Opiskelun ja lapsen päivähoidon aloittamisesta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keltanokka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keltanokka

Vieras
Heippa!

Onko olemassa "ohjeita" hyvään päivähoidon aloittamiseen?
Meidän 1,5v aloittaa perhepäivähoidossa syksyllä, jolloin lähden opiskelemaan. Päivähoitopaikkaa on haettu elokuun alusta alkaen. Sain nyt tiedon, että olenkin vielä kaksi ekaa viikkoa elokuusta itse kotona. Nyt siis mietin, että koska lapsen pitäisi aloittaa hoito. Turhaan häntä sinne vien, jos olen itse kotona, mutta eikö se ole kuitenkin pakko viedä, kun on sovittu aloittamispäivä? Aloittamispäivän siirtomahdollisuus on jo mennyt (kaksi viikkoa niiden lomakkeiden allekirjoituksista).

Toinen kysymys: Opiskelen siis, enkä tee aina 8 tunnin päivää. Minulla on usein vain puolikkaita päiviä, klo 9-12 tai 12-16. Miten lapsen pitäisi silloin olla hoidossa? Haenko hänet aina kotiin kuin mahdollista (koska on niin pieni vielä), vai onko tärkeämpää lapselle se päivärutiini, että on joka päivä hoidossa klo 7-16? Mies on siis töissä. Päiväni ovat hyvin vaihtelevia. Mitä pitäisi tehdä??

Kiitos tiedoista, jos jollain on niitä jakaa! :)

Aloittaisin hoidon kuun alusta niin ehtii harjoitella hoidossa olemista riittävästi.
Hoitopäivien pituudesta-Jos on tehtäviä ym koulujuttuja niin saattaisin pitää koko päivän hoidossa niin saa rauhan keskiyttyä niihin.
Muutoin hakisin suoraan koulusta.

Lapseni oli perhepäivähoidossa.
Nyt vaihtuu hoitopaikka.
Pakkohan ei ole hoitoon viedä - jos olet kotona niin olet - tosin maksut joudut maksamaan.
Ja jos hoitopäivä on vähän , voisit tehdä osittaisen hoitosopparin.
Tosin jos nyt olet saanut täysipäiväisen, siitä maksat - mutta käytät minkä käytät.

Hoitopaikkasi täti osaa sanoa heidän rytmeistään - usein kai on selvempi hakea lapsi esim :
- ennen päiväunia, ruokailun jälkeen (onko tuo k 12)
- tai päiväunien jälkeen ja välipalan - olisiko kello 1430
- aamusta varmaan on helpon viedä heti aamupuurolle (klo 8) , tai sitten ulkoleikkeihin. Luulen että suoraan päikyille vienti on pienemmälle hankalahkoa ? Mene ja tiedä ?

Tietysti lapselle on parasta olla vanhempiensa kanssa, jos mahdollista.

Veisin lapsen hoitoon jo elokuun alussa. Ekana oltaisiin siellä yhdessä, sitten lapsi ilman mua tunnin ajan, sitten pari tuntia, jne. Pehmeä lasku.

Meillä edes 4 v ja 6 v eivät ole täyttä päivää 7-16 hoidossa viidesti viikossa, vaan pitävät arkivapaita ja puolikkaita päiviä usein. 1½-vuotiasta pitäisin hoidossa mahdollisimman vähän, mutta etäopiskelupäivinä tms veisin lapsen hyvillä mielin hoitoon vaikkapa 4-5 tunniksi jotta saisin tehtyä koulujuttuja.

no itse opiskelevana äitinä pidin koko päivän hoidossa 7-16, vaikka usein olen koulussa vain puoli päivää. Sain sinä aikana tehtyä läksyt, esseet ja raportit sekä luettua tenttiin, niin että voi sitten illan olla kokonaan lapseni ja mieheni käytettävissä eikä tarvitse stressata koulujutuista.

