Opintotukiasiaa

Eikö lukion ekaluokkalainen, joka asuu kotona saa yhtään opintotukea?

Kävin Kelan laskurilla kattomassa ja nollaa näyttää? Ei me mitään isotuloisia olla, ei todellakaan! Mutta ilmeisesti riittävän varakkaita kustantamaan kaikki itse:confused:

"vieras"
Opintotukea saa sitten kun ei saa enään lapsilisää, eli 17 täytettyään.
Ei mekään olla mitään isotuloisia todellakaan, silti meidän tyttö saa opintotukea 20€ kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;26763157:
No olen kuule saanut, tosin 90-luvulla tämä, mutta kuitenkin. Sain vielä perhe-eläkettäkin.
:O En minä ainakaan saanut, edes tuolloin 1990-luvulla. Perhe-eläke on ihan oma juttunsa, mutta ei opintotukea ja lapsilisää pitäisi yhtä aikaa saada. Eikä pitänyt edes tuolloin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;26763157:
No olen kuule saanut, tosin 90-luvulla tämä, mutta kuitenkin. Sain vielä perhe-eläkettäkin.
Mä en saanut 80-luvulla yhtäaikaa lapsilisää ja opintotukea. Miten sä olet voinut saada sitä sitten 90-luvulla?

:O En minä ainakaan saanut, edes tuolloin 1990-luvulla. Perhe-eläke on ihan oma juttunsa, mutta ei opintotukea ja lapsilisää pitäisi yhtä aikaa saada. Eikä pitänyt edes tuolloin.
No ei se mitään opintotukea ja lapsilisää ole samaan aikaan saanut. Vai ymmärsikö se nyt väärin; ei tässä sitä tarkoitettu, että saisi omasta lapsestaan lapsilisää samaan aikaan kun opiskelee ja saa opintotukea.

[QUOTE="Vieras";26763206]Yleensä jos on kaks työssäkäyvää vanhempaa niin tulorajat ylittyy.[/QUOTE]

Näin se on. Valitettavasti. Kotona asuville opiskelijoille se ei kai ole ongelma, mutta jos muuttaa 18 täytettyään omilleen ei opintotukea edelleenkään saa lukiossa/amiksessa jos vanhempien tulot yhteensä vuodessa joku 40000 (eli joku 2000 kk palkka molemmilla). Vanhempani eivät halunneet maksaa elämistäni koska olisin voinut heidän mukaansa asua heidän luonaan (vanhempani erittäin hyvätuloisia). Vanhempieni luota kouluun oli tunnin matka bussilla, mikä oli syy muuttoon. Tein satunnaisesti iltatöitä, söin koulussa hyvin ja kotona lähinnä hapankorppuja ja puuroa vedellä.

"Vieras"
Näin se on. Valitettavasti. Kotona asuville opiskelijoille se ei kai ole ongelma, mutta jos muuttaa 18 täytettyään omilleen ei opintotukea edelleenkään saa lukiossa/amiksessa jos vanhempien tulot yhteensä vuodessa joku 40000 (eli joku 2000 kk palkka molemmilla). Vanhempani eivät halunneet maksaa elämistäni koska olisin voinut heidän mukaansa asua heidän luonaan (vanhempani erittäin hyvätuloisia). Vanhempieni luota kouluun oli tunnin matka bussilla, mikä oli syy muuttoon. Tein satunnaisesti iltatöitä, söin koulussa hyvin ja kotona lähinnä hapankorppuja ja puuroa vedellä.
18-vuotias yksinasuva saattaa olla oikeutettu asumistukeen jos asumislisää ei saa. Sen lisäksi sosiaalitoimesta voi hakea toimeentulotukea, sossu saattaa kyllä vaatia että vanhemmat elättävät alle 21-vuotiaan opiskelija, niinkuin laissa seisoo. Sossu ei kuitenkaan pakota 18 vuotiasta muuttamaan kotiin jos ei tämä halua.

Rollolainen
ja lukiolaiset eivät saa muutenkaan elokuulta opintotukea, muistaka tää.
muut opilaat saavat. Aikamoinen yllätys se oli meille viime vuonna ku elokuussa ei tullut mitän

Rollolainen
[QUOTE="Vieras";26764322]18-vuotias yksinasuva saattaa olla oikeutettu asumistukeen jos asumislisää ei saa. Sen lisäksi sosiaalitoimesta voi hakea toimeentulotukea, sossu saattaa kyllä vaatia että vanhemmat elättävät alle 21-vuotiaan opiskelija, niinkuin laissa seisoo. Sossu ei kuitenkaan pakota 18 vuotiasta muuttamaan kotiin jos ei tämä halua.[/QUOTE]
voivat vaatia, mutta jos anehmmat ovat pienituoisia voi alle 21v saada toimeentulotukea

"höh"
ja lukiolaiset eivät saa muutenkaan elokuulta opintotukea, muistaka tää.
muut opilaat saavat. Aikamoinen yllätys se oli meille viime vuonna ku elokuussa ei tullut mitän
no ei tietenkään saa. eikä kukaan muukaan saa elokuulta opintotukea. syyskuusta toukokuuhun on yleinen opintotukiaika. asia erikseen jos suorittaa kursseja kesäkuukausina tarpeeksi.

[QUOTE="höh";26764379]no ei tietenkään saa. eikä kukaan muukaan saa elokuulta opintotukea. syyskuusta toukokuuhun on yleinen opintotukiaika. asia erikseen jos suorittaa kursseja kesäkuukausina tarpeeksi.[/QUOTE]

Kyllä ammatillista perustutkintoa suorittava ainakin saa elokuun tuen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26764388:
Kyllä ammatillista perustutkintoa suorittava ainakin saa elokuun tuen.
Vaikuttaako siihen se, että ammattiset opinnot alkavat heti kuun alussa, koko elokuu on jo opiskelua ja lukiot alkavat vasta puolivälissä kuuta?

Rollolainen
[QUOTE="vieras";26764729]Vaikuttaako siihen se, että ammattiset opinnot alkavat heti kuun alussa, koko elokuu on jo opiskelua ja lukiot alkavat vasta puolivälissä kuuta?[/QUOTE]

kyllä ne ainkin täällä alkavat ihan samaan aikaan 9.8
Ja mulla alkaa kyllä koulu vasta 13.8, koska olen "jatkava"

Yhteistyössä