opetatteko te lapset siihen että auton tulee pysähtyä aina suojatien eteen ja luotatteko te itse siihen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En opeta, en. Lähinnä olen teroittanut sitä liikenteen tarkkailemista jo hyvissä ajoin. Suojatie- ylityksissä pitää olla maltillinen ja se muu ylimääräinen oheistoiminta minimoituna. Oikealle- vasemmalle- oikealle katsomiset ja molempien ajokaistojen huomioimiset, se että yksi auto pysähtyy toisella ajokaistalla kun ei korreloi sen kanssa, että toisellakin ajokaistalla tehdään niin. Turhan monta kertaa olen koululaisen kanssa saanut nähdä äärimmäisen täpäriä tilanteita.

Suojatiet OVAT vaarallisia!

Kai te autoilijatkin muistatte, että risteävällä suojatiellä on väistöVELVOLLISUUS, sen sijaan suoraan edessä olevalla suojatiellä voi päästää yli, jos haluaa.

Näitä näkee lähes päivittäin Helsingissä. Autoilijat vaan on niin...

mä olen muutaman kerran ollut se joka ajaa suojatien yli vaikka viereinen auto on pysähtynyt, se on johtunut siitä että se viereinen auto on tehnyt sen paniikkijarrutuksen siihen suojatien eteen ja mä en vaan todella ole kyennyt tekemään samaa samassa ajassa (silloin on myös torvet soinut sille pysähtyjälle)
onneksi kukaan ei ole silloin vielä lähtenyt ylittämään tietä.
eli se että pysähtyy suojatien eteen vaatii autoilijalta sen että katsoo myös muuta liikennettä, takana tulijoita..

[QUOTE="Neith";25430387]mä olen muutaman kerran ollut se joka ajaa suojatien yli vaikka viereinen auto on pysähtynyt, se on johtunut siitä että se viereinen auto on tehnyt sen paniikkijarrutuksen siihen suojatien eteen ja mä en vaan todella ole kyennyt tekemään samaa samassa ajassa (silloin on myös torvet soinut sille pysähtyjälle)
eli se että pysähtyy suojatien eteen vaatii autoilijalta sen että katsoo myös muuta liikennettä, takana tulijoita..[/QUOTE]

Jos mä saisin päättää niin korokkeita alkaisi ilmestymään jokaisen suojatien eteen.

Ruotsissa lähtee heti ajokortti ellei pysähdy päästä suojatielle astumassa ole yli. Kyllä se vaan on niin, että autoilijan pitää päästää suojatien kohdalla jalankulkija menemään.

Mutta kannattaako lapsille opettaa, että tien voi ylittää jos auto pysähtyy ja päästää hänet? Ei kannata. Nimittäin joku mulkero kaahaa kuitenkin viereistä kaistaa turboaudilla tuhatta ja sataa lapsen yli. Lapselle kannattaa siis opettaa, että on katsottava ettei miltään kaistalta tule autoa.

[QUOTE="Neith";25430387]mä olen muutaman kerran ollut se joka ajaa suojatien yli vaikka viereinen auto on pysähtynyt, se on johtunut siitä että se viereinen auto on tehnyt sen paniikkijarrutuksen siihen suojatien eteen ja mä en vaan todella ole kyennyt tekemään samaa samassa ajassa (silloin on myös torvet soinut sille pysähtyjälle)
eli se että pysähtyy suojatien eteen vaatii autoilijalta sen että katsoo myös muuta liikennettä, takana tulijoita..[/QUOTE]

Vaatii joo. Ja onnistuu kun on orientoitunut liikenteeseen. Tietää että se naapurinkin täytyy stopata ja valmistautuu siihen itse. Ei voi syyttää naapuria siitä että ei itse seuraa kokoajan. Sä tiedät että kuuluu pysähtyä.

Tallinnassa myös on nähtyt aikamoista liikennekäytöstä kaukana jalankulkijoiden kunnioittamisesta. Mut Espanjassa hämmästyin sitä että suojatietä kunnioitettiin ja koskaan ei tarvinnu arvata pysähtyykö autot vai ei. Ne antoivat tietä aina. Liikenne muuten oli aikamoistakin mutta tuo pelasi.

