opiskelijoiden kieltäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mother82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[/quote]

ole iloinen että saat synnyttää Suomessa missä on korkeasti koulutetut kätilöt ja maailman turvallisinta synnyttää ja ylipäänsä saat kätilön hoitamaan synnytystäsi!!

[/quote]

Mistä tiedät, että Suomessa on maailman turvallisinta synnyttää? Itse en ole tällaisesta koskaan kuullutkaan. Itse tulen synnyttämään Belgiassa, jossa terveydenhuolto sekä lääketide myös maailman huipputasoa. Niinkuin myös Suomessa. Mutta en ole kuullutkaan, että SUomessa ihan maailman turvallisinta? :)

ole ollenkaan vakuuttunut tuosta Suomessa synnyttämisen ylivertaisuudesta.

Kaksi aikaisempaa syntyneet USA:ssa, nyt kolmas tulee syntymään Suomessa. Ja jos rehellisiä ollaan, paremmassa hoidossa koin olevani USA:ssa ja ehdottomasti synnyttäisin siellä mieluummin myös kolmannen.
Kävimme tutustumassa täkäläiseen (siis suomalaiseen) sairaalaan, ja kovin tuntui "takapajuiselta" ;) heidän "uudistuksensa" (joita siis täällä tutustumiskäynnillä mainostivat). Toki materiaalinen puoli oli USA:ssa ihan toista luokkaa, mutta niin hassulta kuin se monista kuullostaakin, niin USA:lainen sairaalani oli esimerkiksi huomattavasti "imetysmyönteisempi" kuin täkäläinen sairaala.

Ajattelin kuitenkin sallia opiskelijan läsnäolon lähestyvässä synnytyksessä, ompelemiset ym. toimenpiteet toivottavasti hoitaa pätevä ammattilainen.... Suomessa kun sitäkään ei voi valita...

Kyllähän äidin tahtoa kunnioitetaan, jos ei halua opiskelijoita. Täytyy vaan ilmoittaa tarpeeksi ajoissa, että voivat merkata paperille ja koneelle.

Ehdotan kuitenkin, että mietit pari kertaa asiaa. Yleensä olen kuullut opiskelijoista pelkästään hyvää. Kätilöllä saatta olla useampikin äiti ja hän ei välttämättä ole koko aikaa salissa vierelläsi. Opiskelijalla, ei kuitenkaan ole kuin se yksi hoidettava äiti. Opiskelijat ovat tarkempia, hellempiä, empaattisempia, mukavampia ym...kuin monet kätilöt. Opiskelijalla on oikeesti aikaa olla äidin/perheen kanssa, kuunnella ja tukea.

Tästähän tuli oikein ylistyspuhe....Mutta siis, jos edelleen haluat ettei opiskelijoita tule niin kyllä se ilmoittamalla hoituu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2007 klo 08:00 Vieras kirjoitti:
Kyllähän äidin tahtoa kunnioitetaan, jos ei halua opiskelijoita. Täytyy vaan ilmoittaa tarpeeksi ajoissa, että voivat merkata paperille ja koneelle.

Ehdotan kuitenkin, että mietit pari kertaa asiaa. Yleensä olen kuullut opiskelijoista pelkästään hyvää. Kätilöllä saatta olla useampikin äiti ja hän ei välttämättä ole koko aikaa salissa vierelläsi. Opiskelijalla, ei kuitenkaan ole kuin se yksi hoidettava äiti. Opiskelijat ovat tarkempia, hellempiä, empaattisempia, mukavampia ym...kuin monet kätilöt. Opiskelijalla on oikeesti aikaa olla äidin/perheen kanssa, kuunnella ja tukea.

Tästähän tuli oikein ylistyspuhe....Mutta siis, jos edelleen haluat ettei opiskelijoita tule niin kyllä se ilmoittamalla hoituu.

ja vatut hoituu. kirjoitin kissankokoisin kirjaimin ja sanoinkin siitä. Ei hoitunut ei.

Mä en tahdo opiskelijoita synnytykseeni. EI ole huonoja kokemuksia aiemmista tutkimuksista tai muista, mutta en vaan halua ylimääräisiä henkilöitä intiimiin tapahtumaan.
Olen huono kieltämään jos kysytään, se EI sana ei tahdo tulla suusta millään. Sitten on vain nieltävä se että opiskelija tulee, kun ei itse saanut suustaan oikeaa sanaa.
Mutta kirjoitan kumminkin sairaalan esitietolapposeen kiellon, jospa ne sen siitä huomaisivat ja kunnioittasivat tahtoani eivätkä enää kyselisi.

