opettajan kummallinen käytös

Hassua miten juuri opettajan nimimerkillä kirjoittavat lähtevät täällä nimenomaan aikuisen eli opettajan näkökulmasta ja ilman muuta olettavat, että lapsi valehtelee tai väärentelee totuutta ja opettaja on ollut ehdottoman oikeassa ja hyvin käyttäytyvä. :) Ikään kuin aikuinen, tai opettaja ei voisi olla väärässä, erehtyä, käyttäytyä epäammattimaisesti.

Itse muistan näitä tapauksia paljon yläasteelta, kun lapsen ääntä ei kuultu ja "aikuinen" sai rauhassa karjua teinilaumalle kuuntelematta heidän mielipidettään. Vasta aikuisena olen oivaltanut, miten väärin tuo "aikuinen" tilanteessa toimi.

Tietenkään en kiellä sitä, etteikö opettajalla olisi kasvavissa määrin vaikeita oppilaita ja mahdottomia vanhempia riesanaan. Se tekee työstä varmasti raskasta. Jokaisella on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa alaa, jos tuntuu, että mopo karkaa käsistä ja työ on liian raskasta. Toisaalta ei ole ihme, että vaikeuksia on, jos jo lähtökohta kaikessa tällaisessa keskustelussa on se, että lapsi on ilman muuta se, joka on väärässä. Se ei kerro arvostuksesta eikä kunnioituksesta teiniä kohtaa. Sillä eihän opettaja voi saada arvostusta jos ei itse arvosta oppilaitaan.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="OPe";22961613]mutta näin se on. Vanhemmat verottaa kohtuuttomasti opettajien jaksamista nykyään. Tottahan se on.
Kyllä se sullekin vielä nasahtaa, tai ehkä ei jos olet vaikkapa ammatillinen opettaja: sinne kun harvoin huoltajat soittelevat. Tervetuloa tänne yläasteelle: täällä saat jokapäivä vastata jonkun huoltajan asiattomaan viestiin tai soittoon.

t. väsynyt, vasta 6 v virassa ollut pääkaupunkiseutulainen opettaja yläkoulusta[/QUOTE]

Ymmärrän väsymyksen, mutta olen sellainen ihminen, jonka mielestä kaikesta toiminnasta on otettava vastuu. Olen ammatissa, jossa näkee päivittäin vanhempia, ja luonnollisesti olen ajoittain kauhuissani siitä, kuinka vanhemmat eivät ymmärrä työstäni mitään. Saan palautteen suorana, ja kyllä se joskus vaatii erittäin paljon että jaksaa kuunnella väsyneenä, päivän jälkeen vanhempien arvostelut, jopa hyökkäykset. Siis siinä aivan nenän edessä, kaiken keskellä!

Aikaa ja energiaa kuluu sitten niiden asioiden pohtimiseen, mutta se kuuluu ammattiin. Välillä voi sanoa, että valitettavasti :D

nämä besserwisser äidit, jotka kehoittavat vaihtamaan alaa! Eihän se meillä muillakaan se alan vaihto tosta noin vain suju! Kuinka moni perheellinen pystyisi yht´äkkiä jättämään vakiduuninsa ja opiskelemaan uuden ammatin. Ei monikaan.

Minua äitinä ärsyttää suunnattomasti vanhempainilloissa juuri nuo "minun lapseni on aina oikeassa" vanhemmat, jotka pyrkivät vetämään mattoa opettajan jalkojen alta. Vastenmielistä.
En myöskään ymmärrä, miksi Pesky pixie kuvittelee, että opettajilla olisi aikaa koululla ottaa vanhempia vastaan reklamoimaan milloin mistäkin. Ei ne kuule ehdi, eikä niitä varmaan hirveästi kiinnosta! Ja minä äitinä ymmärrän ainakin sen hyvin. :)
Itse en ainakaan opettajana jaksaisi; yksikin tuon kaltainen vanhempi, kuin mitä tässä ketjussa on kirjoitellut ( viittaan nyt useampaan henkilöön) saisi minut lopen uupuneeksi.

