Opiskelut valmiiksi/töihin/lapsi...mitä tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Eli, olen juuri valmistunut kandiksi ja menisi reilu vuosi että saisin maisterin paperit. Minulla on yksvuotias tyttö ja haaveissa olisi toinen lapsi. Nyt mietinkin mitä kannattaa tehdä. Menenkö töihin ja hankin työkokemusta, saan lapsen ja jatkan sen jälkeen opiskelua vai opiskelenko nyt jo valmiiksi ja hankin sen jälkeen työpaikan ja siirrään lapsentekoa vai yritänkö lasta heti valmistumisen jälkeen?

En yhtään tiedä mitä kannattaisi tehdä kun toisaalta olisi kiva olla vähän aikaa työelämässä ja tienata vähän rahaa ja ottaa vähän iisimmin, toisaalta taas olisi kai järkevää hankkia maisterin tutkinto nyt samalla. Mutta pelkään taas sitä että en löydäkään mitään työpaikkaa kun olen valmistunut tai joudun tekemään jotain mikä ei vastaa koulutusta. Nyt olisi mahdollisuus "päästä sisään" yritykseen ja sitten myöhemmin saada tuolta parempi työpaikka.

Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?

Mielestäni tuossa on vain kaksi vaihtoehtoa: opiskelu tai töihinmeno. Lapsen hankkiminen kestää aina vähintään sen 9 kuukautta, yleensä kauemminkin.

Kumpikaan vaihtoehto ei varmastikaan ole väärä, ja aivan varmasti jompi kumpi niistä viehättää sinua enemmän, joten valitse se.

Kandista maisteriksi ei kyllä mene reilussa vuodessa. Gradun teko on yllättävän rankkaa, en usko että pienen lapsen kanssa mitenkään onnistuisit sen niin nopeassa aikataulussa tekemään.
Minä hankkisin vähän työkokemusta ensin!

Jos hyvin jaksat opiskella ja on innostusta, jatka vain eteenpäin.
Jos tuntuu, ettei jus nyt innosta opiskelu, vaan töihin tekee mieli,
niin ehtii sitä myöhemminkin. Työpaikan saamisesta ei kannata
etukäteen murehtia, luota vain kykyihisi äläkä ole turhan kranttu
työn suhteen. Mitä sitten, jos alussa työ ei oo ihan koulutusta vastaavaa.
Voihan sitä töissä ollessa hakea parempaa paikkaa.

Jos aiot opiskella kahden pienen kans, pitää mielellään olla
tukijoukkoja ja opiskeluun positiivisesti suhtautuva mies.

Itse olin hautonut gradua tosi pitkään ja lopulta sain sen kirjoitettua, kun olin viimeisilläni raskaana - lapsen saaminen voi olla hyvä kannustin opiskelulle =)

Sulla on yksivuotias tyttö. Opiskele nyt loppuun, saat olla lapsen kanssa kotona, opiskelu on kuitenkin "löysempää" kuin töissäkäynti, eikä lapsen tarvitse olla pitkiä päiviä hoidossa. Jätät hetken päästä ehkäisyn pois ja katsot tuleeko toista lasta. Jos tärppää, valmistut ennen kuin toinen syntyy. Sitten saat taas olla äippälomalla rauhassa ja hakea töitä vähitellen. Jos ei työpaikka heti tärppää, se ei haittaa, koska kotona on työtä lasten kanssa kuitenkin. Sitten työtä hakiessa voit hyvällä mielellä sanoa, että "lapset on jo tehty" :)

Sulla on yksivuotias tyttö. Opiskele nyt loppuun, saat olla lapsen kanssa kotona, opiskelu on kuitenkin "löysempää" kuin töissäkäynti, eikä lapsen tarvitse olla pitkiä päiviä hoidossa. Jätät hetken päästä ehkäisyn pois ja katsot tuleeko toista lasta. Jos tärppää, valmistut ennen kuin toinen syntyy. Sitten saat taas olla äippälomalla rauhassa ja hakea töitä vähitellen. Jos ei työpaikka heti tärppää, se ei haittaa, koska kotona on työtä lasten kanssa kuitenkin. Sitten työtä hakiessa voit hyvällä mielellä sanoa, että "lapset on jo tehty" :)

Tota mää oon kyllä miettinyt, mutta toisaalta jotta pystyisin opiskelemaan kunnolla pitäisi tyttö laittaa päiväkotiin. Sitten taas menettää kotihoidontuen ja rahatilanne on tiukempi.

Kumpa vaan osaisi päättää...

Riippuu, paljonko sinulla on ns. lapsentekovuosia jäljellä. Tilanteessasi hankkisin ensin työkokemusta. Vuosia ja vuosia kotona olleet mammat eivät ole kuuminta hottia työmarkkinoilla, etenkin jos opiskelun jälkeen ei ole yhtään työkokemusta, ts. koulutusta vastaavaa työtä voi olla vaikea saada.

[QUOTE="hmm";22221925]Minulla on siis enää pari kurssia ja gradu tekemättä, ja gradu pitäisi kyllä mielestäni saada vuodessa tehtyä.[/QUOTE]

Jos on pakollinen graduseminaari niin se kestää yhden lukuvuoden. Jos sulla on lapsi kotona niin todella tiukkaa tekee jos meinaat vuodessa gradun saada tehtyä!!!
Ja mä siis kuvittelin että saan gradun tehtyä vuodessa lapsettomana kokopäivätyössä... kolme vuotta siihen meni.

Yhteistyössä