Osaankohan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...enää!?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

...enää!?

Vieras
Onko paikalla muita kakkosta odottavia jotka pohtivat osaakohan sitä pienen pientä vauvaa enää hoitaa?! Mulla esikoinen 4,5 vuotias enkä ole muiden lapsia hoitanut ikinä. Jotenkin nyt loppusuoralla (rv 37) olen alkanut pohtia osaanko enää kylvettää sitä pientä, osaanko laittaa vaipan, osaanko nukuttaa, röyhtäyttää, syöttää, pukea tai yleensäkään pitää sylissäni moista pikkuriikkistä lasta!? Kuulostaa varmasti tyhmältä mutta tälläisiä sitä miettii kun ei öisin enään unta saa!
Jotenkin pelottaa, en osaa selittää miksi mutta pelottaa...

Niin ja vielä se etten onnistunut esikoisen kanssa imetyksessä, hän syntyi kiireellisellä sektiolla ja sai ensi hetkinään pullosta ruuan isän sylissä ja sen jälkeen oli imetysotteen löytäminen hankalaa, pari päivää imetin rintakumin kanssa ja sitten lypsin pari viikkoa mutta sitten maito loppui ja siirryttiin kokonaan korvikkeille. Nyt siis pohdin että siellä synnärillä tuovat pienen siihen syliin ja sanovat että syötä nyt kun pienellä on nälkä, kääk, enhän mä osaa!!!

Ihan kun ei olis muuta stressattavaa tässä maailmassa että pitää vielä moisia asioita pohtia! Neuvolan täti meillä on sellainen ihminen että sieltä en neuvoja ja tukea saa joten päätin kysyä täältä, heiltä joilla asiasta olisi kokemusta..

Turha huoli pois. Se homma on kuin polkupyörällä ajoa. Palautuu hyvin pian mieleen. Varsinkin kun ei sinulla tuosta edellisestä lapsesta ole niin kovin pitkä aika. Tarkoitan vaan, ettei käytännötkään ole ehtineet kovin paljon muuttua. Eri asia alkaa olla sitten kun lapsien välillä on 10 vuotta väliä. Siinä ajassa ehtii kaikki suosituksetkin jo muuttua niin paljon että alkaa vähintää tuntua ettei todella osaa enää, vaikka käytännössä osaisikin.
Hyvä puoli on myös se, että jos tuntuu, että edellisen lapsen kohdalla opitut asiat ei muistu mieleen, niin hyvin pian ne oppii uudelleen. Vauva kun ei anna paljon vaihtoehtoja vaativuudessaan.
Ja imetyksestä, se voi tälläkertaa onnistua aivan täydellisesti. Joka lapsen kohdalla voi olla eri tilanne.

Mulla tulee olemaan lasten ikäero yli 8 vuotta ja
olen miettinyt nuo samat ajatukset itsekin. Uskon kuitenkin, että se ON kuin polkupyörällä ajoa.
Onhan meillä ""helpompaa"" kuitenkin kuin ensisynnyttäjällä, joka on ""ensimmäistä kertaa pappia kyydissä""..

Imettämisen suhteen jännitän enemmän. Esikoisen kanssa pystyttiin siihen vajaa kolme viikkoa! Nyt aion olla vielä kärsivällisempi, mutta en silti aio pihdata lisämaitoa.
Ekan kanssa oli pakko antaa lisämaitoa alusta asti, kun paino ei lähtenyt kunnolla nousuun, vaikka istuin imettämässä vähän väliä ja aina pitkäänkin. Nyt yritän vaihtaa imetysasentoja ja pyytää apua.
Enkä usko, että synnärillä jätettäisiin tokakertalainen ilman ohjeistusta... =)

Uskoisin että on kuin ""pyörällä ajoa"" myöskin. Tai pakkokin uskoa kun olen katsonut äitini ja anopin vauvaani hoitavan.

Ongelmia on tullut vain ""uusien"" teippivaippojen kanssa. ""Miten päin nämä laitetaan"" ja ""Eikö jalkoja nykyään saakaan nostaa ylös kun laitetaan vaippaa"" ja myös tuo ettei röyhtäytys olekaan välttämätöntä?? ja Eikö nykyään huuhdellakkaan rintoja jokaista syöttöä ennen ja jälkeen mm.

Äitini on nuoruudessaan ollut kyllä Tyksissä lastenhoitajanakin. Ovat vain äimistelleet sitä että miten lähes kaikki ohjeistukset ovat menneet aivan päälaelleen. Äitini on toki tottunut siihen, että terveydenhuollossa kaikki ohjeitukset muuttuvat. Mutta silti on tullut hauskojakin hetkiä, kun olemme jutelleet entisten ja nykyisten hoito ohjeistuksien eroista.

heippa!
et ole ainut jota jännittää osaako hoitaa vauvaa.Mulla on esikoinen 14 vuotta ja nyt raskausviikkoja 37 ja kyllä muakin jännittää osaanko hoitaa vauvaa oikein.Tuntuu et oon unohtanu kaiken autuaasti!Ei mullakaan se imetys aikoinaan onnistunu.Saa nähä miten nyt käy..

Sama täällä, esikoisen ja tämän tulokkaan ikäeroksi tulee 14 v ja kyllä itseäkin mietityttänyt, kuinka homma sitten hoituu. Mutta täytyy luottaa, että kyllä sitä sitten asiat palautuu mieleen. Täytyy myöskin sitten rohkeasti pyytää neuvoja synnärillä, jos alkaa tulla neuvoton olo.

Imetyksen suhteen minullakin oli aikanaan ongelmia, mutta ajattelin, että parasta yrittää tuokin puoli ottaa rauhallisesti ja tehdä sitten sen minkä siinä tilanteessa osaa ja pystyy.

Meillä tulee ikä-eroa melkein 18 vuotta, enkä kyllä muista vauvanhoidosta mitään, mutta eiköhän sitä pärjätä, onhan esikoinenkin osattu hoitaa aikanaan! Älä huoli kyllä sitä sitten osaa kun on pakko!

Yhteistyössä