Opettaja uhkasi tehdä lastensuojeluilmoituksen perusteella että..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";26313962]Mä voisin kuvitella, että poikani luokkakaverista tehtäisiin ilmoitus vastaavalla perusteella... Hänellä on kavereita ja kutsutaan synttäreille, mutta mutta. Kavereiden kanssa luuhaa lähikaupassa, näyttää vähän epäilyttävältä meno kun sitä katsoo. En ihmettelisi, jos näpistelisivät. Jos eivät ole kaupassa, niin pörräävät siinä kaupan liepeillä ns. huonolla alueella, ajelevat pyörillä pitkin parkkista/tiheään liikennöityä tietä, kulkevat isompien "pahisten" perässä. Juo energiajuomaa tölkkikaupalla. On just sellainen "tulevaisuuden toivo"-not.

Ja siis tokaluokkalainen kyseessä.[/QUOTE]

Meillä ei poika luuhaa kylillä.Kavereilla saa käydä kylässä,ja parin tunnin päästä pitää tulla kotiin .Kyse voi olla kyllä siitäkin että minä olen vammaisen lapseni omaishoitaja ja olen siis kotona.Mies on työttömänä ihan siitä syystä,että pystytään pyörittämään tätä kolmen lapsen härdelliä.Taloudellisesti tiukkaa,mutta lapset ovat aina puhtaissa vaatteissa,tarvittavat urheiluvälineet on jne.Poika kertoi että tänään opettaja oli käskenyt käydä parturissa pojalla on niskasta lyhyet hiukset ja edessä sellaset hiukset jotka haluaa kasvattaa että pysyvät sivulla..

"Käyttäytymisen ja tunne-elämän häiriöt ovat vahvoja ennusteita tuleville ongelmille, jos niihin ei puututa ajoissa."
"Vuorovaikutustaitojen puutteellisuus saattaa ajaa ihmisen sosiaaliseen syrjäytymiseen. Puutteet voivat johtua kasvatuksesta, perhe-elämästä, koulutuksesta, työelämästä sekä puutteellisesta kaveripiiristä. Ihminen tarvitsee ympärilleen sosiaalisen verkoston ja ilman tätä hänen on vaikea menestyä yhteiskunnassa. Sosiaalisten siteiden vähyys tai heikko laatu voivat myös
ajaa ihmisen vaaraan syrjäytyä."

Nämä lauseet löytyvät https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/36873/Hollo & Hyvonen.pdf?sequence=2 sivuilta 12 ja 13.

Eli millainen on lapsen sosiaalisten suhteiden laatu? Onko käyttäytymisen ja tunne-elämän häiriöitä, missä määrin? Näihin kysymyksiinhän ei tarvitse mulle vastata, ellet halua (enkä mä mikään asiantuntija ole, googlettaja vain), mutta nämä ihan vain syrjäytymisvaaran syiden selvittämiseksi.

virkansa puoleste tehdä ls-ilmoitus jos epäilee, lapsen edu vaativan sitä. Ls-ilmoituksen perusteella sosiaalityöntekijän pitää alkaa tutkia, onko lapsen hyvinvointi jokseensa vaarassa, niin, että yhteiskunnan tulee siihen puuttua. Minkähänlaisia syyt voisi olla: päihteiden käyttö, lapsen hygieniasta huolehtiminen, lapsen käytöshäiriöt, jatkuva koulusta poissa olo, lapsen masentuneisuus, sosiaaliset taidot. Jos poika on kertonut kuraattorille luottamuksellisesti esim. kotioloista, joista on syytä olla huolissaan, niin opettajan pitää tehdä ls-ilmoitus.

Veikkaan, että vammaisen lapsen omaishoitaaäiti ja työtön isä ovat sellainen yhdistelmä, että se on saanut jonkun ennakkoluuloisen opettajan mielessä aikaan kuvitelman lapsen syrjäytymisvaarasta.

tuota, täytyy myöntää että ihmeelliseltä kuulostaa että teidän pitää olla molempien kotona jotta saatte 3 lasta hoidettua. että mieskin työttömänä sen takia.

en nyt usko että uhkaa sillä ls-ilmolla niiden lapsen kavereien tai niidne puuttumisen takia, vaan jotain muuta on takana. olette vähän liian erikoisia.

jotkut luokanopettajat ovat vähän konservatiivisia ja ennakkoluuloisia.