Opiskelu, hoitovapaa, lapsen päivähoito..... Miten onnistuu?

Onko ketään, jolla ois kokemusta..? Tai muuten vain tietoa?

Olen elokuussa aloittamassa opiskelun toisella paikkakunnalla (matkaa yhteen suuntaan n.100km). Nyt ólen hoitovapaalla vuoden 2011 loppuun asti. Tarviiko töihin ilmoittaa alkavista opinnoista? Miten se vaikuttaa hoitovapaaseeni?

Kunnallista päivähoitopaikkaa olen hakennut ja sen tiedän, että kunhan hoitopaikan saan, lakkautan kotihoidontuen. Mutta entäs esim ensi kesänä, voinko olla tyttöni kanssa kesäkuukaudet kotona ja saada kotihoidontukea silloin?

Rankkaahan tuo tulee olemaan, tiedän sen. Tarvii toivoa ettei olisi paljoa 8-16 päiviä.

Olisiko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta? Kertoa rohkaisevia tai lannistavia kommentteja??

salla
työnantaja voi periaatteessa evätä hoitovapaasi, koska et käytä sitä siihen tarkoitukseen mihin se on myönnetty (eli lastenhoitoon). eli kannattaa ihan suoraan kysyä asiaa työpaikalta
kotihoidontukea saat kesäajalla mikäli irtisanot lapsen (lasten) hoitopaikan kesäksi. kunnasta/kaupungista riipuu pääseekö lapsesi samaan hoitopaikkaan takaisin ja kauanko kestää ennenkuin saavat paikan irtisanomisen jälkeen. voi kestää jopa 4 kk eli jos sanot paikan irti toukokuun loppuun saavat paikan vasta lokakuun alusta. ennen hoitopaikan irtisanomista asia kannattaa selvittää omasta päivähoitotoimistosta

näin
Jos aloitat päätoimisen opiskelun, niin et voi olla hoitovapaalla työstäsi. Sun pitää siis irtisanoa itsesi tai sopia jostain muusta järjestelystä työnantajasi kanssa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jennika:
Kunnallista päivähoitopaikkaa olen hakennut ja sen tiedän, että kunhan hoitopaikan saan, lakkautan kotihoidontuen. Mutta entäs esim ensi kesänä, voinko olla tyttöni kanssa kesäkuukaudet kotona ja saada kotihoidontukea silloin?
Se hoitopaikka pitää irtisanoa siksi aikaa. Joissakin kunnissa tuo on järjestetty ihan helposti, tarvitsee vaan täyttää paperi, jolloin saa saman hoitopaikan automaattisesti takaisin syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Todellako?:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Minä olin hoitovapaalla työstäni silloin kun opiskelin (eli viime vuonna). Lapset olivat päivähoidossa.
Millä alalla työskentelet? Tiesikö työnantajasi asiasta?
Joo työnantaja tiesi kyllä, hoitoalalla olin. TÄä nimenomaan itseasiassa oli työnantajan ehdotus koska virkavapaata ei myönnetty tuolloin kenellekään.

Mulle työnantaja sano, että heidän kannalta on yks lysti olenko hoitovapaalla vai opintovapaalla joten otin hoitovapaata ja säästin opintovapaan siltä varalta, että joskus tarvitsen sitä :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se hoitopaikka pitää irtisanoa siksi aikaa. Joissakin kunnissa tuo on järjestetty ihan helposti, tarvitsee vaan täyttää paperi, jolloin saa saman hoitopaikan automaattisesti takaisin syksyllä.
Tai sitten menetät hoitopaikan, etkä ehdi saada uutta syksyksi?

vieras
Laillisesti ei voi lähteä päätoimisesti opiskelemaan ja laittaa lastaan päivähoitoon ollessaan hoitovapaalla työpaikastaan. Sen enempää kuin työskennellä missään muualla. Ei minkään tessin eikä lain perusteella.

Sitten on ihan toinen juttu mitä työnantajan kanssa asiasta voi sopia, mutta oikeutta ei ole.

