Opiskelija + yksinhuoltaja + opintolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oole
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oole

Vieras
Mulla on tilanne se että opiskelen täyspäiväisesti, olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Olen nostanut nyt tammikuussa täyden opintolainan 4000€ (siinä oli samassa se syksyn osuus, sillä luulin pärjääväni ilman opintolainaa, mutta jouduin sen sitten jokatapauksessa nostamaan).
Nyt tilanne on se, että tuo opintolaina on kokonaan käytetty - ei, en ole mikään tuhlaaja tyyppi, mutta minulla oli velkoja tuolta syksyltä, uusi tietokoneen osto opintoja varten sekä tiskikone + lapsille 'uudet' sängyt ja niihin menevät tilpehöörit.

Nyt tarvitsisin toimeentulotukea kunnes saan seuraavan opintolainaerän, joka on vasta syksyllä. Osaako joku sanoa, maksaako toimeentulotukitoimisto jo tässä vaiheessa, vai lasketaanko se että tuo 4000€ jaetaan kaikille kuukausille (myös kesäkuukausille?), siitä huolimatta että mulla oli pakollisia suuria menoja, johon tuo summa upposi.

Tällä hetkellä elämiseen meillä jää laskujen jälkeen 400€ ja tekee kyllä tiukkaa joka kuukausi.

Toivoisin että saisin asiallisia vastauksia :) Mikäli se ei ole liikaa pyydetty...

Kolmen lapsen täyspäiväinen opiskelijaäiti tässä moi. :) Mulla ainakin "jaettiin" nostettu opintolaina kun ttt-hakemus käsiteltiin. Eli mä nostin 800 euroa tammikuussa ja se oli tarkoitettu tammi-helmikuulle mutta meni kaikki kyllä samantien. (laskuihin ja elämiseen, en käyny humpalla tai ostellu uusia vaatteita itselleni..;) ) Helmikuun lopussa hain toimeentulotukea helmi-maaliskuulle ja helmikuun osalta se evättiin sillä perustein et oli ylijäämää, eli tuosta opintolainasta oli 400 euroa laskettu helmikuun tuloihin vaikka todellisuus oli jotain muuta.

Vinkkinä sulle; jos tulee jotain isompia menoeriä niin kannattaa ainakin hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea. Ei sitä kovin helposti myönnetä mutta ei se ota jos ei annakaan.

Mä erosin syksyllä ja jäin lasten kanssa ns. puille paljaille eli ilman sänkyjä, telkkareita, tietokoneita etc. Hain harkinnanvaraista toimeentulotukea niin eipä myönnetty kuin 75 euroa ja se oli tarkoitettu yhden henkilön sängyn patjaan ja koululaisen kirjoituspöytään.. Olin toki kiitollinen tuostakin summasta mutta täytyy sanoa että tuolloin ihmettelin että mihin tuota harkinnanvaraista myönnetään ja kenelle..

No voi jumaliste. Ja näitä veronmaksajat elättävät. Lapsia tehdään vaikkei niitä kyetä itse elättämään. Rahaa revitään pankista lainaksi ja yhteiskunnalta. Eikä sekään riitä. Palstalta vielä kysellään vinkkejä miten ja mistä nyhtää lisää toisten ihmisten fyrkkaa.

Voi perkele että välillä vituttaa olla veronmaksaja.

No voi jumaliste. Ja näitä veronmaksajat elättävät. Lapsia tehdään vaikkei niitä kyetä itse elättämään. Rahaa revitään pankista lainaksi ja yhteiskunnalta. Eikä sekään riitä. Palstalta vielä kysellään vinkkejä miten ja mistä nyhtää lisää toisten ihmisten fyrkkaa.

Idiootti.

Anteeksi ei saisi arvostella mutta jos laskujen jälkee elämisee jää 400€ niin miten tuo ei riitä. En tiedä mutta veikkaan että lapsesi on päiväkodissa tai koulussa. Mutta sieltä saa aamupalan, lounaan ja välipalan jos on tarhassa. Sulle jää siis päivällinen ja iltapala + viikonloput. Nyt oikeesti teeppä vähän laskelmia ja mieti mitä kaupasta ostat. Tosta 400 voi jäädä viel extraakin rahaa. Et sä mitää sossua tarvii.

