Opettajat ovat ainoa ammattiryhmä jotka ovat ottamassa muilta pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anni ananas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
15v sairaanhoitajan ja 5v hoidonopen hommia tehneenä sanon näin: open työ on rankempaa. Se nääs ei siihen lopu, kun painat koulun oven kiinni. Illoiksi ja vikonlopuiksikin riittää tuntien suunnittelua ja tenttien korjaamista. Vapaampaa työ toki on, ja voi itse suunnitella, mitä/ miten asiat tekee.

Tein vuosia sairaanhoitajana 3 yövuoroa/ vko, ja loppuaika oli vapaata. Fyysisesti työ oli rankkaa ja vastuullista, mutta kun oma vuoro loppui, tuli tilalle aina joku jatkaja. Ja työasioita en miettinyt kotona milloinkaan.

Yleisesti sanoisin, ettei kamalan kateellinen kannattaisi olla kenellekään ammatista yms. asioista - kun täällä meillä kaikilla on kuitenkin mahdollisuus opiskella - istumalihaksia ja raakaa työtähän se vaatii. Itse opiskelin mausteritutkinnon reilussa kolmessa vuodessa, puolet tästä ajasta rahoitin opintoni viikonloppuyövuoroilla.

Mausteriopinnot= maisteriopinnot-nivelrikkosormi vihoittelee jälleen :(

ja mulla muuten opena on vuosilomaa tasan sama 38 vrk/ vuosi, kuin sairaanhoitajana kunta-alalla :) Kesis on juhannuksesta elokuun alkupuolelle... Vuorotöissä sai aina loman jatkoa vapailla.

No, hyvät puolet kummassakin ammatissa, en vaan millään meinaa jaksaa tätä ainaista vastakkainasettelua :)

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt äiti;22404210:
Kesällä ei saa lomauttaa, koska se on loma-aika. Lomalta ei lain mukaan saa lomauttaa ketään.
Kesän muun ajan (kesäkuun loppu/elokuunalku) lomauttamisten mahdottomuus liittyy taas siihen, että opettajan palkka jakaantuu koko vuodelle, vaikkei opetustyötä ole 12kk/12kk, eli kesäajan työt on jo ikäänkuin tehty sisään.
Sekään lomautusasia ei kyllä ole opettajien, tai edes OAJ:n päätettävissä, vaan ihan lakisääteistä asiaa.

Jos opettajilta kysytään, niin varmasti olisivat mielummin kesällä lomautettuna, kuin kouluaikana, pääsisi itse paljon helpommalla.
Ei opettaja voi jättää lomautuksen aikana jäämättä tekemiä töitä tekemättä, vaikka laki sanoisi mitä. Pakko ne asiat on opettaa siinä järjestyksessä kun loogista on.

Tunnen kyllä varsin hyvin tämän liturgian loma-ajoista ja koko vuodelle jaetusta palkasta, joka ansaitaan lukuvuoden aikana. MUTTA samalla argumentillahan OAJ:n tulisi ehdottomasti ajaa sijaisten aseman parantamista "kesän muun ajan" suhteen. Eli sijaisille kuuluu palkka myös kesältä, ehdottomasti! Mutta ammattiliitto sen sijaan sanattomasti siunaa viranhaltijoiden kikkailun ja sijaisten riiston. Ja sysää syytä kunnille, jotka eivät maksa palkkaa samanaikaisesti kahdelle henkilölle yhdestä työstä. Järjetöntä.

[QUOTE="sipsi";22404241]No voisit pitää vaikka ilmaista vapaaehtoista tukiopetusta kotonasi :) Miltäs kuulostaa?[/QUOTE]

Ja kuka mulle siitä maksaisi palkkaa? Enkä muuten usko, että kaikkien opettajien kannattaisi tuota kuitenkaan tehdä - en siis puhu nyt vain itsestäni, vaan koko opettajakunnasta.

Muoks. Ilmaiseksi en siis työtäni tee, kyllä palkkaa pitää saada.

