Opettaja ei jaksanut mennä avaamaan lapselle luokan ovea... Onko tää nyt ihan normaalia?

4-luokkalainen huomasi eilen koulun jälkeen että yksi läksykirja oli unohtunut pulpettiin, käskin mennä katsomaan onko koululla vielä joku paikalla että pääsisi hakemaan kirjansa. Opettajainhuoneessa oli ollut yksi ope joka oli sanonut ettei jaksa tulla avaamaan luokan ovea (tytön luokka eri rakennuksessa kuin opettajainhuone, ihan vieressä kyllä) ja oli ollut kuulemma vihaisen oloinen.
Onks tää nyt ihan normaalikäytäntö? Edellisessä koulussa ainakin nimenomaan sanottiin että vastaavassa tilanteessa voi tulla katsomaan onko henkilökuntaa vielä paikalla.
Tytön onneksi noita läksyjä ei ollut tarkatettukaan vielä tänään =)
 
"vieras"
Ikävästi tehty, mutta ajattelithan myös sitä että tuon kyseisen opettajan työaika oli todennäköisesti jo päättynyt ja tarkasti ehkä koululla kokeita tms. Ei hän ollut siellä paikalla minään talkkarina joka aukoo ovia.

Pitkä päivä ollut sillä opettajallakin.
 
Yläasteella aikanaan multa unohtui kirja koululle kokeita edeltävänä iltana. Soitin opettajalle(asui pari sataa metriä koululta) ja hänen kanssa käytiin kirja hakemassa. Mut tää olikin maalaistaajamassa ja kolkyt vuotta sitten... Kai se opettaja kertoi lapselle, että miksi ei käy avaamassa ovea?
 
"vieras"
Ajattelematonta. Omituista. Mielestäni niin kauan kun on työpaikalla toimii opettajana ja silloin pitää vähän käyttää myös älliä.
Ehkä se oli juuri lähdössä kotiin? Ehkä pitää soittaa joku puhelu oppilaan vanhemmille? Eikö tule mieleen mitään muuta hommaa mikä opettajalla saattaisi olla ettei lähde kirjaa hakemaan.

Tosiasia on että opettaja ei sitä kirjaa unohtanut vaan lapsi.
 
riippuu vähän..
vaikka koulun koosta.
Jos jään isolle koululle päivän jälkeen tekemään vielä töitä en tosiaan tahdo etsiä kissojen ja koirien kanssa milloin ekaluokkalaisen kadonnutta hupparia ja milloin neljäsluokkalaisen kirjaa ja siinä sivussa jutella satunnaisen huolestuneen vanhemman kanssa koulukiusaamisesta ("kun ei nyt muitakaan koulun aikuisia täällä sattunut olemaan ja meidän jesse-jannicalla on ollut vähän tämmöistä ja semmoista jos voisit seurailla ja ottaa esiin sen oman open kanssa jajaja"). Vaikka nämä yksittäisinä juttuina onkin pieniä ja ymmärrän lapsen harmituksen.

Mutta kun minä kun tahdon saada ne wilmaviestit vastattua/kokeet korjattua/mitä ikinä ja sitten ehtiä hakemaan lasta hoidosta niin, että loppuilta on vapaa eikä enää nukutuksen jälkeen tarvi hommia jatkaa.
 
[QUOTE="vieras";27178911]Ehkä se oli juuri lähdössä kotiin? Ehkä pitää soittaa joku puhelu oppilaan vanhemmille? Eikö tule mieleen mitään muuta hommaa mikä opettajalla saattaisi olla ettei lähde kirjaa hakemaan.

Tosiasia on että opettaja ei sitä kirjaa unohtanut vaan lapsi.[/QUOTE]

Mutta lapsi palasi takaisin hakemaan sitä...ehkä ja ehkä. En ole moiseen ikinä törmännyt onneksi.
 
[QUOTE="vieras";27178911]Ehkä se oli juuri lähdössä kotiin? Ehkä pitää soittaa joku puhelu oppilaan vanhemmille? Eikö tule mieleen mitään muuta hommaa mikä opettajalla saattaisi olla ettei lähde kirjaa hakemaan.

