Oppiikohan meidän neiti aikaisin kävelemään kun nyt jo (9kk) nousi seisomaan sohvaa vasten? :)

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Mie"
Riippuu varmaan siitä, mitä aikaisin kävelemään oppimisella tarkoitetaan. Mun veli oppi kävelemään ilman tukea 8 kk iässä, se on mun mielestä aikaisin. Mä olin 9 kk.

Tuntuu, että isovanhempien sukupolvelle on tosi tärkeää että taidot tulevat aikaisin, meidän sukupolvemme taas nauttii siitä että vauvat ovat pitkään vauvoja. Mun isä ainakin kuulosti pettyneeltä kun kuuli että meidän vauva 4,5 kuukauden kypsässä iässä ei vielä kääntynyt vatsalleen.

"anna"
Meillä tyttö alkoi seistä tukea vasten 6,5kk iässä,ja tuettomia askelia otti 9kuukautisena.Siitä meni jonkin aikaa että käveli kunnolla. Olisi ollut helpompaa mikäli nämä motoriset taidot olisivat tulleet hieman myöhemmin,itse hitusen olen kadehtinut miten helpompaa motorisesti rauhallisten lasten vanhemmilla on/oli..

"vieras"
Pieniä on ihana seurata, kun oppivat uutta! Onnittelut ap:lle!! : ) Tai siis hänen pienelle!

Mun pieni oppi muutama viikko sitten ryömimään ja viikko sitten nousi tukea vasten (7kk). ja kuten joku sano, mitä myöhemmin, sen parempi. On meinaan meno aika päätönä! Just kun lapsi oppi liikkumaan ja viihty hetken aikaa itsekseen, niin että sai kahvin rauhassa juotua (meidän tyttö on ihan takiainen), ni nyt ei voi hetkeksikään päästää silmistä! Mutta ihana sitä riemua, kun pääsee ylhäältä katsomaan maailmaa!

"HAH"
Vai aikasin :D Meidän poika nyt alkanut seisomaan tuetta ja harjoittelee ottamaan itsekseen askelia, mutta vielä on kaatunut parin ekan askeleen jälkeen. Nousi seisomaan omin avuin vajaa 6kk ikäisenä. Minusta melko ajoissa olisi jos lapsesi kävelisi nyt jo! Eiköhän tuo 9kk ikä ole aika normaali ikä nousta seisomaan...

Meillä neiti nousi sen 6-7 kuisena seisomaan, konttaamaan lähti kunnolla siinä 9 kuisena ja nyt paria viikkoa ja muutaman päivän vaille 1-vuotiaana jo ensiaskeleet otettu mutta eipä viitsittäisi enempää kävellä muuten kuin tuettuna kun kontaten pääsee paljon nopeampaa. :D

Totta, mitä myöhemmin, sen parempi.
Eikä... Itse taas tykkään että mitä pikemmin sen parempi, jäänyt vähän traumoja hitaasti kävelemään oppivista lapsista. :rolleyes:

Esikoinen oli 3v10kk kun lähti kävelemään ja kakkonen 1v9kk enkä usko että varhain liikkelle lähtevien lasten kanssa voi olla yhtään tuon rankempaa... varsinkin kun ikäeroa noilla oli 1v3kk niin aika monta piiiitkää kuukautta sitä sai nautiskella kahden isokokoisen ja lötkön (siis oikeasti, hypotonisuuden vuoksi paino tuntui huomattavasti raskaammalta kuin samankokoisella normilapsella) "vauvan" kanniskelemisesta. Vaikka siitä selvisikin kunnialla niin en noita aikoja kaipaa yhtään. :ashamed:

Tuohon verrattuna on taivaallisen ihanaa kun 9kk konttaa kovaa vauhtia ja nousee seisomaan tukea vasten jne. Saisi minun puolestani ihan vapaasti vaikka juosta. :xmas:

"Vieras"
Esikoinen 10kk iässä nousi seisomaan tukea vasten ja 1v3kk iässä lähti kävelemään ilman tukea.
Tosikko nous 1v1kk iässä seisomaan tukea vasten, lähti kävelemään ilman tukea vasta 4kk sen jälkeen.

Eikä... Itse taas tykkään että mitä pikemmin sen parempi, jäänyt vähän traumoja hitaasti kävelemään oppivista lapsista. :rolleyes:

Esikoinen oli 3v10kk kun lähti kävelemään ja kakkonen 1v9kk enkä usko että varhain liikkelle lähtevien lasten kanssa voi olla yhtään tuon rankempaa... varsinkin kun ikäeroa noilla oli 1v3kk niin aika monta piiiitkää kuukautta sitä sai nautiskella kahden isokokoisen ja lötkön (siis oikeasti, hypotonisuuden vuoksi paino tuntui huomattavasti raskaammalta kuin samankokoisella normilapsella) "vauvan" kanniskelemisesta. Vaikka siitä selvisikin kunnialla niin en noita aikoja kaipaa yhtään. :ashamed:

Tuohon verrattuna on taivaallisen ihanaa kun 9kk konttaa kovaa vauhtia ja nousee seisomaan tukea vasten jne. Saisi minun puolestani ihan vapaasti vaikka juosta. :xmas:
Miten teillä toi kävely sitten lähti sujumaan lopulta? Meidän kuopus 1 v 6kk kävelee vain muutaman askeleen kun oikein houkuttelee ja ihan jo välillä huolestuttaa, että käveleekö se kunnolla ikinä. Seisomaan tukea vasten nousi tosiaan jo 8 kk iässä, mutta siitä liikkeelle lähtö näköjään tökkii. Isommat sisarukset oli vähän yli 1 v kun kävelivät niin tämä tuntuu vähän oudolta.

