Osaisko joku auttaa UNIKOULU-asioissa? *Muoks. Lisäkysymys: Kauan tässä menee?

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36
Meillä oli viimeyönä neljäs unikouluyö ja hoitu vaan kolmella tutinlaitolla. Eli hyvää edistystä siihen tunnin välein heräämiseen. :D

Aamulla tuli kuitenki mieleen, että sabotoinkohan mä nyt ite koko hommaa, ku laiskana hoidan aamuimetyksen meijän sängyssä?
Siis niin, että kun poika taas herää n 6.30-6.40 ja tiedän, ettei jatka enää uniaan, otan meijän sänkyyn ja imetän niin, että ite saan vielä vartin lisäaikaa.

Ni meneeks tossa nyt koko työ hukkaan, ku poika loppujen lopuks kuitenki pääsee suoraan omasta sängystä tissille? Olisko parempi eka vaik vaihtaa vaippa tms? Kun ei jaksais.... :ashamed:

Ei mun mielestä, koska lapsi kuitenkin herää jo tuolloin. Tavoite, nukuttu yö, on jo saavutettu ja tuo on mun mielestä ihana tapa herätä uuteen päivään :)

Niinhän ne unikouluttajat suosittelee, että pitäisi olla selkeä herääminen, johon ei ihan heti liity syöminen. Ainakin alkuun. Ei kai sillä enää myöhemmin ole väliä.

Ei mulla kysymykseen vastausta ole, mutta kysyisin selalsta et oletko kotona pitännyt unikoulua vai olleet esim. ensi- ja turvakodilla unikoulussa?
Meidän yöt on ihan mahdottomia ja olenkin miettinyt tuota unikouluvaihtoehtoa nyt joulun pyhien aikaan.
ja jos muillakin on kokemuksia niin mielelläni kuulisin.

Eli täälläki ollaan asiasta montaa mieltä... hmmm.... :|

Taidan kokeilla nyt eka näin, mut jos ei yöt rupee meneen, sit vaihdan tyyliä ja noustaan ylös. Ku mustaki se on vaan jotenki niin ihana ottaa se siihen tissille ja sit tavallaan yhdessä herätä ja höpötellä hetki ennenku noustaan... :heart:

Minä menin tytön kanssa tassuttelulla ja pääsi viereen tuohon aikoihin ja nukkui vielä sitten 8 saakka, eikä häirinnyt yötä se että aamulla pääsi viereen.

Alkuperäinen kirjoittaja unikoulua miettivä:
Ei mulla kysymykseen vastausta ole, mutta kysyisin selalsta et oletko kotona pitännyt unikoulua vai olleet esim. ensi- ja turvakodilla unikoulussa?
Meidän yöt on ihan mahdottomia ja olenkin miettinyt tuota unikouluvaihtoehtoa nyt joulun pyhien aikaan.
ja jos muillakin on kokemuksia niin mielelläni kuulisin.

Ihan kotona oon pitäny. Heti ku tuli 6kk mittariin. Eikä mitään ongelmia, muksu on ollu hyvin juonessa mukana. Ei siis mitään huudattamista, vaan tassuttelua.

Meillä toisaalta on sinäänsä hyvät lähtökohdat, että muksu on aina nukahtanu itse omaan sänkyyn, syntymästään asti. :)

En tiedä oletko enää linjoilla ja kaikki lapset on tietysti erilaisia, mutta.. Sain itse sellasen "tiedon" tuohon kysymääsi asiaan, että lapsi ei yöllä heräillessään itse tiedä, koska on aamu ja koska hän herää muuten vaan. Eli tämän logiikan mukaan ei kannattaisi aamullakaan heti ottaa viereen ja tissille, koska lapsi ei sitten käsitä miksei muulloin yöllä herätessään pääsekään sängystä ja syömään. Me mentiin niin että se aamu oli sitten aamu ja noustiin ylös syömään ja muihin aamupuuhiin, yöllä heräämisiin tassuttelua eikä muuta.

