ootteko toimineet näin hääkutsujen lahjatoiveiden suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talven morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Lahjalistalla on yleensä hyvin monen hintaisia esineitä, mitä voi ostaa, jotta vieraat voi itse päättää minkä hintaista haluaa ostaa. Sama pätee rahalahjaan, voi harkita minkä verran rahaa haluaa lahjaksi antaa. Mutta jos nimeät kullekin vieraalle jonkin tietyn esineen (oli se sitten uusi tai käytetty) niin minusta silloin menet tietynlaisen rajan yli siinä, että sinä määrittelet mitä ja minkä arvosta lahjaksi pitää tuoda. Se ei sitten enää ole lahja, vaan jonkinlainen maksu hääjuhlaan osallistumisesta.

mutta jos kinuaisin rahaa lahjaksi, niin kuin täälläkin monet tuntuvat tekevän niin eikö se ole ihan sama asia?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vierasko:
en mä kyllä usko että ketään harmittaisi se, ettei tarvitse maksaa häälahjasta euroakaan. törkeämpää kai se nyt ois pyytää vieraita ostamaan marimekon pussilakanat ja maksamaan ittensä kipeeksi niistä.

Juurihan tuossa ylläkin on moni antanut ymmärtää, että heitä harmittaisi saada tuollainen lahjapyyntö.

juu, niin on ja mä en sitten yhtään käsitä että miksi? eikö se rahan kinuaminenkin ole aika röyhkeää?

Omissa tavaroissa on usein valtavasti tunnearvoa tai ne on muuten mieleisiä omistajalleen. Esim. Jos vaikka toivot ystäväsi Marimekon lakanoita ja hän antaa ne sinulle vasten tahtoaan, niin saadakseen samanlaiset tilalle HÄNEN pitää maksaa maltaita ne saadakseen.

Entäpä jos ystäväsi antaa sinulle toivomasi lakanat, onko häneltä ok pyytää niitä takaisin myöhemmin syntymäpäivälahjaksi itselleen? Tai ilahtuisitko jos ystäväsi pyytäisi sinulta vaikkapa ruokapöytääsi häälahjaksi perustelunaan, että olisihan sinulta suuri panostus ostaa sellainen uutena hänelle lahjaksi?

Aivan uskomaton idea!! :laugh: Että on tullut mieleenkin.Mä kyllä loukkaantuisin tuollaisesta kutsusta ja ilmoittaisin samantien,että en todellakaan tule noudattamaan pyyntöä vaan annan sitten ihan rahaa.

Minusta tuo on mauton idea. Itse jos saisin tuollaisen kutsun niin loukkaantuisin.
Minun tavarani ovat minun tavaroitani ja jos koen tarvetta laittaa niitä eteenpäin osaan kyllä tehdä sen. Ja silloin annan ne kenelle haluan, enkä sille joka niitä itselleen vaatii.
Vaikka jotkin kupit olisi mulla käyttämättä ei se tarkoita että ne olisi mulle yhdentekevät.
Todella mautonta pyytää itselleen jotain toisen omaa.

Ja miten siinä rahaa säästää? Jos minä joudun antamaan jonkin pussilakanan pois, joudun myös ostamaan uudet tilalle. Eli rahaa en todellakaan säästä. Sen sijaan lahjalistalta voin valita jotain pussilakanasettiä halvempaa.

Rehellisesti sanottuna mie jättäsin menemättä tollasiin häihin ja luultavasti siinä vaiheessa olisi kaveruuskin koetuksella! Ei helvata, en todellakaan viittisi pyytää vierailta jotain tiettyä tavaraa HEIDÄN KOTOAAN! Täysin eri asia toivoa tiettyä tavaraa kaupasta kuin toisen kotoa!

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Lahjalistalla on yleensä hyvin monen hintaisia esineitä, mitä voi ostaa, jotta vieraat voi itse päättää minkä hintaista haluaa ostaa. Sama pätee rahalahjaan, voi harkita minkä verran rahaa haluaa lahjaksi antaa. Mutta jos nimeät kullekin vieraalle jonkin tietyn esineen (oli se sitten uusi tai käytetty) niin minusta silloin menet tietynlaisen rajan yli siinä, että sinä määrittelet mitä ja minkä arvosta lahjaksi pitää tuoda. Se ei sitten enää ole lahja, vaan jonkinlainen maksu hääjuhlaan osallistumisesta.

mutta jos kinuaisin rahaa lahjaksi, niin kuin täälläkin monet tuntuvat tekevän niin eikö se ole ihan sama asia?

Ei ole ollenkaan sama asia, koska rahasumman voi itse päättää.

Minusta olisi ainakin outoa, jos joku toivoisi häälahjaksi MINUN omia tavaroitani. Siis todella outoa. Kierrätysidea on ihan hyvä juttu, mutta vain siinä tapauksessa, että kukin voi tuoda mitä haluaa, vaikka haettuna kierrätyskeskuksesta.

Mikä on sun reaktios,jos joku ei annakaan sun toivomaasi pussilakanaa/pyyhettä/kahvikuppisettiä?Ja mikäli joku vieraista sitten pyytää häiden jälkeen tuomansa esineen itselleen vaikka syntymäpäivälahjaksi niin vietkö?

AP, kuvittele kotoasi sinulle kaikkein rakkain esine, ja sitten tilanne että joku pyytää sitä sinulta lahjaksi? Miten reagoisit? Antaisitko tuosta vain? Vai ostaisitko mieluummin vastaavan kaupasta?

Sinänsä ideana kierrätyslahja vois olla ok, mutta ei noin että määritellään etukäteen kuka tuo mitäkin.
Ei ole kierrätystä vaan ahneutta. Ja joo, kävi kyllä mielessä jo aiemmin että tää voi olla porvoosta tämä mamma, mutta siitä huolimatta vastaan että tyhmä idea.

Yhteistyössä