Olen myös varma siitä, että aina riittää heitä joiden synnytyksiin opiskelijat pääsevät, eikä minun kieltäytymiseni ole ratkaisevaa heidän urallaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2007 klo 10:11 ex-kätilöopiskelija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 10:24 kätilöopiskelija kirjoitti:
lääkäreikisi pääsevät opiskelemaan kaikki ne jotka pääsevät pääsykokeista läpi. eli ei ne kaikista empaattisimmat ja alalle sopeutuvaisimmat. kätilökouluun on soveltuvuustestit, joka takaa aika pitkälle sen, että kätilöopiskelijat ovat alalle sopeutuvaisia.
Ja minä voin kokemuksesta sanoa, että terveysalalle (esim. kätilöksi) pääsee kuka vaan joka jaksaa valehdella ja esittää silmät ja korvat täyteen. Itse pääsin opiskelemaan kätilöksi ja ei se kuule paljoa vaatinut. Pääsykokeet eivät mittaa motivaatiosta mtn. "Alalle sopeutuvaisia", mitä tällä tarkoitat? Empaattisuus ei voi tulla esille 10 min haastattelussa tai ryhmätilanteessa. Musteläiskätesissä voi piirtää kukkasia vaikka ajettelisi maailman olevan paha paikka... Turhaa ja ajanhukkaa sanon minä. Pakollinen perushoidon harjoittelu ennen kouluun pyrkimistä helpottaisi työvoimapulaa ja auttaisi tulevia opiskelijoita hahmottamaan mihin ovat ryhtymässä. :$

Ainakin itse hakiessani kätilökoulutukseen, 4,5% hakijoista pääsi koulutukseen, että ei sinne noin vain mennä. Sopivuudesta alalle en osaa sen enempää sanoa, paljonko niitä psykiatreja sitten pystyy huijaamaan mutta jo kirjalliset pääsykokeet karsivat aika hyvin aloittavien määrää. Prosenttiluvun perusteella sanoisin, että kätilökoulutus on yksi koulutuksista, joihin on vaikeinta päästä.

Omat synnykseni ovat olleet Hyvinkään aluesairaalassa ja siellä (ainakin silloin) kysyttiin kohteliaasti etukäteen, että sallinko opiskelijoiden tulevan synnytykseen.

Annoin suostumukseni ja antaisin luonnollisesti edelleenkin. Hävetä en ole ymmärtänyt. Päinvastoin: olen erittäin ylpeä synnytyksistäni B)

Molemmissa tapauksessa opiskelijoista on ollut minulle iloa ja apua. He ovat seurusteleet kanssani ja olleet aidosti kiinnostuneita kaikista vaiheista ja tuntemuksistani.
Jälkimmäisen synnytyksen jälkeen opiskelija tuli vielä seuraavana päivänä kiittämään, kun oli saanut olla seuraamassa hänelle ensimmäistä live-synnytystä alusta loppuun. Oli kuulemma aivan uskomatoman upea kokemus.
Lisäksi hän pyysi minulta haastattelun ja luvan käyttää tietojani jossakin opiskeluun liittyvässä isommassa työssään.

oliskohan tälläisten kovin hienovaraisten ihmisten parempi olla lisääntymättä jos kokee synnytyksen (mikä on maailman luonnolisin juttu) niin kovin epämukavaksi persläven näyttelyksi ja alapään levittelyksi.
Kun pitää housut jalassa ei tarvii silloin pelätä että joku joskus pääsee sitä värkkiä sitten ilman lupaa tirkistelemään.

Apua, kuinka naivia sakkia voikaan olla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2007 klo 23:08 huh huh kirjoitti:
oliskohan tälläisten kovin hienovaraisten ihmisten parempi olla lisääntymättä jos kokee synnytyksen (mikä on maailman luonnolisin juttu) niin kovin epämukavaksi persläven näyttelyksi ja alapään levittelyksi.
Kun pitää housut jalassa ei tarvii silloin pelätä että joku joskus pääsee sitä värkkiä sitten ilman lupaa tirkistelemään.

Apua, kuinka naivia sakkia voikaan olla.
:laugh: :laugh: :headwall: :headwall:
Tää on taas näitä, joilta on terve häveliäisyys kadonnut aikaa sitten tai sitä ei ole koskaan ollutkaan.... :whistle:
Tulihan se taas yksi kriteeri, minkä hyvä äiti täyttää, tai syy, miksi pitäisi olla hankkimatta lapsi, eli jos ei värkkiään mielellään levittele kaikella kansalle :laugh:

On kyllä todella sääli, jos tulevan äidin toiveita ei oteta huomioon.

Itselläni oli opiskelija mukana synnytyksessä ja todella asiallinen, huolellinen ja ihana opiskelija olikin. Jopa vuodeos:lla kävi minua jälkeenpäin moikkaamassa. Silti olen sitä mieltä, että täytyy näin henk.koht. asiassa olla vapaus valita, koska opieklijoitakin on varmasti joka lähtöön niin kuin kaikkia meitä.