Kaikki arvostus opettajille, he tekevät raskasta ja arvokasta työtä!

t. 2.luokkalaisen ja 7. luokkalaisten äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
En myöskään ymmärrä, miksi Pesky pixie kuvittelee, että opettajilla olisi aikaa koululla ottaa vanhempia vastaan reklamoimaan milloin mistäkin. Ei ne kuule ehdi, eikä niitä varmaan hirveästi kiinnosta! Ja minä äitinä ymmärrän ainakin sen hyvin. :)

Tarkoittaako tämä sitten sitä, että opettajan käytöstä ei saa arvioida tai arvostella? Jos lasta kohdellaan väärin, niin kenelle saa valittaa, jos ei sen enempää opettajalle kuin rehtorillekaan? Saako opettaja tehdä ihan mitä vaan ilman että joutuu kantamaan toiminnastaan vastuuta? Jos hänellä ei kerran ole aikaa vastaanottaa vanhempia? Missä on kasvatuskumppanuus? Eikös lapsia pitäisi kasvattaa yhteistyössä vanhempien kanssa? Kasvatusammatissa toimivien työn pitää olla jollain lailla läpinäkyvää. Kaikki toiminta pitää olla perusteltua, ja sillä pitää olla jokin syy. Ei voi vain huutaa lapsille, jotka eivät ole tehneet mitään väärää. Siksi että opettajan ammatti on raskasta tai että vanhempien toiminta ärsyttävää. Lapsilähtöisyys pitäisi olla opettajan toiminnan perusta. Ei opettajalähtöisyys.

Viimeksi muokattu:
En nyt ymmärrä miksei ap saisi soittaa opettajalle ja selvittää asiaa, ihan asiallisesti. Ei ne opet mitään jumalia ole, joiden virhearvioinneista ei saisi huomauttaa. Ei tuo nyt niin paha juttu ole, mutta ilman muuta kannattaa selvittää. Muuten jää lapsillekin tapauksesta se viesti, että oma napa ensin että varmasti ehtii tunnille, ja ystävät voi sitten jättää selviämään miten parhaiten taitaa.

jos olivat 25 yli jäällä, niin eivät myöhästyneet. Kysyppä kelloaika opelta, jos sanoo, että 25 yli olivat niin kerro, että eikö 5 min. ole ihan normaaliaika luistimien vaihdolle ja kentälle siirtymiseen. Sehän riittää, et koulussa on silloin, kun se alkaa. liikuntavarusteiden vaihto kuuluu oppitunnille, eikä vapaa-ajalle.
Jos koulukuljetus tulee 5min. ennen koulun alkua niin se on ok, eikä viimetingassa.

Kyllä mä soittaisin opettajalle ja kysyisin mitä siellä tunnilla oikeasti on tapahtunut! Eikä siihen tarvii syyttämistä tai haukkumista keneltäkään, vaan selvitettävä on oliko tää nuhtelu nyt ihan oikeasti tarvittavaa.

[QUOTE="Lissu";22961692]En nyt ymmärrä miksei ap saisi soittaa opettajalle ja selvittää asiaa, ihan asiallisesti. Ei ne opet mitään jumalia ole, joiden virhearvioinneista ei saisi huomauttaa. Ei tuo nyt niin paha juttu ole, mutta ilman muuta kannattaa selvittää. Muuten jää lapsillekin tapauksesta se viesti, että oma napa ensin että varmasti ehtii tunnille, ja ystävät voi sitten jättää selviämään miten parhaiten taitaa.[/QUOTE]

Nimenomaan. En ymmärrä, miksi juuri opettajien toiminnasta ei saisi huomauttaa. Ei kenellekään. Ei opettajalle itselleen, ei rehtorille. Varsin kummallinen ajatus, että opettaja saisi tehdä ihan mitä vaan ilman, että kukaan sitä toimintaa arvioi tai antaa palautetta.

Itse muistan näitä tapauksia paljon yläasteelta, kun lapsen ääntä ei kuultu ja "aikuinen" sai rauhassa karjua teinilaumalle kuuntelematta heidän mielipidettään. Vasta aikuisena olen oivaltanut, miten väärin tuo "aikuinen" tilanteessa toimi.

Muistan kun yläasteella ystävän kanssa odotettiin matematiikan tunnin alkua. Opettaja tuli, näki meidän aivan varmasti ovea avatessaan. Ystäväni ja minä jäimme viimeisiksi ja ovi meni ystävän nenän edestä kiinni. Koputimme oveen mutta kukaan ei avannut. Hetkeä myöhemmin opettaja avaa oven ja antaa jälki-istuntolaput kouraan, syynä tunnilta myöhästyminen.

Ystäväni isä otti yhteyttä kouluun mutta ei siellä ollut aikaa vastata mitään.