Voihan siinä aamulla pitää muuten sen ihanan höpsöttely-sylittely hetken. :)
Tsemppiä unikouluun! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Heippa!:
En tiedä oletko enää linjoilla ja kaikki lapset on tietysti erilaisia, mutta.. Sain itse sellasen "tiedon" tuohon kysymääsi asiaan, että lapsi ei yöllä heräillessään itse tiedä, koska on aamu ja koska hän herää muuten vaan. Eli tämän logiikan mukaan ei kannattaisi aamullakaan heti ottaa viereen ja tissille, koska lapsi ei sitten käsitä miksei muulloin yöllä herätessään pääsekään sängystä ja syömään. Me mentiin niin että se aamu oli sitten aamu ja noustiin ylös syömään ja muihin aamupuuhiin, yöllä heräämisiin tassuttelua eikä muuta.

Kiitos sulle myös. :) Tätä mä just ajoin takaa,. et eihän se muuten varmaan tajuakkaan, vaikka huomenta jo sanoisinki.... Voihan peba...

Alkuperäinen kirjoittaja Heippa!:

Olen samoilla linjoilla. Sinuna ottaisin tämän käytännön jo heti käyttöön, sillä lapselle on raskasta kokeilla eri menetelmiä viikon välein.
Onnea unikouluun!

Noin mäkin olen ymmästänyt. Pitää siis alkuun herätä kunnolla; valot päälle, ääntä, jotain muuta vaipanvaihtoa tai jotain ja vasta sitten syömistä. Meillä toimittiin noin alkuun ja vähitellen, kun yöt sujui jo lähes 100% varmuudella siirryttiin aamumaitoihin sängyssä. Munkin mielestä se on kiva tapa. Sitä sitten jatkettiinkin, kunnes poika itse luopui. Meillä hankalaa unikoulutassuttelua kesti 4yötä, sen jälkeen noin kuukausi toimi 4yönä ilman heräilyä ja kolmena yönä viikosta välillä heräiltiin. Tosin poika oli himppasen vanhempi kuin sun; 10kk ikäinen.

Mä olen myös toiminut samoin, eli unikoulutetun vauvan ottanut aamulla omaan sänkyyn syömään. En huomannut, että siitä mitään haittaa olisi ollut. Tosin meidän vauva heräsi yleensä vasta 8-9 aikaan, jolloin koko talo on jo hereillä. 6.30 kuulostaa aikaiselta, vai meneekö poika sitten tosi aikaisin nukkumaan?

Mä ehkä ap:n asemassa tekisin niin, että laittaisin valot päälle aamulla, jolloin yöhön ja aamuun tulisi selkeämpi erotus.

Ok. Kiitos taas! Mä heti huomenna alan tekee noin. :)

Mä oon kuullu aika paljon, et 6kk olis liian nuori, mut musta meijän poika oli jo valmis. Jos olis hirvee sota syntyny, ni olisin varmaan lykänny, mut tää on sujunu yllättävän kivuttomasti. *koputtaa puuta* Ja poika tuntuu ite hyötyvän tästä jo nyt, koska on päivisin paljon paremmalla tuulella. :)

Alkuperäinen kirjoittaja NoOneSpecial:
Mä olen myös toiminut samoin, eli unikoulutetun vauvan ottanut aamulla omaan sänkyyn syömään. En huomannut, että siitä mitään haittaa olisi ollut. Tosin meidän vauva heräsi yleensä vasta 8-9 aikaan, jolloin koko talo on jo hereillä. 6.30 kuulostaa aikaiselta, vai meneekö poika sitten tosi aikaisin nukkumaan?

Mä ehkä ap:n asemassa tekisin niin, että laittaisin valot päälle aamulla, jolloin yöhön ja aamuun tulisi selkeämpi erotus.

Oho, menipäs taas pakka sekasin.

Ja joo, siis valot laitan päälle. Poika menee nukkumaan jo 19.30. :) Siis ihan omasta "tahdostaan", sama rytmi ollu aina.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja NoOneSpecial:

Oho, menipäs taas pakka sekasin.

Ja joo, siis valot laitan päälle. Poika menee nukkumaan jo 19.30. :) Siis ihan omasta "tahdostaan", sama rytmi ollu aina.

Eli nukkuu tosi pitkän pätkän. Sehän se on pääasia. Mein poika meni nukkuu vasta 21.00, siksi heräsi aamulla myöhempään, mikä taas sopi mulle oikein mainiosti :D

Tuntuu onnistuneen tosi hyvin teidän unikoulu, tuskin se aamuimetys mitään katastrofia saa aikaseks.

Yhteistyössä