Opettajan tekstarit...

[QUOTE="Vieras";24638914]Minulla ainakin mahdollisuus laittaa netin kautta ilmaiset tekstiviestit.[/QUOTE]

:laugh: varmaan se opettaja netin päässä notkuu, kun on varmaan matkalla koululle tai mahdollisesti raijaa lapsiaan hoitoon, samalla kun ap hänelle viestejään lähettelee

Mistähän yuo juttu kurista nyt täällä alkunsa sai?

Ja meillä kyllä on opettajilla ihan työpuhelimet erikseen.
Olen nyt jopa kaksi kertaa tänä syksynä joutunut laittamaan opettajalle viestin, viime talvena kerran tai pari.

Ja jos yhtään helpottaa niin voin myös kertoa reissuvihossa asia kuin asia oli kuitattu tuolla samalla ok:lla.

Ei se opettaja turhia jaarittele muutenkaan.

Kun omat poikani olivat alakouluikäisiä, oli yhteisesti sovittu systeemi, että tekstarilla ilmoitetaan poissaoloista, Wilma ei ollut silloin vielä käytössä. Opettajilla oli työkännykät ja he vastasivat ok, kun huomasivat viestin. Ja jos lasta ei kuulunut kouluun eikä viestiä ollut vanhemmilta, kysyttiin koulusta päin, missä lapsi on. Tämä oli pienten koululaisten kanssa hyvä systeemi, koska osalla lapsista oli melko vaarallinen koulumatka. Isompien lasten kanssa tuollaista paimentamista ei enää tehty. Jos on sovittu joku muu systeemi, sitten toimitaan sen mukaan.

Olisi ihanteellista, jos lasten kanssa työskentelevillä olisi kaikilla työn puolesta kännykät. Mutta tänä päivänä ei kaikilla päiväkodeillakaan ole tätä luksusta. Omakustanteisena menee yksi jos toinenkin niin opettaja kuin ohjaajakin.

OK vahvistaa viestin tulleen perille ja että se on huomioitu. Jos ei tulisi mitään viestiä, niin sitä miettisi, että onko kukaan edes lukenut viestiä. Ok toimii hyvin.

Joku ehdotti sähköpostia, mutta ainakin meillä se on todella huono viestintäväline, sillä monet opettajat lukevat sähköpostiaan vain kerran pari viikossa. Siksi kaikki kiireelliset ja ajankohtaiset asiat täytyy viestiä kännykällä.

[QUOTE="vieras";24638934]:laugh: varmaan se opettaja netin päässä notkuu, kun on varmaan matkalla koululle tai mahdollisesti raijaa lapsiaan hoitoon, samalla kun ap hänelle viestejään lähettelee[/QUOTE]

Minulla toimii puhelimessa netti. Kuvittelin että tämä on aika yleistä. Ei kai sillä väliä mitä kautta sillä puhelimella asiat toimittaa.
Koneelle varmaan pääsee jossain vaiheessa päivää, vaikka sitä nettiä ei siinä puhelimessa olisikaan.
Olen kyllä sitä mieltä ettei mitään vastausta välttämättä tarvitse. Mutta se ok on kyllä ihan hyvä.
Kunhan nyt sanoin, itsekin kun joudun välillä hoitamaan työjuttuja omaan laskuun, eikä tuo vielä ole konkurssiin vienyt, vaikka en ihan opettajan palkoille pääse.

[QUOTE="mä";24638941]Olisi ihanteellista, jos lasten kanssa työskentelevillä olisi kaikilla työn puolesta kännykät. Mutta tänä päivänä ei kaikilla päiväkodeillakaan ole tätä luksusta. Omakustanteisena menee yksi jos toinenkin niin opettaja kuin ohjaajakin.[/QUOTE]Yläkoulun opettajilla ei tainnut ollakaan enää työkännyköitä ja Wilma on ollut se ensisijainen viestitapa. Ja kun sillä voi laittaa poissaoloilmoituksen jo etukäteen, ei opettajan tarvi palata asiaan, kun tieto on jo valmiina. Jos siis vaan itse ehtii käydä merkkaamassa. Minulla on useimmiten aikaa.

