opiskelu ja vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
rahajuttuja vielä...
siis tarkistan oonko käsittäny oikein: voin nostaa äitiyspäivärahaa ja opintotukea yhtäaikaa? entäs opintolaina? ja voiko äitiysloman aikana suorittaa opintoviikkoja ( vai täytyykö koulusta ilmottautua poissaolevaksi?)
opiskelen amk:ssa. onko samas tilanteessa olevia tai samasta tilanteesta kokemuksia omaavia, pliis neuvokaa mua...
opintoja ois jäljellä vain reilu vuos.. eli siksi tahtoisin myös äippälomalla tehdä koulujuttuja.

siis perinteiseltä nimeltään okl:ssä opiskelen. Opiskelun ja töiden sovittaminen onnistuu mielestäni kohtalaisen hyvin. Ainakin minun kohdallani. Olen aiemmalta koulutukseltani liikunnanohjaaja, ja niitä töitä voi hyvin tehdä tuntityöläisenä iltaisin ja viikonloppuisin.

Rahajuttuja kannattaa ksysä Kelalta. Tuet ja käytäntö vähän vaihtelee kunnittain ja ikävää, jos jää jostain tuesta paitsi tietämättömyyttään.

Pieni sylivauva tarvitsee äitiä vielä todella paljon, joten en jättäisi vauvaa täyspäiväisesti hoitoon. Siinä 9-10 kk kieppeillä lapsella on eroahdistus pahimmillaan, jolloin hän muodostaa omaa identiteettiään ja eriytyy äiditä omaksi yksilökseen. Tämä on myös sellaista aikaa, että kannattaisi olla sen kuukauden kaksi mahdollisimman vähillä menoilla.

Tosin kyllähän lapsi selviää vaikka ei ideaalit olosuhteet olisikaan, mutta kasvun ja kehityksen tukeminen helpottaa vaan omaa työtä kasvattajana ja antaa lapselle paremmat eväät elämää varten.

Ja jos äitiä ahdistaa pitäävälivuotta, niin sitten lapsi vaan kantoliinaan, jossa ainakin meidän 2 kk ukkeli nukkuu autuaasti tunteja kerrallaan. Siellä se saa kölliä lämpimässä äidin sydämen ääntä kuunnellen, ja äidillä on kädet vapaana:)

Olin opiskellut yliopistossa 1,5 vuotta, kun esikoinen syntyi. Olin suosiolla kotona vuoden, ei tullut mieleenkään opiskella äitiyslomalla :) Toain nyt jälkikäteen oolen usein ajatellut, että olisi pitänyt, mutta olen kuitenkin tyytyväinen, että keskityin vauvaan ainoastaan! Kun aloin jälleen opiskella, äitini hoiti tyttöä, mikä ei ollut aivan yksinkertaista, äitini kun kulki toiselta paikkakunnalta.. Mutta hieno ja ihana suoritus mummilta! Kun aloitin nykyisen kolmannen opiskeluvuoden, laitoimme lapsen tarhaan - 1v 6kk ikäisenä. Tarhassa on mennyt tosi hyvin ja itse saan hyvin opiskeltua :) Esikoisen syntymästä lähtien olemme myös miettineet toisen vauvan yrittämistä, mutta nyt olemme kuitenkin kallistuneet sille kannalle, että opinnot ensin. Itsestäkin alkaa nyt tuntua siltä, että olisipa kiva jo valmistua! Olen 26v ja opiskellut koko ikäni.. Tosin en samassa oppilaitoksessa. Vielä, mun opiskelu ei tosiaankaan ole "vapaata", vaan valmiin lukujärjestyksen mukaan mennään ja kurssiluennoilla 80 % läsnäolopakko! Ja yliopistosta on siis kyse. Eli kirjatentteina ja etätehtävinä eivät opiskelut suju. Kyllähän tämä on rankkaa, sitä en kiellä, mutta myös ihanaa, kun on muutakin ajateltavaa kuin opinnot: ihana tyttö iltojemme ja vapaapäiviemme ilona. Tavallaan osaan nauttia enemmän yhteisistä hetkistämme nyt, kun en koko ajan hoida lasta :) Ennen en uskonut tämän olevan mahdollista..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 13:48 ninnij kirjoitti:
osaisko joku sanoa, että paljon pitää lukukaudessa suorittaa opintoviikkoja / opintopisteitä, että saa opintotukea?!?! voiko nostaa opintolainaa, vaikkei nostaisi opintotukea?

Riippuu siitä mitä opiskelet! Mun alalla pitää saada kasaan lukuvuodessa 22,5 ovaria, pisteinä varmaan kaksi kertaa tuo. Ja käsittääkseni ei voi nostaa lainaa, jos ei nosta tukeakaan. Tarkista kelalta!

Yhteistyössä