:)

Veronmaksaja itsekin. Oli kymmenen vuoden avioliitto, kolme lasta ja täysin oltiin omavaraisia. Ajattelin siinä opiskella kotona lasten kanssa ollessa iltasella itselleni uuden ammatin. :) Päivät hoidin lapsia enkä vienyt päiväkotiin muiden hoidettavaksi koska oli sellainen olo että olen lapset tehnyt niin haluan ne myös itse hoitaa. Miehen kanssa yhdessä tuumattiin että jos vedetään yhteen hiileen niin saan iltaopinnoilla opiskeltua uuden ammatin ja voin sitten kivasti siitä mennä töihin kun viimeinenkin menee eskariin. :)

Kas kummaa. Mies päättikin hankkia duunista toisen naisen. Avioerohan se siitä sitten tuli. Pistin äijän pihalle.

Laitoin lapset päiväkotiin ja aloin opiskella täyspäiväisesti. Eipä ollut paljon vaihtoehtoja. Kohta on paperit kourassa. Tässä sivussa teen muuten keikkaakin (= käyn töissäkin opiskeluihin liittyvien harjoitteluiden ja lähiopintojen lisäksi).

Miten mun SUN mielestä ois kannattanu tehdä? Pitää pettävä mies? Jättää se ja lopettaa opinnot?

Ketä varten tuo toimeentulotuki sun mielestä on? Kenellä on oikeus nostaa opintolainaa? Onko ihminen sun mielestä jollain lailla toisarvoinen jos joutuu joskus lakki kourassa myöntämään että nyt tuli sellanen tilanne elämässä eteen etten selviäkään itse, tarvin apua..?

Taidat olla just yksi niistä jotka vastaantullessa aina mittailee muita ihmisiä päästä varpaisiin nenää nyrpistellen ja kuvittelee olevansa niin paljon parempi.. :) Sun kaltaisia sitä aina toivoo että elämä jollain lailla koettelis että rapisis tuo turha ylpeys.

Tsemppiä sullekin. Hienoa jos oot täysin omillasi elämäsi selvinnyt, kaikilla ei ole ollut yhtä helppoa. Joillain on vaikeaa, joillain vaikeampaa. Ehkä mäkin olen jollain lailla alisuorittaja tällä hetkellä ja vaadin itseltäni tulevaisuudessa vielä paljon enemmän kuin mihin nyt kykenen. Mutta nyt olen ylpeä siitä että ollaan selvitty lasten kanssa avioeron tuomasta isosta muutoksesta ja taaplataan eteenpäin pienempänä perheenä ja minä yksinhuoltajaäitinä ja naisena. Jonain päivänä mä en myöskään tarvitse yhteiskunnan tukia elättääkseni pikku perheeni. Mutta sinne asti että se päivä koittaa, lasteni vuoksi mä juoksen vaikka siellä sossussa vaikka itsetunnolle ottaakin.

[QUOTE="minnas";30738538]Anteeksi ei saisi arvostella mutta jos laskujen jälkee elämisee jää 400€ niin miten tuo ei riitä. En tiedä mutta veikkaan että lapsesi on päiväkodissa tai koulussa. Mutta sieltä saa aamupalan, lounaan ja välipalan jos on tarhassa. Sulle jää siis päivällinen ja iltapala + viikonloput. Nyt oikeesti teeppä vähän laskelmia ja mieti mitä kaupasta ostat. Tosta 400 voi jäädä viel extraakin rahaa. Et sä mitää sossua tarvii.[/QUOTE]

Eläminen tarkoittaa muutakin kuin ruokaa. Ehkä bussin kuukausilippua/bensaa, jotta pääsee opiskelemaan (minä en olisi päässyt julkisilla, kun lapsetkin piti ehtiä kuskaamaan hoitoon). Vaatteitakin pitää ostaa, lääkkeet jos joku sairastuu, rahat taksimatkaan että pääsee tarvittaessa vaikka yöllä päivystykseen jos sitä autoa ei ole... 400 e on helkkarin vähän, jos sillä pitää elää kuukaudesta toisen.

Sun olis pitänyt hakea harkinnanvaraista sänkyihin. Tosin käytettynä ne ei varmaan paljoa maksaneet, kun uutenakaan ei hirveän kalliita ole. Tiskikoneen osto oli puhdasta tuhlaamista vaikka tiedän, että se on todella kiva kaveri. Paljonko lapsesi saavat elatustukea? En kyllä usko, että saisit sossusta, mutta voithan toki laittaa paperit menemään ja katsoa mitä päätös sanoo.

