Ortodoksiset hautajaiset

• Viestiketjun aloittaja miila
  • Ensimmäinen viesti
miila
Voisitteko kyseiseen uskontoon kuuluvat tai hautajaisissa käyneet kertoa minulle, minkälaiset ovat ortodoksiset hautajaiset? Hyvä ystäväni nimittäin kuoli hiljattain ja hautajaiset ovat edessä. Ilmeisesti kansi on auki ja vainaja käydään hyvästelemässä? Ajatus on kaunis, mutta juuri nyt en tiedä miten selviydyn tuosta. Miten hyvästely tapahtuu? Entä kukkalaitteet ja muistolauseet? Kiitos sinulle vastauksestasi.

Kansi on auki, kasvot voivat olla peitetyt jos luonnottoman näköiset. Jäähyväiset käydään sanomassa ruumiin vierellä ja ruumin rinnan päällä olevaa ikonia suudellaan. Miehen mummon hautajaisissa kukkalaitteet laskettiin vierelle kirkossa samalla tavalla kun luterilaisilla, pappi antoi myös vaihtoehdon laskea laitteet vasta haudalla.

Joo, arkun kansi auki mutta kasvot on peitettynä pienellä liinalla. Äitini ja hänenpuolen suku on ortodokseja joten useissa hautajaissa olen ollut. Hyvästit olen jättänyt vain arkun vierellä hetken seisoen. Lähiomaiset usein haluavat katsoa vainajaa liinaa nostaen ja suutelevat ikonia. Arkku suljetaan ja sen jälkeen kukkalaitteiden lukeminen ja laskeminen taikka sitten ne luetaan vasta haudalla.
Erittäin kauniita tilaisuuksia ovat olleet vaikka alkuun "hirvittikin" avoin arkku.

Papinpentu
Juu, siiis kirkossa seisotaan palveluksen ajan (jos heikottaa/ei jaksa seistä voi istua) palavat tuohukset (kirkkokynttilät) kädessä. Arkun kansi on auki, jos vainaja ei pahan näköinen (esim. onnettomuudessa tms. kuollut) ja liina kasvoilla (ei läheskään aina) ja ikoni rinnan päällä. Vainajan kasvot alttariin päin. Ortodoksit jättävät hyvästit suutelemalla ikonia ja tekemällä ristinmerkin ja muut omalla tavallaan. Lopussa arkku suljetaan ja kukkaset lasketaan joko kirkossa tai hautausmaalla.

Yhteistyössä