Itse olen sairaanhoitaja ja opiskeluaikana eteen tuli myös tilanteita joissa potilas kieltäytyi olemaan missään tekemisissä opiskelijan kanssa. Minä en ottanut hernettä nenään eikä olisi ollut aiheellistakaan. Juu, että sellasia. :heart:

Minulla oli pian valmistuva kätilö mukana synnytyksessä. Ohjaajana hänellä oli kätilö, mutta opiskelija suoritti lähes kaikki kätilön tehtävät. Missään vaiheessa en tuntenut luottamuspulaa. Hän oli aivan ihana ja varmasti iso syy miksi lapseni syntymä oli niin mahtava kokemus.

Ensimmäiseen synnytykseen en kuitenkaan olisi päästänyt suurta opiskelija porukkaa, mutta jos saan vielä synnyttää niin en näe muuta syytä kieltäytyä kuin jos se häiritsisi keskittymistäni tärkeään tehtävään. Minä halusin olla hiljaa ja keskittyä jokaiseen tuntemukseen jolloin kykenin rentoutumaan niin hyvin, että supistukset eivät olleet kivuliaita.

Jos et halua opiskelijoita katsomaan niin sinulla on oikeus kieltäytyä.

Aina saa kieltäytyä.

Itse ottaisin muuten mielelläni jonkun opiskelijan tulevaan synnytykseen mukaan, mutta kun itse opiskelen alalle, niin ei tee mieli saada koulukavereita kurkkimaan alapäätäni...

Hm...Meillä näin.
Kesken hankalimman hetken kysyttiin että saako pari opiskelijaa tulla.
Sanoin et ei,mut hups kohta oli salissa lauma ääliöitä tiiraamassa!

Muuten kiva synnytys ja komia poika tuli!

Olenpa kuullu semmosenki mielipiteen etti kätilöiksi pitäisi päästää synnyttämättömiä ihmisiä (jos nyt sattuu olemaan nainen :D)

Toisaalta ihan hyvä kommentti. Toinen synnytyksen kokenu ehkä ymmäsrtää paremmin ku ihan kokematon. Mut tässäkin tulee vastaan se ettei sais "syrjiä" synnyttämättömiä....Jos ei vaan ole voinu saada lasta...yms.

Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkotin vaikka teksti onki vähän sekanen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2007 klo 10:11 ex-kätilöopiskelija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 10:24 kätilöopiskelija kirjoitti:
lääkäreikisi pääsevät opiskelemaan kaikki ne jotka pääsevät pääsykokeista läpi. eli ei ne kaikista empaattisimmat ja alalle sopeutuvaisimmat. kätilökouluun on soveltuvuustestit, joka takaa aika pitkälle sen, että kätilöopiskelijat ovat alalle sopeutuvaisia.
Ja minä voin kokemuksesta sanoa, että terveysalalle (esim. kätilöksi) pääsee kuka vaan joka jaksaa valehdella ja esittää silmät ja korvat täyteen. Itse pääsin opiskelemaan kätilöksi ja ei se kuule paljoa vaatinut. Pääsykokeet eivät mittaa motivaatiosta mtn. "Alalle sopeutuvaisia", mitä tällä tarkoitat? Empaattisuus ei voi tulla esille 10 min haastattelussa tai ryhmätilanteessa. Musteläiskätesissä voi piirtää kukkasia vaikka ajettelisi maailman olevan paha paikka... Turhaa ja ajanhukkaa sanon minä. Pakollinen perushoidon harjoittelu ennen kouluun pyrkimistä helpottaisi työvoimapulaa ja auttaisi tulevia opiskelijoita hahmottamaan mihin ovat ryhtymässä. :$

No, jos kätilöopsikelijoiden seula on noin hatara, onneksi karu totuus kätilöopiskelun arjesta karsii mätämunat pois. Onneksi, sillä tunnetustihan yksi mätä omena pilaa koko korin.

4½ vuotta tiivistä opiskelua, josta 90 opintoviikkoa harjottelua. Ei ihan läpihuutojuttu. Kätilöopintoihin täytyy olla suht hyvät lähtöpaperit ja kätilöksi pääsy on fysioterapian ohella yksi vaikeimmista hoitoalan paikoista päästä.

Ja viimeistään valmistuttua ne mädimmät omenat karsiutuvat salista; vastavalmistuneena on vaikeinta päästä saliin (ja valitettavasti myös jatkossa. Vain murt-osa kätilöistä pääsee salityöhön vaikka sinne kovasti mieliikin...)

