osallistuminen elatussumman lisäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippänen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippänen

Vieras
Jos teiltä löytyy perheestä mies joka maksaa elatusmaksuja taijossain ex joka maksaa teille niin kertokaas osalistuuko tämä isä muuten lapsen kuluihin?
Eli siis rahallisesti tai muuten esim. harrastuksiin, vaatteisiin, kuljetuksiin, lääkkeisiin tms..
Millaisella sopimuksella, suullisella vai kirjallisella vai ei millään?

Meillä 6 vuotta sitten lastenvalvojalla sovittiin, että isä elatusmaksun lisäks osallistuu isompiin hankintoihin sovitusti (sänky, pyörä jne.). en muista kirjoitettiinko ylös(lappu hukassa) ja uusi lastenvalvoja sanoi ettei sen väliä koska ei tollaiset sopimukset mitään sido. Isää sitoo vain raha summa ja piste.

Mitään en oo kyllä pyydelly tähän asti, mutta nyt tytön lääkekulut yms. hipoo taivaita. Kertonut oon kyllä iskälle, mutta ei näytä olevan kovin kiinnostunut. Kulut tulee hipoo taivaita vielä seuraavat 4 vuotta. Harrastuksiakin tytöllä olis, mut en tiedä miten niiden käy.

Kiitollinen olisin kuulemaan kokemuksia jos vaikka saisin jonkin idean.
Vaikka aika lohduttomalta tää näyttää kun velkaakin on pitänyt jo ottaa. Kierre on valmis..

Meillä ei pojan isä osallistu minimielatusmaksujen lisäksi muutenkuin ostamalla ruokaa silloin kun poika on hänen luonansa (sinkkuna ollessaan odotti kyllä jopa ruokarahaa pojan mukaan) ja pakolliset lahjat ostamalla. Tosin ei kaivatakaan hänen rahojansa, työtön kun on, mieluummin pärjätään uuden mieheni kanssa omillamme..

Me saadaan minimi elatusmaksut.
Minun poika ja miehen tyttö.
Tyttö sairastellut paljon. Lääkkeitä on jouduttu ostamaan kassi kaupalla ja sairaalassa ja lääkäreissä ravattu alvariinsa.
Etävanhemmalta ei tule MITÄÄN...eipä kyllä maksa elatusmaksuakaan. Mutta ei olla pyydettykkään avustusta.
Mutta eipä hän ole tarjonnutkaan. Sanoo vain,että onhan meillä rahaa kun meitä on kaksi aikuista (minä hoitovapaalla)...ja 3 lasta. Hän kun on yksinään.

ai kun kuulostaa tutulta, mekin sovittiin aikoinaan, että isä osallistuu suurempiin hankintoihin; pyörät yms. elatusavun lisäksi.

ei kirjattu kirjoihin eikä kansiin, joten se siitä! ei osallistu niin ei osallistu.
tosin mukava että kantaa kortensa kekoon edes elatusavulla.

en ole exää syytellyt vaan itseäni. olinpa tyhmä ja kiltti etenkin sinisilmäinen, kun luotin toisen sanaan.

nyttemmin järkevöitynyt :laugh: :laugh:

Mulle lastenvalvoja kertoi, että ihan sama sovittiinko vaan suullisesti vai paperilla. Sopimuksessa ei sitovaa ole mikään muu kuin raha summa! Sen laki velvoittaa isän maksamaan, muu on vapaaehtoista.
Edes tapaamisia ei isän tarvitse noudattaa, mutta yli sovitun määrän tai väärinä aikoina ei tietenkään saa lasta ottaa. Äiti on tietty velvoitettu antamaan lapsen sovittuna aikoina.

Mies maksaa elatusmaksut ajallaan ja sovitusti ja ottaa - siis saa ottaa !! - lapset luokseen tapaamissopimuksen mukaisesti.

