opiskelu äitiyslomalla

  • Viestiketjun aloittaja "DiivaNeito"
  • Ensimmäinen viesti
"DiivaNeito"
Voiko opiskella äitiysloman aikana, ilman että äitiysraha tippuu minimiin? Voiko äitiysrahan lisäksi saada opintotukea?

Entä samat, kun alkaa kotihoidontuki?
 
Hmm mjaa.. Mä kävin lukion äitiysloman ja hoitovapaan aikana, mutta siihen nyt en muutenkaan olisi saanut opintotukea. Olisitko menossa ihan kokopäiväisesti kouluun?
työnohella monimuotosena, vai miten se sanotaan. Tää vaan alkaa äitiysloman aikana ja en tiedä, jäänkö kotihoidontuelle sitten vielä päälle. Lapsi ei tarvi hoitopaikkaa opiskelun ajaksi jos olen kotona siis.
 
työnohella monimuotosena, vai miten se sanotaan. Tää vaan alkaa äitiysloman aikana ja en tiedä, jäänkö kotihoidontuelle sitten vielä päälle. Lapsi ei tarvi hoitopaikkaa opiskelun ajaksi jos olen kotona siis.
Jos lapsi ei mene hoitoon niin tietty saat kotihoidontukea, opintotukea mun mielestä saa jonkinverran (siitä kannattaa kysyä kelalta), mutta äippälomista ja vanhempainvapaasta ei mitään hajua..
 
"nyynä"
Jos nostat opintotukea ja äitiyspäivärahaa/vanhempainrahaa yhtä aikaa, saat viimeiseksi mainitut miniminä. Ts. Jos palkkatulojen mukaan laskettu äitiyspäiväraha on suurempi kuin opintotuki ja äitiyspäiväraha yhteensä, kannattaa olla nostamatta opintotukea äitiyspäivärahakaudella. Saadaksesi opintotukea sinun on myös tehtävä opintoja ne vajaat 5 op kuukautta kohti. Jollet nosta opintotukea, tätä painetta ei ole, vaan voit tehdä vauvalle sopivaan tahtiin. Meillä molemmat vanhemmista opiskelevat päätoimisesti ja perheessä on vauva ja päiväkodin aloittava leikki-ikäinen.
 

Yhteistyössä