[QUOTE="vieras";22404239]Tunnen kyllä varsin hyvin tämän liturgian loma-ajoista ja koko vuodelle jaetusta palkasta, joka ansaitaan lukuvuoden aikana. MUTTA samalla argumentillahan OAJ:n tulisi ehdottomasti ajaa sijaisten aseman parantamista "kesän muun ajan" suhteen. Eli sijaisille kuuluu palkka myös kesältä, ehdottomasti! Mutta ammattiliitto sen sijaan sanattomasti siunaa viranhaltijoiden kikkailun ja sijaisten riiston. Ja sysää syytä kunnille, jotka eivät maksa palkkaa samanaikaisesti kahdelle henkilölle yhdestä työstä. Järjetöntä.[/QUOTE]

Kyllä, itsekin olen ollut monta kesää työttömänä, ja mielestäni hyvin epäreilusti niin, mutta ei se viranhaltijan vika ollut, vaan työnantajan.
Ehdottomasti sijaisille kuuluu koko vuoden sijaisuudesta koko vuoden palkka. Mutta kenenkään omasta pussista sitä ei kuulu mennä repimään, se raha pitää löytyä sieltä palkanmaksajan pussista.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt äiti;22404210:
Kesällä ei saa lomauttaa, koska se on loma-aika. Lomalta ei lain mukaan saa lomauttaa ketään.
Kesän muun ajan (kesäkuun loppu/elokuunalku) lomauttamisten mahdottomuus liittyy taas siihen, että opettajan palkka jakaantuu koko vuodelle, vaikkei opetustyötä ole 12kk/12kk, eli kesäajan työt on jo ikäänkuin tehty sisään.
Sekään lomautusasia ei kyllä ole opettajien, tai edes OAJ:n päätettävissä, vaan ihan lakisääteistä asiaa.

Kaikkien kannalta tasapuolisinta olisi se, että opettajille palattaisiin maksamaan täyttä palkkaa vain opetuskuukausilta. Jos joku ressukka ei osaa säästää kuukausipalkastaan sen vertaa, että pystyy elämään kesän yli kuolematta nälkään, ei edes kuuluisi toimia opettajana!

[QUOTE="vieras";22404266]Kaikkien kannalta tasapuolisinta olisi se, että opettajille palattaisiin maksamaan täyttä palkkaa vain opetuskuukausilta. Jos joku ressukka ei osaa säästää kuukausipalkastaan sen vertaa, että pystyy elämään kesän yli kuolematta nälkään, ei edes kuuluisi toimia opettajana![/QUOTE]

Suostuisitko itse palkattomaan kesälomaan? Ai et? No, miksi opettajan pitäisi suostua?

Ja kuka mulle siitä maksaisi palkkaa? Enkä muuten usko, että kaikkien opettajien kannattaisi tuota kuitenkaan tehdä - en siis puhu nyt vain itsestäni, vaan koko opettajakunnasta.

Muoks. Ilmaiseksi en siis työtäni tee, kyllä palkkaa pitää saada.

No, saisimme ilmaistyöllä varmaan "hyvän ihmisen" maineen, kun emme olisi "pitkillä kesälomilla." Ei tarvitsisi kenenkään kadehtia ainakaan :)

Joo, vitsinä lähinnä heitin tuon kommenttini...

[QUOTE="vieras";22404266]Kaikkien kannalta tasapuolisinta olisi se, että opettajille palattaisiin maksamaan täyttä palkkaa vain opetuskuukausilta. Jos joku ressukka ei osaa säästää kuukausipalkastaan sen vertaa, että pystyy elämään kesän yli kuolematta nälkään, ei edes kuuluisi toimia opettajana![/QUOTE]

Opettajan kesäloma on tällä hetkellä noin 2 kk. Se on lyhin aika, jossa voi jotenkuten toipua oppilaiden ja heidän vanhempien aiheuttamasta uupumuksesta.

Minulla ihan sama minkä pituinen kesäloma ja miten maksetaan, mutta jos jotain vanhempaa kiinnostaa lastensa saaman opetuksen taso ja opettajien pätevyys, niin jos kesäloma yhtään lyhenee, tai palkka heikkenee entisestään, alkaa pätevien opettajien taso laskea ja opetuksen taso samoin

[QUOTE="sipsi";22404283]No, saisimme ilmaistyöllä varmaan "hyvän ihmisen" maineen, kun emme olisi "pitkillä kesälomilla." Ei tarvitsisi kenenkään kadehtia ainakaan :)

Joo, vitsinä lähinnä heitin tuon kommenttini...[/QUOTE]

Just ajattelin, että kyllä nyt taas meikäläisen ilkeän ihmisen maine kasvoi, kun en hitto soikoon suostuisi hyväntekeväisyytenä tekemään työtäni, vaan oikein palkkaa haluaisin :D

Ja olisiko sinulle tasapuolista se, että tekisit ilmaiseksi työtäsi, vai oletko ollenkaan työelämässä?

