ootteko rakentanu pitkästä talon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rokkivosu

Vieras
Miten iso tuli, paljon meni aikaa ja rahaa?
Ja menikö hermot? teittekö ite vai palkkasitteko miehet tekee?
Mieheni haaveilee kirvesmiehenä oman talon teosta mut mua epäilyttää et miten jaksan sen raksavaiheen :whistle:

olemme tehneet. tai siis tekemässä. valmista ois tarkotus olla ensi juhannukseen mennessä ja mies itse tekee appiukon kanssa 90%sti kaiken. on aloitettu hommat reilu vuosi sitten ja rahaa tulee kulumaan joku 160-170tuhatta.
meille ei oo ollut hermoja vievää tämä mitenkään vaan kiva projeksti jota on yhdessä pitkään mietitty ja suunniteltu :)

Pitkästä tavarasta, ei pakettiratkaisua.

Ollaan.

Aloitettiin ihan aasta, eli tammikuun pakkasilla mies lähti metsätöihin puita kaatamaan.
Pääsiäisen aikoina sahattiin ja kevään korvalla aloitettiin rakentaminen.

Piirustukset tehtiin toiveittemme pohjalta, sydänmuurin ympärille. Ja rossipohjalle.
Hermoja koeteltiin monasti. Puita kun alettiin kaatamaan, huomasin olevani raskaana.... isyyslomastakin suurin osa meni miehellä rakennushommissa. Yksi palkallinen mies oli silloin tällöin remmissä mukana, joskus pitempiä jaksoja joskus lyhempiä, riippuen tilanteesta että mitä tehtiin. Mieheni on raksamies oikeastikin.

Seuraavana pääsiäisenä vietettiin tupareita. Kokoa on 150 m2 kahdessa kerroksessa.

Me tehtiin talo kappaletavarasta. Puut kaadettiin minun ja miehen vanhempien metsistä ja sahattiin ja höylättiin itse. Mieluinen talomalli etsittiin talovalmistajien sivuilta ja arkkitehti piirsi siihen tarvittavat muutokset ja mittapiirustukset. Talossa on asuinpinta-alaa hieman vajaa 140m2 ja yläkerta varaus, joten jos se rakennetaan niin sitten tulee reilu 200m2. Mies rakensi talon täysin itse, jopa uunin muurasi. Ainoastaan sähkömies kävi parina päivänä sähköhommat tekemässä. Taloon, tonttiin, ja autotalli tarpeisiin meni varmaan n.150000e

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Me tehtiin talo kappaletavarasta. Puut kaadettiin minun ja miehen vanhempien metsistä ja sahattiin ja höylättiin itse. Mieluinen talomalli etsittiin talovalmistajien sivuilta ja arkkitehti piirsi siihen tarvittavat muutokset ja mittapiirustukset. Talossa on asuinpinta-alaa hieman vajaa 140m2 ja yläkerta varaus, joten jos se rakennetaan niin sitten tulee reilu 200m2. Mies rakensi talon täysin itse, jopa uunin muurasi. Ainoastaan sähkömies kävi parina päivänä sähköhommat tekemässä. Taloon, tonttiin, ja autotalli tarpeisiin meni varmaan n.150000e

Niin ja aikaa meni tontin raivaamisesta muuttoon n.1,5v

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
En tiiä... Minua hirvittää ajatus noinkin pitkästä projektista.
mielummin ostaisin vanhan talon jota remppaisimme huone kerrallaan.
Saas kattoo ny :whistle:

sepä se vasta hermoja viekin kun jatkuvasti on joku nurkka työnalla ja siinä ois samalla kuitenkin asuttavakin. ei kyllä meille sopis yhtään =)

Meillä talo tehty pitkästä, kokoa kaikkineen selaiset 150 neliöö. Aika pitkä projekti oli koska mies teki suurimman osan itse, mie toimin hanslankarina. Ulkopuolisia ei juuri käytetty, ainoat ulkopuoliset työt tekin putkimies ja lumiesteet kävi sukulaispoika laittamassa. Appivanhukset auttoi myös paljon.

Työläämpi tuo on, mutta tietää 100% mitä talo on "syönnyt". Tehtiin itse elementit taloon ja seinät on tuplasti vahvemmat kuin markkinoilla olevat "ekotalot". Lämpö ei todellakaan karkaa minnekään, hyvin energiatehokas koti. Ja kyllä eron valmispakketti taloihin näkee monessa, jälki on paljon siistimpää ja huolitellumpaa. Totista tottahan on se että aikaa kuluu kun tekee huolella, ei hyvää omakotitaloa saa (meidän kriteereillä) kovin pikaisessa tahdissa...

Meillä ei ollut edes ajatuksissa mitään muuta vaihtoehtoa kuin tehdä pitkästä jo siksikin että saatiin puutavara omasta metsästä. Tää vaihtoehto sopii niille joilla ei ole kiire ja työkalut tosiaan pysyy hyvin kädessä.

