Opettajan irtisanominen oli ainoa oikea päätös!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riia_t
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta kun minusta siinä videossa opettaja ei revi oppilasta vaatteista eikä "tönimällä töni", vaan TYÖNTÄÄ oppilaan pois ruokalasta. Siinä on ero. Tietenkin kuvaaja jostain syytä kääntää kameran muutamaksi sekunniksi pois tilanteesta siinä vaiheessa kun opettaja tarttuu oppilaaseen, mutta kuvatussa kohdassa en näe tönimällä tönimistä, repimistä tms.

Kun oma neljävuotiaani uhmaa ja kieltäytyy menemästä hammaspesulle, kolmen kehotuksen jälkeen nappaan hänet kainaloon ja kannan kylppäriin. Mitä teineille pitäisi mielestäsi tehdä, kun ne ovat niin painavia ettei kainalossa jaksa kantaa?

Kirjallinen varoitus.

Jep, sä et taida tietää yhtikäs mitään, mitä kouluissa nykyään tapahtuu. Sit toinen juttu, mun mieheni ajaa taksia ja tänään juuri kuuli oppilaita kuljettaessaan, mitä jäynää taas keksisi opettajille. On kuulemma ihan yleistä provota opettajille. Että näin.

Joku raja sentään. On pohdittava, miksi nuoresta on tullut tuollainen kuin on. Ehkä niitä rajoja ei kotona aseteta.

Ei ammattilainen provosoide, jos lapsi provosoi. Väkivalta on aivan eri asia.

[QUOTE="mies";28309829]Tuossa päähine-asiassa on ihan sama juttu kuin esim. eilen keskustellut homojen tanssit Linnan juhlien tv-kamerassa. Ei mitään vikaa järjellä ajatellen pitää päähinettä päässä sisätiloissa tai tanssittaa homoseksuaaleja tv-kuvissa, mutta kun asia ei ole näin pelkistetty.[/QUOTE]

Jokainen päättäkööt itse päähineestään.

[QUOTE="anlin";28309856]Kiittämistä ei ole myöskään lailla säädetty. Se on vain kohtelias tapa ja kasvatuksen tulosta. Tai anteeksi pyytäminen, oven avaaminen vanhemmalleen, teitittely jne. ei ole laissa säädetty.[/QUOTE]

Tarkoitatko, että jos joku ei kiitä sinua tai avaa ovea sinulle, niin saat käyttäytyä väkivaltaisesti?

[QUOTE="vieras";28309886]Töniminenkö ei ole mielestäsi väkivaltaa. Saanko tulla tönimään lapsiasi?[/QUOTE]

Laki antaa opettajalle mahdollisuuden voimankäyttöön, jos se ei ole suhteetonta. Tuo ei mielestäni ollut. Varoituksen siitä olisi voinut antaa, ei potkuja.

Ja oman uhmaikäisen lapseni hoidan noissa tilanteissa nappaamalla kainaloon ja kantamalla pois tilanteesta. Mitä tekisit teinin kohdalla, kun tuskinpa se kainaloon mahtuu?

[QUOTE="vieras";28309917]Tarkoitatko, että jos joku ei kiitä sinua tai avaa ovea sinulle, niin saat käyttäytyä väkivaltaisesti?[/QUOTE]

Eikö toi ollut jo TOSI huono vertaus :D.

[QUOTE="sipsi";28309875]Miksi kirjoitat opettajan "opettajaksi" - oletko kokenut jotain vääryyttä kyseisen ammattiryhmän taholta? Vai ilmaisetko "hipsuilla" vähättelyä opettajia kohtaan?[/QUOTE]

Ilmaisen.

Jep, sä et taida tietää yhtikäs mitään, mitä kouluissa nykyään tapahtuu. Sit toinen juttu, mun mieheni ajaa taksia ja tänään juuri kuuli oppilaita kuljettaessaan, mitä jäynää taas keksisi opettajille. On kuulemma ihan yleistä provota opettajille. Että näin.

Joku raja sentään. On pohdittava, miksi nuoresta on tullut tuollainen kuin on. Ehkä niitä rajoja ei kotona aseteta.

Ja se, että osa oppilaista on todella kamalia oikeuttaa opettajan käyttäytymään samalla tavoin? Monta kertaahan minä olen tässä ketjussa sanonut, että USKON että tilanne on monella tapaa todella vaikea ja sympatiani ovat opettajien muassa siinä asiassa. He varmasti kokevaat oppilaiden taholta paljon sellaista, mille kenenkään ei pitäisi altistua. Mutta oliko tämän kyseenomaisen opettajan reaktio ylimitoitettu juuri tähän kyseenomaiseen tilanteeseen? Sen perusteella, mitä videolla näkyy ja mitä olen juttuja muuten lukenut (opettajan omat kommentit mukaan lukien) vaikuttaa siltä, että opettajan reaktioit TÄSSÄ NIMENOMAISESSA TILANTEESSA olivat liiallisia.

Peruskouluajat jäivät 17 vuotta sitten. Sen muistan, että oli sitä suun soittoa opettajille jo silloinkin, kuten oikeasti tarkkistapauksiakin. Melko vähän tosin suhteessa siihen, miltä tilanne näyttää tänä päivänä. Varmasti tilanne on paljon pahempi. Mutta muistan myös sen, että opettajatkin osasivat olla oikeasti kuspäitä: kiusasivat ja pitivät silmätikkuja. Silloin illuusiot siitä, että opettajat olisivat jotenkin aina oppilaita fiksumpia eivätkä koskaan ansaitsisi kyseenalaistamista, karisivat.

