Ortodoksivihkiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ortodoksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ortodoksi

Vieras
Olen tässä vääntämässä juhlaohjesääntöä häihimme ja toiveena on ollu että ohjeessa olisi pieni pätkä ortodoksivihkimisestä... En viittis kamalan pitkää pätkää laittaa (haluan ohjeen mahd. lyhyesti) mutta en tiedä mitä kertoisin ortodoksivihkimisestä. Jos olisitte menossa ort. häihin niin mikä teitä kiinnostais? Mitä haluisitte tietää etukäteen (muuta kuin että kauan toimitus kestää :D ) ??

Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Olen tässä vääntämässä juhlaohjesääntöä häihimme ja toiveena on ollu että ohjeessa olisi pieni pätkä ortodoksivihkimisestä... En viittis kamalan pitkää pätkää laittaa (haluan ohjeen mahd. lyhyesti) mutta en tiedä mitä kertoisin ortodoksivihkimisestä. Jos olisitte menossa ort. häihin niin mikä teitä kiinnostais? Mitä haluisitte tietää etukäteen (muuta kuin että kauan toimitus kestää :D ) ??

Meillä jaettiin vieraille vain katolisen vihkimisen kaava, ja hyvin pysyivät kärryllä. :)

Pitääkö seistä? Kauanko kestää? Onko jotain seremonioita, joihin koko hääväen pitää osalistua? Mikä on poikkeavaa luterilaiseen verrattuna, siis sellaista jonka tietäminen etukäteen olisi hyödyllistä?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
siis laitatko etukäteen vieraille kirjoitetut ohjeet häihinne?

Laitan pienen lapun missä kerrotaan mistä hotellista on varattu pitkänmatkalaisille huoneita ja ohjeet kirkkoon ja juhlapaikalle ja siihen samaan ajattelin laittaa muutaman sanan tuosta vihkimisestä kun melkein kaikki on luterilaisia.... Oon käsittäny että nää juhlaohjesäännöt on aika yleisiä, ainaki suurimmaks osaks meille tulleet kutsut on sisältäny sen...

Alkuperäinen kirjoittaja jaah:
Pitääkö seistä? Kauanko kestää? Onko jotain seremonioita, joihin koko hääväen pitää osalistua? Mikä on poikkeavaa luterilaiseen verrattuna, siis sellaista jonka tietäminen etukäteen olisi hyödyllistä?

Ainoat hyödylliset mitkä tulee mieleen on tällä hetkellä tuo että vieraat seisovat ja ort. häissä vieraat voivat seisoskella missä vain kirkossa lähelläkin hääparia. Sekä se että tilaisuuden alussa suoritetaan kihlaus kirkon etuosassa. Kruunaus tietysti eroaa luterilaisesta, pitää etsiä tieto minkä takia kruunaus tehdään...

No mä en ole kuin telkkarista nähnyt miten se tapahtuu. Välttämättä kaikki vieraat eivät ole perillä siitä, että ensin tapahtuu kihlaus ja vasta sitten vihkiminen. Lähinnä kai juuri se, että seistäänkö kokoajan, missä seistään, voiko istua jos on huono olo/vanhus/tms., liikutaanko siellä. Itse laittaisin kutsuun ihan yksinkertaisesti kirkon menojen kaavan. Kai ortodoksisissa häissäkin kuitenkin jotain kaavaa seurataan? Olen ollut monen eri kansallisuuden häissä ja selkeintä on mielestäni se, että on se kaava, jossa vihkimisen kulku käy ilmi.

Ainoat hyödylliset mitkä tulee mieleen on tällä hetkellä tuo että vieraat seisovat ja ort. häissä vieraat voivat seisoskella missä vain kirkossa lähelläkin hääparia. Sekä se että tilaisuuden alussa suoritetaan kihlaus kirkon etuosassa. Kruunaus tietysti eroaa luterilaisesta, pitää etsiä tieto minkä takia kruunaus tehdään...

http://www.ortodoksi.net/tietopankki/sakramentit/ortodoksinen_avioliitto.htm

Tuolta mä löysin aika hyvin tietoa siitä ortodoksisesta vihkimisestä. Mun mielestä sivu on hyvin selventävä, ja sieltä löytyy tuokin tieto, mitä kruunaus symboloi.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

http://www.ortodoksi.net/tietopankki/sakramentit/ortodoksinen_avioliitto.htm

Tuolta mä löysin aika hyvin tietoa siitä ortodoksisesta vihkimisestä. Mun mielestä sivu on hyvin selventävä, ja sieltä löytyy tuokin tieto, mitä kruunaus symboloi.

Juu tuolta mäkin oon lueskellu aina kaikkea vuosien varrelta. Tietoa on todellakin paljon ja ajattelin täältä kysyä mitkä olis sellaset kiinnostavat jutut, varsinki kun haluan pitää kaikki "ohjeistukset" mahdollisimman minimaalisena. Moni asia on itselle tosi selviä mutta ei välttämättä häävieraille sitä ole =)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
siis laitatko etukäteen vieraille kirjoitetut ohjeet häihinne?

Laitan pienen lapun missä kerrotaan mistä hotellista on varattu pitkänmatkalaisille huoneita ja ohjeet kirkkoon ja juhlapaikalle ja siihen samaan ajattelin laittaa muutaman sanan tuosta vihkimisestä kun melkein kaikki on luterilaisia.... Oon käsittäny että nää juhlaohjesäännöt on aika yleisiä, ainaki suurimmaks osaks meille tulleet kutsut on sisältäny sen...

en mä laittanut mitään ohjeita ja kyllä kaikki osas seistä oikein ilman neuvomistakin, eihän siinä vierailla ole muuta kuin katsomista tehtävänä. Tietty voi laittaa sen, kauanko menee aikaa, ettei ala ihmetyttämään. ja aika hassu on sellainen, joka ei istu alas huononolon tai väsymyksen tullessa, kun vieressä on kuitenkin penkkejä...mutta siis kukin tavallaan.

Yhteistyössä