[QUOTE="vieras";24638950]OK vahvistaa viestin tulleen perille ja että se on huomioitu. Jos ei tulisi mitään viestiä, niin sitä miettisi, että onko kukaan edes lukenut viestiä. Ok toimii hyvin.

Joku ehdotti sähköpostia, mutta ainakin meillä se on todella huono viestintäväline, sillä monet opettajat lukevat sähköpostiaan vain kerran pari viikossa. Siksi kaikki kiireelliset ja ajankohtaiset asiat täytyy viestiä kännykällä.[/QUOTE]

Ei vaan kaikki kiireelliset ja ajankohtaiset asiat täytyy soittaa, mikäli kokee tärkeäksi saada asialleen vastineen.

Olen opettaja itsekin, tosin tällä hetkellä äitiyslomalla. En nyt aivan ymmärrä aloittajan ongelmaa? Ilmoitit siis sairaspoissaolosta lapsen opettajalle, joka kuittasi viestin vastaanotetuksi. Mitä oikein odotit? Kyllä opettajankin resurssit ovat rajalliset. Jos pitää vielä miettiä erikseen jokaisen tekstiviestin kirjoitusasua ja sitä, mahtaako vanhempi nyt odottaa jonkinlaisia toivotuksia (paranemista/hyvää viikonloppua/jotain muuta?) niin kyllä siinä menisi päivät rakennellessa ja miettiessä sopivia vastauksia..

Yritähän asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Hyvää viikonloppua. - Ja pikaista paranemista lapsellesi. (Näin oman opetta

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24638977:
opettaja on opettaja, ei perheen ystävä ja kaveri, joka laarittelisi pitkä pätkät valitteluja siitä, kun lapsi on sairas

ois se vaan kiva jos opettaja olisi vähän kuin ystävä ja vähän kuin kaveri.

Meillä tytöllä nyt kuumetta ja laitoin sitten opettajalle tekstarin, että on tänään poissa koulusta. Toivottelin myös hyvät viikonloput samalla.

( meillä ei vielä ole käytössä VILMAa eikä muutakaan sähköistä järjestelmää )

Taitaa opettajalla olla puhelimessa valmiina vastausviesti Ok !

Tuon vastauksen olen saanut joka kerta opettajalta kun on pitänyt ilmoittaa.

Eikös se ole kuitenkin niin, että lyhyestä virsi kaunis.

Minäkään en ymmärrä mikä tässä opettajan kuittauksessa on pielessä aloittajan mielestä? Olisi hyvä muistaa, että opettajalla on yleensä ne parikymmentä muutakin oppilasta vanhempineen. Flunssa-aikoina puhelinliikenne voi siis olla aikamoista rumbaa ja kun ne aamut ei opettajilla koostu vain siitä et heitänpä itseni luokkaan ja alan toimia. Työmatkalla tietysti voi toisella kädellä ajaa autoa ja toisella luritella tekstiviestejä. Voihan siellä kopiointihuoneessakin olla luuri toisessa kädessä saati Wilmaa kurkistellessa. Opetustyöhön kuuluu paljon näkymätöntä, mutta silti välttämätöntä toimintaa ja joskus ne aamut ovat silkkaa sekuntipeliä. Ala siinä sitten vielä luuri kädessä nakuttelemaan kaikille viestittelijöille toivotuksia sinne ja tänne ja miettimään millaiset toivotukset ovat toivottuja niin morjes.

Mikä tässä nyt on ongelma ope vastasi ok ja sillä selvä. Miksi sun tyttären pitäisi saada jotain erityistä kohtelua ? JA vielä ihmetellään että nykyajan muksut on niin avuttomia..

Olen nyt jopa kaksi kertaa tänä syksynä joutunut laittamaan opettajalle viestin, viime talvena kerran tai pari.