Lapsille on kotiin hankittu jonkin verran vaatteita ja yhdet kengät. Eivät ole näitä liiemmin saaneet käyttää, ainakaan meille asti ei niitä ole lasten päällä näkynyt.
Lasten äidin pyynnöstä isä osti jotain pientä lahjaksi lapselle. Ovat sentään saaneet käyttää näitä.
Äidiltä tuli pyyntö että isä ostaisi lapselle luistimet. Aika ei antanut myöten sinä viikonloppuna - siis luistinkauppaan olisi pitänyt mennä sen tapaamisviikonlopun lauantaina! mutta mies laittoi rahat tilille että äiti itse käy ostamassa.
Nyt tuli lapsen suulla pyyntö että isän pitäisi ostaa polkupyörä. Uusi, kotimainen.
Siihen ei riittänyt rahaa eikä hyvää tahtoa:
- lasten äiti on selittänyt lapsille, ettei mies maksa elareita. ??!!
- on valittanut, kun ei ostanut niitä luistimia. Jätti kertomatta että rahat on kuitenkin saanut.
- lapsille hankitut vaatteet ja kengät unohtuvat kaappiin eikä niitä lasten päällä näy.
- lapsi ei saisi kuitenkaan ottaa sitä fillaria isänsä luo tapaamiselle. täällä on oltava kuitenkin toinen pyörä.

- ja paljon muuta, en jaksa kertoa kaikkea, nuo ovat lievimmästä päästä.
joten tähän loppui hyvä tahto ja ylimääräisen hankkiminen.

meillä mies maksaa minimielarin kahdesta ja se riittää. lapset käyvät meillä ja heitä muistetaan syntymäpäivänä ja jouluna. se siinä. muunlaista sopimusta ei ole. Miksi pitäisi makssa kaikki harrastukset ja muut menot??? elatustukihan on sitä varten juuri.
mIEHENI SUDE LAPSIIN ON HYVÄ JA HE OVAT MEILLE AINA TERVETULLEITA. eIKÄ ÄITIKÄÄN OLE MITÄÄN RUIKUTTANUT, Mies joskus ostaa kykyjensä mukaan jotain pientä heille. vähän vaikea muutenkin on osallistua muuten kuin elatusmaksujen verran kun rahaa ei kertakaikkiaan ole, meillä on myös kaksi yhteistä lasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2005 klo 19:09 joku vaan kirjoitti:
meillä mies maksaa minimielarin kahdesta ja se riittää. lapset käyvät meillä ja heitä muistetaan syntymäpäivänä ja jouluna. se siinä. muunlaista sopimusta ei ole. Miksi pitäisi makssa kaikki harrastukset ja muut menot??? elatustukihan on sitä varten juuri.
mIEHENI SUDE LAPSIIN ON HYVÄ JA HE OVAT MEILLE AINA TERVETULLEITA. eIKÄ ÄITIKÄÄN OLE MITÄÄN RUIKUTTANUT, Mies joskus ostaa kykyjensä mukaan jotain pientä heille. vähän vaikea muutenkin on osallistua muuten kuin elatusmaksujen verran kun rahaa ei kertakaikkiaan ole, meillä on myös kaksi yhteistä lasta.

PEESAAN :wave: :wave:

meillä maksetaan elareita 130e/lapsi, lisäksi lapset meillä 10päivää/kk ja reilusti enemmän jos on lomia. Lisäksi kaikki lasten viennit ja hakemiset on meidän kustannettava. Lapsille ostetaan tänne myös vaatteita ja jotakin harrastusvälineitä, koska ei niitä lähiltäkään tule. Ei sitten myöskään sinne viedä, koska ei kukaan huolehdi, että pysyisivät ehjänä/tallessa ja olisivat taas täällä seuraavan kerran mukana. Samoin lasten terveydenhuoltokulut ovat meillä siltä osin kun ovat täällä. jos ovat lähillä sairastuneet niin hyvä että tulee reseptilääkkeetkään mukana. Ei meillä sitten enää sen päälle osallistuta muihin lasten menoihin - ei yksinkertaisesti ole edes varaa.

