Osallistuuko miehenne TÄYSIN tasavertaisesti lastenhoitoon?

• Viestiketjun aloittaja kyssäri
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ei osallistu,ei ole yhtään vaippaa vaihtanut eikä koskaan öisin herännyt mutta en sitä työssäkäyvältä odotakkaan,riittävästi mulle kuitenkin.Syöttää,ulkoilee,leikkii ja nousee toisinaan viikonloppusin lapsen kans et mä saan nukkua ja on lapsen kans että pääsen vaikka shoppaileen tai kaverin kans lenkille.

kyllä
Kyllä osallistuu. Olemme molemmat vanhemmat työelämässä ja siis vain iltaisin ja viikonloppuisin lasten kanssa. Mies leikkaa meillä lasten kynnet, muuten hommat menee aika lailla tasan.

vieras
Osallistuu kyllä mutta ei aina tee mielellään. Pääasia että tekee kuitenki, vai? Eihän sitä itsekään aina jaksais. Joskus kyllä sanoo, että hän ei osaa tehdä jotain mutta se on vaan tekosyy ja tietää sen tasan tarkkaan itsekin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Osallistuu kyllä mutta ei aina tee mielellään. Pääasia että tekee kuitenki, vai? Eihän sitä itsekään aina jaksais. Joskus kyllä sanoo, että hän ei osaa tehdä jotain mutta se on vaan tekosyy ja tietää sen tasan tarkkaan itsekin.
paitsi aamulla herääminen silloin kun miehellä on vapaata. Se on se asia joka kyrsii ja paljon, kun mies ei juuri koskaan viitsi herätä ja itse revit itsesi pystyyn vaikka ei millään jaksais. Sanominenkaan ei auta mitään, sopimuksia on tehty mutta ne aina unohtuu, eikä jaksa jokaista kertaa ruinata erikseen, että itse sais nukkua.

hei haloo
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Ei tietenkään osallistu, koska olen hoitovapaalla. Tarvittaessa kyllä.

Olen hoitovapaalla myös. Mutta en ole piika enkä miehelleni äiti. En asu tässä yksin, en sotke yksin.
Meillä mies osallistuu täysipainoisesti OMAN kotinsa ja lastenSA huoltoon ja hoitoon, siksi, että on lastensa isä, ei siksi ettenkö minä selviäisi ..
ja viettää jopa aikaa lasten kanssa niin, että minä saan ns. vapaapäivän tai hetken.
Niin, no mitä tasapuolisesti sitten tarkoittaa? Kyllä minullakin on tarvittaessa vapaa-aikaa, mutta kyllä silti hoidan käytännössä suurimman osan lapsenhoidosta.

En puhunut tasapuolisuudesta mitään. Tasapaolisuus onkin vaikeampi määre.
Puhuin täysipainoisesta osallistumisesta oman kodin ja omien lasten hoitoon ..
Meillä työt on "jattu" niin että se tekee, joka hommasta enemmän tykkää.

Minun kädet ei kestä vettä, joten mies on hoitanut käsitiskin, pinttyneet kattilat tms. mitkä eivät koneessa ole lähteneetkään puhtaaksi.

Minä en ymmärrä autoista mitään mutta pidän pyykkihuollosta, joten jaosta tästä ei tarvitse keskustella.

Minä en osaa ajaa mönkijää, joten jos piha pitää aurata koneellisesti, mies tekee sen. Lapset istuu kyydissä ja nautti.
Jos käsin kolaaminen riittää, minä teen sen, koska pidän siitä jne.

Jos mies töistä tulee niin aikaisin, että ennättää lasten nukkumaanmenopuuiin mukaan, jätän homman hänelle täysin kokonaan.

Ihan nyt muutama esimerkki mainittakoon.

MInun työni on lasten hoito ja sitä teen sen ajan, yksin, kun mies on töissä. Kun mies on kotona, jaamme hommat sen mukaan, miten hyvältä tuntuu.

Näinhän se menisi silloinkin, jos molemmat olisimme kodin ulkopuolella töissä, kodin työt ja lasten kanssa vietetty aika jaettaisi kuten parhaalta tuntuu, mutta ne eivät olisi vain toisen vastuulla.

Ei osallistu,ei ole yhtään vaippaa vaihtanut eikä koskaan öisin herännyt mutta en sitä työssäkäyvältä odotakkaan,riittävästi mulle kuitenkin.Syöttää,ulkoilee,leikkii ja nousee toisinaan viikonloppusin lapsen kans et mä saan nukkua ja on lapsen kans että pääsen vaikka shoppaileen tai kaverin kans lenkille.
Eikö hän silloin aamullakaan vaihda vaippaa, kun lapsen kanssa nousee?