Pitkästä tavarasta tehtiin ja mies teki yksin. Välillä toki oli talkooapua, mutta ei kuitenkaan kovin usein. Tuli viisi vuotta sitten maksamaan n. 110 000 e. Kokoa 136 neliöö.
Kaksi pientä lasta oli silloin, mutta jaksoin sen ajan sillä voimalla, että kävin vähintään kerran viikossa itse myös tekemässä jotain ja pidin siitä! Suosittelen rohkeasti tarttumaan naulapyssyyn, vasaraan ja sirkkeliin, se on hauskaa puuhaa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pitkästä tavarasta tehtiin ja mies teki yksin. Välillä toki oli talkooapua, mutta ei kuitenkaan kovin usein. Tuli viisi vuotta sitten maksamaan n. 110 000 e. Kokoa 136 neliöö.
Kaksi pientä lasta oli silloin, mutta jaksoin sen ajan sillä voimalla, että kävin vähintään kerran viikossa itse myös tekemässä jotain ja pidin siitä! Suosittelen rohkeasti tarttumaan naulapyssyyn, vasaraan ja sirkkeliin, se on hauskaa puuhaa. ;)

Niin ja aikaa meni kokonaisuudessaan n. vuosi. Syksyllä tehtiin pohjat, talvella hieman vain hommattiin tavaraa ja maaliskuussa sitten aloitettiin rakentaminen. Muutettiin syyskuussa

Alkuperäinen kirjoittaja omakoti:
Meillä talo tehty pitkästä, kokoa kaikkineen selaiset 150 neliöö. Aika pitkä projekti oli koska mies teki suurimman osan itse, mie toimin hanslankarina. Ulkopuolisia ei juuri käytetty, ainoat ulkopuoliset työt tekin putkimies ja lumiesteet kävi sukulaispoika laittamassa. Appivanhukset auttoi myös paljon.

Työläämpi tuo on, mutta tietää 100% mitä talo on "syönnyt". Tehtiin itse elementit taloon ja seinät on tuplasti vahvemmat kuin markkinoilla olevat "ekotalot". Lämpö ei todellakaan karkaa minnekään, hyvin energiatehokas koti. Ja kyllä eron valmispakketti taloihin näkee monessa, jälki on paljon siistimpää ja huolitellumpaa. Totista tottahan on se että aikaa kuluu kun tekee huolella, ei hyvää omakotitaloa saa (meidän kriteereillä) kovin pikaisessa tahdissa...

Meillä ei ollut edes ajatuksissa mitään muuta vaihtoehtoa kuin tehdä pitkästä jo siksikin että saatiin puutavara omasta metsästä. Tää vaihtoehto sopii niille joilla ei ole kiire ja työkalut tosiaan pysyy hyvin kädessä.

Sehän siinä olis et sais kerrasta hyvän kun itse tekee. Mies sen osaa ja mun isä myös et se olis kaverina. Ja en mä itekään ihan tumpelo ole.
Valmispaketti ei tuu kysymykseenkään, sehän ottaisi miehellä jo ammattitaidon päälle :D
Meillä ei tarviis olla ees iso talo. 100neliöö riittäis ja talli päälle. Pitää piruuttaan tonttia katsella ja kysellä anopilta metistä et miten jos ennakkoperintönä ottaa omansa.
Pitkässä kuusessa siis nämä suunnitelmat.

Me saatais ilmaiseksi piirustukset ja ukon duunin kautta rakennustarvikkeet halvalla.
Puut ilmeisesti miehen äitin metästä.
Me ei haluta lainaa ku max120 000 että en tiiä sit saako sillä taloa ees rakennettua.

Me saatais ilmaiseksi piirustukset ja ukon duunin kautta rakennustarvikkeet halvalla.
Me ei haluta lainaa ku max120 000 että en tiiä sit saako sillä taloa ees rakennettua.

tällä hetkellä ainakin saa. Hinnathan tosin saattaa äkkiä lähteä nousuunkin

Ei helvata... Minä oon aina ajatellu et en jaksa sitä rakennusvaihetta ja nyt oon ehkä kuitenkin alkanu ajatella et jos sittenkin :/

Ei helvata... Minä oon aina ajatellu et en jaksa sitä rakennusvaihetta ja nyt oon ehkä kuitenkin alkanu ajatella et jos sittenkin :/

positiivisellä ajattelulla pääsee jo pitkälle. :D

Juu tehtiin pitkästä. Puutavara kyllä ostettiin. Aikaa meni n.8kk. Yksi palkallinen kirvesmies hommissa n.6kk. Talon koko n.200m3, mutta yläkertaa ei tehty valmiiksi. Talo on juuri sellainen kuin halusin jokaista pientä yksityiskohtaa myöden. Hintaa tuli 145000 ja tämä sis. kahden auton katoksen ja ison varaston. Tontti ja liittymät oli valmiina. Vastaava paketti olisi tullut maksamaan pitkästi yli 200000. Hermot meinasi mennä monesti, mutta selvittiin:)

