Oppiiko aikuinen koira kulkemaan hihnassa vetämättä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamaK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamaK

Vieras
*huoh*
Meille tuli suuri koira, painaa 55-60kg, eikä neiti osaa kulkea hihnassa ollenkaan vetämättä. Ainakaan menomatkalla...kotiinpäin tullessa sitä saakin välillä melkein vetää perässä.
Mutta tosiaan kun ollaan menossa, niin tämä jyrää kuin höyryveturi, vaikka kuonopantakin on. Oppiikohan tää enää uusia temppuja, tämä vetäminen ei tosiaan ole mitään ihan pientä, vaan siis ihan koko ajan saa pidättää ja käsivarsissa tuntuu lenkin jälkeen että on jotain tehnyt.....Hyvät neuvot nyt kehiin!!

Kuonopanta. En tiedä miten toimii, mutta eläintarvikeliikkeestä käy kysymässä. Toinen keino siihen on, että ei yksinkertaisesti kuljeta metriäkään, jos koira vetään. Nameilla houkuttelet tulemaan luokse ja kun hihna löystyy niin sitten taas menette eteenpäin. Helkutin hidasta eli viikkoja pitää aikuisen koiran kanssa harjoitella, mutta sitten helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
olet kokeillut sitä,ettei matka jatku,kun hihna kiristyy? ja palkannut kun hetkenkin kävelee ok?

Juu tällä menetelmällä ollaan edetty, mutta ei ainakaan vielä ole minkäänlaisia tuloksia havaittavissa. Tän kans täytyy kierrellä jossain sivuteillä, en yksinkertaisesti KEHTAA lähteä tonne ihmisten ilmoille tuon rontin kans, kun se vetäminen on jotain ihan järjetöntä.
En tiedä miksi ei ole pennusta saakka opetettu kulkemaan nätisti.

Miten ois vedonestovaljaat..? Toinen hyvä on se että pysähtyy heti kun alkaa vetämään. Sanoo vain lyhyesti Ei. Matka jatkuu kun ei touhota. Heti taas pysähtyy, jos koira alkaa vetämään, sanoo tiukasti Ei ja taas odottaa että koira ei hötkyile.
Aluksi se on yhtä pysähtelyä, mutta menee perille ennemmin tai myöhemmin.

kyllä se vielä oppii!!Kun sitä palkataan ja kehutaan paljon siitä kun tekee oikein,niin tottakai se oppii oli se kuinka vanha tahansa.
Mikä rotu? Onko joku itsepäinen rotu kyseessä?

kyllä se vielä oppii!!Kun sitä palkataan ja kehutaan paljon siitä kun tekee oikein,niin tottakai se oppii oli se kuinka vanha tahansa.

Pyreneittenmastiffi. Hyvin oppivainen rotu, mutta tosi itsepäinen.

Mä joudun välillä laittamaan mun koirani istumaan,kun ei millään muista miten kävellään remmissä.Siis ihan käsky-istu ja sitten eteenpäin ja jos veto jatkuu,niin taas istu.
Voin sanoa että ohikulkijoilla on ihmettelemesti,mut sou...:D

Tiedän kyllä et tosi noloa lähteä tempoilevan koiran kans ihmisten ilmoille..:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pyreneittenmastiffi. Hyvin oppivainen rotu, mutta tosi itsepäinen.

Sitten mä sanoisin vaan et kärsivällisyyttä.:) Kyllä se oppii vielä, jaksat vaan jankata samaa asiaa miljardeja kertoja! Saat vielä kauniisti kävelevän koiran,uso pois.:)

Ai niin,Oletko kokeillut kolinapurkkia?? Aina kun vetää,viskaa sellasen kolisevan purkin sen taakse.Ikäänkuin että koira pelästyy...Ei tietenkään heitetä sitä purkkia koiraan.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Ai niin,Oletko kokeillut kolinapurkkia?? Aina kun vetää,viskaa sellasen kolisevan purkin sen taakse.Ikäänkuin että koira pelästyy...Ei tietenkään heitetä sitä purkkia koiraan.

Tää on testaamatta. Tosin mä luulen että parin kolinakerran jälkeen tuo turilas ei korvaansa lotkauta sille :D Hieman..hmm...erikoislaatuinen koira :D

kokeile vedonestovaljaita, MUTTA osta kunnolliset nahkaiset eläinkaupasta. Ei sellaisia kauheita nylonnaruviritelmiä, mitä saa joka marketista. Ne hiertää koiran ihan rikki helposti. Liian monella koiralla olen nähnyt kainalot vereslihalla niiden takia ja pahaa on tehnyt.

Mikään kuonopanta tai vedonestovaljaat ei opeta koiraa kulkemaan nätisti, vaan samalla tarvitaa koulutusta. Nämä apuvälineet lähinnä auttaa, että koiraa saa hallittua eri tilanteissa, mutta niiden rinnalle tehokas koulutus ja palkitseminen kun kulkee nätisti.

Yksi erittäin tehokas keino on myös laittaa hihna lantion kohdalta mahan alle. Eli hihna pantaan kiinni. Sitten hihna kulkemaan koiran selkärankaa pitkin. Lantion kohdalla hihna kiepautetaan mahan alta ja takaisin selän päälle ristiin hihnan alta. Kun koira yrittää vetää, tuntuu epämiellyttävältä ja se hidataa vauhtia, jolloin välittömästi palkka.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksi erittäin tehokas keino on myös laittaa hihna lantion kohdalta mahan alle. Eli hihna pantaan kiinni. Sitten hihna kulkemaan koiran selkärankaa pitkin. Lantion kohdalla hihna kiepautetaan mahan alta ja takaisin selän päälle ristiin hihnan alta. Kun koira yrittää vetää, tuntuu epämiellyttävältä ja se hidataa vauhtia, jolloin välittömästi palkka.

Tääkin toimii.

Ok, kiitti neuvoista ja vinkeistä!
Mä jatkan tuota pysähtelymenetelmää, ja tuokin -hihna lantion kohdalta mahan alle-kikka kuulosti hyvältä, joten käytämme sitä tarpeen tullen.
Kiitti ;)

Minä suosittelen lukemaan ihan ensimmäisenä Turid Rugaasin kirjoittaman kirjan KISKOMATTA PARAS. Jos haluaa oikeasti pidemmällä tähtäimellä olevia tuloksia ilman mitään ns. kivulla aiheutettuja konsteja estää vetäminen. Kirjassa hyviä ja koiraystävällisiä vinkkejä elämään koiran kanssa hihna löysällä.

Yhteistyössä