Osa-aikaista päivähoitoa - onko sitä ja mihin hintaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mami"

Vieras
Töihin en ole palaamassa vielä vuoteen. Asuntovelkaa ottaessa tässä kuitenkin laskeskelen eri vaihtoehtoja. Myös työnantajan kanssa pitäisi sopia osittaisesta hoitovapaasta jossain vaiheessa. Mieheni pystyy hoitamaan lasta 2 arkipäivää kotona. Itse olen oikeutettu vähintään siihen 80% työaikaan. Hoitopäiviä jäisi siis viikossa 1-2.

Onko hoitopaikkoihin mahdollista saada lapsi vain osa-aikaisesti? Tai on varmaan, mutta maksanko silti 100% hoitomaksusta vai onko yksittäisistä päivistä maksaminen mahdollista?
Jos lapsi on yli 10 päivää/kk pois hoidosta, siitä saa jonkun alennuksen, mutta minkä suuruisen?
Menetänkö kotihoidon tuen kokonaan, jos lapsi on kunnallisessa päivähoidossa, mutta vain osittain?

Taitaa olla kuntakohtaista? No jokatapauksessa Helsingissä maksimi vapaapäivien määrä per kk on 12pv. Ja siitä saa tuntuvan alennuksen tietenkin. Voit käydä katsomassa helsingin kaupungin sivuilta, jos täällä päin asustelet :)

Katso oman kuntasi nettisivuilta, siellä on yleensä tiedot päivähoitovaihtoehdoista ja maksuista. Tai soita kuntasi päivähoidosta vastaavalle. Mutta alennusta saa huomattavasti, jos hoitopäiviä ei tule paljon. Kotihoidontukihan lakkaa, mutta Kela maksaa olikohan se nyt osittaista hoitorahaa, jos jompikumpi tai molemmat vanhemmat lyhentävät työaikaansa. Tosin se ei ole kuin 90 e/kk, mutta kuitenkin.

Itse alan syksyllä tehdä 30-tuntista työviikkoa. Mulla 3-vuorotyö, eli meilläkään ei noita hoitopäiviä montaa tulee viikossa, ehkä 2-3.

osa-aikaista päivähoitoa, mutta kotihoidontuen menetät, jos lapsi on kunnallisessa päivähoidossa. Meidän kunnassa on vaihtoehdot alle 5h, alle 7h ja kokopäivähoito. Alle 5h on 60% päivähoitomaksusta, joka täysmääräisenä on noin 220e, alle 7h on 80%. Maksu määräytyy tulojen perusteella, en niitä tulorajoja ´muista, mutta raja suhteutaan perhekokoon, tyyliin taloudessa 3hlö täysmääräinen maksu menee, jos tulot ylittävät 1500e jne. Meillä saa 4%alennuksen jokaisesta säännöllisestä vapaapäivästä, eli poika on viikossa alle 5h, neljänä päivänä viikossa, vapaapäivän olen saanut itse päättää ja päiväkoti on tullut vastaan, jos vakipäivä ei sovi, ollaan siis periaatteessa sovittu että poika on maanantait pois. Ylimääräisistä vapaista ei saa meidän kunnassa alennusta.

Katso kuntanne sivuilta/soita päivähoidosta vastaavalle ihmiselle

Täällä ainakin on kunnallisessa hoidossa vaihtoehtona 11 päivää ja 15 päivää ja täyspäivähoito. Tietenkin osapäivähoito on halvempi! Yksityisessä meillä oli vaihtoehtona 12 päivää tai täyspäivähoito.

Yhteistyössä