[QUOTE="jep";22404295]Ja olisiko sinulle tasapuolista se, että tekisit ilmaiseksi työtäsi, vai oletko ollenkaan työelämässä?[/QUOTE]

Siis miten niin ilmaiseksi? Kyllähän opettajille palkka työstä maksettaisiin silloinkin, mutta palkanmaksu vaan muuttuisi vastaamaan todellista työnekoa. Eli rautalangasta vääntäen; vuosipalkka pysyisi samana, mutta raha kilahtaisi tilille vain opetusaikana + lakisääteinen kesäloma. Onko tässä nyt jotain ei-tasapuolista?

[QUOTE="vieras";22403041]Kyllä opettajilla on mahdollisuus ottaa muuna ajankohtana palkatonta eli lomaa saa jos sitä tarvitsee. Millä muulla ammattiryhmällä on viikon tai vajaa syysloma, kahden ja puolen viikon joululoma, viikon talviloma, pääsiäisenä lomaa, kesälomaa kesäkuun alusta elokuun puoliväliin. Ai mutta se onkiin "opetuksetonta aikaa" eikä lomaa.

Työpäivät lyhyitä esim 1-2 luokkalaisilla noin 4 tuntia. Millä matematiikalla saat siihen keksittyä 3-4 tuntia jotain taustatöitä?

Täytyy ihmetellä mistä opettajat oikein palkkauksensa suhteen valittavat.[/QUOTE]

Olisi kiva keskustella ihan naamatusten teidän kaikkien kanssa, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta opetustyöstä. Ensinnäkin, esim. luokanopettajan opetusvelvollisuus on monta tuntia enemmän kuin laskemasi n. 20 tuntia. Luokanopettaja opettaa hyvin usein vaikka mitä muuta muillekin kuin vain omalle luokalleen. Ja kyllä - varsinkin aloittelevalla luokanopella kuin myös aineenopella saattaa olla näitä mainitsemiasia taustatunteja todellakin TUNTEJA päivässä. Työpäivät ovat kokonaisudessaan hyvin usein paljon pitempiä kuin 8h. Itse olen tehnyt aineenopettajana vuosia sitten myös 8-tuntista opetuspäivää + siihen muut työt päälle. Onneksi olin silloin vielä lapseton, nyt ei onnistuisi millään. Itse en hirveästi valita mistään, pidän työstäni. Lomaa pitäisin kyllä elokuun, jos saisin ja olisin vaikka kesäkuun töissä. Viime kesänä meidän kunnassa kesälomaa oli kesäkuu (ei ihan alusta edes) ja heinäkuu. Elokuun alussa alkoi jo koulu. Ja palkka..no, pelkästään sen takia tällä alalla ei ole kukaan :)

[QUOTE="vieras";22404313]Siis miten niin ilmaiseksi? Kyllähän opettajille palkka työstä maksettaisiin silloinkin, mutta palkanmaksu vaan muuttuisi vastaamaan todellista työnekoa. Eli rautalangasta vääntäen; vuosipalkka pysyisi samana, mutta raha kilahtaisi tilille vain opetusaikana + lakisääteinen kesäloma. Onko tässä nyt jotain ei-tasapuolista?[/QUOTE]

Mutta silloin opettajia rangaistaisiin siitä, että oppilaiden kesäloma on pidempi kuin lakisääteinen vuosiloma. Mitäs järkeä siinäkään?

[QUOTE="vieras";22404135]Se, että viranhaltija palaa "töihin" kesäksi antaa kunnille automaattisesti oikeutuksen katkaista sijaisen työsopimus. Jos viranhaltija ei tulisi kesäksi töihin ja kunta siitä huolimatta katkaisisi sijaisen työsopimuksen, olisi kyseessä laiton ketjutus johon ammattiliitolla on kaikki aseet puuttua. Sen sijaan että OAJ puuttuisi tähän ja ajaisi myös sijaisten etuja, se kääntää katseensa pois viranhaltijoiden härskiltä toiminnalta.[/QUOTE]