Ja jos yhtään helpottaa niin voin myös kertoa reissuvihossa asia kuin asia oli kuitattu tuolla samalla ok:lla.

Elä ja anna muidenkin elää :)

Itse opettajana kyllä laitan yleensä vastaukseksi: "Kiitos ilmoituksesta ja pikaista paranemista." Jos vanhempi on toivottanut hyvää viikonloppua, niin laitan vielä kiitos samoin. Tosin olen nopea tekstaamaan, joten siksi tuo "pitkä" vastaus ei tuota ongelmia. Hoidan muutenkin suurimman osan kommunikoinnista tekstareilla vanhempien kanssa, en tietenkään mitään kiusaamisjuttuja kuitenkaan. Omalla kustannuksella tekstarit lähetän, mutta lasku vuodessa ehkä joitain kymppejä. Se on halpa hinta nopeasta ja helposta kommunikoinnista vanhempien kanssa.

• Tykkää
Reactions: Huspati Huta
Meillä on sovittu, että laitetaan tekstari ja opettaja ei sitä mitenkään erikseen kuittaa. Wilmaan pitää myös huoltajan merkitä lapsen sairastuminen. Jos mietitte, että siinä aamulla opettajallakin saattaa olla vaikka omia lapsia, joiden asioita siinä toimittaa, sitten menee työpaikalle valmistelemaan aamua ottaakseen lapset vastaan siinä voi olla kaikenlaista kopiointia, kollegoiden kanssa viestintää, joku saattaa soittaa, wilmaviestien lukemista, sitten piippaa kännykkä jossa ilmoitetaan oppilaan sairastumisesta ja näitä voi olla useampikin niin teidän mielestä siinä pitäisi vielä opettajan alkaa jotain tekstareita vielä näpyttelemään?
Huomaa hyvin, ettei ole mitään käsitystä siitä, mitä kaikea se opettaja siinä aamulla toimittaa ennen kuin ne teidän pirjopetterit astuu luokkahuoneeseen.

Itsekin vastaan reissuvihkon viestiin ok :)

Meillä on myös pyydetty ilmoittamaan tekstarilla poissaoloista, sekä tokaluokkalaisen että viidesluokkalaisen kohdalla. Tokalauokkalaisen kohdalla (ja esikoisen kohdalla silloin kun oli vielä kyseisen opettajan oppilas) käytäntö on se, että ope ei yleensä vastaa viestiin yhtään mitään. Sen sijaan sitten lähettää kotiin kaverin/sisaruksen mukana ekana päivänä "läksylapun", jossa on myös terveiset luokalta ja pikaisen paranemisen toivotus hymiöineen. Minusta se on kiva tapa ja tuo hyvän mielen myös sairaalle lapselle.

Ihan hauska jos omalla kustannuksellasi lähettelet tekstareita, naurettavaa kuitenkin koska sen ei pitäisi mennä opettajan palkasta että hoitaa työasiaa. No mutta juuri sinunlaisesi uhrautujat saavat vanhemmat kuvittelemaan, että opettaja on nöyränä valmiina koko ajan heidän tesktareihinsa vastailemaan+ sulla ei taida olla omaa perhettä tai ylipäätään omaa elämää ollenkaaan vaan elelet oppialiden kautta, ja sekin luo taas kuvaa siitä,että opettaja ei ole ihminen. Mä ainakin käytän ne muutamat kympit mieluummin omiin lapsiini. Kuten tekee aivan varmasti suurin osa täälläkin olevista mammoista vai onko kenenkään mieleen koskaan tullut, että kyllä, ne opettajat maksavat ihan itse ne tekstarinsa joita te vaaditte häneltä.

Ei niihin viesteihin tarvitse vastata. Miksi ap ei voi käyttää s-postia asiansa toimittamiseen?

Olen samaa mieltä. Minustakaan opettajan ei tarvitse vastata ilmoitusluontoiseen asiaan.