itellä oli viime syksynä sama tilanne. ekan viikon poika oli hoidossa klo 9-14, koska ite olin vielä kotona. turhaan sitä hoitoon viemistä enää viikolla tai kahdella lykkää, mielummin niin että pistät puolikkaat päivät ja vaikka otat perjantait vapaaksi. vapaapäiviä/lyhyempiä päiviä saa pitää vaikka joku päivämäärä hoidon aloittamiselle olisikin laitettu...

mulla oli myös epäsäännöllinen rytmi ja hain pojan silloin hoidosta tietty aina eri aikaan. tärkeintä on jutellä hoitjan kanssa miten heillä rytmi menee. jos esim lapset nukkuu klo 12-14, niin on ihan turha mennä lasta hoidosta hakemaan klo 13. sama homma aamulla, jos lähtevät ulos klo 10, niin viet silloin, koska sitten klo 11 on jo ruoka-aika ja siihen ei kannata ihan suoraan viedä..

mielummin lyhyttä päivää kun joka päivä klo 7-16 tietysti!!!

Sovi hoitajan kanssa jos voitte käydä hoitopaikan pihalla vaikka ensin ulkoilemassa yhdessä pari kertaa ja sitten jätät vaikka alkuun kolmeksi tunniksi. Pehmeä lasku.
Jos sinulla on lyhyt päivä niin anna lapsen olla esim. välipalaan asti ja hae sitten, mutta tärkeää on myös päästä ryhmään mukaan eli osallistua eri juttuihin. Aamulla voit antaa kotona aamupalaa ja viedä sitten hoitoon ulkoilemaan ja ruokailemaan. ei ole mitenkään tarkoituksenmukaista herättää ammulla lasta 7:ksi hoitoon jos ei ole tarpeellista.

mulla on vähän sama tilanne edessä. Mutta mä aion kyllä pitää aloittamispäivän, eka viikko mä olen mukana päiväkodissa ja sitten muistaakseni 9.pvä alkaen tyttö jää yksin.
Ja mulle sanottiin kun hain kouluun että vaikka meillä on paljon lyhyitä päiviä, esim.vain parin tunnin päiviä niin meillä on aika paljon läksyjä ja kotitehtäviä niin aion kyllä pitää lapset koko päivän päiväkodissa vaikka pääsen aikaisemmin, jotenkin luulen etten edes ehdi hakea niitä aikaisemmin.
Mun tyttö on kyllä vanhempi kun sun....enkä edes tiedä vielä jos olen päässyt kouluun, vissiin ensi kuussa saan tietää, jos en pääse tilanne on ihan eri.

Uskon että tässä vaiheessa ku ilmoittaa että lapsi aloittaakin vasta 2vko myöhemmin nii ei ole mitään ongelmaa ja laskutus alkaa siitä päivästä jolloin hoitokin alkaa.
Minä opiskelen myös, vien lapsen hoitoon joka päivä n. 8.00 vaikka päiväni alkaisikin myöhemmin koska silloin on aamupala-aika, jos pääsen koulusta aiemmin niin haen lapsen 14.30 kun on herännyt päikkäreiltä ja syönyt välipalan. Jos välissä on vapaata pari tuntia niin nautin siitä hyvällä omatunnolla ja luen mahdollisesti kokeisiin tai teen läksyjä mitä pitäisi sitten illalla tehdä :)

Voi sullahan on aivan ideaali tilanne, kun saatte lapsenne kanssa rauhassa tutustella pävähoitoon ensin yhdessä, sitten lapsi lyhyitä päiviä itsekseen jne. Kiva :)
Mä oon myös opiskeleva äiti, jolla siis vajaita päiviä ja mä oon tehnyt niin, että pidän lapset hoidossa siten, että saan tehtyä kaikki kirjalliset tehtävät & tenttiinlukemiset lasten hoitoaikana eli illalla mun ei tartte uhrata aikaani opiskeluhommille. Siltikään meidän lapset eivät mitään superpitkiä päiviä yleensä hoidossa ole - keskimäärin hoitoaika on ollut klo 8-15.

niin ja pari viikkoa sitten kun päiväkodista soitettiin ja ilmoitettiin tästä paikasta niin ne kysyi jos olen ottanut huomioon että jos on niin että olen pari viikkoa kotona vaikka lapset hoidossa niin mä en saa mitään tuloja niistä päivistä koska kotihoidontuki loppuu heti kun lapset menee päiväkotiin ja opintotuki alkaa vasta kun opiskelut alkaa, niin oletko sä muistanut tämän??