Sama opettaja opettaa siellä edelleen, ja toimii edelleen samoin. On se kumma, jos vanhemmat eivät saisi mitään sanoa tai kritisoida, niin kuin opettaja olisi se ehdoton auktoriteetti maailmassa joka ei koskaan erehdy, ja vanhemmat automaattisesti niitä turhasta valittajia. Kuka nyt ei haluaisi lastaan suojella vääryyksiltä? (Tämä ei sitten poissulje niitä vanhempia joilla on valitettavaa kaikesta, turha siihen kenenkään takertua enää)

Sä taidat olla juuri näitä vanhempia, jotka puolustaa omaansa henkeen ja vereen näkemättä metsää puilta? ;) Onnea vaan.

No en ole, mutta en toki lähde siitä lähtökohdasta, että aikuinen on aina oikeassa ja lapsi väärässä. Minä pidän lapsiakin ihmisinä. Kiitos vaan onnitteluista. :) Musta on mukavaa olla tällainen. Mitä otsikkoosi tulee, niin kasvatusvastuu on toki vanhemmilla, siksi heidän pitääkin voidä myös keskustella opettajan kanssa. Mutta opettajien merkitys lasten kasvatuksessa on suuri. Siksi yhteistyötä tulee tehdä ja keskustelua käydä. Joka ei tätä tajua, on todellakin hukassa. Kasvatuskumppanuus sen sijaan tarkoittaa nimenomaan vanhempien ja varhaiskasvatus- tai opetushenkilökunnan välistä yhteistyötä, jos et tiennyt. :)

Kasvatuskumppanuus - THL

Viimeksi muokattu:
Hassua miten juuri opettajan nimimerkillä kirjoittavat lähtevät täällä nimenomaan aikuisen eli opettajan näkökulmasta ja ilman muuta olettavat, että lapsi valehtelee tai väärentelee totuutta ja opettaja on ollut ehdottoman oikeassa ja hyvin käyttäytyvä. :) Ikään kuin aikuinen, tai opettaja ei voisi olla väärässä, erehtyä, käyttäytyä epäammattimaisesti.

Tietenkään en kiellä sitä, etteikö opettajalla olisi kasvavissa määrin vaikeita oppilaita ja mahdottomia vanhempia riesanaan. Se tekee työstä varmasti raskasta. Jokaisella on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa alaa, jos tuntuu, että mopo karkaa käsistä ja työ on liian raskasta. Toisaalta ei ole ihme, että vaikeuksia on, jos jo lähtökohta kaikessa tällaisessa keskustelussa on se, että lapsi on ilman muuta se, joka on väärässä. Se ei kerro arvostuksesta eikä kunnioituksesta teiniä kohtaa. Sillä eihän opettaja voi saada arvostusta jos ei itse arvosta oppilaitaan.

no suurin osa näistä harmaista opettajista, ei ole opettajia, vaan meitä ihan tavallisia pulliaisia

kyllä sen vaan kummasti huomaa et ne opettajat jotka pitävät itsestäänselvyytenä voivansa oman auktoriteettinsa varjolla käyttäytyä oppilaita kohtaan huonosti, ovat vuosi toisensa jälkeen niitä joista oppilaat kertovat näitä "epäreiluja" tilanteita, kun taas opettajat jotka eivät yritä hallita luokkaa pelolla vaan kunnioittavat myös niitä oppilaita, saavat suurimmat kehut, ja niiden tunnilla myös osataan käyttäytyä paremmin.

tuollainen numeroon vaikuttamisella peloittelu, yhden rikkeen (jos siis opettaja ei ole samalle lapselle joutunut mistään aiemmin sanomaan ) takia on jo aika paksua..

Epäreilusti toimi opettaja.
Ap vaikuttaa fiksulta ihmiseltä, joten varmaan saa maanantaina ihan asiallisesti opettajalle kerrottua huolensa.

Ap:n tyttö vaikuttaa tosi mukavalta kaverilta, kun auttaa toisia.

Voi hohhoijaa, kun te vanhemmat tietäisitte, miten paljon verotatte noilla turhilla soitoillanne meidän opettajien aikaa, jaksamista ja resursseja.
Se on aina noin 30 min. kun hoitaa tällaisen puhelun tai sähköpostin. Ja se aika on pois jossain muodossa niiltä oppilailta.
Siinä menee myös halu järjestää oppilaille mitään kivaa, kun tulee tunne ettei mitään arvosteta.

t. Ope

Sulla on kyllä todella kummallinen asenne opettajaksi. Omien lasteni opettajat (lapset ala-asteella) ovat aina teroittaneet sitä, että jos tulee jotain (vaikka kuinka pientä), niin pitää ottaa opettajaan yhteyttä, jotta asia saadaan selvitetyksi. Ihan siitä syystä, ettei välejä jää hiertämään mitkään epäselvyydet tai väärinkäsitykset. Samoin minä olen sanonut, että minuun saa ottaa rohkeasti yhteyttä, jos jotain tulee. Meillä päin sitä kutsutaan yhteistyöksi koulun ja kodin välillä ja systeemi on muuten toiminut t o d e l l a hyvin. Kyseiset opettajat ovat erittäin pidettyjä kaikkien vanhempien keskuudessa ja kommunikointi koulun ja kodin välillä toimii erittäin jouhevasti.