Okei, nyt on siis tarkennettava, että jos ei ole mistä antaa ei tietenkään voi antaa!!
Ja en missään vaiheessa ole ajatellut, että isän tulisi kaikki harrastukset maksaa! Jonkinlaisesta osallistumisesta oli vain kyse.
En nyt sen tarkemmin kertonut meidän tilanteesta, mutta lääkekulut ynnä muut kulut TODELLA HIPOO TAIVAITA! Tälle lääkitykselle ei saa erityiskorvausta ja hoitotukipäätöstä oon odottanu kohta jo vuoden. Sossusta eivät auta, antavat korkeintaan luottoa. Lääkekulujen lisäks terveyteen liittyen rahaa on mennyt JÄRKYTTÄVÄSTI. Sitten on vielä erityis ruokavaliot. Yksityisellä ollaan jouduttu käyttämään kun luvattua aikaa ei sairaalaan kuulunut ja välillä pitää tyttöä viedä ensiapuun. Rahaa on todella mennyt ja menee!
Itse oon vielä äitiyslomalla eli tiukkaa on muutenkin.

No, mutta ruikutus sikseen!
Ajatukseni oli vain kartottaa tätäkin vaihtoehtoa mielessäni kun yritetään rahoja riipiä kasaan. Pahaa tekee ajatella, että pitäis tytölle sanoa, että sori, nyt loppu harrastukset kun olet kerta kipeä. Vähän kuin rangaistus.
Kismittää vaan, että miks tekee edes tuollaisia suullisia sopimuksia jos ei aio pitää.
Itse kyllä jotenkin ajattelisin, että olisin kiinnostunut lapseni terveydestä oli lapsi minulla tai ei. Ja kun en tosiaan oo mitään ylimäärästä koskaan pyytänyt.
No, mutta kartoittelen muita vaihtoehtoja!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2005 klo 21:22 äippänen kirjoitti:
Okei, nyt on siis tarkennettava, että jos ei ole mistä antaa ei tietenkään voi antaa!!
Ja en missään vaiheessa ole ajatellut, että isän tulisi kaikki harrastukset maksaa! Jonkinlaisesta osallistumisesta oli vain kyse.
En nyt sen tarkemmin kertonut meidän tilanteesta, mutta lääkekulut ynnä muut kulut TODELLA HIPOO TAIVAITA! Tälle lääkitykselle ei saa erityiskorvausta ja hoitotukipäätöstä oon odottanu kohta jo vuoden. Sossusta eivät auta, antavat korkeintaan luottoa. Lääkekulujen lisäks terveyteen liittyen rahaa on mennyt JÄRKYTTÄVÄSTI. Sitten on vielä erityis ruokavaliot. Yksityisellä ollaan jouduttu käyttämään kun luvattua aikaa ei sairaalaan kuulunut ja välillä pitää tyttöä viedä ensiapuun. Rahaa on todella mennyt ja menee!

Ajatukseni oli vain kartottaa tätäkin vaihtoehtoa mielessäni kun yritetään rahoja riipiä kasaan. Pahaa tekee ajatella, että pitäis tytölle sanoa, että sori, nyt loppu harrastukset kun olet kerta kipeä. Vähän kuin rangaistus.
Kismittää vaan, että miks tekee edes tuollaisia suullisia sopimuksia jos ei aio pitää.
Itse kyllä jotenkin ajattelisin, että olisin kiinnostunut lapseni terveydestä oli lapsi minulla tai ei. Ja kun en tosiaan oo mitään ylimäärästä koskaan pyytänyt.