Ja vielä niistä opiskelijoista; se valmis kätilö on joskus itse ollut opiskelija, samoin se anestesialääkäri, gynekologi jne. Hän ei olisi ammattilainen ilman oppilaana oloa...

\
ole iloinen että saat synnyttää Suomessa missä on korkeasti koulutetut kätilöt ja maailman turvallisinta synnyttää ja ylipäänsä saat kätilön hoitamaan synnytystäsi!!

[/quote]

Mistä tiedät, että Suomessa on maailman turvallisinta synnyttää? Itse en ole tällaisesta koskaan kuullutkaan. Itse tulen synnyttämään Belgiassa, jossa terveydenhuolto sekä lääketide myös maailman huipputasoa. Niinkuin myös Suomessa. Mutta en ole kuullutkaan, että SUomessa ihan maailman turvallisinta? :)

[/quote]

Esimerkiksi tutustumalla maailman äiti- ja lapsikuolleisuus lukuihin. Suomessa on esimerkiksi pohjoismaista vähiten 3. ja 4.asteen repeämiä; Suomessa 0,6% synnytyksistä, Ruotsissa 2-4%. Tämä selittyy tutkimusten mukaan sillä, että Suomessa esim. ponnistusvaihetta ohjataan kätilön toimesta tiiviisti, välilihaa tuetaan ja vauvan pää synnytetään ohjaten äidin työntöjä. Tästä syystä esim. Ruotsissa on alettu kiinnostua enemmän suomalaisten tavoista hotaa synnytyksiä.

Eli ihan ylpeä olen ammatistani...ja kollegoistan täällä Suomessa. Suomessa maailman pienin perinataalikuolleisuus jne.

Tutustu asiaan ennen kuin heität hatusta mutu-tietoa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 20:48 Amorg kirjoitti:
Olenpa kuullu semmosenki mielipiteen etti kätilöiksi pitäisi päästää synnyttämättömiä ihmisiä (jos nyt sattuu olemaan nainen :D)

Toisaalta ihan hyvä kommentti. Toinen synnytyksen kokenu ehkä ymmäsrtää paremmin ku ihan kokematon. Mut tässäkin tulee vastaan se ettei sais "syrjiä" synnyttämättömiä....Jos ei vaan ole voinu saada lasta...yms.

Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkotin vaikka teksti onki vähän sekanen.

Mielestäni ei tarvitse olla itse synnyttänyt ollakseen hyvä kätilö, mutta kyllä se oma synnytys toi kummasti perspektiiviä työhöni...Olin pitkään lapseton kätilö ja voin kertoa, että kyllä se supistus sattuu kätilöä ihan yhtä paljon kuin maallikkoakin... ;) Esim. miesgynekologit ovat ammattitaitoisia ilman synnyttämistä. Toisaalta, saattaahan se kätilönkin synnytys päätyä vaikkapa sektioon eikä näin ollen kartu kokemusta alatiestä. Oma synnyttäminen ei tee kenestäkään kätilöä, mutta itselleni se lisäsi suuresti ymmärrystä naisena ja äitinä; sitä ei voi ymmärtää, miten suuresti se tunne voittaa järjen.

Minä taas en käsitä, miten se kertoo "terveestä häveliäisyydestä", jossei kehtaa antaa tulevan lääkärin/kätilön tutkia/katsoa alapäätään? :o Itse olen kuin mikäkin moraalinvartija ja housut pysyvät taatusti jalassa tiukemmin kuin monella muulla, mutta...minusta lääketieteellisellä "sörkkimisellä" on HIEMAN eroa sellaiseen toisenlaiseen sörkkimiseen. ;) Onko se nyt minulta mitään pois, jos annan synnytyksessä opiskelijalle mahdollisuuden? Itse kun ajattelin kieltää häneltä toimenpiteet (pelon takia), mutta kyllä tähän maailmaan tuijotusta mahtuu..!

minulla oli koko synnytyksen ajan mukana opiskelijatyttö. oli todella kohtelias, mukava ja pätevä, vaikka synnytys oli hänelle vasta toinen. hän näytti miehelleni mm. hyviä hierontaotteita supistuskipuja helpottamaan toi pyytämättä ihanan kaurapussin yms... oli aivan mahtavaa että hän oli mukana!

useampaa en haluaisi mukaan, muuten saattaisi tulla vähän esine-olo. olin aika yllättynyt kuinka vähän itse kätilö oli paikalla. olisin kokenut oloni paljon turvattomammaksi ilman läsnäolevaa opiskelijaa.

ennen synnytystä hysterisoin itsekin alapään levittelyä kaiken kansan nähtäville, mutta synnytyksen aikana ei olisi voinut vähempää kiinnostaa!!! :laugh:

Yhteistyössä