Optikon puheet jäi hiukan harmittaan ja kaiveleen (lapsen ulospäin karsastus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapsi alkoi karsastamaan sisään joskus 6 v iässä. Olin asiasta huolissani ja kun paikallisella optikolla kävi silmälääkäri, tilasin ajan sinne. Lääkäri tarkasti, mutta sanoi asian oleva ok, ei mitään hätää.
Olin silti yhä huolissani, koska silmä karkasi usein karsastamaan, eikä se mielestäni ollut ok. Puhuin asiasta neuvolassa ja neuvolan täti ymmärsi huoleni, laittoi ajan vetämään silmäpolille yliopistolliseen sairaalaan.
Kävimme siellä, lapsella todettiin molemmissa silmissä lähinäkö huonoksi (olikohan lähes +4, en enää muista) ja toinen silmä laiskaksi. Silmälasit hankittiin ja niillä silmän karsastusta ei esiintynyt. Silmäpolilla käytiin kunnes lapsi täytti 10 v, linssien vahvuus pieneni kerta kerralta. Nyt neiti ei enää tarvitse laseja (kuin satunnaisesti), karsastusta ei enää ole vaikkei laseja käytäkään, mutta joskus sanoo että tuntee silmän väsyneen ja yrittävän karsastaa.

Ei oikein kuulunut muuten tarinaan, mutta tuo ensimmäinen silmälääkäri jäi kaivelemaan. Vai kaikki ok... Kaikkea ei siis todellä kannata uskoa, lääkäriltäkään...

Silmälääkäri on lääkäri ja optikko on myyntityössä. Minuakin optikko pelotteli silmäleikkauksesta, mutta toistaiseksi ei ole kyseisestä leikkauksesta ollut mitään haittaa. Optikko tietysti menetti asiakkaan, kun en enää laseja tarvii.

[QUOTE="alkup";28187135]No riippuisikohan se ihan tilanteesta? Meillä ei ole tarvinnut tehdä mitään, mutta teillä tilanne on selvästi erilainen kuin meillä, kun ei ole tarvittu peittohoitoa. Ihan samoin on toimittu kaverin lapsen kanssa. Hänelle tehtiin nyt ekaluokkalaisena leikkaus ihan kosmeettisista syistä.[/QUOTE]

Niin, riippuisikohan ihan tilanteesta?? Ehkä näin keppälertunkin kohdalla jolle saarnaat hyvinkin ylevään sävyyn miten olisi pitänyt toimia ja miten olisi kuulunut edetä. Varmaankin heidän kunnassaan on ollut tällainen tapa ja nuo ohjeet jotka keppäletrru viesteissään kertoo.

Miksi niin hyökkäävä asenne? Et omaakaan lastasi ole koviin tiiviisti lääkärissä käyttänyt vaikka karsastus on ilmeisen pahana.

Mulla itselläni on piilokarsastusta ulospäin toisessa silmässä, karsastuksen huomaa, kun olen väsynyt tai jos olen juonut alkoholia. Karsastus huomattiin mun ollessa 2v, olen käynyt silmälääkärillä useita kertoja. Ensimmäiset silmälasini sain ala-asteella. Mulla vaan on käynyt niin, että en laseja kovin ahkerasti käyttänyt (päätä ja silmää särki tosi paljon) ja nyt vuosien mittaan toisesta silmästä on näkö huonontunut todella paljon, piilokarsastavassa silmässä näkö on erinomainen. Leikkausta ei silmälääkärin mukaan voida minulle tehdä. Tässä ollaan ja pärjäillään mukavasti :) Ja lasitkin on olleet enemmän käytössä, vaikka päänsärkyjä niistä aina hetkeksi tuleekin.