[QUOTE="minnas";30738538]Anteeksi ei saisi arvostella mutta jos laskujen jälkee elämisee jää 400€ niin miten tuo ei riitä. En tiedä mutta veikkaan että lapsesi on päiväkodissa tai koulussa. Mutta sieltä saa aamupalan, lounaan ja välipalan jos on tarhassa. Sulle jää siis päivällinen ja iltapala + viikonloput. Nyt oikeesti teeppä vähän laskelmia ja mieti mitä kaupasta ostat. Tosta 400 voi jäädä viel extraakin rahaa. Et sä mitää sossua tarvii.[/QUOTE]

No, jos lähdetään siitä, että tuo 400 on jotakuinkin yksin asuvan laskennallinen kuukausittainen minimitoimeentulotuen summa, niin eihän voi mitenkään ajatella,että se riittää kolmelle henkilölle.

Tuo on ihan liian pieni summa. Kasvavien lasten asteriaan tulisi panostaa eikä vaan "miettiä kaupassa mitä ostaa" ja sen takia tyytyä älyttömiin nälkäbudjetteihin. Ap saisi toimeentulotukea varmaan useamman satasen, ja jos sellainen vaje syntyy budjettiin, täytyy lähteä siitä oletuksesta, että tuen tarve on todellinen.

Noissa sinun laskelmissasi on huomioitu vaan lasten iltapala ja viikonlopun ruuat, mutta kai ap:n täytyisi itsekin syödä! Ja kylläelämiseen muutakin tarvitaan kuin pelkät iltapalat. Meneppä sinä itseesi.

Ap: käsittääkseni toimeentulotuessa ei voi huomioida sellaista rahaa, joka ei oikeasti olekäytössäsi. Eli sitänostettua lainaa ei saisi huomioida. Tee vielä selvitys, mitä kaikkia menoja sinulla on ollut alkuvuodesta ja myös niistä laskuista, joita olet joutunut maksamaan alkuvuodesta. Jos saat kielteisen päätöksen ja jos se laina huomioidaan vielä käytettävissä olevana tulona, niin tee oikaisuvaatimus! Valita tarvittaessa vaikka kuinka pitkälle. On ihan kohtuutonta, jos opiskeleva yh joutuu sinnittelemään olemattomilla summilla, vaikka juuri tuon kaltaisia tilanteita varten se toimeentulotuki onolemassa!

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30739019:
Sun olis pitänyt hakea harkinnanvaraista sänkyihin. Tosin käytettynä ne ei varmaan paljoa maksaneet, kun uutenakaan ei hirveän kalliita ole. Tiskikoneen osto oli puhdasta tuhlaamista vaikka tiedän, että se on todella kiva kaveri. Paljonko lapsesi saavat elatustukea? En kyllä usko, että saisit sossusta, mutta voithan toki laittaa paperit menemään ja katsoa mitä päätös sanoo.

Tietokonetta tarvitaan kyllä opiskelussa, joten ei se mitään tuhlaamista ole. Ei kahden lapsen yh niin vaan mene illaksi ja alkuyöksi yliopiston kirjastoon kirjoittamaan esseitä, vaikka lapseton opiskelija voi ehkä niin tehdäkin. Ja toisaalta tietokone on nyt hankittu, ei sossu enää voi sanoa, että tietokonerahat olisi pitänyt käyttää toisin.

Ap: juuri tällaisista kuin tietokone, sängyt yms, joita olet ostanut, kannattaa tehdä selvitys - siitäkäy ilmi, että rahat on käytetty ymmärrettäviin ja järkeviin hankintoihin, perusteltuihin hankintoihin. Uskon, että olet oikeutettu toimeentulotukeen - mahdollisesti saat sitä jo heti hakiessa, mutta kuten kirjoitin, JOS laina lasketaan vielä käytettävissä olevaksi tuloksi, tee valitus. Sen jälkeen uskon että saat sitä viimeistään jostain oikeusasteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30739022:
Ap: käsittääkseni toimeentulotuessa ei voi huomioida sellaista rahaa, joka ei oikeasti olekäytössäsi. Eli sitänostettua lainaa ei saisi huomioida. Tee vielä selvitys, mitä kaikkia menoja sinulla on ollut alkuvuodesta ja myös niistä laskuista, joita olet joutunut maksamaan alkuvuodesta. Jos saat kielteisen päätöksen ja jos se laina huomioidaan vielä käytettävissä olevana tulona, niin tee oikaisuvaatimus! Valita tarvittaessa vaikka kuinka pitkälle. On ihan kohtuutonta, jos opiskeleva yh joutuu sinnittelemään olemattomilla summilla, vaikka juuri tuon kaltaisia tilanteita varten se toimeentulotuki onolemassa!