Joten mars, mars keskustelemaan työnantajan kanssa. Ongelma tulee vastaan jos työnantaja ei asiaa hyväksy. Hoitovapaata kun ei voi keskeyttää ilman perusteltua syytä ja nythän olet ilmoittanut olevasi hoitovapaalla vaikka kuinka kauan..

Tästä hoitovapaa-asiasta juttelin liiton (PAM) ihmisen kanssa ja hän sanoi, ettei tarvitse työhön ilmoitella mitään, jos lähtee opiskelemaan.. Outoa sinänsä, jos asia onkin oikeasti toisin.. Sillä luulisi siellä tietävän asiat paremmin..

Ravintola-alan vuoropäällikkö olen. Ja ilmoittanut tosiaan hoitovapaan kestävän 2011 vuoden loppuun, joten vaikka keskeyttäisinkin hoitovapaan, ei ravintolapäällikön ole pakko minua töihin ottaa ennen tuota, jos hän ei halua. Irtisanoutuminenkaan ei onnistu, ennen kuin olen vuoroja käynyt tekemässä, muutoin joutuisin maksamaan äitiysloman ajalta maksetun palkan sekä kaikki lomaltapaluurahat takaisin..

Ja tuon päivähoitojutun tiesinkin, mutten ala mitään vapaita keskeyttelemään ennen kuin on hoitopaikka saatu.

Hmph.. Menipäs vaikeeks.. :headwall:

vieras
Periaatteessa kunta on velvollinen järjestämään uuden paikan kahdessa viikossa, kun on tarve siihen, mutta se voi olla mistä tahansa kunnan alueelta, ei välttämättä mistään lähipäiväkodista tai entisestä paikasta. Kannattaa selvittää tuo juttu vaikka jo päiväkotipaikkaa hakiessa.

meillä tietääkseni riittää yksikin vuoro, ettei niitä peritä.. tulis aika iso summa kuitenkin maksettavaksi, 3kk palkat, kesä- ja talvilomapäivien lomaltapaluurahat. olen siis ottanut ne rahan hotovapaani aikana. ja koska työnantajan ei ole pakko ottaa töihin kesken hoitovapaan (vaikkei työnantaja mikään kusipää olekaan, mutta jos ei ole antaa vuoroja..) niin eipä jää muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutuminen..

salla
Periaatteessa kunta on velvollinen järjestämään uuden paikan kahdessa viikossa, kun on tarve siihen, mutta se voi olla mistä tahansa kunnan alueelta, ei välttämättä mistään lähipäiväkodista tai entisestä paikasta. Kannattaa selvittää tuo juttu vaikka jo päiväkotipaikkaa hakiessa.
jep, äkillisessä tilanteessa. mutta jos keväällä hoitopaikan irtisanoessa jo tietää opiskelun jatkuvan 2 kk:n kuluttua ei se ole äkillinen tilanne vann hoitopaikan löytymiseen on 4 kk aikaa

juu, mutta ei nyt takerruta tuohon hoitopaikkajuttuun sen enempää.. :)

kysymykseni tuohon aiheeseen oli "Mutta entäs esim ensi kesänä, voinko olla tyttöni kanssa kesäkuukaudet kotona ja saada kotihoidontukea silloin?"

eli hoitojutut on järjestetty niin, että hoito jatkuu seuraavana syksynä muualla.

salla
juu, mutta ei nyt takerruta tuohon hoitopaikkajuttuun sen enempää.. :)

kysymykseni tuohon aiheeseen oli "Mutta entäs esim ensi kesänä, voinko olla tyttöni kanssa kesäkuukaudet kotona ja saada kotihoidontukea silloin?"

eli hoitojutut on järjestetty niin, että hoito jatkuu seuraavana syksynä muualla.
mielestäni vastasin siihen jo ensimmäisessä viestissäni Eilen, 15:17
rivillä 4 ja 5

juu, kyllä. ja kiitän sinua vastauksestasi. tässä tuli vain sen verran noita hoitopaikkaan liittyviä asioita, että selvensin vain etten kysynyt siitä mitään, vaan juurikin tuosta kotihoidontukiasiasta :)

onko kenelläkään kokemusta opiskelun (toisella paikkakunnalla) ja lapsen (alle 2v) "yhdistämisestä"?

Yhteistyössä