Opiskelemaan aikuisiällä - Onko paikalla asiasta tietäviä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuuliotus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuuliotus

Vieras
Elikkäs
+40v. nainen olisi lähdössä opiskelemaan nyt kun lapset ovat jo isoja ja siihen on viimein mahdollisuus!

Viimeiset 15 vuotta olen ollut saman työnantajan palveluksessa ja nyt viime vuosina työtuntien (ja palkan) kokoajan vähentyessä olen enemmän alkanut miettimään kouluttautumisen tarvetta, sillä en ole peruskoulun jälkeen opiskellut kuin satunnaisia (työnantajan järjestämiä) kursseja.Ammatillistakaan tutkintoa minulla ei ole.

Tänään sain tiedon, että minut on hyväksytty paikalliseen ammatilliseen oppilaitokseen ja koulutus kestää vähän vajaat 2v.

Olen tosi innoissani asiasta, mutta samalla huoli painaa mieltä..

Olen yrittänyt selvittää asioita Kelasta, TE-toimistosta ja vaikka sun mistä, mutta joka paikassa sanotaan vain että "soita sille ja tälle tyypille, kun minä en oikein tiedä..." Kun yrittää soittaa niin kukaan ei vastaa puhelimeen tai sitten pyytävät soittamaan toiselle. Väsyttää jo tämmöinen pompottelu :(

Eli kysymys kuuluu: Miten tästä edetään? Työnantajani ei vielä tiedä asiasta, koska oli paljon mutkia matkassa, ja itsellekin heräsi jo epäluulo, että onnistuuko tämä juttu nyt ollenkaan.

Koululla kirjoittavat minulle todistuksen kouluun hyväksymisestä ja sihteeri kysyi, että kirjoittaako hän todistukseen,jossa lukee että opiskelen yli 25h / vko vai sellaisen, jossa lukee että opiskelen alle 25h/vko. Mitä merkitystä tuolla todistuksella on...? Kyseinen henkilö ei osannut minulle sitä selittää...

Rahoitus pitää varmaan hakea koulutusrahastolta (aikuiskoulutustuki), koska TE-toimiston henkilökuntakin totesi, että koska olen työelämässä niin he eivät opiskeluani pysty tukemaan. (Vaikka Kelalla sanoi virkailija, että TE-tsto voi tehdä päätöksen ja minun olisi mahdollista opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla....tiedä näistä sitten??)

Rahastakin on nyt tosi tiukkaa, kun mieskin on ollut pitkään työttömänä ja saa vain peruspäivärahan. Emme saa tällä hetkellä edes asumistukea, koska Kelan mukaan tienaamme liikaa. (Miehen ansiot n. 900e/kk ja minulla tällä hetkellä palkka myös tuo n.900e/kk) Onneksi lapset ovat jo niin isoja, että ymmärtävät kun ei ole mahdollisuutta ostaa hienoja ja kalliita joululahjoja. :(

Voisiko joku ystävällinen ihminen neuvoa, mitä minun pitäisi nyt seuraavaksi tehdä?

Ensiksi pitäisi varmaankin tietää, miten olet itse ajatellut opiskelun järjestää. Jäätkö opintovapaalle, vai käytkö koulua työn ohella vai aiotko peräti kokonaan irtisanoutua. Selvitä millä tahdilla ja tavoilla koulua on mahdollisuus suorittaa ja mieti onko työaikoja mahdollista järjestää opintojen mukaan.

Ajattelin jäädä opintovapaalle ja keskittyä pelkästään opiskeluun.
Oppitunteja pidetään klo 7-20 välisenä aikana, 3-5 kertaa viikossa (ma-la välisenä aikana)
joten minun olisi vaikeaa tehdä töitä opintojen ohessa.

Mun mielestä mun veli opiskelee sillä Te-toimiston harkinnan varaisella päivärahalla. Sen harkinnan tarkoitus siinä on se, että opiskellaan alaa joka parantaa työllistymismahdollisuuksia.
Mut se karsi vissiin pois sen ooiskelija statuksen, ett ei esim saa opiskelijakorttia.

Ajattelin jäädä opintovapaalle ja keskittyä pelkästään opiskeluun.
Oppitunteja pidetään klo 7-20 välisenä aikana, 3-5 kertaa viikossa (ma-la välisenä aikana)
joten minun olisi vaikeaa tehdä töitä opintojen ohessa.

siinä tapauksessa tarvitset sen todistuksen, jossa on tunteja yli 25 viikossa. Se tarkoittaa, että opiskelusi on päätoimista. Sen jälkeen sinun pitää selvittää, milloin koulu alkaa ja sopia opintovapaasta työnantajan kanssa. Sitten tarkistat mihin tukeen olet oikeutettu, onko se tuo aikuiskoulutustuki vai tavallinen opintotuki, vai joku muu. Netistä löytyy tietoa näistä. (Luulisin, että sinun tapauksessasi se on tuo aikuiskoulutustuki.) Sitten vain katsot hakuohjeet ja hankit tarvittavat liitteet jne.

Yhteistyössä