Tämän mukaan kannattaa siis nostaa elokuussa koko vuoden opintolaina ja tuhlata se heti erilaisiin kivoihin juttuihin. Yhteiskunta sitten elättää loppu vuoden. Tai työssäkäyvien kannattaa tehdä niin, että tammikuun palkkapäivänä pyytää etukäteismaksua helmikuun palkasta niin ei saa sitten helmikuussa palkkaa ja voi mennä sossuun. Ei se nyt ihan näin mene. Jos tuhlaa etukäteen seuraavalle kuulle myönnetyt rahat niin se on voi voi. Sama se on meille kaikille. Itsekin opiskeleva yh, joten tiedän kyllä minkä verran rahaa käytettävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30739032:
Tietokonetta tarvitaan kyllä opiskelussa, joten ei se mitään tuhlaamista ole. Ei kahden lapsen yh niin vaan mene illaksi ja alkuyöksi yliopiston kirjastoon kirjoittamaan esseitä, vaikka lapseton opiskelija voi ehkä niin tehdäkin. Ja toisaalta tietokone on nyt hankittu, ei sossu enää voi sanoa, että tietokonerahat olisi pitänyt käyttää toisin.

Ap: juuri tällaisista kuin tietokone, sängyt yms, joita olet ostanut, kannattaa tehdä selvitys - siitäkäy ilmi, että rahat on käytetty ymmärrettäviin ja järkeviin hankintoihin, perusteltuihin hankintoihin. Uskon, että olet oikeutettu toimeentulotukeen - mahdollisesti saat sitä jo heti hakiessa, mutta kuten kirjoitin, JOS laina lasketaan vielä käytettävissä olevaksi tuloksi, tee valitus. Sen jälkeen uskon että saat sitä viimeistään jostain oikeusasteesta.

Eikös opintolainan kohdalla sossun pitäisi toimia (ja niinkun yhdestä aikaisemmasta vietistä huomaa, toimiikin) niin, että kuukausikohtainen opintolainan määrä lasketaan tuloksi. Eli nyt kun ap helmikuussa tt-tukea, niin helmikuun osuus opintolainasta (400€?) lasketaan tuloksi ja mikäli sen jälkeen jää vajetta, saapi tt-tukea. Käsittääkseni näin lasketaan silloinkin, vaikka et olisi opintolainaa nostanutkaan? Ja tälläinen on mielestäni ainut oikea tapa tämän laskemiseksi. Eihän näinkään voi mennä, että ekaksi otetaan vaikka kulutusluottoa, sitten nostetaan lainamaksujen varten opintolaina koko vuodelle ja sen jälkeen haetaan vielä tt-tukea?

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30739037:
Tämän mukaan kannattaa siis nostaa elokuussa koko vuoden opintolaina ja tuhlata se heti erilaisiin kivoihin juttuihin. Yhteiskunta sitten elättää loppu vuoden. Tai työssäkäyvien kannattaa tehdä niin, että tammikuun palkkapäivänä pyytää etukäteismaksua helmikuun palkasta niin ei saa sitten helmikuussa palkkaa ja voi mennä sossuun. Ei se nyt ihan näin mene. Jos tuhlaa etukäteen seuraavalle kuulle myönnetyt rahat niin se on voi voi. Sama se on meille kaikille. Itsekin opiskeleva yh, joten tiedän kyllä minkä verran rahaa käytettävissä.

No,riippuu varmaan, mitä ne "kivat jutut" ovat olleet, mihin raha on mennyt. Jos se on "tuhlattu" esim. lääkkeisiin, lapsen kohtuuhintaisiin vaatteisiin, kodin välttämättömiin hankintoihin, sairaalalaskuihin tai mihin tahansa muuhun selvästi perusteltuun, niin kyllä silloin toimeentulotukea varmasti saakin. Ap:n tapauksessa kyse on aika pienistä summista, mitä ei voi verrata monen tonnin kuukausipalkkaan tai koko vuoden lainaan, joka käytetään heti.

