Opintojen ja lapsen sovittaminen yhteen? Miten teillä on onnistunut?

Täällä aktiivista yritystä takana parisen kuukautta ja kaikki suunniteltuna etukäteen mikäli kesän aikana tärppäisi. (rahat, asuminen, koulut, työt jne)Tällä hetkellä ajatukset kuitenkin aivan sekaisin ja kysymyksiä riittäisi vaikka millä mitalla.
Taustaa lyhyesti
Ajatuksena _oli_ siis aloittaa työt elokuussa, jolloin rahaa saisi säästöön vauvavuodelle ja vanhempainpäivärahan määräkin kasvaisi. Miehellä opintoja jäljellä vielä 2 vuotta, vuoden aikana töitä tekee siis n. 4kk, kunnes valmistuu. Itse en haluaisi lasta tehdä omien opintojen välissä sillä taloudellinen tilanne huolettaa liikaa. Nyt kävi kuitenkin niin, että itselleni aukesi paikka haaveilemaltani amk koulutuksesta ja opinnot alkaisivat siis n. kuukauden kuluttua. Koulua olisi 4,5 vuotta joten en todellakaan haluaisi siirtää vauvahaaveita sinne saakka.

Vauva haaveista en haluaisi luopua, mutta miten taloudellinen tilanne opintojen ja lasten kanssa? Kuinka te olette saaneet opinnot ja lapsen sopimaan yhteen ja kuinka rahallisesti olette pärjänneet?
 
meillä esikoinen syntyi, kun oli opiskelua takana melkein kaksi vuotta. Mun alaa opiskellaan viisi vuotta, joten reilu kolme oli vielä vanhempainvapaalta palatessa edessä. Viime vuoden kirin opintoja eteenpäin ja nyt olisi enää pari vuotta jäljellä. Olemme kuitenkin nyt yrittämässä kakkosta ja opintoja jäisi vuoden verran taas roikkumaan.

Helppoa opiskelu ja perheen pyörittäminen ei ole ollut. Meillä esikoinen on nyt reilu 3v, joten helpottaa ja päiväkodissakin toinen viihtyy. Meillä mies käy töissä, joten ei olla riippuvaisia mun tuloista. Opintotukihan on ihan naurettava 250€/kk. Asumislisää en saa, sillä meillä on omistusasunto. Iltaisin luen tentteihin ja teen tehtäviä ja viikonloput töissä.. Mutta toisaalta, opiskellessa on mahdollisuus joustaa ja lapsen päivähoitopäivät eivät ole viime syyskuusta lähtien olleet yli 7h :) Paljon se on omasta motivaatiosta kiinni. Itse opiskelen unelmieni ammattiin ja motivaatio on kova, sillä jaksaa eteenpäin!

Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä! Tsemppiä pohdintoihin :)
 

Yhteistyössä