Kiitos paljon runsaista vastauksista!! :)
Säästöpossu: Kiitos tuosta tiedosta, eipä tullut tosiaan mieleen... Täytyy kituuttaa pienemmällä sitten vaan. :/

Mulla on tosiaan ihan hyvä tilanne, että voin viedä lasta vaan lyhyiksi ajoiksi alussa hoitoon. Mutta vaikka olisinkin aloittanut opinnot heti elokuun alusta, olemme järjestäneet miehen kesäloman niin, että hän voi ekan viikon ajan olla lapsen tukena hoidossa, eli hän on ekan viikon lomalla. :) Mutta eipä siitä haittaakaan ole, että itse olen vielä seuraavan viikon kotona, ehdin vaikka niiden muutaman tunnin aikana sitten lähteä shoppailemaan koulukirjoja tai jotain.
Kiitos myös kaikista muista vinkeistä, alkaa pää selviämään jo tästä ajatustulvasta! :D

Mielllään kotona mahdollisimman paljon! Kyllä siellä hoidossa ehtii olemaan. Pidä eka viikko kotona ja tokalla tutustutte. Ei ole lapselle hyvä kahta viikkoa olla vain silloin tällöin lyhyesti tai äidin kanssa. Tottuu pian siihen, että äiti mukana jne. Sitten varsinaisen hoidon aloittaminen vaikeampaa. Kaikki hoitajat eivät halua vanhempia kotiinsa yhtä kahta kertaa enempää tutustumaan. Se sekoittaa toisten lasten päivää. Muistuttaa mm. muita pieniä omasta äidistään. Eri asia puistoissa tavata. Älä kuitenkaan tee sitä virhettä, että lapsesi on myös loma aikasi hoidossa. Lapsikin tarvitsee lomaa. Itselläni tälläinen tapaus ja alkoi kutsumaan minua äidiksi ja haluaa aina meillä olla :( T.PPH

Mielllään kotona mahdollisimman paljon! Kyllä siellä hoidossa ehtii olemaan. Pidä eka viikko kotona ja tokalla tutustutte. Ei ole lapselle hyvä kahta viikkoa olla vain silloin tällöin lyhyesti tai äidin kanssa. Tottuu pian siihen, että äiti mukana jne. Sitten varsinaisen hoidon aloittaminen vaikeampaa. Kaikki hoitajat eivät halua vanhempia kotiinsa yhtä kahta kertaa enempää tutustumaan. Se sekoittaa toisten lasten päivää. Muistuttaa mm. muita pieniä omasta äidistään. Eri asia puistoissa tavata. Älä kuitenkaan tee sitä virhettä, että lapsesi on myös loma aikasi hoidossa. Lapsikin tarvitsee lomaa. Itselläni tälläinen tapaus ja alkoi kutsumaan minua äidiksi ja haluaa aina meillä olla :( T.PPH

Liian pitkä aika pitää turhaan hoidossa klo 7-16. Hae heti välipalan jälkeen. Voit sopia, että hoitaja on antanut välipalan esim. klo 14 mennessä kun haet. Säännöllisyys on hyvä toki mutta ei kuitenkaan tunnin tarkkuudella. Minulla hoidossa vuorohoito lapsia eivätkä yhtään menneet sekaisin siitä, että välillä myös ilta ja yöhoitoa. Tuolla ajatuksellahan heitä olisi hyvä pitää hoidossa aina. Lapsi on sopeutuvainen ja tottuu nopeasti. Nuo vuorohoitolapset myös hyvin pieniä. ;)

Yhteistyössä