Opiskelijaparille vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hansu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hansu

Vieras
Hei kaikki. Olen parikymppinen opiskelija, ja saamme vauvan joulun tienoilla. En kaipaa jeesustelua ("Tämä maa ei kaipaa enää elätettäviä" jne), vaan perusteltuja kokemuksia jne. Onko muilla ollut sama tilanne, että kummatkin vanhemmat opiskelijoita? Miten pärjäsitte taloudellisesti, miten kävi opiskelujen? Kaikki kokemukset ja tiedot tervetulleita.

Aluksi kun vain mies opiskeli ja itse olin kotona haettiin sosiaalitoimistolta toimeentulotukea ja kelalta asumistukea. Kun lähdin kouluun aloitin ilta ja viikonlopputöiden tekemisen. Loppuvaiheessa opiskeluja lopetin työt ja nostin pienen erän opintolainaa. Opiskelu kannattaa. Hyvä sijoitus tulevaisuuteen. Itse olen ollut nyt yli kolme vuotta työelämässä ja lainat sain maksettua melko pian pois.

Meillä minä ja mies opiskellaan. Itse olen jo 30v ja mies 34v ja meillä on kolme lasta. Itse opiskelen ensimmäistä ammattia, mies kolmatta. Rahan kanssa kituutetaan. Asuntosäästöt on kulutettu ja opintolainaa nostettu. Opinnot on menneet hyvin. Pitää ajatella sijoituksena tulevaisuutta ajatellen niin jaksaa kituuttaa. Tsemppiä!

Opiskelin kun aloin odottaan lastani olen itse 19-vuotta. Opiskelut jäi kesken kun jäin äitiyslomalle ja samaan aikaan mies lomautettiin ja lomautettuna on edelleen. opiskelut jäi kesken mutta olen suorittanut niitä itsenäisesti nyt niin paljon kun olen jaksanut kun lapsi on vähän varttunut. Ennen joulua jatkan taas koulua. Asun vuokralla lapsen kans, ja pakko se on sanoa et vaikka saa vanheinpain päivä rahan ja asumistuen ni kyllä sitä joka sentin saa silti laskea. Joku kuukausi aina ku on tiukille menny olen hakenu toimeentulotukea sossulta.
Että älähän huoli, loistavasti me nuoret äidit pärjätään :) toivottavasti kaikki menee sulla hyvin.

Olipa sitten työtön tai opiskelija tai muu pienituloinen niin rahankäyttö on kaiken a ja o .. mistään ei tarvitse tinkiä kun käyttää ne viisaasti, hyödyntää alennukset ja ostelee ale lihoja esim: kerralla pakkaseen isomman satsin... kun laittaa vaik sen 40 euroo niihin kerralla (alesta siis) sillä saa 5henk. lihat kuukaudeksi kevyesti mutta ostappas ne normaalihintasena niin saat laittaa puolet viel lisää rahaa..... taatusti pärjäätte. opiskelusta sen vertaas et perheasunnossa asuttiin kun toinen opiskeli viel....

Kun esikoinen syntyi oltiin molemmat opiskelijoita. Mies kävi kesätöissä ja ite olin kesät kotona. Lapsi pph:lle 1v3kk, pystyttiin sumplimaan niin ettei ollut pitkiä päiviä. Asumistuen, opintotuen ja opintolainan avulla selvittiin oikein hyvin, ikinä ei olla sossusta mitään haettu. Toinen lapsi myös kesken opintojen (mies valmistui sitten pian ja meni töihin). Itse palasin kouluun taas kun lapsi 1v4kk. Loput opinnoista suoritin pikavauhtia. ja kolmas lapsi sitten valmistumisen jälkeen (töitä ei ole näkynyt itselle), miehellä vakityö.

Nyt meillä on oma talo ja hyvin menee. Omista valinnoistahan se on kiinni miten pärjää ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Saanen kysyä että miksi opiskelet vielä tuon ikäisenä? Siis eikö sulla ole lainkaan ammattia, vai täydennätkö opintojasi? Oletko ollut lainkaan töissä?

Eikös parikymppisenä opiskelu ole ihan normaalia? :o

En tiedä lasketaanko meitä, kun molemmat valmistuimme kolme kuukautta vauvan syntymän jälkeen. Äitiyslomalla ennen lapsen syntymää oli hyvin aikaa kiriä ja tehdä puuttuvia tai korvaavia tehtäviä. Kun lapsi oli syntynyt, menin isovanhempien luokse lapsen kanssa. Heistä oli apua lapsen hoidossa ja sain kuin sainkin opinnäytetyöni valmiiksi.

Alussahan lapseen ei mene paljoa rahaa. Tai siis halvallakin voi selvitä, kun ostaa tarvikkeita käytettynä ja lainaa. Säästää voi myös aika paljon kun käyttää kestovaippoja.

Yhteistyössä