Toteutan itse muuten omassa ammatissani (sh) samaa. Olen omien hoidokkieni omaisille sanonut, että aina saa ottaa yhteyttä, vaikka olisi kuinka pieni asia. Ja että minulle voi ihan rohkeasti puhua suoraan negatiivisetkin jutut. Avoimet välit omaisiin ovat minusta olleet ehdottoman tärkeät.

Kyllä ap kannattaa siihen opettajaan ottaa yhteyttä ja kysyä, että kuinkas tämä juttu menikään, kun meidän tyttö tuli kotia tämmösen lapun kanssa ja kerto tällästä...
Kerrompa tässä omasta kokemuksesta yläasteen liikka tunnilla. Olen ollut aina pyöreä enkä hirveän notekea. Kumminkin harrastanut laskettelua, ratsastusta jne... Liikkaopella kuitenkin oli jotain antipatioita koko meijän luokkaa kohtaan mutta jotenkin ihan erityisesti mua kohtaan. Mulla vaivasi tos kavuvaiheessa jännetupintulehus aika usein ja sillon en ois saannut pelata korista, lentistä... No meijä ope päätti et likka lusmuaa eiku kentälle. eikä auttanut vastaan sanomiset. Kävi sit niin et otin kaverin roikkuheittoa kiinni, pelattiin siis korista, ja se napsahti suoraan tuohon sormenpäihin. Muutama kirosana pääs suusta ku sattu aika helkatisti. ope tuumas ei se niin kovasti sattunut. Mee laskee kylmää vettä siihen. Kävi kahtoo ku minä vedet silmissä pidän kättä hanan alla ja tuumas eipä tuossa mitään oo mee seuraavalle tunnille. Mullakin kun hiukan luontoa on niin en lähtenyt sit terkkarille, kun opettaja sano et ei siihen satu oikeesti. Koulun jälkeen sit tk:n ja hiusmurtumathan sieltä löytynimettöman molempien nivelien kohalta. Tk:sta passittivat isompaan sairaalaan, kun ei ollut varmaa onko jänteitä/hermoja vaurioitunut. Onneksi ei ollut. Minä sitten seuraavana päivänä vein opettajalle sairaslapun että ei voi osallistua liikuntatunneille. Meni muuten opettaja nolon näköseks, mutta ei tullut anteeksi pyyntöä. Mun mielestä tuo opettajan käytös tunnilla oli selvää kyykytystä nyt kun jälkeenpäin ajattelee.
Sanottakoon, että sama opettaja ysin viimosella liikkatunnilla piti hyvin liikuttavan puheen, itkeä tirautti rinnakkaisluokan likoille ja jako jäätelöt henk.kohtasesti meidän seistessä vieressä ja meille tuumas vaan siel on teillekin jäätelöt heippa. Meillä siis rinnakkaisluokat oli aina samaan aikaan liikkatunnilla. Joten hiukan tuo opettaja vihas koko meijän luokkaa...

no niin. nyt sitten eilen keskustelin asiasta open kanssa. ja asia oli niinkuin tyttö kertoi.
mutta ope sanoi, että näillä kolmella tytöllä on taipumus lhieman venyä liikuntatunnin jälkeen tapahtuvilla suihkureissuilla, että jopa tulevat seuraavalle tunnille vähä myöhässä ja halusi näpäyttää että oppisivat. no poisti kuitenkin muistutukset ja sanoi, ettei vaikuta numeroonkaan. perusteena se, että meidän lapsi oli nyt myöhästynyt sen takia, että auttoi toisia. ja nämä kaksi oli tulleet viime minuuteilla, koska linkka oli tullut niin myöhään. kun sanoin että minusta se on lapsen rangaisemista siitä että on auttanut toisia.
eikä ollut halunnut kuulema mitenkään mollata tyttöjä, vaikka oli sanonut lopuksi, mitä oli sanonut.