Opiskelija-asuminen ja kasvava tukipotti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006117577.html
Hyvä kirjoitus, joka kannattaa lukea kokonaan.
Käytämme siis joka vuosi lähes kaksi kertaa enemmän rahaa opiskelijoiden sangen korkeatasoisten asumistoiveiden täyttämiseen kuin luonnonsuojeluun. Ja jos he kaikki olisivat asuneet soluasunnossa, olisimme säästäneet kahdeksassa vuodessa puoli miljardia veronmaksajien rahaa.
Jokainen tietenkin asuu mieluiten yksiössä ja mieluiten Helsingin keskustassa, mutta kokonaan oma juttunsa on miksi veronmaksajien pitäisi erityisesti tukea sitä. On ihan älytöntä, että samaan aikaan kun on tuhansia ihmisiä, jotka eivät löydä minkäänlaista kohtuuhintaista asuntoa, on solukämppiä tyhjillään kun opiskelijat eivät halua muuttaa niihin.

Kun itse opiskelin vierastin asuntosäätiön soluja koska niihin arvottiin kämppikset, mutta nykyään kuulemma siitäkin on luovuttu eli kaverukset voivat hakea yhteisen solukämpän, johon ei ulkopuolisia tule. Ei siis tarvitse enää vuokrata yksityiseltä, jos haluaa asua itse hyväksi katsomansa kämppäkaverin kanssa.

Aikoinaan 5 hengen solussa asuneena, en yhtään ihmettele, että kaikki haluavat yksiön. Asuin tuolloin jopa kahden hengen huoneessa eli huonekaverina oli aivan tuntematon henkilö, sentään samaa sukupuolta, solut olivat muuten sekasoluja.

Soluasumisen etuja oli uusiin henkilöihin tutustuminen. Aika monta paria sitä kautta tuli, jos ei oman solun asukkaista, niin sitten näiden kavereista. Mutta oli siinä haittapuoliakin.

Toki, mutta jos eivät itse maksa elämistään, niin asia ei ole ihan yksiselitteinen. Edelleen eläkeläisillä on oma asumistukensa ja opiskelijoille voitaisiin räätälöidä oma, joka kannustaisi halpaan asumiseen.
Voi kannustaa halpaan asumiseen, mutta ei soluihin. Samalla voitaisiin laittaa kaikki lapsiperheelliset soluihin, jotka saavat asumistukea. Puhumattakaan työttömistä.

On ihan tavallista, että opiskelijat asuvat soluissa. Ei niissä ole pakko asua, jos maksaa asumisensa itse. Mutta tuilla voidaan ja pitäisi ohjata kulutusvalintoja.
Voi kysyä tarvitsisiko sen olla tavallista. En usko, että suurin osa haluaisi soluun mennä, jos toinen vaihtoehto olisi tarjolla. Mikä näkyykin siinä, että solut eivät ole suosittuja.
Halpaa asumista taas löytyy muualtakin ja jos ei löydy tai löydy tarpeeksi, niin kehitetään sitten sitä.
Minusta ketään ei voi pakottaa ryhmäasumiseen, paitsi vankiloissa. Vanhuspuolellakin ihmisillä on omat huoneet, vaikka asuminen olisikin keskitetty samaan taloon. Soluissahan on omaa ainoastaan pieni tila sängylle. Toki jos soluihin laitettaisiin omat kylppärit ja valmiudet omalle keittotilalle, niin ehkä olisi tilanne eri.

Ei kyse ole pakottamisesta, jos tukia muutetaan niin, että solussa kannattaa elää. Ei kenenkään ole siltikään pakko elää solussa. Autoilijoita kannustetaan luopumaan saastuttavista autoista. Opiskelijoita kannattaisi kannustaa asumaan ekologisemmin.

Tyypillinen soluasunnon huone lienee luokkaa 10-12 m2. Yhteistiloina keittiö ja tavallinen suomalainen kerrostalovessa. Siitä kun alat rakennella järkeviä yksiökokonaisuuksia, tulee aika nopeasti tilanpuute. Lisäksi muutostöiden hinnalla saisi rakennettua uuden.

Siinä kolmen hengen solussa missä mä olen joskus aikaani viettänyt, oli suihkuhuone jossa vessa ja sit erillinen vessa. Ja se keittiö oli ihan keittiön kokoinen, mahtui kuuden hengen pöytä ja kaikki.