Höpö höpö... kyllä tässä on kysymys ihan muusta kuin OAJ:sta. Syytä sitä työnantajaa, eli Kuntatyönantajaa, älä OAJ:ä. Eihän työnantaja halua suostua sopimukseen, jossa se joutuisi maksamaan sijaiselle palkan ja "äitiyslomalaiselle" kertyneen loman samaan aikaan, eli kaksinkertaisen palkan. On täysin absurdia vaatia opettajilta ammattiryhmänä jotain kirkasotsaista lojaalisuutta sijaisia kohtaan, miksei samaa vaadita kaikilta muiltakin ammattiryhmiltä. Luopukaa nyt hyvät ihmiset äitiyslomanne aikana kertyneistä lomapäivistä sijaistenne hyväksi!!!?????
Ja minun mielestä tuohon "palkka on jaettu 12 kuukaudelle 9kk sijasta" on hölmöä enää vedota. Se oli joskus viimevuosisadan puolivälissä kun opettajien palkkauksessa siirryttiin 12kk palkkaukseen, mutta sen jälkeen niin moni muukin asia on muuttunut, ettei siihen voi enää vedota.
Ja eikö jokaisessa työpaikassa ihmiset haluaisi saada parempaa palkkaa? Miksi opettajien pitäisi olla aina vaan kauhean tyytyväinen palkkaansa? Silloinhan ei koskaan mitään palkkakehitystä tapahtuisi ja kohta oltaisiin niin syvällä kuopassa, että sieltä ei enää noustaisi. Silloin kukaan ei enää menisi opettajaksi, koska palkkaus ei mitenkään vastaisi koulutusta.

[QUOTE="sipsi";22404226]15v sairaanhoitajan ja 5v hoidonopen hommia tehneenä sanon näin: open työ on rankempaa. Se nääs ei siihen lopu, kun painat koulun oven kiinni. Illoiksi ja vikonlopuiksikin riittää tuntien suunnittelua ja tenttien korjaamista. Vapaampaa työ toki on, ja voi itse suunnitella, mitä/ miten asiat tekee.

Tein vuosia sairaanhoitajana 3 yövuoroa/ vko, ja loppuaika oli vapaata. Fyysisesti työ oli rankkaa ja vastuullista, mutta kun oma vuoro loppui, tuli tilalle aina joku jatkaja. Ja työasioita en miettinyt kotona milloinkaan.

Yleisesti sanoisin, ettei kamalan kateellinen kannattaisi olla kenellekään ammatista yms. asioista - kun täällä meillä kaikilla on kuitenkin mahdollisuus opiskella - istumalihaksia ja raakaa työtähän se vaatii. Itse opiskelin mausteritutkinnon reilussa kolmessa vuodessa, puolet tästä ajasta rahoitin opintoni viikonloppuyövuoroilla.[/QUOTE]

Enää et selviäisi tekemällä "kolme yötä viikossa ja loppuaika vapaata" - ei ole enää yötyöaikahyvityksiä! Ja helpossa paikassa olet työskennellyt jos "tilalle vaan aina tupsahti joku jatkaja".Ärsyttää nää yleistykset kun enemmän kuin usein joutuu tekemään kaksi työvuoroa peräkkäin,sijaiskielto on päällä säästösyistä ja ilta-ja aamuvuoron lyhyessä välissä mietit mitä jäi kiireessä tekemättä...Näin meillä teholla ainakin! Ja ei.en halua hoitotyön opettajaksi,sittenkään.Enkä myös kadehdi heitäkään! Omaa miestäni,peruskoulun opettajaa kyllä kadehdin - en palkkaa,mutta lyhyitä työpäiviä (IHAN OIKEASTI) ja pitkiä lomia(NIITÄKIN IHAN OIKEASTI). Jollei tuo sitten lintsaa sieltä koulusta?:)

Voi tätä tietämättömyyden määrää, mikä opettajan työhön liittyy. Ihan järkkyä.

Mutta joo, jatkakaa te, mä lähden nukkumaan että jaksan nousta aamulla lepäämään ja nostamaan järkyttävän isoa palkkaa ;).

Taas yks ikuisuusvääntö.. Opettajien suunnattoman suuri palkka vaikkei duuniikaan joudu tekee ku muutaman tunnin päiväs. Ja viel KOKO kesän saa maata kotona! Voi vitsit, ihan kateeks käy..

Mä meinasin aikoinaan lähtee lukee erityisopettajaksi. Opiskelin eka avustajaksi ja menin duuniin ala-asteelle ja luin avoimen yliopiston opintoja samalla. Mutta pikkuhiljaa se todellisuus aukes mullekki siitä erityisopettajan ja opettajan duunista ja mä en enää siihen halunnutkaan.. Palkkahan ei todellakaan ole mikään erikoinen duunimäärään nähden. Ja niitä duuneja on aina kotiin vietäväks. Ja opettajien koko kesän luksuskesälomat on kyl lähinnä urbaani legendaa..