[QUOTE="diu";25430220]Ottakaa te kävelijätkin ne käytöstavat huomioon. Jos joku antaa tietä, niin kuuluuasiaan kiittää (nyökätä, moikata tms).
Eipä pahemmin kiinnosta tietä antaa, kun kukaan ei kiitäkään. Itse ne oiikeasti kehtaa olla kiittämättä, jos joku tietä antaa.[/QUOTE]

Mä en käsitä tällasta että pitäs kiittää jotta pääsee yli. Auton kuuluu se tehdä jos joku on menossa suojatielle. Miksi pitää kiittää sääntöjen noudattamisesta? Enkä itse oleta että mua kiitetään kun teen kuten kuuluu.

[QUOTE="diu";25430220]Ottakaa te kävelijätkin ne käytöstavat huomioon. Jos joku antaa tietä, niin kuuluuasiaan kiittää (nyökätä, moikata tms).
Eipä pahemmin kiinnosta tietä antaa, kun kukaan ei kiitäkään. Itse ne oiikeasti kehtaa olla kiittämättä, jos joku tietä antaa.[/QUOTE]

Enpä kiittele ketään muutakaan lain noudattamisesta. Autoilijan kuuluu pysähtyä jos jalankulkija on astumassa suojatielle. Ollessani yksin jalankulkijana, katson että lähestyvä auto pystyy jarruttamaan, siis riittävä etäisyys kelin huomioiden ja todellakin astun siihen eteen enkä jää odottamaan. Moni odottaa monta minuuttia suojatien laidalla ennen kuin uskaltaa mennä, mutta lain mukaan autoilija on se joka pysähtyy jos joku on astumassa suojatielle. Näin toimin itsekin ratin takana, vaadin lain noudattamista muiltakin.

Lapselle opetan että vasta sitten voi mennä yli kun autoja ei tule. Varmuuden vuoksi, lapsi ei osaa ajatella jarrutusmatkoja.

Vaatii joo. Ja onnistuu kun on orientoitunut liikenteeseen. Tietää että se naapurinkin täytyy stopata ja valmistautuu siihen itse. Ei voi syyttää naapuria siitä että ei itse seuraa kokoajan. Sä tiedät että kuuluu pysähtyä.

mä tiedän että pysähtyä pitäisi, mutta olosuhteet huomioidaan, eli jos tie on liukas, matka on lyhyt niin se paniikkijarruttelu ei ole kannattavaa.
mä pysähdyn kun selvästi turvallisen matkan päästä näen että joku on aikeissa ylittää tien, pysähtyminen onnistuu, takana tulijat pystyvät reagoimaan ajoissa ja sille jalankulkijalle on turvallista kun selvästi näkee että auto on pysähtymässä.

ajatko itse autoa ja oletko näin ollen selvillä siitä kuinka pitkän matkan auto liikkuu 50km vauhdissa sen muutaman sekunnin aikana kun tajuaa että se vieressä oleva auto teki paniikkijarrutuksen?

Tottakai opetan, että ensin katsotaan(ja odotetaan ettei autoja tule). En mene yli, ennen kuin autoja ei tule. Jos auto antaa tietä, menen vain silloin, kun se on kokonaan pysähtynyt, eikä ole toista kaistaa vieressä, josta saattaisin kuitenkin saada auton päälleni. Jotkut autoilijat kiltteinä luulevat antavansa tietä, mutta eivät pysäytä autoa kokonaan vaan vähän hiljentelevät, ja lähtevät taas kiihdyttämään ennen kuin jalankulkija on kokonaan päässyt tien yli. Rattaiden kanssa kulkiessa tuo on erityisen vaarallista, koska autoilija ei tajua, että siinä joutuu pysähtymään ja nostamaan rattaat katukivetyksen yli.

Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka jalankulkijana olisi kuinka varovainen, niin joillakin suojateillä ei ole tarpeeksi hyvä näkyvyys, eikä autoa kuitenkaan voi kuullakaan kovin kaukaa. Jos auto mutkan takaa tulee kovaa suojatielle(tai mäen takaa), niin minkäs teet? Tässä meidän ihan lähistöllä pelkästään puistomatkalla tulee jo kaksi tällaista suojatien ylitystä. Minulla on rattaissa kaksi pientä ja molemmin puolin vielä kaksi hitaasti omilla jaloillaan töpöttelevää, ja ikinä en vaarantaisi heitä ryntäilemällä suojateille miten sattuu, mutta itse en voi kaikkeen vaikuttaa.

Olen vähän ylivarovainen ihan oman kokemukseni vuoksi. 13v kun olin, niin jäin suojatiellä auton alle. Tie oli vilkasliikenteinen, ei keskikaistaletta, ja tosiaan tilanne oli mulla joka päivä se, että pakko oli vaan johonkin väliin tunkea, koska autoja tuli koko ajan molemmista suunnista. Onneksi ei käynyt kuitenkaan pahasti. Näitäkin teitä on yhä paljon, joissa saat odotella vaikka koko päivän tien reunassa, kun ei liikennevaloa ole, ja vilkas liikenne. Onneksi ei nykyisten kulkureittieni varrella juurikaan.

Tallinnassa myös on nähtyt aikamoista liikennekäytöstä kaukana jalankulkijoiden kunnioittamisesta. Mut Espanjassa hämmästyin sitä että suojatietä kunnioitettiin ja koskaan ei tarvinnu arvata pysähtyykö autot vai ei. Ne antoivat tietä aina. Liikenne muuten oli aikamoistakin mutta tuo pelasi.

Täällä Berliinissä on ihan itsestäänselvää, että auto pysähtyy ennen suojatietä. Ei todellakaan tarvi kyttäillä, että tuleeko se sieltä päälle vai ei, jalankulkijaa kunnioitetaan aina ja jalankulkija taas kunnioittaa pyöräilijöitä, joille on omat kaistat.

Oulussa joulunaikaan käydessä oli taas opettelemista siinä, että kun lähdet ylittämään niin ennemmin painetaan kaasua kuin jarrutellaan - myös liikennevaloissa. Ja ei, en todellakaan kiitä siitä, että joku noudattaa liikennesääntöjä, etenkään valoissa. Poikkeuksellisissa tilanteissa nostan kyllä kättä kiitokseksi.

Noi suojateiden ylitykset ovat kyllä koululaisille, jos ihan aikaihmisillekin, melkoista lottopeliä nykyään. Me ei edes asuta missään vilkasliikenteisessä taajamassa vaan ihan landepaukku- köpöttelykylässä mutta kummasti se kaasujalka painaa täälläkin. Vaikka on panostettu korotettuihin suojatieosuuksiin, niin kyllä se on ollut yhtä tyhjän kanssa! Henkensä edestä saat laukata tien yli...

Oman vaaratilanteensa tuo liikenteeseen sitten nämä todella arvaamattomat ikäkuskit. Siunaa ja varjele, kun kesken ajon unohtuukin poljinten paikat - mikä olikaan jarru ja mikä kaasu? Suojatien kohdalla vallankin näitä kahta poljinta arvuutellaan, kun kuitenkin halutaan näyttää kohteliaita tapoja liikenteessä karvareuhkojen nosteluineen kaikkineen. Ja sitten jo rysähtää. Ja näitä - iäkkäiden kuskien aiheuttamia - tilanteita olen saanut olla todistamassa aivan liian monta ja äkkiä niihin reagoimassa.

En edes uskallakaan ajatella esim. Helsingin tai muun rutkasti isomman kaupungin liikennekulttuuria :(.

Ja - kiittelemään autoilijaa, joka pysähtyy suojatien eteen, en suinkaan ryhdy - sen sijaan kiittelen vasta ylityksen jälkeen, että se henkilkultani, ja kenties mukanani liikkuvien lasteni ja muiden kanssakulkijoideni, säästyi. Tällä kertaa.

Yhteistyössä