Olettaisin optikon tarkoittaneen tässä sitä, että lapsen näkö kehittyy noin 8-vuotiaaksi asti ja siihen mennessä molempien silmien täytyy saada riittävästi "oikeanlaisia", teräviä näköärsykkeitä, jotta näköradat kehittyvät normaaleiksi. Eli karsastuksen hoito ja seuraaminen on ensiarvoisen tärkeää, koska jos lapsi toimii pääsääntöisesti vain toisen silmänsä varassa, siitä on seurauksena se, että aivot eivät jossain vaiheessa enää kykene yhdistämään silmistä tulevia kuvia yhdeksi (kuvien erilaisen terävyyden yms. vuoksi) ja aivot blokkaavat huonomman silmän kuvan pois ja silmä ei kykene pitämään focusta, vaan lähtee seilaamaan ja ns.laiskistuu.

Olisin tiedustellut, miten lapsen näköä ja karsastusta on tutkittu? Onko ennen näöntutkimusta (ja tippojen laittoa) tehty esim. peittokoetta (pyydetään katsomaan tiettyä pistettä lähellä tai kaukana, peitetään silmät vuorotellen ja katsotaan lähtevätkö silmät seilaamaan)? Onhan lapsen näöntarkkuus tutkittu silmä kerrallaan toinen silmä peitettynä? Mainitsit, että lapsi näkee hyvin katsoa telkkaria kaukaa, mutta istuuko/katsooko hän sitä suoraan? Katsooko suoraan kohti telkkaria, istuuko pää suorassa?

Ja tuosta silmien "lasit pois" -leikkauksista maininneelle sanoisin, että ehkä optikko ei pelkästään rahastusmielessä varoitellut leikkauksen riskeistä (itse en ainakaan tällä tietämyksellä missään nimessä antaisi leikata omia silmiäni, vaikka silmälasien käyttö välillä ottaakin päähän), vaan halusi ehkä tuoda esille, ettei leikkaus aina ole mitenkään autuaaksi tekevä. Leikkauksessa sarveiskalvoa höylätään suoremmaksi, mikä poistaa sarveiskalvon taittovirheen, mutta ei tee mitään mykiössä oleville taittovirheille, jotka saattavat leikkauksen jälkeen korostua (tai jos silmien välillä on suuria voimakkuuseroja, johtuen esim. silmien pituuserosta, pysyvät silmien aistimat kuvat edelleen erikokoisina ja silmien yhteistoiminta hankalana). Leikkaus saattaa myös vaikuttaa silmien yhteistoimintaan ja hankaloittaa kontrastien näkemistä ja syvyyserojen hahmottamista, myös kolmiulotteinen hahmottaminen saattaa hankaloitua. Lisäksi leikkaus saattaa pahentaa kuivasilmäisyyttä ja ns. "hämäräsokeutta".

Minä en luota enää optikkoihin. Ne puhuvat paskaa silmät ja suut täyteen. No okei, mulla on kolmen vuoden sisään kokemusta kahdesta eri optikosta ja molemmat osoittautuivat lööperin puhujiksi.

Meidän tytöltä tarkastettiin silmät oikein tarkkaan, kun hänelläkin ilmeni jonkinlaista karsastusta, itsekin huomattiin tämä. Mutta mitään toimenpiteitä ei ainakaan vielä ole tarvetta tehdä. Näönkin neuvolassa tarkastivat ja näkee hyvin.

Minä en luota enää optikkoihin. Ne puhuvat paskaa silmät ja suut täyteen. No okei, mulla on kolmen vuoden sisään kokemusta kahdesta eri optikosta ja molemmat osoittautuivat lööperin puhujiksi.

Meidän tytöltä tarkastettiin silmät oikein tarkkaan, kun hänelläkin ilmeni jonkinlaista karsastusta, itsekin huomattiin tämä. Mutta mitään toimenpiteitä ei ainakaan vielä ole tarvetta tehdä. Näönkin neuvolassa tarkastivat ja näkee hyvin.

Olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin millaista lööperiä on puhuttu.

Neuvolassa näkötaululla tehtävä näöntarkastus ei aina kerro todellista näkökykyä ja usein siinä jää huomaamatta lasten +-linssien tarve (koska silmä pyrkii korjaamaan sen itse).

[QUOTE="vieras";28187601]Optikko on puoskari vailla lääketieteellistä koulutusta.[/QUOTE]

Olisi kiva saada perusteluja näihin, niin tietäisi miten voi itse toimia työssään toisin. :)

Yhteistyössä