"xXx"
Meillä nousi seisomaan 8kk iässä, melkein heti otti askelia varovasti tukea vasten, mutta ilman tukea lähti liikkeelle 1vuotiaana. Että ei se seisomaan nousu kerro vielä mitään, oottele rauhassa :)

Poika nousi tukea vasten seisomaan 5kk-6kk iässä. 6kk kuitenkin käveli tukia pitkin. 8kk ikäisenä jätti tuet taakseen ja 10kk ikäisenä jo juoksi.

Tyttö nousi tukea vasten 8kk ikäisenä ja nyt viikkoa vaikke 1v ottaa askeleita ilman tukea.

"shihtzu"
Se on jännä miten erilaisia lapset ovat, esikoinen lähti kävelemään 10,5kk ikäisenä ja sitä ennen pää kolisi milloin minnekin, yleensä lensi aina suorin jaloin selälleen, kun ei tuo laskeutuminen oikein aina sujunut. Mutta kiipeäminen on tuolle ollut aina luontaista ja ihme kyllä harvemmin on mistään tippunut, vaikka pitkin keittiöntasoja välillä kiipeileekin.

Tää nuorempi on muuten sähäkämpi, mutta tuossa ylösnousemisessa varovaisempi, vielä ei ole pahemmin pää kolissut, vaikka on kauan jo noussut ja kävellyt tukea vasten, osaa tosi hyvin jo laskeutua alas.

neljäs tulossa
mun esikoinen nousi seisomaan tukea vasten seitsemän kuisena ja oppi kävelemään ilman tukea vasta 1v1vk eli ei se oo sanottua että silti oppis aikaisin kävelemään

"vieras"
Meillä poika nousi seisomaan muistaakseni 7 kk iässä ja käveli tukien 8 kk iässä. Silti lähti kävelemään vasta 1v 2 kk iässä. Joten ei mitään korrelaatiota.
Meillä kans käveltiin sellaisen kärryn kanssa 8 kk ikäisenä ja kaikki sanoivat, että lähtee tosi varhain kävelemään. Eipä kuitenkaan lähtenyt vaan oli 11 kk ennenkuin tuetta käveli kunnolla, mikä tietysti on ihan ok.

"mie"
[QUOTE="minä";24499070]nää ketjut raivostuttaa mua! meillä poika 9kk ei istu, ei nouse ei. ryömimään oppi nyt kun täytti 9kk, ja perheen kolmas lapsi. vitsitti että nää lasten kehumisketjut suututtaa.[/QUOTE]

Kolmen lapsen äiti varmaan tietää jo omastakin kokemuksesta, että lapset ovat yksilöitä ja jokainen oppii ja kehittyy omaan tahtiin. Mullakin kolme lasta ja jokainen on tehnyt nämä nousemiset-ryömimiset-istumiset ihan omiin aikoihin.....

Ap:lle: saatta olla että kävelee kuukauden kuluttua tai sitten puolen vuoden päästä :)

meillä
Meillä eka nousi tukea vasten 8kk iässä ja käveli 10kk ikäisestä.

Toinen nousi tukea vasten tasan 6kk päivänään(!!!!) käveli kuitenkin lähemmäks vuoden ikäisenä...

Kolmannesta en muista :). Tais olla hitain liikkeellelähtijä...

5n äiti
Meillä keskimmäinen kiipesi sohvaa vasten pystyyn 6kk-päivänään ja samalla viikolla käveli jo tukea pitkin. Lopullinen kävely alkoi 9,5kk:n iässä. Voi luoja sitä muksahtelun määrää tuossa ylösnousuvaiheessa.
2 lasta alkanut kävellä pari viikkoa yli vuoden iässä ja säästyivät kyllä monelta kolhulta. Minusta parempi, mitä myöhemmin alkavat kavuta ylös. Siis tietty normirajoissa.

"poikia3"
Muistan, että esikoinen käveli tukia pitkin 9-kuisena (esim. hyllyjä vasten), kävelemään oppi vasta 1 vuoden ja 2 kk ikäisenä. Ja seisomaan nousi myös 9-kuisena.

En muista koska 2 pienempää nousi seisomaan, mutta molemmat kävelivät 10-kuisena, toinen heti alkukuusta, toinen juuri ennen 11 kk ikää.

Ja oikeesti on parempi, että kävelisivät vähän myöhemmin, ei ole meno niin päätöntä, kuin meillä tuntui olevan.

Yhteistyössä