiä öitä ja elåmä alkaa voittaa. Tsemppiä!

Yhteistyössä