Mutta miksi ihmeessä pitäisi käyttää s-postia? Eri kouluissa on toki eri käytänteet, mutta esim. meillä on pyydetty nimenomaan tekstarilla ilmoittamaan poissaolot. Silloin opettaja saa kaikkein nopeimmin tiedon perille. Ja opettajana vielä enemmän siihen sähköpostin rustailuun menee aikaan kuin tekstiviesteiin.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi opettaja myös;24639307:
Ihan hauska jos omalla kustannuksellasi lähettelet tekstareita, naurettavaa kuitenkin koska sen ei pitäisi mennä opettajan palkasta että hoitaa työasiaa. No mutta juuri sinunlaisesi uhrautujat saavat vanhemmat kuvittelemaan, että opettaja on nöyränä valmiina koko ajan heidän tesktareihinsa vastailemaan+ sulla ei taida olla omaa perhettä tai ylipäätään omaa elämää ollenkaaan vaan elelet oppialiden kautta, ja sekin luo taas kuvaa siitä,että opettaja ei ole ihminen. Mä ainakin käytän ne muutamat kympit mieluummin omiin lapsiini. Kuten tekee aivan varmasti suurin osa täälläkin olevista mammoista vai onko kenenkään mieleen koskaan tullut, että kyllä, ne opettajat maksavat ihan itse ne tekstarinsa joita te vaaditte häneltä.

Minulla ainakin on puhelinoperaattorilta kuukausipaketti johon kuuluu muistaakseni 1000 tekstaria/kk. Ja vaikka olen muutenkin tosi kova lähettämään tekstareita kavereilleni, sukulaisille, lapsille jne, niin kyllä tuohon määrään on mahtunut myös oppilaiden vanhemmille vastaaminen. Ja paketti on aika edullinen (ja saman paketin pitäisin kuitenkin, koska tosiaan tekstailen paljon. Ei todellakaan ole omalta perheeltä (kolmelta lapselta + mieheltä pois).

Itselläni se vakiovastaus on: "Kiitos ilmoituksesta, pikaista paranemita potilaalle"

Alkuperäinen kirjoittaja Ope minäkin;24639364:
Minulla ainakin on puhelinoperaattorilta kuukausipaketti johon kuuluu muistaakseni 1000 tekstaria/kk. Ja vaikka olen muutenkin tosi kova lähettämään tekstareita kavereilleni, sukulaisille, lapsille jne, niin kyllä tuohon määrään on mahtunut myös oppilaiden vanhemmille vastaaminen. Ja paketti on aika edullinen (ja saman paketin pitäisin kuitenkin, koska tosiaan tekstailen paljon. Ei todellakaan ole omalta perheeltä (kolmelta lapselta + mieheltä pois).

Itselläni se vakiovastaus on: "Kiitos ilmoituksesta, pikaista paranemita potilaalle"

Kiitos sinulle, olet varmaan tosi kiva ope muutenkin :)

Mun mielestä se ok on ihan riittävä vastaus tekstiviestiin tai reissuvihkoon, jos opettajan ei tarvitse kuin ilmaista, että viesti on vastaanotettu. Ennen tunteja opettajilla on usein muuta tekemistä niin aikaa ei kannata käyttää tekstiviestien naputteluun.

Eiköhän jokainen vanhempi toimi kuten opettaja on ohjeistanut. Turha mun on mennä sanomaan jollekin toiselle, että tee näin jos toisella on toisenlaiset ohjeet.

Meillä sairaspoissaolot ilmoitetaan teksitiviestillä. En tiedä miten opettaja vastaa kun ei ole ollut vielä tarvetta ilmoittaa poissaolosta.
Soittaa saa vasta klo 14 jälkeen kun tunnit on ohi. Wilmaan sairaspoissaoloja ei laiteta koska Wilmaa opettaja lukee vasta iltapäivällä.

Muissa asioissa sitten yhteyttä otetaan Wilman tai sähköpostin kautta.

Yhteistyössä