Ihmettelen suuresti taas sosiaalipuolen toimintaa! Eikö se vero"markoista" koottu toimeentulotuki ole tarkoitettu juuri tällaisten ongelmien hoitoon? Suosittelen että keräät kaikki liput, laput ja kuitit lapsen sairaskuluista, lääkkeistä sekä muista teidän perheenne menoista (sähkölasku, vuokra yms,(ei puh, netti)) ja tuloista sekä parin kk:n tiliotteet ja marssit sossuun ja sanot että nyt on hätä! Jos teillä todellakin tekee tiukkaa pärjätä ettekä "turhia tuhlauksia" ole tehneet ja teidän pakolliset menot ovat niin suuret että menevät toimeentulorajan alapuolelle niin heidän pitää kyllä auttaa. Mutta tuo toimeentulotukiraja on matala ja mikäli laskelma menee plussalle niin se tarkoittaa että teillä on riittävät tulot pärjätä siihen asti kunnes se menee miinukselle. Sen voit itse laskea kun olet päätöksen saanut ja jos tulee samalle kuulle vielä sen verran kuluja että se laskelman ylimenevä osa meneekin miinukselle, voit postittaa ne laskut ja kuitit jolloin sitä saat miinukselle menevältä osalta. Vaikea selittää näin kirjoittamalla mutta toivottavasti ymmärsit asian pointin ja neuvon. Ja aina on mahdollisuus valittaa korkeammalle johdolle jos tuntuu että teitä kohdellaan väärin. Ja kaikkien olisi hyvä muistaa se että ne jotka toimeentulotukea saavat, heidän tukensa on todella pieni! Siitä ei kenenkään kannata olla kateellinen. Ja jos ite ei tt-tukea saa, se tarkoittaa että silloin on suuremmat tulot kuin niillä jotka sitä saavat. Itse olen iloinen etten sitä saa, sehän tarkoittaa että minulla on pari kymppiä "ylimääräistä" käytettävänä elämiseen kuin niillä jotka sitä tukea saavat. Tämä nyt meni jokseenkin asian vierestä mutta minusta sosiaalitoimen tulisi auttaa tällaisissa tilanteissa. Toivottavasti saat apua rahatilanteesi kuntoon saamiseksi! :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 08:04 Toimeentulotuesta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2005 klo 21:22 äippänen kirjoitti:

Ihmettelen suuresti taas sosiaalipuolen toimintaa! Eikö se vero"markoista" koottu toimeentulotuki ole tarkoitettu juuri tällaisten ongelmien hoitoon? Suosittelen että keräät kaikki liput, laput ja kuitit lapsen sairaskuluista, lääkkeistä sekä muista teidän perheenne menoista (sähkölasku, vuokra yms,(ei puh, netti)) ja tuloista sekä parin kk:n tiliotteet ja marssit sossuun ja sanot että nyt on hätä! Jos teillä todellakin tekee tiukkaa pärjätä ettekä "turhia tuhlauksia" ole tehneet ja teidän pakolliset menot ovat niin suuret että menevät toimeentulorajan alapuolelle niin heidän pitää kyllä auttaa. Mutta tuo toimeentulotukiraja on matala ja mikäli laskelma menee plussalle niin se tarkoittaa että teillä on riittävät tulot pärjätä siihen asti kunnes se menee miinukselle. Sen voit itse laskea kun olet päätöksen saanut ja jos tulee samalle kuulle vielä sen verran kuluja että se laskelman ylimenevä osa meneekin miinukselle, voit postittaa ne laskut ja kuitit jolloin sitä saat miinukselle menevältä osalta. Vaikea selittää näin kirjoittamalla mutta toivottavasti ymmärsit asian pointin ja neuvon. Ja aina on mahdollisuus valittaa korkeammalle johdolle jos tuntuu että teitä kohdellaan väärin. Ja kaikkien olisi hyvä muistaa se että ne jotka toimeentulotukea saavat, heidän tukensa on todella pieni! Siitä ei kenenkään kannata olla kateellinen. Ja jos ite ei tt-tukea saa, se tarkoittaa että silloin on suuremmat tulot kuin niillä jotka sitä saavat. Itse olen iloinen etten sitä saa, sehän tarkoittaa että minulla on pari kymppiä "ylimääräistä" käytettävänä elämiseen kuin niillä jotka sitä tukea saavat. Tämä nyt meni jokseenkin asian vierestä mutta minusta sosiaalitoimen tulisi auttaa tällaisissa tilanteissa. Toivottavasti saat apua rahatilanteesi kuntoon saamiseksi! :hug:

Tavallinen työssäkäyvän tai muuten omillaan sinnittelevän on todella vaikea saada toimeentulotukea. Hienot korulauseet, että tt-tuki auttaisi perhitä myös tilapäisessä taloudellisessa ahdongossa, on vain kaunis korulause. Käytännössä se ei toteudu. Sossutdit ottavat huomioon joskus jopa puolen vuoden takaisia tuloja, laskevat, että olisithan sinä tuolloin voinut alkaa säästämään ja ennakoida tulevaa, elää vähän niukemmin, ja heidän normistojen mukaan pitäisi olla rahaa tilillä, ja vaikka sitä ei ole, vaikka talouden romantamiseen ei ole osannut varautua, tt-tukea ei tule.
Kyse ei siis ole edes senhetkisestä todellisesta tilanteesta vaan siitä, mitä PITÄISI sossulaskelmien mukaan olla.
Toinen juttu on sitten se, miten siellä osataan uikuttaa. Pitää olla vähän ressukka, niin ne auttaa, sieltä löytyy sitten joku porsaanreikä että raha-avustus on mahdollinen.
Esimerkkinä tuttavani, joka kävi töissä ja sai palkan jolla ihan normaali ihminen pystyi elämään. Mutta ei hän. Asumitukea ei tullut, koska tulot ylitti normiston. Hän kävi vinkumassa sossusta harkinnanvaraista toimeentulotukea, vetosi lapsen tarpeisiín. Lapsella ei ollut mitään lääke- tms. kuluja, mutta tuttava tiesi millaisista naruista vetää. Alkoholiin ja tupakkaan kyllä rahaa meni..

Nyttemmin tuttava on jättäytynyt työttämäksi ja saa sen asumituen ja hakee edelleen tt-tukea ja saa sitä. Nyt keksi että lapsi tarvitsee uuden sängyn. :o En tiedä mikä vika entisessä oli, ehjä sänky johon lapsi sopi nukkumaan, ei siis liian pienikään. Sai maksusitoumuksen, jolla on ostettava nimenomaan sänky lapselle. :kieh:

Itselläni aikoinaan romahti talous. Tilannetta en osannut ennakoida, oli kolmen asian yhteensattuma ja siinähän sitten oltiin. En saanut toimeentulotukea. Siellä ei huomioitu sitä, että minulla vuokran ja ruuan yms. elämisen kulujen lisäksi tarve myös huonekaluille ja astioille. En osannut enkä jaksanut valittaa. MEillä onneksi tilanne helpottui vajaan puolen vuoden sisällä.
Minä sain tilapäisen avun seurakunnan diakoniatyöntekijöiltä. Hain eu-ruokakassin. Sain lahjakortin ruokakauppaan, mikä oli mieletön yllätys. Sillä rahalla ostettiin ruokaa pitkäksi ajaksi.
Olen vieläkin mielettömän kiitollinen sen alueen diakonille, enemmän kuin se ruokakassi, oli se että oli joku joka "supportoi" hankalassa elämäntilanteessa.