Sitä paitsi veikkaan, että ap olisi ollut oikeutettu toimeentulotukeen jopa silloin, kun laina laskettaisiin tuloksi. Kovin pieneksihän hänen käyttärahansa silti jää, kun elätettävänäon kolme ihmistä.

Eikös opintolainan kohdalla sossun pitäisi toimia (ja niinkun yhdestä aikaisemmasta vietistä huomaa, toimiikin) niin, että kuukausikohtainen opintolainan määrä lasketaan tuloksi. Eli nyt kun ap helmikuussa tt-tukea, niin helmikuun osuus opintolainasta (400€?) lasketaan tuloksi ja mikäli sen jälkeen jää vajetta, saapi tt-tukea. Käsittääkseni näin lasketaan silloinkin, vaikka et olisi opintolainaa nostanutkaan? Ja tälläinen on mielestäni ainut oikea tapa tämän laskemiseksi. Eihän näinkään voi mennä, että ekaksi otetaan vaikka kulutusluottoa, sitten nostetaan lainamaksujen varten opintolaina koko vuodelle ja sen jälkeen haetaan vielä tt-tukea?

No, sossun pitäisi tietysti käyttää tapauskohtaista harkintaa joskus myös asiakkaan hyväksi. Tällaisessa tapauksessa se voisi olla perusteltua, jos ap:lla kerran on raha mennyt laskuihin ja opinnoissa tarvittavaan tietokoneeseen. Toimeentulotuen tehtävä on kuitenkin myös ehkäistä syrjäytymistä ja ap:n lapset ovat kyllä vakavassa syrjäytymisvaarassa, jos noin pienillä summilla eletään. Myös lasten hyvinvointi vaarantuu, koska ei 400 eurolla vaan voi elättää kolmea henkilöä -lapsille on kuitenkin jatkuvasti ostettava vaatteita, kenkiä yms. kun kasvavat. Ja kyllä kirppikselläkin ne sen verran maksavat, ettei tuo summa voi mitenkään riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30739032:

Puhuin tiskikoneesta, en tietokoneesta. Tiskikone ON tuhlaamista. Tietokoneita saa todella edullisesti, jos me muutkin olemme pystyneet sen rahoillamme ostamaan niin miksi yksi ei pystyisi? Kyllä meistä jokainen voi rahansa laittaa laskuihin ja kiukuta siitä, kun ei jää kuin 200e kuukaudeksi niiden jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30739066:
Puhuin tiskikoneesta, en tietokoneesta. Tiskikone ON tuhlaamista. Tietokoneita saa todella edullisesti, jos me muutkin olemme pystyneet sen rahoillamme ostamaan niin miksi yksi ei pystyisi? Kyllä meistä jokainen voi rahansa laittaa laskuihin ja kiukuta siitä, kun ei jää kuin 200e kuukaudeksi niiden jälkeen.

Oho, anteeksi, miten luin että tietokone... Ei se tiskikonekaan mikään älytön ostos sinänsä ole. On se ymmärrettävä ja perusteltu hankinta, ja nyt kuitenkin on niin, että tiskikoneeseen käytettyjä rahoja ei enää ole olemassa. Niillä ei voi enää ostaa lapsille ruokaa ja vaatteita, joten niitä ei voida laskea käyttövaroiksi.

Minusta on loogista, miten me muut olemme pystyneet ostamaan tietokoneen - itse ainakin olen ostanut sen ihan työstäni saadulla rahalla. Onhan se loogista, että "yksi" ei pysty, jos hänen käyttävaransa ovat reilu satanen /viikko henkilöä kohti!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30739055:
No, sossun pitäisi tietysti käyttää tapauskohtaista harkintaa joskus myös asiakkaan hyväksi. Tällaisessa tapauksessa se voisi olla perusteltua, jos ap:lla kerran on raha mennyt laskuihin ja opinnoissa tarvittavaan tietokoneeseen. Toimeentulotuen tehtävä on kuitenkin myös ehkäistä syrjäytymistä ja ap:n lapset ovat kyllä vakavassa syrjäytymisvaarassa, jos noin pienillä summilla eletään. Myös lasten hyvinvointi vaarantuu, koska ei 400 eurolla vaan voi elättää kolmea henkilöä -lapsille on kuitenkin jatkuvasti ostettava vaatteita, kenkiä yms. kun kasvavat. Ja kyllä kirppikselläkin ne sen verran maksavat, ettei tuo summa voi mitenkään riittää.

