Osaako tokalle menevät jo lukea?

  • Viestiketjun aloittaja "Muumi"
  • Ensimmäinen viesti
"Muumi"
Meidän tyttö ei osaa kunnolla. Tuleeko tästä vaikeuksia, vai saako tokalla vielä harjoitella?
Ei osannut lukea yhtään ennen kouluun menoa, siihen nähden ekana vuotena oppi paljon, mutta silti hiukan äitiä ahdistaa. Tyttöä asia ei haittaa, ei jaksa/halua lukea kotona.
 
"Muuan"
Nyt rahaa kehiin. JA kirjasto.

Lupaat tuntuvan palkkion jokaisesta ääneen luetusta kirjasta. Ensin ihan ohuesta kirjasta esim. 2€ ja taidon karttuessa 'ehdot kovenee'. Sitten haette jotain kivan näköisiä kirjoja kirjastosta. Lukeminen kehittyy vain lukemalla.
 
"Muumi"
Valitettavasti tyttö on huoleton kuin mikä. Ei pahemmin stressaa opinnoista.
On oppinut asiat omaan tahtiinsa, kun on siihen valmis. En tiedä kestääkö oma hermo odotella, koska neiti kiinnostuu lukemisesta, vai täytyykö asiaan puuttua aktiivisesti.
Tässä näkee, kuinka erilaisia lapset ovat. Keskimmäinen menee eskariin ja on kovin innoissaan tehtävistä ja haluaa oppia lukemaan. Nuorin viskari-ikäinen on taas huoleton tuuliviiri...
 
wut
[QUOTE="Muumi";30162435]Valitettavasti tyttö on huoleton kuin mikä. Ei pahemmin stressaa opinnoista[/QUOTE]

Huolestuisin enemmän, jos tyttö stressaisi... Toka luokka ei ole ihan vielä abivuosi.
 
hmph
Tuntuu käytännöt vaihtelevan eri kunnissa?
Tutun lapsi jäi kertaamaan ekaluokan, kun ei opettajan mielestä osannut lukea sujuvasti.
Lapsi oli alkukeväällä meillä lomailemassa vajaan viikon ja sinä aikana ainakin minun mielestäni luki ihan sujuvasti. Eikä kyse ollut siitä, että olisi lukenut jotain ulkoa oppimaansa, vaan hän lueskeli mm. kaupan kassajonossa lehtien lööppejä jne.
 
"Muumi"
Itse olin koulussa sellainen pakkomenestyjä, oli pakko vaan olla hyvä. Tyttö on niin erilainen, etten tiedä miten toimia. Ei toista voi pakottaa oppimaan jotain. Muissakin asioissa, esim pyöräily, uiminen jne se oma tahto on pitänyt ensin löytyä, sitten homma onkin jo helppoa. Pelkään, että jos puutun liikaa, saan motivaation entisestään pienenemään.
 
"Muumi"
Sanoin tytölle, että voi jäädä luokalleen, jos ei opi lukemaan eikä pärjää sen takia.
Tyttöä ei tämäkään hetkauttanut, sanoi, että sitten olen luokkani vanhin... On kesäkuussa syntynyt ja nytkin suurin osa luokkakavereista on nuorempia.
 
Kaikki ei kiinnostu lukemisesta koskaan. Se ettei lue, ei tarkoita, etteikö osaisi lukea... Meidän 15 v osaa lukea oikein hyvin, jos on pakko ja osas jo eskarissa, mutta lukutaito on edelleen ihan yhtä toisaikainen :D!
Jos tyttö on päässy luokaltaan, on hän osannu koulussa lukea ikätasonsa mukaisesti.
JOs puutut liikaa, voi asiosta tulla kiistakysymyksiä, eli tyttö osoittaa valtansa sillä että ei opi -ja hups, se voi osata saman asian, kun äiti ei oo näkemässä!
 
"viekku"
Suositan, että teette ainakin syksyn ajan läksyt yhdessä. Tyttö lukee tekstit ja kysymykset ja sinä olet hiljaa vieressä kaiken aikaa, että näet hoitavan homman kunnolla. Autat tarvittaessa. Esim. löytämään tekstistä kohdan, josta löytyy vastaus kysymykseen. Osaako kirjoittaa?

Kaikki eivät ekan jälkeenkään osaa vielä sujuvasti lukea. Koulusta voi toivoa tukitoimia, jos siltä tuntuu, mutta ne voivat olla kortilla. Kannattaa itse kannustaa. Aku Ankka? Ja luette yhdessä, sinä ääneen ja lapsi seuraa vierestä.
 