Kiitos taas vastauksista!
Meillä on miehellä liian hyvät tulot, mutta kun asuntolainan lyhennykseen menee iso haukkaus.
Muutettiin vähän ennen tytön sairastumista rauhallisemmalle alueelle lähelle hyvää koulua. Kyllähän me pärjättäis jos ei olis tullu näitä yllättäviä kuluja. Nää meidän kulut kuuluis lähinnä kuulemma sairaanlapsen hoitotuen piiriin, mutta kun ei sitä päätöstä kuulu(tuli kerran kielteisenä ja lähetin valituksen). Hoitotuessa ei huomioida kuulemma rahallisia menoja vaan henkistä puolta (sitäkin kyllä on).
Työssäni täyttelen ihmisten kanssa usein toimeentulotukihakemuksia ja tosiaan aika epäoikeuden mukaista on. Luotto on nyt uusinta uutta mitä tarjotaan. Me ollaan lainattu mieluummin tutulta.
Mutta siis tilanne ei ole se, että nähtäisiin nälkää. Täytyy vaan elää tiukasti, mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa(eikä kaikkeen tarpeelliseen) ja minun on lähdettävä aikaisemmin töihin vaikka olisin toivonut voivani olla vauvan kanssa kotona. Kiva olisi jos ei tytön tarviis harrastuksia karsia sairauden takia ja siksi täällä kyselin. Lääkkeisiin saadaan kyllä tutulta kyllä lisääkin lainaa, takaisin maksu on tietty ongelma, mutta ehkä murehditaan sitä kun palaan töihin. Halvempaa kämppää katellaan ympäristöstä kokoajan, kuhan ei vain tarviis koulua vaihtaa.
Mutta pärjätään!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 12:14 äippänen kirjoitti:
Hoitotuessa ei huomioida kuulemma rahallisia menoja vaan henkistä puolta (sitäkin kyllä on).

Me saadaan tytöstä sairaanlapsen hoitotukea.
Ja kyllä siinä katsotaan myös kuluja jotka liittyvät sairauteen.
Kohta johon täytetään: lääkärikäynnit,lääkemenot ja jopa kilometrit jos autolla kulkee.
Kun tyttö käy sairaalassa säännöllisesti tarkastuksissa,syö usein lääkekuurin ja fysioterapiassa 2 kertaa viikossa.
Ja saadaan hoitotukea.
Lääkäri kirjoitti lausunnos mukaan hakemukseen.
Ja totta kysytään myös henkistä puolta ja mitä muuta lisä tekemistä sairaus aiheuttaa.

Juu kaikki nuo kohdat täytin minäkin, mutta kun tuli kielteinen vastaus soitin kelaan ja sanoivat ettei niillä rahallisilla menoilla painoa ole vaan lapsen hoidon rasittavuudella. Lääkärille soitin niin sanoi, että nykyään ei ole oikeen tälle diagnoosille tukea saanut. Valituksen laitoin perään. Tiukentaneet ovat muutenkin "vaatimuksia". Reilu paikka tuo kelakin!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2005 klo 20:53 kahg kirjoitti:
meillä maksetaan elareita 130e/lapsi, lisäksi lapset meillä 10päivää/kk ja reilusti enemmän jos on lomia. Lisäksi kaikki lasten viennit ja hakemiset on meidän kustannettava. Lapsille ostetaan tänne myös vaatteita ja jotakin harrastusvälineitä, koska ei niitä lähiltäkään tule. Ei sitten myöskään sinne viedä, koska ei kukaan huolehdi, että pysyisivät ehjänä/tallessa ja olisivat taas täällä seuraavan kerran mukana. Samoin lasten terveydenhuoltokulut ovat meillä siltä osin kun ovat täällä. jos ovat lähillä sairastuneet niin hyvä että tulee reseptilääkkeetkään mukana. Ei meillä sitten enää sen päälle osallistuta muihin lasten menoihin - ei yksinkertaisesti ole edes varaa.
Aivan oikein!
Näin pitäisikin menetellä mielestäni!Tosin lähiäiti voisi huomioida elatusmaksuja nostaessaan myös paljon lapsista huolehtivaa etäisää!!!!Eli jos lapset paljon hänellä niin vähennystä elareihin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 12:14 äippänen kirjoitti:
. Kiva olisi jos ei tytön tarviis harrastuksia karsia sairauden takia ja siksi täällä kyselin.
Riippuu tietenkin harrastuksesta, mutta joihinkin on mahdollisuus saada vapautus maksuista tai välineitä lainaksi. Kysyhän!

Entä kummit&mummit, haluaisivatko he synttäri- ym lahjojen sijasta osasllistus harrastuskustannuksiin?

Yhteistyössä