Hoitaa kyllä aivan yhtä paljon. Ei välttämättä kovin oma-aloitteisesti, mutta pyynnöstä kyllä.
muoks. niin no yöheräilyt on aikalailla minun kontillani. Mies on VALTAVAN syvä uninen ja helpommalla pääsen ku en häntä sen kummemmiin ala herättelemään, kun ei lapsen itkuun kovinkaan helposti herää. Minä kun en nuku kuitenkaan ennen kuin lapsi nukahtaa uudelleen.

Kyllä on aina osallistunut. Tai no, kyllä minä olen hoitanut yleensä lasten lääkäriaikojen varaamiset sun muut sen kaltaiset jutut ja yhteydenpidon kotoa kouluun päin, mutta kaikki muu on mennyt kyllä puoliksi, missä kumpaankin suuntaan välillä enemmän kallistellen. Johtuu varmaan siitä, että mies oli isä jo ennen meidän yhteisiä lapsia, minä siinä olin aloittelija ja luotin monessa miehen taitoihin.

Vaipanvaihto on yleensä minun juttuni, koska mies vaihtaisi mieluummin kertisvaipan, sillä kokee ne helpommiksi käyttää. Ja minusta kauniit kestot on niin kivoja, että mielelläni sen vaipanvaihdon hoidan :D Muutama AIO-vaippa meillä on miestä varten, jos hän esim. nousee aamulla lapsen kanssa ja minä jään nukkumaan. Öisin käytetään kyllä kertiksiä.

Muuten tehdään kyllä kaikki tasapuolisesti. En imetä, joten syöttäminenkin onnistuu mieheltä yhtä hyvin kuin minulta.

Lisäksi myös siivoamme yhdessä, tiskaamme vuoropäivinä jne.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Eikö hän silloin aamullakaan vaihda vaippaa, kun lapsen kanssa nousee?
Ei vaihda,mutta en mä koko päivää sentäs nuku:D

juuh
Ei osallistu. Osallistuu enemmän, esim öisin en ole koskaan noussut sängystä, mies tuo vauavn. Nukun liian sikeästi. Ja jos on kotona ni en tee mitään, hän hoitaa.

Ja olen laiska.. :ashamed:

....
Tota.. Meillä mies hoitaa lasta paljon enemmän. Minä imetän ja lypsän, mutta isä useimmiten syötttää, vaihtaa vaipat, lässyttää ja lohduttaa... Tässä odottelen aikaa kun mies lähtee töihin ja pääsen itse tutustumaan vauvaan.. Meillä lapsi oli vahinko, miehelle ihana, onnellinen vahinko ja minulle vahinko joka pisti opinnot jäihin ja elämän täysin sekaisin. Ja ikäeroa mieheen on se 16 vuotta, niin miehen luotto minun lastenhoitotaitoihini ei ole paras mahdollinen...

tissipapu
Joo, toki. Ainoa homma kotona mikä ei tunnu häneltä oikein luontuvan on ruoan suunnittelu, eli hän ei ikinä tunnu keksivän, mitä syötäisiin. Mutta jos sanon, mitä ruokaa voisi olla, niin kyllä se sen laittaakin. Ja tosiaan imetys on vähän heikkoa hänellä :D

voin vastata rehellisesti, että kyllä. eilenkin lähdin urkkaan melkein heti kun hän tuli töistä. mitään ohjeita en antanut. pienimmät siis 6kk ja vajaa 2 vee. oli ihanuus mieheni imuroinutkin. :heart:

Joo. Hän on ollut ihan koti-isinäkin, kun vaihtettiin vanhempainvapaata päikseen. Mä en oikein tiedä, miksi muka aikuiselta ei voisi onnistua?

Mulla on enemmän iltavapaita ja koska mä olen myös tän rakkaan mörskän talonmies, niin mies voi oikeastaan vastata muksusta enemmänkin. Meillä kotityöt+lastenhoito+talonhoito kuuluu kokonaisvaltaiseen pakettiin

no tottakai onnistuu. sellaista miestä jolta se ei onnistu en ois huolinutkaan.
täysin tasapuolisesti se ei voi mennä kun mies on töissä ja minä paimennän näitä päivisin. illalla ei kumminkaan aikaa ole montaa tuntia ennenkun lapset jo menee nukkuun.
viikonloppusin tosin mies herää lastenkanssa ja minä saan nukkua pidempään.

Yhteistyössä