Kyllä siitä nyt minikämppiä tekee!

Toki maksaa mutta jos ne nyt ovat tyhjänpanttina niin maksaa sekin.

Ei se onnistu kun ne on soluiksi suunniteltu. Sitä paitsi se ei ratkaisisi sitä itse ongelmaa, joka siis on se, että opiskelija-asuminen on liian kallista yhteiskunnalle ja epäekologista.
Ne opiskelijat ei välttämättä ole mitään 16-20 vuotiaita, jotka hummaavat illan kaupungilla jne. Ne on vanhempiakin ihmisiä, joilla on omat elämät ja tavat. Solukämpät on minun mielestäni epäinhimillisiä niille, jotka eivät sitä halua. Jos tuilla siihen "kannustetaan" tai pakotetaan, on ihan sama, kumpaa sanaa käyttää. Mielummin miniasuntoja tai soluista muutetaan ihmisille tarkoitettuja asumuksia, kuten Ros sanoi.
Ei todellakaan ole kyse mistään nenän nyrpistelystä, vaan ihan aikuismaisesta toiminnasta.

• Tykkää
Reactions: r0s
Ne solukämpät voisi muuttaa pieniksi yksiöiksi.
Minä asuin opiskeluaikaan virallisesti neljässä ja käytännössä viidessä (miehen asunto) ja yhdestäkään ei olisi saanut pieniä yksiöitä saanut tehtyä. Viiden hengen solussa oli rappukäytävästä sisäänkäyntimahdollisuus ainoastaan yhdestä kohden, toisen olisi ehkä voinut puhkaista suoraan pesutiloihin :ROFLMAO:. Huoneisiin pääsi ainoastaan eteis-keittiö yhdistelmän toiselta puolen ja toisella laidalla oli pesuhuone, missä oli jokunen pesuallas. Pesuhuoneesta oli sitten ovelliset kopperot, missä oli toisessa vessa ja toisessa suihku.

-Kävin tarkistamassa tuon nykyisen tilanteen, tilalla on isoja yksiöitä, eri kerroksissa eri kokoisia vielä. Vain kuoret on entisestä jäljellä ja nekin vähän muokattuina.

Neljän hengen solussa oli keskellä iso yhteistila, omasta mielestäni todella typerä. Yksi arkkitehtiopiskelija ei oikein tykännyt, kun arvostelin tilaa. Pesutiloista (ja viemäröinnistä) ei ole oikein mitään muistikuvaa, kun tuo asunto toimi lähinnä tavaravarastonani, kun käytännössä asustelin siellä viidennessä solussa :whistle:.
Kahden hengen solussa ei olisi ollut mahdollisuutta rakentaa sisäänkäyntiä kahteen erilliseen yksiöön, muuten siitä kai olisi yksiöt saanutkin.

Ainoa, mistä olisi ne yksiöt saanut oli luhtitalo, missä olisi pitänyt rakentaa toinen ovi keittiön ikkunan tilalle ja väliseinä. Isosta kylppäristä olisi pitänyt lohkaista osa minikeittiötä varten ja toiselle rakentaa kylppäri keittiöön.

- Näissä muissa näyttää olevan soluasuntoja yhä tarjolla.

Ne opiskelijat ei välttämättä ole mitään 16-20 vuotiaita, jotka hummaavat illan kaupungilla jne. Ne on vanhempiakin ihmisiä, joilla on omat elämät ja tavat. Solukämpät on minun mielestäni epäinhimillisiä niille, jotka eivät sitä halua. Jos tuilla siihen "kannustetaan" tai pakotetaan, on ihan sama, kumpaa sanaa käyttää. Mielummin miniasuntoja tai soluista muutetaan ihmisille tarkoitettuja asumuksia, kuten Ros sanoi.
Ei todellakaan ole kyse mistään nenän nyrpistelystä, vaan ihan aikuismaisesta toiminnasta.

Tosi!

Pienikin oma kämppä on oma kämppä.
Vessa ei kauheasti lohduta jos kämppis on siellä oksentamassa kun sulla ois paskahätä. Tai jos haluaisit käydä aamulla nopsaan suihkussa mutta toinen kämppis päätti värjätä hiuksensa ja varasi laitoksen tunniksi. Tai kun sulla ois tarve uunille mutta toinen tekee siellä slow cook-herkkuja ja siinä sit oottelet muutaman tunnin pakastepitsasi kera.

Yhteistyössä