[QUOTE="vieras";28309886]Töniminenkö ei ole mielestäsi väkivaltaa. Saanko tulla tönimään lapsiasi?[/QUOTE]

Jos mun kakarat käyttäisi koulussa huonosti eivätkä kunnioittaisi muita, en pistäisi pahaksi vaikka opettaja tukistaisi tai antaisi luunapin. Nykyään monilta lapsilta ja nuorilta puuttuu rajat ja auktoriteettihahmot elämästä.

Nykyään monien lasten käytös on niin huonoa, että jos ne olisivat koiria, ne vietäisiin piikille. Kyseessä on sama ongelma: auktoriteetin ja selkeiden sääntöjen puute.

[QUOTE="vieras";28309903]Kirjallinen varoitus.[/QUOTE]

Ja kuinka hyvin luulet kirjallisen varoituksen tehoavan vittuilevaan teiniin? Ja mitä tehdään siinä vaiheessa kun varoituksia on kolme?

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;28309909:
Mun mielestä ton pennun vanhemmat pitäisi haastaa käräjille hyvän kasvatuksen laiminlyönnistä :attn:

Asiaa! Jos kyseessä olisi minun herranterttuni, häpeäisin silmät päästäni ja v.ituttaisi niin ettei veri kiertäisi.

• Tykkää
Reactions: moniqui
[QUOTE="vieras";28309903]Kirjallinen varoitus.[/QUOTE]

Kirjallinen varoitus oli jo mun kouluaikana yhtä tyhjän kanssa. Niille vain naurettiin. Samoin jälki-istunto. Häiriköt tiesivät, ettei kummastakaan oikeasti seuraa mitään.

[QUOTE="vieras";28309539]Jos "opettaja" alkaa määräilemään pukeutumista, niin sille pitääkin sanoa vastaan. Ei ole laissa pykälää, jossa kielletään päähineiden pitäminen.[/QUOTE]

Niin, laissa ei ole määritelty, että hyviä käytöstapoja pitää noudattaa. Sinun mielestäsi siis niitä ei silloin saa myöskään vaatia? Laissa ei sanota, että kaverille ei saa olla ilkeä, luokassa pitää viitata ennen vastaamista, läksyt pitää tehdä, välitunnilla mennään ulos, tunneilla tehdään tehtiä jne. Oikeastiko olet sitä mieltä, että opettaja ei saa vaatia asioita, joita ei laissa ole määritelty?

[QUOTE="vieras";28309902]"Lapsi" siis rikkoi muiden koskemattomuutta epäkunnioittavalla käytöksellään. Miksi hän saa rikkoa muiden koskemattomuutta, mutta hänen koskemattomuuttaan ei saa rikkoa?

Sitä paitsi, 'väkivalta' on tässä yhteydessä vähän paksua. Kyse on kai tönäisystä tai voimakeinoin paikalta poistamisesta. Se ei ole väkivaltaa.[/QUOTE]

Miksi kirjoitat lapsi sanan hipsuihin? Eikö 15-vuotias olekaan lapsi? Jos opettaja olisi puristanut 15-vuotiasta tyttöä perseestä, täällä huudettaisiin pedofiilia.

Saanko tulla eiväkivaltaisesti tönimään lapsiasi, vaikkapa kaupassa? Pikku vittuilun takia? Muuttuisi ääni kellossa.

[QUOTE="sipsi";28309875]Miksi kirjoitat opettajan "opettajaksi" - oletko kokenut jotain vääryyttä kyseisen ammattiryhmän taholta? Vai ilmaisetko "hipsuilla" vähättelyä opettajia kohtaan?[/QUOTE]

Minä olen kokenut koulussa vääryyttä kyseisen ammattiryhmän taholta - nimenomaan siltä kannalta, että he eivät puuttuneet ongelmatilanteisiin millään tavalla. Paitsi lässyttämällä "älä nyt, Tuomas..." Luokallani oli häiriköitä ja kiusaajia, jotka tekivät koulussa mitä halusivat. Heille ei mikään sanallinen varoitus merkinnyt yhtään mitään. Jälki-istuntoihin he eivät menneet, eikä siitä seurannut mitään. Heidän vanhempansa eivät vastanneet opettajien yhteydenottoihin. Ja mitä siitä seurasi? Ei mitään, sama meno jatkui.

[QUOTE="vieras";28309946]Niin, laissa ei ole määritelty, että hyviä käytöstapoja pitää noudattaa. Sinun mielestäsi siis niitä ei silloin saa myöskään vaatia? Laissa ei sanota, että kaverille ei saa olla ilkeä, luokassa pitää viitata ennen vastaamista, läksyt pitää tehdä, välitunnilla mennään ulos, tunneilla tehdään tehtiä jne. Oikeastiko olet sitä mieltä, että opettaja ei saa vaatia asioita, joita ei laissa ole määritelty?[/QUOTE]

Nykyään tämä lakiin vetoaminen on ihan kummallista. Ihan kuin ihmisen ei tarvitsisi tehdä mitään mitä ei ole laissa erikseen säädetty. Ja että kaikki, mikä ei ole laissa erikseen kiellettyä on ihan OK.

Nämä hattu- ja päähinekommentit alkaa olla sellaisia että käännyn kohta brittityylisten koulupukujen kannattajaksi. Ei varmaan Britanniassakaan ole erikseen laissa säädetty, millaisia vaatteita koulussa tulee pitää, mutta silti kouluilla on oikeus vaatia tietynlaisen koulupuvun pitämistä.

Olisiko meno toisenlaista jos kouluissa olisi lukukausimaksu?

Teille, joiden mielestä töniminen (tai mitä se opettaja nyt ikinä menikään tekemään) ei ole väkivaltaa: olisiko se väkivaltaa, jos oppilas raahaisi opettajaa vaatteista tai "työntäisi" tuossa videolla nähdyllä tavalla?

Yhteistyössä