Meilläkin mun isä oli rakennusvalvojana ja kävi auttelemassa kun on rakennusmestari ammatiltaan. Lisäksi miehen kavereita kävi aina välillä auttelemassa. Meilläkään ei lainaa oo ku 110000e mut aikasempia säästöjä käytettiin ja aina ostettiin "omilla" rahoillakin jotain niin laskeskeltiin että se 150000e on varmaan kaikkineen menny. Mun mies ei edes ole alan ihminen mutta osaa rakentaa ja tekee tarkkaa ja siistiä jälkeä. Meilläkin etuna oli se että miehen työpaikan kautta saatiin tukkuhintaan lvi ja sähkötarvikkeita joten niissä säästettiin pitkä penni siihen verrattuna että ois jouduttu ostamaan jostain rautakaupasta alvien kera. Kyllähän se hermoja vaatii. Meilläkin mies teki välillä 16h työpäivää raksalla. Jäi viime kesäksi pois töistäkin että saatiin rakennus edistymään. Jos meinaa työn ohessa rakennella niin aikataulu venyy entisestään. Kyllähän se välillä oli aika ressaavaa kun meilläkin oli poika rakennusaikana alle 2v ja poika nukkui vielä kun mies aamulla lähti ja oli jo nukkumassa kun illalla tuli. Käytiin sitten aina raksalla päivällä iskää kattomassa. Itse osallistuin lähinnä maalaushommiin, joita kyllä riitti kun talo on sisältäkin melkein täysin paneloitu ja ne kaikki paneelit piti maalata 3krt ja lisäksi ulkovuori. Laskeskelin että noi 3km paneelia maalasin käsipelissä.

Meillä on semmoinen välimuotoratkaisu :D. Kirvesmiehen tyttärenä vastustan itsekin elementtitaloja, ei voinut sellainen tulla siis kyseeseenkään. Isäni on kuitenkin kuollut, eikä meillä mieheni kanssa ole tarpeeksi tietotaitoa alkaa pitkästä rakentamaan, joten valittiin Kastellin talopaketti.

Sehän on mittaan leikattua pitkää tavaraa, eli talo rakennetaan paikan päällä kuin pitkästä, mutta kaikki tarvittava toimitetaan tontille mittaan leikattuna. Pakettiin kuuluu myös villat, kipsilevyt, kattotiilet, ulko-ovet ja väliovet. Kaupan päälle saatiin saunapaketti kiukaineen.

Pystytystä ei tarvi ottaa lainkaan jos ei halua, mutta me otettiin Kastellin kautta pystytys säältä suojaan-vaiheeseen. Kattotiilet asennettiin itse ja kaikki siitä eteenpäin. Perustukset jne. tehtiin tietty itse. Yksi palkattu timpuri meillä on ja minä ja mies ollaan vähän niinkuin apupoikina siinä ohessa :D.

Tuo pakettiratkaisu on mielestäni loistava siksi että ei tarvitse ajella metsästämässä tarvikkeita (just noita villoja jne.), näkee talon alusta loppuun asti, eli todellakin tietää mitä se sisältää, kunnioitetaan pitkästä rakentamista mutta helpotetaan hiukan ja Kastellilta saa laadukkaat tarvikkeet rakentamiseen. Niin ja pohjaratkaisut on kuitenkin mietittyjä ja useimmiten hyviä, muutoksia on todella helppo tehdä jos jokin ei miellytä.

Ainoa huono puoli mitä keksin on hinta. Pitkästä rakentaminen tulee varmaan jonkin verran halvemmaksi.

Rakentaminen on toistaiseksi sujunut hyvin ja ollaan alle budjetissa. Ei ole kiristänyt hermoja, ei siltikään että asutaan karmeassa tönössä raksa-ajan. Autotallin tekeminen jätetään myöhemmäksi ja se tehdään sitten omista puista, jotka odottaa kaadettuna tontin laidalla :).

On tehty itse pitkästä. Alle vuodessahan sen ammattilainen rakentaa, mutta leipätyöstä ei toki kannata pois olla.
Hullua olisi varsinkaan ammattilaisen ostaa jotain rätti päälle -pakettia, jossa helpoimmat ja nopeimmat (ja halvimmat) työvaiheet on jo tehty ja siitä maksaa maltaita.

Ap:lle sanon, että jos miehesi jaksaa, niin mikset sinä jaksaisi, hänhän sen kovimman työn tekee kuitenkin.

Lisään vielä ap:lle että jos teillä ei ole säästöjä, niin tuo 120 000? vaikuttaa kyllä kovin peneltä budjetilta. Toki se hinta riippuu monista tekijöistä, mutta silti.

Meille tulee pieni 110 neliön talo ja budjetti on muistaakseni 230 000?.

Älkää ainakaan sitä vanhaa taloa ostako jos aattelette sitä laittaa siinä asuessa! Hirveetä sotkua....me tehtiin niin mutta onneks ennen lapsia. Oikeesti, se pölyn määrä yms vaarapaikat ois melkein lastensuojelusjuttu, jos sille meinaa lapsetkin altistaa....

Jos ei oo lapsia, sitten asia vähän eri. me asuttiin kuukausi yhdessä huoneessa (sänky, jääkaappi, mikro, tv) ja no suihkuosasto oli jo valmiina - meinas vähän pinna venyä.

Yhteistyössä