Opintolainasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 555555
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

555555

Vieras
Vaikean elämäntilanteen ja huonon rahatilanteen takia, olen ilmeisesti saamassa eräästä 300e laskusta maksuhäiriömerkinnän.. En ala tarkemmin erittelemään juttua, mutta ei ollut mahdollista lainata keneltäkään tai kerätä rahoja mistään ja tilanne oli muutenkin todella vaikea. Ongelmana on että syksyllä olisi tarkoitus aloittaa opinnot ja mahdollisesti, ottaa opintolainaa.

Voinko tuota opintolainaa saada? Kelan sivuilta päättelin sellaista, että olisi mahdollista saada maksuhäiriömerkinnänkin kanssa, mutta siinä pitää antaa perustelut mistä merkintä on tullut ja ne harkitsevat siellä sitten tarkkaan asian. Onko kukaan onnistunut saamaan.. Tämä on eka kerta kun olen joutunut tuohon tilaan ja todellakin pännii, mutta asia jolle en oikein voinut mitään..

Taitaisi olla sinulle vain eduksi, jos et opintolainaa saa. Ensinnäkin sinun on silloin mahdollista saada toimeentulotukea, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Toisekseen kun sinulla on muutenkin maksuvaikeuksia ja opinnot vasta alkamassa, en itse ainakaan haluaisi lainaa ottaa.

Kela antaa opintolainasta päätöksen, jonka mukaan laina haetaan pankista. Myöntäjä on siis pankki, joka ei taida ihan helposti myöntää lainaa jos on maksuhäiriömerkintä.

Aiemmin kaikki raha-asiat on sujuneet ja kotoa olen muuttanut 18-vuotiaana, nyt olen 23 ja viimeiset 5 vuotta raha-asiat menneet hyvin. En ole mikään tuhlaaja tms ja tämä lasku ei ole mistään pikavipistä tai vaatteisiin törsäilystä. Ei vain ollut mitään mahdollisuutta sitä nyt maksaa ajallaan.

Jos lasku oli pakollinen, olet pienituloinen ja elänyt säästeliäästi, olisit todennäköisesti saanut sen maksuun sosiaalitoimistosta apua. Sieltä saat apua myös siinä tapauksessa, että saa maksuhäiriömerkinnän takia opintolainaa etkä muutenkaan kykene välttämätöntä toimeentuloa hankkimaan. Jotkut opiskelijat hankkii maksuhäiriömerkinnän jopa tahallaan saadakseen lainan sijaan sossusta ilmaista rahaa! Sitä en toki hyväksy, mutta sinun ei kuitenkaan tarvitse huolehtia ettetkö aina tavalla tai toisella saisi elämiseen tarvittavia rahoja.

Jos valtiontakauksen kuitenkin saat maksuhäiriömerkinnästä huolimatta, niin pankki kyllä myöntää lainan. Pankki saa rahansa sitten Kelalta, jos et itse kykenisi sitä takaisin maksamaan.

Yhteistyössä