osaako teidän (tasan) kolme vuotiaat puhua ihan selvästi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunutäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunutäiti

Vieras
appiukko käski viedä ton meidän pojan tutkimuksiin kun se puhuu epäselvästi (vauvamaisesti). Me kyllä miehen kanssa ymmärretään kaikki mitä poika sanoo mut appiukko näköjään ei. sanoi että kolme vuotiaan pitää osata puhua jo kunnolla. Poika täyttää kolme kolmen viikon päästä.

meillä neiti täyttää reilu kk päästä kolme,mutta puhuu todella hyvin..r ja s kirjaimet eivät kunnolla tule
eikös joka lapsella toi puheen kehittyminen oo todella yksilöllistä:)
en mä ainakaa olis huolissani vielä:)
on mun kavereillakin lapsii jotka on joko samanikäisiä tai vanhempii eivätkä osaa puhua yhtä hyvin ku meijän neiti..mut se on ihan normaalii et lapset oppii eriaikoihin:)

En todellakaan muista noista vanhemmista muksuista ja tuo kuopus ei vielä kolmea, mutta tuskin puhuu ihan selviä lauseita vielä parin kk päästäkään. Tosin muutama vuosi sitten pph:n hommia tehdessäni oli mieletön poika hoidossani, täytti silloin 2v ja puhui täydellisen sujuvasti, kaikki sanat oikein ja kuuluvasti, jopa R-kirjain tuli oikein tällä pojalla.

no ei mun pian kolme täyttävä vielä osaa puhua ihan selvästi itse saan selvää ja myös tutut ihmiset saa selvää mut vieraammat ei , myös mun pian ekaluokalle menevä lapsi ei osaa vielä kaikkia kirjaimia selvästi.

meidän kohta kolme vuotias ei puhu vielä selvästi, on useita äännevirheitä. Poika alkoi muutenkin puhua suht myöhään, 2 v tuli yksittäisiä sanoja (200-300 kpl), 2,5 tuli kunnon lauseita. Meillä päiväkoti on huolestunut puheesta, ja suosittelivat puheterapiaa, johon mennäänkin pari viikon päästä. Itse en ole niin huolestunut...

meillä pojalla 3,4v on puheenviivästymää/epäselvyyttä joten ei läheskään jokainen tuntematon ymmärrä mitä sanoo.
tarhassa ja kotona ymmärrämme ihan hyvin. =)

puheterapiaan on lähete menossa =)

Selvästi puhuu, mutta r- ja s-kirjaimet eivät tule kyllä oikein. Meillä opittiin puhumaan kunnolla 2-vuotiaana, tietysti sanavarasto koko ajan täydentyy.
En olisi huolissani pojastasi, eikös tässä iässä tuo puhe ole aika vaihtelevaa vielä eri lapsilla.

Meijän kolmevuotias puhuu todella selvästi, mutta sitten taas serkun tyttö joka on pari kk:tta vanhempi puhuu "vauvamaisesti". Siitä ei ulkopuoliset saa selvää. Kaikki kehittyvät omaan tahtiinsa, ei siitä ole neuvolassakaan huolestuttu.

En olis huolissani, jos kuitenkin puhetta tulee (ihan lauseita). Kyllä se siitä vielä kerkeää selkiytyä. Ja kyllhän neuvolassa tarkkaillaan puheenkehitystä. Sieltä ohjaavat terapeutille, jos on tarpeen.

Onkohan appiukolla kuulossa vikaa... :) Mun isä nimittäin on sanonut samaa meidän kohta 3v tytöstä, joka kyllä osaa puhua ihan hyvin jo ja saa selvääkin, kukaan muu ei asiasta ole huomautellu, päinvastoin. Mutta papalla on kyllä kuulo huonontunu iän myötä.

Esikoinen puhui täysin selkeästi jo kaksivuotiaana, tuli ärrät ja kaikki. Mutta se on niin yksilöllistä. Ystävän poika on 4 v eikä puhu vieläkään kovin selkeästi, ei sano r-kirjainta, puhuu aika vauvamaisesti, mutta se ei ole kuulemma mitenkään huolestuttavaa. 5 v ikään saakka saa rauhassa puhua vauvamaisesti =)
Jos meidän poika puhuu ylipäätään minkäänlaisia lauseita 3-vuotiaana, selkeästi tai epäselvästi, niin olen enemmän kuin iloinen. Hänellä on puheen kehityksen viivästymä.

ootteko huomannut lapsilla sellasta et oppii vaikka sanomaan r tai s kirjaimen joskus parin vuoden ikäsenä ja sit yht äkkii ei enää osaakkaa sitä ??
Oon miettinyt et johtuuko se siitä et tulee niin paljon uutta ja oppii koko ajan uutta et vähän niinku "unohtaa" ??

Meidän 3v 5kk poika ei puhu selvästi, mutta eivätpä puhu samanikäiset pikkuserkkunsakaan(parista perheestä). Ja taas meidän alle 2 vuotias puhuu jo selvästi, joten kaikki ovat yksilöitä... Ja muuten kaikki nämä "hitaammin puhuvat" meidän suvussa ovat poikia, selvästi huomaa, että liikkuminen ja touhuaminen kiinnostavat enemmän;)

meillä tyttö täyttää 2 viikon päästä 3 vuotta ja puhuu tosi selvästi, r kirjain ei vielä tule. ainut lapsi on mutta paljon on juttu seuraa ollut. kotihoidossa vielä on. en olisi sinuna huolissasi, jos juttua tulee =)

Yhteistyössä