...vieras...
Meillä oli pojalla samankaltainen ongelma, lukeminen ei sujunut, ei millään. Onneksi sitten toisella luokalla opettaja kiinnitti huomiota enemmän tähän asiaan, ja pojalla todettiin lukihäiriö.
Sen jälkeen on saanut kerran viikossa apua, tokan luokan ajan ja jatkuu kolmannella luokalla.
 
viera.s
On ihan ok, että ei vielä mitään kokonaisia kirjoja lue ja että lukeminen on hidasta. Mutta eikö lapsi osaa ollenkaan lukea, edes hitaasti yksittäisiä sanoja ja lauseita? Idea pitäisi jo ekalla hoksata, sujuvuutta ehtii vielä tokalla kehittämään.
 
vierass
Lähes kaikki osaa, jopa meidän erkan erityisluokalla, missä on kaikilla on kielellisiä ongelmia.

Kakkosen aikaan on syytä oppia lukemaan (ja kirjoittamaan) kunnolla. Kolmoselle mennessä lukutaidon pitää olla jo varma ja hyvä tai kolmannen luokan kanssa tulee vaikeuksia.
 
[QUOTE="Muumi";30162779]Tyttö osaa lukea, mutta hitaasti, eikä osaa tavuttaa oikein pitkiä sanoja eikä silloin ymmärrä niitä. Kirjoittaa paremmin kuin lukee.[/QUOTE]

Eli osaa lukea.
Oisko nyt kyse siitä, että äidillä on vaatimuksena luokansa paras oppilas ja lasta ei moinen houkuta yhtään.
Ongelma on äidin itsetunnossa, ei lapsen lukutaidossa.
 
"Muumi"
Ei tod ole vaatimuksena olla paras, olen huolissani, pysyykö lapsi tunneilla kärryillä jos ja kun toka luokka on haastavampi kuin eka. Tyttö lukee hitaasti, ei ymmärrä pitkiä sanoja, rivitkin tuntuvat pomppivan. Kohta epäilen lukihäiriötä.
 
"Kaulin"
Muistan itsestäni että tokaluokan loppupuolella pystyin lukemaan telkkariohjelmien tekstitykset. Siis pysyin niiden perässä, ehdin lukea rivit ennenkö seuraavat vaihtui.
 
Sfjripsn
Eikö asiasta ole juteltu opettajan kanssa mitään ekaluokan aikana? Voi olla lukihäiriö tai sitten ei. Kannattaisi ensin jutustella lapsen ja opettajan kanssa, että missähän se hitauden syy on. Mä uskoisin kyllä, et jos jotain oikeeta ongelmaa olisi niin opettaja olisi sen ekan vuoden aikana havainnut ja teille siitä puhunut. Lisäksi kun kerran itsekin olet asian huomannut niin miksi et jo kev äällä ollut yhteydessä opettajaan asiasta?
 
"Muumi"
Opettaja kehotti vain lukemaan ja opettelemallahan sitä oppii, mutta kun tyttöä ei kiinnosta... Lahjonta ja kiristys otettava käyttöön, kun lapsen oma motivaatio opetella on huono. Luokka on jaettu kolmeen tasoryhmään lukutaidon mukaan ja tyttö on vähiten osaavissa eikä se haittaa häntä ollenkaan, harvinaisen rento tyyppi äitiinsä verrattuna.
Halusin vain kuulla, osaavatko muut lapset lukea sujuvasti tässä vaiheessa ja vastausten perusteella suurin osa osaa.
 
kaf
[QUOTE="Muumi";30162435] En tiedä kestääkö oma hermo odotella, koska neiti kiinnostuu lukemisesta, vai täytyykö asiaan puuttua aktiivisesti.
[/QUOTE]

tämä on minusta vähän hassusti sanottu. itse pidän itsestäänselvänä, että lapsen lukemaanopetteluun puututaan kotona aktiivisesti ihan koko ekaluokan ajan. Lukuläksyt hoidetaan päivittäin yhdessä. Kannustetaan eri tavoin lukemaan myös muuta jne.

eli kyllä, minusta asiaan täytyisi viimeistään nyt puuttua aktiivisesti.

jos lukutaito on olemassa, mutta se on heikko (lukeminen takkuaa ja on hidasta), on tokaluokka tietysti hankalampi. ero vaadittavaan tasoon myös kokoajan kasvaa, jos sille ei aktiivisesti tehdä jotain.

juttelisin open kanssa. hän osaa sitten sanoa, missä lukutaito on menossa ikätasoon verrattuna.

googlettele myös ekapeli (tavallinen tai sujuvuus)
 
ripi
Meidän tokaluokalle siirtynyt lapsi luki ekaluokan lopussa aika kankeasti sanoja. Kesän aikana on ahkerasti haettu kirjastosta luettavaa, ilman tavuja. Aku Ankkaa lukee myös. On harjoiteltu niin että lapsi lukee minulle joka ilta iltasadun, minun valitsemastani satukirjasta. Esim. sivu/ilta.Hyvin on lukutaito kehittynyt kesän aikana. Nyt lukee jo sujuvasti lauseita.
 

Yhteistyössä