P
Peyote
Vieras
Vaikka ois kuinka hankala lapsi niin ei tommoseen koppiin voi laittaa. Tästä näkee, että osa opeista on oikeesti vaan ihan tautisen tyhmiä. Kukaan normaali ei laita lasta tommoseen.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Tämän päivän lehdessä opettaja Ilkka Kontkanen syyttää asiasta koulupsykologi Anne Kontkasta !
Voi siunaa ja varjele!
Pisti ahdistamaan ja isosti. Kyllä pitää pienellä olla rautaiset hermot, jottei saa tuosta itselleen minkään valtakunnan traumaa ja alemmuuskompleksia. Ja minkä takia? Vain sen takia, että on osaava ja taitava lapsi, jota ei ammatillinen opettaja osaa käsitellä.
Surullista. Koska tuo oli aivan turhaa.
Mutta tätähän tämä on nykyään. Lahjakkaat lapset tasapäistetään ihan väkisinkin, pistetään odottamaan ja tylsistymään. Ja siinä sivussa muuttumaan kenties levottomiksi. Ja siten saamaan häirikön leiman.
Ja miten helppoa se onkaan hankkia extratehtäviä pienelle, kun on kaikki netit ja kaikki.
En toivo muuta kuin tuolle lapselle oikein ihanaa, rentouttavaa, iloista ja todellakin kouluvapaata kesää.
Olen itse ollut tuon open luokassa pikkukoululaisena. Ei ollut mikään natsiope vaan ihan mukavat muistot jäi. Etevimmät saivat lisätehtäviä (jäi mieleen, kun harmitti etten ehtinyt itse tehdä tehtäviä niin nopeasti, että ekstraa olisi päässyt tekemään). Luokassa oli useampi penska, jotka etenkin koulun alussa häiritsivät oppimisrauhaa. Ne rauhoittuvat keiden vanhemmat ottivat tilanteen vakavasti. Kotona varmaankin kivoja lapsia, mutta alkuun isompi lapsiryhmä sai levottomaksi. Sitten oli pari lellipentua, jotka olivat liian älykkäitä voidakseen sopeutua normaaliälyisten ryhmään, mikä ilmeni juoksentelemisella ja kiusaamisella (niin, mitäs Kaapon vanhemmat myönsivät koulun valittaneen, tosin toki aiheettomasti). Vanhemmat eivät edes yrittäneet saada kersoja kuriin, joten lopputuloksen voi arvata ja yhteiskunnan elättejä ovat nykyään. Mutta silti, me tasapaksun tyhmät suorittajat saimme suurimmaksi osaksi opiskella rauhassa ikäviä väliepisodeja lukuunottamatta.
Edelleenkin uskon, että helkkarinmoista häirintää on täytynyt olla, kun sermiin on päädytty. Ja kun tuota koppia katsoo niin on kuvattu alhaaltapäin, ovelasti jättäen näkymättä se miten on ilmeisesti ollut avoin opettajaan päin. Vanhempien kertomuksessa on outoa ristiriitaisuutta, muka Kaapo ei ole nähnyt opea opetuksen aikana jne. Tytötkin ovat supisseet, niin no kuka lapsi myöntää olevansa pahin syyllinen, "en minä kun ne muut". Ja ainakin tuohon vanhaan aikaan häiriköitä halveksittiin, mutta samalla pelättiin niin jottei kiusata uskaltanut. Eiköhän Kaapon käytös ole saanut erottumaan joukosta ikävällä tavalla jo ennen sermiä. Nykyään häirikköjä ei laiteta tarkkikselle vaan integroidaan tavan ryhmiin. Pakkohan se opiskelurauha on jotenkin luoda, kun eipä näille levottomille henkilökohtaista avustajaa järjesty.
Olen itse ollut tuon open luokassa pikkukoululaisena. Ei ollut mikään natsiope vaan ihan mukavat muistot jäi. Etevimmät saivat lisätehtäviä (jäi mieleen, kun harmitti etten ehtinyt itse tehdä tehtäviä niin nopeasti, että ekstraa olisi päässyt tekemään). Luokassa oli useampi penska, jotka etenkin koulun alussa häiritsivät oppimisrauhaa. Ne rauhoittuvat keiden vanhemmat ottivat tilanteen vakavasti. Kotona varmaankin kivoja lapsia, mutta alkuun isompi lapsiryhmä sai levottomaksi. Sitten oli pari lellipentua, jotka olivat liian älykkäitä voidakseen sopeutua normaaliälyisten ryhmään, mikä ilmeni juoksentelemisella ja kiusaamisella (niin, mitäs Kaapon vanhemmat myönsivät koulun valittaneen, tosin toki aiheettomasti). Vanhemmat eivät edes yrittäneet saada kersoja kuriin, joten lopputuloksen voi arvata ja yhteiskunnan elättejä ovat nykyään. Mutta silti, me tasapaksun tyhmät suorittajat saimme suurimmaksi osaksi opiskella rauhassa ikäviä väliepisodeja lukuunottamatta.
Edelleenkin uskon, että helkkarinmoista häirintää on täytynyt olla, kun sermiin on päädytty. Ja kun tuota koppia katsoo niin on kuvattu alhaaltapäin, ovelasti jättäen näkymättä se miten on ilmeisesti ollut avoin opettajaan päin. Vanhempien kertomuksessa on outoa ristiriitaisuutta, muka Kaapo ei ole nähnyt opea opetuksen aikana jne. Tytötkin ovat supisseet, niin no kuka lapsi myöntää olevansa pahin syyllinen, "en minä kun ne muut". Ja ainakin tuohon vanhaan aikaan häiriköitä halveksittiin, mutta samalla pelättiin niin jottei kiusata uskaltanut. Eiköhän Kaapon käytös ole saanut erottumaan joukosta ikävällä tavalla jo ennen sermiä. Nykyään häirikköjä ei laiteta tarkkikselle vaan integroidaan tavan ryhmiin. Pakkohan se opiskelurauha on jotenkin luoda, kun eipä näille levottomille henkilökohtaista avustajaa järjesty.
Tiedätkö, että ne vanerilevyt on sen vuoksi ettei Lapsi nähnyt suoraan eteenpäin tai oikealla sivulle?
Uskotko todella, että luokkahuone on yhden pulpettirivin levyinen? Vai etkö pysty hahmottamaan kolmiuloitteista tilaa.
Piirrä luokkahuoneen pohja paperille. Hahmottele siihen pulpettirivit. Piirrä kulmaan opettajan työpöytä ja siihen eteen sivuttain Kaapon konttori. Vedä värikynällä pöydän "sermit". Piirrä pallo lapsen istumapaikalle ja sen jälkeen vedät suoran viivan pallosta sermin reunaan ja jatkat viivaa suoraan luokkahuoneen etuseinälle. Huomaat, että suurin osa luokkahuoneen etuseinästä jää sermin taakse.
Voihan tietenkin olla, että opettaja kirjoittaa lähemmäksi katonrajaa, jolloin lapsi voisi seurata opetusta sermin ylitse... toisaalta ne ekaluokan liitutaulut ovat harvemmin katonrajassa.
Onneksi meidän lapsista kukaan ei käy tuota koulua enää ensi syksynä. Kun vanhin tyttäreni oli ekalla, niin lapset jaettiin tasoryhmiin aineissa, joissa vaihtelu oli suurta. Ne, jotka osasivat jo lukea, saivat sitten omana pienenä ryhmänään hyödyntää taitoaan edemmäs ja ne, joille lukeminen tuotti suuria hankaluuksia, saivat yksilöllistä opetusta muutaman oppilaan ryhmissä.