Tosiasia on että opettaja ei sitä kirjaa unohtanut vaan lapsi.[/QUOTE]

Joojoo mutta oisko niissä tapauksissa sit voinut sanoa että "voi harmi mutta olen juuri lähdössä enkä millään ehdi" tai "anteeksi mutta nyt on niin paljon muuta etten pysty tulemaan". Kun tosiaan syyksi oli vihaisesti(?) sanonut ettei jaksa.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
oikeuskohtuus
Jutussahan ei nyt ole opettajan kantaa kuunneltu ollenkaan ja koko tarina perustuu siis lapsen kokemaan ja ymmärrykseen. Ehkä ope oli ajatuksissaan ja näytti vihaiselta, koska ei kenties hymyillyt niin kuin normaalisti? Ehkä opella oli puhelu kesken ja kiire, joten vastaus on tullut ohimennen ja lapsi kokenut sen vihaisena käytöksenä? Sen takia opea, joka on myöskin ihminen, on vaikea suoraan tuomita ja kannattaisi ehkä tarkemmin käydä juttua lapsen kanssa läpi, jos open käytös kerran tuntuu niin tärkeältä päästä arvostelemaan.

Ja koska sillä kirjalla ei ole ollut kiire ihmetyttää, mitä varten lapsen piti vanhempansa käskystä lähteä hakemaan sitä? Ehkä kantsis miettiä asiaa ihan lähtötilanteesta asti.
 
Jutussahan ei nyt ole opettajan kantaa kuunneltu ollenkaan ja koko tarina perustuu siis lapsen kokemaan ja ymmärrykseen. Ehkä ope oli ajatuksissaan ja näytti vihaiselta, koska ei kenties hymyillyt niin kuin normaalisti? Ehkä opella oli puhelu kesken ja kiire, joten vastaus on tullut ohimennen ja lapsi kokenut sen vihaisena käytöksenä? Sen takia opea, joka on myöskin ihminen, on vaikea suoraan tuomita ja kannattaisi ehkä tarkemmin käydä juttua lapsen kanssa läpi, jos open käytös kerran tuntuu niin tärkeältä päästä arvostelemaan.

Ja koska sillä kirjalla ei ole ollut kiire ihmetyttää, mitä varten lapsen piti vanhempansa käskystä lähteä hakemaan sitä? Ehkä kantsis miettiä asiaa ihan lähtötilanteesta asti.
En mä nyt niinköän aloitusta tehnyt arvostellakseni opettajaa vaan ihmettelin vaan että eikö tällaista käytäntöä enää ole että unohtuneen läksykirjan saisi koulupäivän jälkeen hakea. Omana kouluaikana (noin miljoona vuotta sitten) sai hakea ja tosiaan edellisessä koulussa asiasta ol juttua ja sanottiin että voi koulupäivän jälkeen ko. tilanteessa mennä katsomaan josko joku olisi paikalla.
Kyllä mä ymmärrän sinänsä opettajaakin että jos siellä on jo muutama muu unohtaja käynyt niin kyrsii keskeyttää hommansa moneen otteeseen ja saattaa sitten suuttuneena tiuskaista ettei tosiaan jaksa. Itse mä vastaavassa tilanteessa olisin sen verran kiltti että kävisin luokan oven avaamassa ellei nyt ihan hengenhätäkiire olis.
 
"hmmm"
jos käsiine jää kauppaan, niin siellä vielä työntekijä järjestelee, niin voiko sinne tosiaan mennä sitten hakemaan käsinettä kun myyjä tekee jotai muuta työtä?
 
Hei oikeesti, kyllä mä ymmärrän opettajan (ehkä väsyneen) vastauksen, koska niitä kirjan/penaalin/takin/housun yms etsijöitä on välillä paljonkin silloin kun koulu on jo virallisesti kiinni.
Itse olen käynyt montakin kertaa availemassa ovia, mutta vähintään yhtä monta kertaa myös kieltäytynyt, jos olen juuri ollut lähdössä kotiin ja luokka toisessa päätä koulua.
 
"vieras"
Meillä oli niin peruskoulussa kuin lukiossakin ohjeistuksena, että jos unohdat kirjan (tai jotain muuta) koululle, niin joko lainaat kaverilta kirjaa, tai sitten jätät tekemättä ja saat mahdollisesti jälki-istunnon. Talonmiehen tai vahtimestarin homma ei ole availla ovia unohtuneiden kirjojen hakijoille, vaan kyllä se on jo sen ekaluokkalaisenkin opittava huolehtimaan, että oikeat tavarat on mukana. Aika monella koululla on nykyään käytössä ihan vain vartiointiliike, eli kamerat plus partio, eikä niistä todellakaan voi hakea iltaisin yhtään mitään. Ei ehkä ollut kovin kauniisti opettajalta sanottu, mutta ihan ymmärrettävää, eihän tuo välttämättä ollut illan ensimmäinen kyselijä.
 

Yhteistyössä