osaako kukaan teistä ohjailla uniaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Ihan mielenkiinnosta kysyn löytyykö täältä ketään kohtalotoveria joka olisi taitava unennäkijä; ts pystyy ohjailemaan uniaan ja niiden kulkua. (keskeyttää painajaisten näkemisen, johdatella unen tapahtumia haluamaansa suuntaan tms)????

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 14:27 vieras kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn löytyykö täältä ketään kohtalotoveria joka olisi taitava unennäkijä; ts pystyy ohjailemaan uniaan ja niiden kulkua. (keskeyttää painajaisten näkemisen, johdatella unen tapahtumia haluamaansa suuntaan tms)????

mä joskus nuorempana pystyin keskeyttämään painajaisunen. tajusin unessa,et on unta,menin unessa johonkin nurkkaan ja laitoin silmät kiinni ja kun avasin ne,olin hereillä. outoa.....

Yksi kokemus aiheesta:
näin vuosia sitten toistuvasti painajaisunta, johon liittyi inhottava putoamisen pelko/tunne.
Luin jostakin artikkelin, jossa käsiteltiin mahdollisuutta vaikuttaa omiin uniinsa, ja päätin kokeilla! :)

Seuraavalla kerralla kun näin taas tämän saman painajaisunen, muistan kuinka unessa tokaisin itselleni:"aha, tää on taas tämä juttu..."
Heräsin, ja tämän jälkeen en muista nähneeni kyseistä unta.

Muita vastaavia kokemuksia ei ole....
Mielenkiintoista sinänsä....

Kyllä osaan, mutten tunne muita. Ilmiö on muuten nimeltään Lucid Dreaming. Ymmärrän että olen unessa, pystyn fiiliksilläni vaikuttamaan unen laatuun (kiva uni/painajainen), kestoon ("nyt täytyy herätä ennenkuin tipun") jne. Koitan myös usein selittää unessa tapaamilleni ihmisille että he ovat unessani, mutta eivät koskaan ymmärrä. Todellisuudessakaan he eivät ole tietoisia että olisivat samaan uneen eksyneet. :D

Vinkkejä: pelontunne aiheuttaa painajaisia. Eli vaikka kuinka olisi paniikki iskemässä päälle unessa, koittakaa sulkea se pois ja ajatella väkisin jotain kivempaa. Moni asia toteutuu toivomalla ja keskittymällä, nämä hassut neuvot voi muistaa jos hokee niitä itselleen ennenkuin nukahtaa. :)

Kuinka moni palstalaisista lentää usein unissaan? Minä teen tuota aika paljon ja olen pienestä pitäen haaveillut siitä että oikeasti osaisin lentää... :whistle:

Lennän unissani, mutta matalalla. Eli jos uni muuttuu epämiellyttäväksi tai pakotie on ummessa, jatkan lentämällä. Samalla tavalla tekee äitini, ja toisistamme tietämättä, kunnes tuli asiasta juttua.

En osaa herättää itseäni painajaisesta, mutta voin seurata sitä ikään kuin ulkopuolelta, "ahaa, tämä on vain paha uni, mitenköhän tämä päättyy..." Toisinaan pystyn kyllä ohjailemaan unen tapahtumia. Ehkä kyseessä on vain unisyklin epäsännölliyys, jonka vuoksi ei aina muista unia.

Yhteistyössä