Opiskelu ja työttömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AsukaRini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AsukaRini

Vieras
Löytyisiköhän täältä joku jolla olisi korkeampaa tietämystä? Olen vastaanottanut opiskelupaikan amk:stä tänä kesänä ja ilmoittautunut lukuvuodeksi 2011-2012 poissaolevaksi opiskelijaksi, tarkoitus on aloittaa opinnot 2012 syksyllä. Nyt kuitenkin töissä on alettu puhua mahdollisista yt-neuvotteluista, jotka saattavat alkaa tänä syksynä ja se huolettaa.

Tiedän, että poissaolevan opiskelijana en saa työttömyysturvaa enkä luonnollisesti opintotukea, jos yt:ssä potkut napsahtaa. Mutta jos eroan koulusta kesken ilmoittamani poissaoloajan, voinko tällöin saada työttömyysturvaa? Tuleekohan koulusta eroamisesta karenssi?

Olen 24-vuotias ja jo suorittanut yhden ammatillisen perustutkinnon, joten ymmärtääkseni velvollisuutta kouluttautua ei minun kohdalla työkkärin puolesta ole. Mutta voidaanko tuosta eroamisesta silti langettaa karenssi kun tekisin sen vain siksi, että minulle ei muutoin olisi muuta mahdollista tulonlähdettä kuin toimeentulotuki.

Aikoinaan oli niin, että jos keskeytti opinnot vähintään vuodeksi, niin oli mahdollista saada työttömyyskorvausta. En tiedä, ovatko säännökset muuttuneet. Jos eivät ole, niin sinun tapauksessasi olisi mahdollista saada työttömyyskorvausta.

Eipä taisa sittenkään onnistua, sillä opintojen keskeyttäminen ei koske amk-opiskelijoita:
etenemistä.
Opintojen keskeyttäminenYliopisto-opiskelija voi keskeyttää opintonsa vähintään vuoden ajaksi, jolloin häntä ei tänä aikana pidetä päätoimisena opiskelijana. Tätä keskeytysmahdollisuutta ei ole esimerkiksi ammattikorkeakouluopiskelijoilla tai nuorilla alle 25-vuotiailla työmarkkinatuen saajilla, joilla ei ole ammatillista koulutusta.

Lähde:
http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/01_edellytykset/02_opiskelija/index.jsp

Ikäväksi tilanteen tekeekin se, että kevätlukukaudeksi en voi ilmoittautua läsnäolevaksi. Uusia opiskelijoita otetaan tähän koulutusohjelmaan ainoastaan syksyisin ja silloin tuo seuraava mahdollisuus aloittaa opinnot on.

Ikäväksi tilanteen tekeekin se, että kevätlukukaudeksi en voi ilmoittautua läsnäolevaksi. Uusia opiskelijoita otetaan tähän koulutusohjelmaan ainoastaan syksyisin ja silloin tuo seuraava mahdollisuus aloittaa opinnot on.

Miksi et voi?

Mitä jos tekisit silleen, että ilmoitat työpaikallesi että jäät opintovapaalle. Käsittääkseni vapaalla olevaa he eivät voi potkia pois.

Käsittääkseni tuo opintojen keskeyttäminen josta "vieras" mainitsi on eri asia kuin koulusta eroaminen. Koulusta erotessahan en enää ole koulun kirjoilla vaan uudelleen opiskelijaksi pääsemiseksi minun pitäisi hakea yhteishaun kautta ja läpäistä uudelleen valintakokeet.

En voi aloittaa opintoja kevätlukukaudella koska silloin ei opintonsa aloittaville opiskelijoille tarjota kursseja. Uudet opiskelijat aloittavat koulutusohjelman aina syksyllä. Tarkistin tämän jo oppilaitoksesta eli se ei heidän puolestaan onnistu. Vaikka oppilaitos ottaisi minut vastaan jo tammikuussa, kursseja joille voisin osallistua on niin vähän tarjolla, että opintopisteitä ei kertyisi niin paljon että voisin saada opintotukea.

Työsuhteeni taas on kestänyt niin lyhyen ajan että en ole oikeutettu anomaan opintovapaata vaikka opintojen aloittaminen kevätlukukaudella onnistuisikin.

Minä ainakin sain työttömyyskorvausta juuri tuollaisessa tilanteessa eli pääsin kouluun syksyllä 2009, ilmoittauduin poissaolevaksi, olin töissä joulukuuhun 2009 ja sain työttömyyskorvausta 2010 tammikuu-elokuu...

Kiva kuulla että tällainen tapaus on ollut, vaikka työkkärihän aina tekee omat päätöksensä tapauskohtaisesti.

Pelkään nyt ihan tautisesti että työpaikkaa ei kohta enää ole. En välttämättä olisi ottanut opiskelupaikkaa vastaan ollenkaan, jos olisin ilmoitusta lähettäessä tiennyt että on mahdollisuus että hommat tämän tulevan vuoden aikana loppuu nykyisessä työpaikassani. Nimenomaan siksi jätin paikan odottamaan, koska ajattelin että minulla on vakituinen työpaikka vanhassa, vakaassa, vakavaraisessa firmassa ja voin rauhassa tehdä ensi talven vielä töitä ja säästää opiskeluja varten.

Täytyy nyt vain toivoa, että murehtiminen olisi turhaa eikä ne yt-neuvottelut alkaisikaan tai saisin työpaikkani pitää.

No olisko sulla mahdollista silloin kevätlukukaudella suorittaa vapaastivalittavia opintoja? Meidän koulutukseen ko opinnot ainakin sisältyy ja niitä pitää suorittaa kaikenkaikkiaan 15 opintopisteen edestä. Tai olisiko mahdollista suorittaa jo kevät lukukauden aikana harjotteluista osan pois (kuinka teidän linjalla harjottelut meneekään)?
Kelan mukaan opintopiseitä pitäisi kertyä keskimäärin 4,8 op per tukikuukausi.

En usko että harjoittelujen suorittaminen olisi mahdollista koska olen vasta aloittamassa opintoja eli mitään teoriaopintoja ei ole vielä käytynä, peruskurssit pidetään jo tänä syksynä.

Melkoisen tiukkana oli tuo opintosihteerikin, joka kertoi että opintoja ei tosiaan voi aloittaa vasta kuin syksyllä 2012 eli ei varmaan onnistu noita vapaastivalittaviakaan suorittaa keväällä.

Yhteistyössä