Opiskelu

Riippuu varmaan motivaatiosta. Jos on kova hinku ja halu, niin se varmasti auttaa kompensoimaan väliaikaisesti huonompaa rahatilannetta. Ja miehen tuki takana. Ilman sitä voi olla raskasta. Itse mietiskelen myös opiskelun mahdollisuutta... Mulla tosin hankalimmalta tuntuu ajan järjestäminen. Kiikarissa eräät iltaopinnot.
 
Täällä yksi ikuinen opiskelija vastailee... Itselleni se ei olisi rahasta kiinni, ottaisin lainat ja tuet. Pitäisi vain elää niukemmin.

Mutta muuten motivaation löytäminen on hankalaa. Se on ajallinen investointi. Nyt kun lapsi on elämässä mukana, en tiedä, mistä sen ajan löytää? Siis en aloittaisi täysipäiväistä opiskelua, sillä se vaatii paljon keskittymistä ja iltalukemistakin. Pelkät iltaopiskelut taas olisi lapsen yhteisestä ajasta pois, ja kun varahoitajaa ei ole, niin sitä vaihtoehtoa ei ole olemassa...

Enkä ole keksinyt sellaista tähtäintä, miksi vielä jaksaisin suorittaa avoimeen yliopistoon kursseja. :ashamed: Työpaikkaani en kuitenkaan vaihtaisi, luvut ei auta etenemiseen. Uutta alaa en tässä vaiheessa lähtisi opiskelemaan. Paitsi jos se johtaisi itsenäiseen yrittämiseen eli kokonaan uuteen uraan ja elämänmuutokseen.

Taitaa alkaa siis jotenkin elämän realiteetit eli sen lyhyys lyödä päälle?... ;)
 
Itse olen nyt 36-v. ja kuuden lapsen äiti.
Opiskelen kokopäiväisesti amk:ssa ja jostain sitä aikaa vaan on revitty, olen suoriutunut opinnoistani ihan kiitettävästi tähän saakka. Lapsillekin on aikaa ja aina kun päiväni on lyhyempi, haen nuorimmat lapseni pk:sta aikaisin kotiin ja pidän kotona aina kun olen kotona koulutehtävien äärellä. Silloinkin organisoin aikani kaikille sopivaksi.
Vapaa-aikaa ei ole, mutta sen aika on sitten joskus kun lapset ovat aikuisia tms. Nyt sillä ei ole väliä, nautimme mieheni kanssa opiskelusta, työelämästä ja ihanasta katraastamme, joita yhdessä kasvatamme kohti tulevaisuutta. :heart:
Rahaa ei ole liikaa tällä hetkellä, mutta kyllä ihan kohtuullisesti elelemme ilman avustuksia. :/
Kaikki vaan rohkeasti opiskelemaan jos intoa riittää, sillähän me rakennamme lapsillemme parempaa tulevaisuutta ja tietenkin myös itsellemme. ;)
 
Nuorena nukkunut, et tarvitse työnantajaa saadaksesi aikuisopintotukea/koulutustukea vai mitä se nyt on virallisesti... Minä olen ymmärtänyt niin, että jos olet työtön ja olet elämäsi aikana tehnyt 10 vuotta töitä, sinun on mahdollista saada koulutustukea, joka on todella paljon parempi kuin pelkkä opintotuki. Kysäise työkkäristä.
 
Allekirjoittanut on ollut reilun vuoden opintovapaalla töistä ja opiskellut koulutusrahastosta saatavalla aikuiskoulutustuella. Mulla on takana 10v työelämässä ja rahan suuruuteen vaikutti tulot. Aikuiskoulutustuesta löytyy lisätietoja osoitteesta koulutusrahasto.fi.
 
:) Kiitos Footballers Wife :flower:
Pakko kysästä heti joulun jälkeen työkkäristä. Jos onnistun vain kaapimaan ne tarvittavat kymmenen vuotta, kaiken maailman sijaisuuksistani ja osa-aikaisista duuneistani, voisin tosiaankin lähteä opiskelemaan. Ihanaa!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja nuorena nukkunut:
:) Kiitos Footballers Wife :flower:
Pakko kysästä heti joulun jälkeen työkkäristä. Jos onnistun vain kaapimaan ne tarvittavat kymmenen vuotta, kaiken maailman sijaisuuksistani ja osa-aikaisista duuneistani, voisin tosiaankin lähteä opiskelemaan. Ihanaa!!!

Kiva! Toivotaan, että saat jonkun hyvän opiskelupaikan ja tuon koulutustuen. =)
 
Koulutuspäiväraha on tuo jutska ja jos ei kuulu liittoon niin voi hakea Kelasta:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/010302123414EH?openDocument

Kantsii tilata eläketurvakeskukselta jo valmiiksi työhistoriaote, se tarvitaan hakemuksen liitteeksi ja siitä voit laskeskella itsekin, täyttyykö 10 vuoden työhistoria. Ja onhan se hyvä tarkistaa muutenkin että kaikki työsuhteet löytyy sieltä. Mä tossa muutama vuosi sitte tarkistin ja multa puuttui vuodelta 1993 muutama kuukausi kunnalliselta työnantajalta. Sain tarkistettua tiedot mut arvaatkaapa olisinko muistanu työsuhdetta enää eläkettä hakiessa!

t. koulutuspäivärahoja myös työkseen tekevä..
 

Yhteistyössä