Totta tietyllä tavalla. Ketjun aloittajan on haettava harkinnanvaraista tt-tukea hankkimia tavaroita varten (esim. sängyt ja kenties tietokone). Mutta tällä ei ole perus toimeentulotuella mielestäni mitään tekemistä. Siellä nostettu opintolaina lasketaan kuukausittain tuloksi, jääkö sen jälkeen tt-tukea maksettavaki riippuu jo ap:n muista tuloista ja sossun laskelmissa hyväksyttävistä menoista.

Jukranpuide.

Siis jos käytettyjä rahoja ei voi enää laskea varoiksi niin...

Minäpä voisin luotottaa korttini tyhjiksi ja hankkia tonne saunalle suihkun. Tarvitaan vaan vähän kaivinkoneapua ja putkimiestä sun muuta. Sit sisätiloihin myös, lämmintä vettä vessaan ja keittiöön, lämminvesivaraaja ostoslistalle ja lisää duunia putkimiehelle. Niin ja toki ton astianpesukoneen, sehän on tuiki tärkeä!

Ja sitten marssin sossuun vinkumaan ko ei oo rahaa lasten kenkiin tai ruokaan. :xmas:

Jukranpuide.

Minäpä voisin luotottaa korttini tyhjiksi ja hankkia tonne saunalle suihkun. Tarvitaan vaan vähän kaivinkoneapua ja putkimiestä sun muuta. Sit sisätiloihin myös, lämmintä vettä vessaan ja keittiöön, lämminvesivaraaja ostoslistalle ja lisää duunia putkimiehelle. Niin ja toki ton astianpesukoneen, sehän on tuiki tärkeä!

Ja sitten marssin sossuun vinkumaan ko ei oo rahaa lasten kenkiin tai ruokaan. :xmas:

No älä nyt viitsi, ymmärrät varmaan että noissa on hiukan eroa - niin summissa kuin hankintoinakin.

Jukranpuide.

Kyse on siitä että raha on lainarahaa, ja siten se ei ole varsinaista tuloa. En ota kantaa onko systeemi oikein, mutta vastaavasti työttömälle voitaisiin laskea tuloksi pikavippi tai asuntovelkaiselle asuntolaina.

Tai mikä tahansa muu laina, riippumatta että se tosiaan maksetaan tulevana kuuna tai pikkuhiljaa pois eikä siten oikeastaan ole tuloa.

Lisäksi laina lasketaan tuloksi otti sitä tai ei, joten periaatteessa se on pakko ottaa.

Kyse on siitä että raha on lainarahaa, ja siten se ei ole varsinaista tuloa. En ota kantaa onko systeemi oikein, mutta vastaavasti työttömälle voitaisiin laskea tuloksi pikavippi tai asuntovelkaiselle asuntolaina.

Tai mikä tahansa muu laina, riippumatta että se tosiaan maksetaan tulevana kuuna tai pikkuhiljaa pois eikä siten oikeastaan ole tuloa.

Lisäksi laina lasketaan tuloksi otti sitä tai ei, joten periaatteessa se on pakko ottaa.

Siis mun pitää nyy hakea vielä kaikista pankeista korotusta luottorajaan ja vasta sitten kun ne ovat täynnä ja todisteena hylkäävä luottorajankorotuspäätös kaikista, ja oleellisesti sit ne lainatkin käytetty vaikka tuohon remppaan, voin saada sossusta?

Itse muutin vuoden vaihteessa uuteen asuntoon, johon ostin kolme sänkyä, sohvan, pesukoneen, mattoja, verhoja, lakanoita ja muuta tilpehööriä, enkä kyllä saanut menemään 4000 euroa. Että siinä mielessä kuulostaa aikamoiselta, että ap on saanut 4000 euroa menemään noihin asioihin.

Tottakai opintolaina lasketaan kuukausittaiseksi tuloksi, ihan sama koska sen nostaa. Sehän lasketaan tuloksi, vaikkei sitä nostaisikaan.

Onko tiskikone pakko olla?

Lisäksi, voisi ajatella että jos henkilön lapset on hoidossa niin ihan hyvin koulussa voi tehdä hoitopäivän ajan hommia ja sitten kotiin olemaan lasten kanssa.

Joten kumpikaan ei ole pakollinen. Ihan typerää.

• Tykkää
Reactions: TiiBii

Yhteistyössä