OPISKELIJAN ASUMISLISÄ kesäajalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikuttaa myös tukikuukausiin, et jos haet niin niitä on sit vähemmän (niitä saa maks 55/tutkinto). Jos oot lukuvuoden aikana saanu 57 op tai enemmän voit hakee ihan täyttä opintotukea kesäks...

Vaatii kesäopintoja, esim. kesätenttejä/muita suorituksia kesältä (esim. rästikurssit), haetaan samalla lomakkeella kuin keäsopintukikin. Kuluttaa tukikuukausia, joten kannattanee nostaa sekä opintotuki että asumislisä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraS:
Vaatii kesäopintoja, esim. kesätenttejä/muita suorituksia kesältä (esim. rästikurssit), haetaan samalla lomakkeella kuin keäsopintukikin. Kuluttaa tukikuukausia, joten kannattanee nostaa sekä opintotuki että asumislisä.

Ei pakosti, tunnen yhden joka sai koska oli lukuvuoden aikana saanu tarpeeks opintopisteitä, eikä siis opiskellu yhtään kesällä. Kela tarkastaa vaan et niitä opintopisteitä on kertyny tarpeeks, ei milloin ne on kertyny.

Ite meen 2. tenttiin kesällä ja saan täyden opintotuen. Jos en jostain syystä pääsekään tenttejä läpi en joudu maksaa takas opintotukea koska oon vuoden aikana saanu tarpeeks opintopisteitä (minimi keskimäärin 4,8/tukikuukausi). Kelan sivuilla lukee että ne ei tarkasta erikseen jokaisen kuukauden opintosuoritusta vaan lukuvuoden yhteenlasketun opintopistemäärän ne tarkastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Ei pakosti, tunnen yhden joka sai koska oli lukuvuoden aikana saanu tarpeeks opintopisteitä, eikä siis opiskellu yhtään kesällä. Kela tarkastaa vaan et niitä opintopisteitä on kertyny tarpeeks, ei milloin ne on kertyny.

Ite meen 2. tenttiin kesällä ja saan täyden opintotuen. Jos en jostain syystä pääsekään tenttejä läpi en joudu maksaa takas opintotukea koska oon vuoden aikana saanu tarpeeks opintopisteitä (minimi keskimäärin 4,8/tukikuukausi). Kelan sivuilla lukee että ne ei tarkasta erikseen jokaisen kuukauden opintosuoritusta vaan lukuvuoden yhteenlasketun opintopistemäärän ne tarkastaa.

Mun on nyt kyllä vaikea uskoa tätä. (olen ammattikorkeakoulussa) Jokainen meillä saa lukuvuodessa sen 60 opintopistettä, 30 syksyllä ja 30 keväällä. Kyllä meille on selvästi sanottu, että kesäopintotuen saamisen edellyttää kesäopintoja. Ja näin myös itse toimin, opiskelen kesällä, saan opintotuet siksi. Jos tuo pitäisi paikkansa, meidän ammattikorkeakoulusta plumpsahtaisi 10 000 opiskelijaa, jotka vaatisivat täydet opintotuet ylimääräisille 3 kuukaudelle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Mun on nyt kyllä vaikea uskoa tätä. (olen ammattikorkeakoulussa) Jokainen meillä saa lukuvuodessa sen 60 opintopistettä, 30 syksyllä ja 30 keväällä. Kyllä meille on selvästi sanottu, että kesäopintotuen saamisen edellyttää kesäopintoja. Ja näin myös itse toimin, opiskelen kesällä, saan opintotuet siksi. Jos tuo pitäisi paikkansa, meidän ammattikorkeakoulusta plumpsahtaisi 10 000 opiskelijaa, jotka vaatisivat täydet opintotuet ylimääräisille 3 kuukaudelle.

Ei tarkista Kela erikseen niitä kesäopintoja, vaan sen että tulee vuoden aikana tarpeeksi. Olen itse nostanut kesäopintotukea parina vuonna, eikä suorituksia kuitenkaan tullut, eikä siitä mitään kyselyjä tullut kun olin tehnyt tarpeeksi ahkerasti vuoden aikana muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tarkista Kela erikseen niitä kesäopintoja, vaan sen että tulee vuoden aikana tarpeeksi. Olen itse nostanut kesäopintotukea parina vuonna, eikä suorituksia kuitenkaan tullut, eikä siitä mitään kyselyjä tullut kun olin tehnyt tarpeeksi ahkerasti vuoden aikana muuten.

Kyllä ne tarkastaa, ainakin Helsingissä! Hain kesäopintotukea. Hakemukseen piti merkitä kaikki kurssit, mitä aikoi kesän aikana käydä. Minulla on kursseja vain kesä- ja elokuussa. Äsken tuli kesäopintotukipäätös:
Tuki myönnetty kesä- ja elokuulle. Ei heinäkuulle, koska silloin ei ole opintoja.

Riippuu myös opiskeleeko yliopistossa vai ammattikorkees. Yliopistolla on helpompi ottaa vaan tentattavia kursseja ja silloin ei oo niin tarkkaa milloin ne tentit on kunha vaan saa tarpeeks koko vuonna.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Vaikuttaa myös tukikuukausiin, et jos haet niin niitä on sit vähemmän (niitä saa maks 55/tutkinto). Jos oot lukuvuoden aikana saanu 57 op tai enemmän voit hakee ihan täyttä opintotukea kesäks...

Pelkkä asumislisä ei vähennä tukikuukausi maximista.

http://www.kela.fi/in/internet/keskot.nsf/WebPrintView/D37759D79A8754F1C2257440003BADEB

Tietääkseni homma menee niin, että yliopistossa kesältä voi nostaa täydet tuet, kunhan koko lukuvuoden aikana on tullut tarpeeksi opintoja. Ammattikorkeassa sen sijaan täytyy jo hakuvaiheessa olla tarkasti selvillä missä kuussa kesää tulee kuinkakin monta opintopistettä. Tämän suunnitelman tarkistaa vielä oman koulutusalan koulutuspäällikkö ennen kuin hakemukset lähtevät opintotukilautakuntaan ja kelalle. Kela myöntää tuet kesälle, jos opinnot ovat koko lukuvuoden ajan edenneet tarpeeksi ja lisäksi kesäkuukausilta tulee tarvittava määrä opintoja (4,5 op/kk). Tietääkseni kun Kela jälkikäteen tarkistaa opintojen etenemistä, se ei kuitenkaan katso mitä suorituksia juuri kesällä on tullut suoritettua, vaan jälkikäteen tarkistettaessa he katsovat vain koko lukuvuonna tulleita pisteitä.

Yhteistyössä