Opiskelu työmarkkinatuella??????????????!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omaehtoisesta opiskelusta täytyy sopia työkkärin kanssa (ja olla ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi) ennen opintojen aloitusta, joten valitettavasti olet asian suhteen myöhässä kun opintosi alkavat maanantaina. Homma olisi pitänyt setviä kesän aikana kuntoon, kun tuota omaehtoista opiskelua täytyy hakea ja hakemus täytyy ehtiä käsitellä lautakunnassa ennen opintojen alkua.

Tämä ei pidä paikkaansa (ei ainakaan pitänyt 2 vuotta sitten).
Mä hain täydennyshaussa kouluun ja pääsykoksieta koulun alotukseen meni aikaa n. 2 vko. Työkkäristä suositeltiin hakemaan työmarkkinatukea omaehtoiseen opiskeluun ja painotettiin nimenomaan, että sitä pitää hakea ennen koulun alkua, mutta päätös voi tulla kyllä koulun alotuksen jälkeenkin.

Voi toki olla että käytäntö on muuttunut tuosta.

Argh, kyllä se varmasti tuohon kaatuu, että en ilmottautunut ajoissa työttömäksi.
kysy sieltä kuitenkin. ja jos saat sen työkkärirahan, musita etä sulla on iahn samat oikuset kui opintotuelle opiskelevilakin. Esim ilmainen ruoka. mulle väitii tätityökkärisä et mulle ei kulu ruoka, mut ainakaan velä ei ole multa maksua perity (kone ilmoittaa jos ei ruokailuoikeutta kyseiselä hlötunnuksela ole)

Toivon ettet saa. Kaikkien naistenhan kannattaisi tehdä lapset lukion ja jatko-opintojen välissä, jos oikein paremmille rahoille pääsisi. Sitä paitsi mikset nostaisi opintolainaa niin kuin moni muukin opiskelija?

Ja meneekös se silleen et jos alle 25-v ja pohjalla on lukio, niin et ole verrastettavissa työttömään. Muuttuikose jotenkin?

[QUOTE="vieras";27037445]Toivon ettet saa. Kaikkien naistenhan kannattaisi tehdä lapset lukion ja jatko-opintojen välissä, jos oikein paremmille rahoille pääsisi. Sitä paitsi mikset nostaisi opintolainaa niin kuin moni muukin opiskelija?

Ja meneekös se silleen et jos alle 25-v ja pohjalla on lukio, niin et ole verrastettavissa työttömään. Muuttuikose jotenkin?[/QUOTE]

No mä tein lapset ammattikoulun ja ammattikorkean välissä. Ja sain työmarkkinatukea. Sillä että onko sulla lapsia vai e, ei oo mitään merkitystä. Omalla kohdalla merkitystä oli paskalla ammatilla jonka olin lukenut itselleni (jolla ei työllistynyt) ja se oli syy miksi sain parempaa rahaa opintojen 2 ekaa vuotta.

mol.fi Tuolta voi lukea ehtoja tuen saamiselle.

Hain ja pääsin yliopistoon myös, työkkärivirkailija laittoi keväällä työmarkkinatukiopiskeluhakemuksen lautakunnan päätettäväksi. Päätös mulla negatiivinen siksi, että opinnot olivat uusia eivätkä aiemmin kesken jääneitä. Olin siis hoitovapaalla, yli 25-vuotias ja ammattikouluttamaton. Näin mulla, plus menin työkkäriin jo keväällä - munkin koulu alkaa maanantaina, opintotuen rahoittamana.

Epäselvät tapaukset käsitellään lautakunnassa, selvissä tapauksissa tehdään päätös ihan normaalisti.
Ja pääsääntöisesti yliopisto-opintoja ei tueta.

Mutta ap tosiaan, tämän asian tiimoilta olet joka tapauksessa myöhässä sillä työnhakusuunnitelman teko ennen opintojen alkua ja asian käsittely pitää olla tehtynä ennen opintojen alkamista.

Itseasiassa olisin päässyt paremmille rahoille jos olisin ilmoittanut itseni työttömäksi jo puolitoista vuotta sitten ilman aikomustakaan mennä töihin. Sen sijaan kitkuttelin kht-tuella rehellisesti, koska halusin hoitaa lapseni silloin itse. Jos mahdollista saada parempaa tukea, niin miksi en sitä ottaisi vastaan? Sonjalle: Sulla sitten sama tilanne kuin minulla, eli en olisi sitä saanut siitä huolimatta vaikka oisin ajoissa ilmottautunut työttömäksi. Noh, pitää koittaa valmistua nopeasti, töitä tulee olemaan saatavilla ja paljon.

Ja vielä tälle,joka pelkäsi minun saava liikaa rahaa ja että kaikkien pitäisi tehdä lapset lukion jälkeen: Suhteessa se on aika sama asia, että saat yksin opiskelevana 300e tai saat kolmen lapsen kanssa opiskelevana ehkä pari sataa enemmän.

Mielestäni opintotukeen pitäisi ehdottomasti tehdä lapsikorotukset! En lainkaan ihmettele, että äidit jäävät kotiin, koska tästä tulee todella todella tiukkaa taloudellisesti. Kotihoidontukea+ hoitolisää saadessani sain huomattavasti enemmän kuin nyt opiskelevana äitinä. Äitejä tulisi kannustaa työllistymään.

Yhteistyössä