Kaikki jotka kadehtii opettajan palkkaa ja duunia ni pitäs oikeesti paiskata pariks viikoks opettajan hommiin. Mä oon satavarma sen jälkeen valtaosa on hieman eri mieltä asiasta.

Mutta silloin opettajia rangaistaisiin siitä, että oppilaiden kesäloma on pidempi kuin lakisääteinen vuosiloma. Mitäs järkeä siinäkään?

Oletko todella noin tyhmä, vai esitätkö vain? Mikä rangaistus se on, että vuosipalkka jaetaan vain vähän eri tavalla? Väännän rautalangasta:

Lissu Luokanopettaja tienaa nyt 2800 euroa kuukaudessa koko vuoden jokaisena kuukautena. Vuodessa tämä tekee 2800x12 eli 33 600 euroa.

Uudessa mallissa (tai siis vanhassa, jos tarkkoja ollaan), Lissu Luokanopettaja tienaa 33 600 euroa vuodessa, joka jaetaan opetuskuukausille 9 kk + yhdelle lomakuukaudelle eli yhteensä kymmenelle kuukaudelle. Tällöin Lissun kuukausipalkka on 3360 euroa.

Comprendes? Vuositulot pysyvät samana, eli missä on rangaistus? Bonarina Lissu saa hyvällä omallatunnolla vastailla pitkistä lomista vittuileville keskustelupalstalaisille olevansa palkattomalla.

Olen joo niin tyhmä etten tajua sitä, että jos vuositulot kerran pysyvät samana, niin kuka hyötyy ja millä tavalla siitä, että opettajat eivät saa palkkaa kuin 10 kuukauden ajan vuodessa kun muiden ammattien harjoittajat saava 12 kuukaudelta.

Ole kiltti ja selitä pian, mun tarvii lähteä nukkumaan ihan just.

[QUOTE="heidi";22404363]Enää et selviäisi tekemällä "kolme yötä viikossa ja loppuaika vapaata" - ei ole enää yötyöaikahyvityksiä! Ja helpossa paikassa olet työskennellyt jos "tilalle vaan aina tupsahti joku jatkaja".Ärsyttää nää yleistykset kun enemmän kuin usein joutuu tekemään kaksi työvuoroa peräkkäin,sijaiskielto on päällä säästösyistä ja ilta-ja aamuvuoron lyhyessä välissä mietit mitä jäi kiireessä tekemättä...Näin meillä teholla ainakin! Ja ei.en halua hoitotyön opettajaksi,sittenkään.Enkä myös kadehdi heitäkään! Omaa miestäni,peruskoulun opettajaa kyllä kadehdin - en palkkaa,mutta lyhyitä työpäiviä (IHAN OIKEASTI) ja pitkiä lomia(NIITÄKIN IHAN OIKEASTI). Jollei tuo sitten lintsaa sieltä koulusta?:)[/QUOTE]

Höpölöpö... :) Työpaikallani tehdään edelleen 3 yötä viikossa-listaa :) Teen edelleen keikkaa sinne.

Helppo paikka :laugh: :laugh: :laugh: Pitäisikin näyttää entisille työtovereille - olemme edellen erittäin hyviä ystäviä, ei mitään hoitsu/ope asetelmaa takana :) Ison sairaalan päivystävä vuodeosasto, potilaita lappaa yötä päivää-myös teholta. Heinänteko on helppoa vaan ei siellä työskentely.

Ja hoitotyön arjen ja kiireen tunnen paremmin kuin hyvin! Myös nykyisen työni perusteella.

Että äläpä yleistä sinäkään :)

Olen joo niin tyhmä etten tajua sitä, että jos vuositulot kerran pysyvät samana, niin kuka hyötyy ja millä tavalla siitä, että opettajat eivät saa palkkaa kuin 10 kuukauden ajan vuodessa kun muiden ammattien harjoittajat saava 12 kuukaudelta.

Ole kiltti ja selitä pian, mun tarvii lähteä nukkumaan ihan just.

Siitä hyötyy esimerkiksi se sijainen, joka silloin saisi koko ansaitsemansa palkkansa.

Yhteistyössä