Ootteko kuulleet koskaan, että eläväisempi/vilkkaampi lapsi laitettaisiin valjaisiin päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moonlight83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Pojan ryhmässä käytetään valjaita pikkuisilla. Ihan vaan siksi, että kun ryhmässä on useampi alle vuoden vanha tai juuri vuoden täyttänyt, niin vahinkoja taatusti sattuisi jos pikkuisilla ei olisi valjaita syöttötuoleissaan. Pienet putoaisivat, kävisivät kaatamassa jonkun sopat päälleen, tms. Ja pihalla alle vuoden vanhat on usein rattaissa istumassa, koska eivät viihdy maassa (itku tulee), tädit eivät todellakaan ehdi koko aikaa pitää sylissä eikä mun mielestä kuulukaan (jos sitä haluaa, hoitakoon kotona joko itse tai palkkaamansa hoitajan avulla), ja isommat voi jyrätä päältä.

Jos hoitajia on melkein yhtäpaljon kuin lapsiakin niin heillä on tuolloin myös aikaa muuhunkin kuin keskenään jutuskeluun. Jos lapsen on istuttava sidottuna kärryissä, niin niitä kärryjä vois hoitaja myös vähän työntää tai antaa lapselle leluja kärryyn. Aika tylsää lapselle vain istua paikallaan. Jokus tuossa päiväjodissa on hoitajia ollut enemmänkin kuin lapsia, joten henkilökunnan vähyydestä ei ole kyse. Viitsimisestä vain. Ja mä jouduin laittaan lapsen hoitoon masennuksen takia, en vain huvin ja oman ajan saamiseksi.

Tyhmä kysymys, mutta mikä siinä on ongelmana että pieni lapsi sidotaan tuoliin ruokailun ajaksi? Siis kun lapsi ei itse ole siitä moksiskaan.

Mielestäni kuulostaa ihan järkevältä, päiväkodissahan noita pieniä on niin paljon että varmasti vahinkoja sattuisi vaikka hoitaja kuinka silmä kovana yrittäisi vilkuilla että jokainen istuu paikallaan. Kotona on ihan eri asia vahtia sitä yhtä tai korkeintaan kahta pikkuista.

Muutenkaan en ymmärrä tuota kohinaa valjaista vilkkaiden lasten kanssa. Jos lapsi ei itse pidä niitä alentavina, niin miksi ne aikuisten mielestä ovat niin väärin?

Meillä on pieni lievästi erityislapsi vielä toistaiseksi kotihoidossa. Ollaan pärjätty ilman valjaita sen ansiosta että minulla on aikaa seurata lapsen touhuja. Mutta kun aikanaan päiväkodin aloittaa niin mielummin toivon hänet valjaisiin kuin autonalle tai jatkuvasti otsa auki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Pojan ryhmässä käytetään valjaita pikkuisilla. Ihan vaan siksi, että kun ryhmässä on useampi alle vuoden vanha tai juuri vuoden täyttänyt, niin vahinkoja taatusti sattuisi jos pikkuisilla ei olisi valjaita syöttötuoleissaan. Pienet putoaisivat, kävisivät kaatamassa jonkun sopat päälleen, tms. Ja pihalla alle vuoden vanhat on usein rattaissa istumassa, koska eivät viihdy maassa (itku tulee), tädit eivät todellakaan ehdi koko aikaa pitää sylissä eikä mun mielestä kuulukaan (jos sitä haluaa, hoitakoon kotona joko itse tai palkkaamansa hoitajan avulla), ja isommat voi jyrätä päältä.

Jos hoitajia on melkein yhtäpaljon kuin lapsiakin niin heillä on tuolloin myös aikaa muuhunkin kuin keskenään jutuskeluun. Jos lapsen on istuttava sidottuna kärryissä, niin niitä kärryjä vois hoitaja myös vähän työntää tai antaa lapselle leluja kärryyn. Aika tylsää lapselle vain istua paikallaan. Jokus tuossa päiväjodissa on hoitajia ollut enemmänkin kuin lapsia, joten henkilökunnan vähyydestä ei ole kyse. Viitsimisestä vain. Ja mä jouduin laittaan lapsen hoitoon masennuksen takia, en vain huvin ja oman ajan saamiseksi.

Mun pojan ryhmässä on tällä hetkellä 13 lasta ja 4 hoitajaa. Vauvoja on kaksi, siis alle vuoden ikäisiä, joihin periaatteessa menisi kahden hoitajan työpanos kokonaan, jos vauvoja ei välillä istutettaisi vaunuissa ulkona tai laitettaisi matkasänkyyn lelut kourassa "talteen" siksi aikaa kun isommat viedään vessaan tms. Ei ne vauvat ole näyttäneet kärsivän, siinä ne istuu ja ihmettelee, iltapäiväulkoilussa yleensä nukahtavat toisille päiväunille. Se nyt vaan on niin, että ryhmässä on 11 muutakin lasta, jotka ansaitsevat huomiota ja hoivaa, vaikka ovatkin jo "isompia" eli 1-2-vuotiaita.
Ja on niillä lelut rattaissa, joilla leikkiä.

Tuolla ei annettu lapselle lelua, tunti on pitkä aika vain istua. Joskus ollut niinkin että lapsia 4, hoitajia 5. Eli ei siis liiallista kiirettä hoitajilla, ja mun lapsi oli tuolloin kaikista pienin 1.5v, muut olivat isoja 3v ylöspäin. matkasänkyä ei ollut lainkaan ei sisällä eikä pihalla. Joten täällä ihan vain hoitajien viitsimisestä kyse. Muualla varmasti muitakin syitä :)

Tuolla ei annettu lapselle lelua, tunti on pitkä aika vain istua. Joskus ollut niinkin että lapsia 4, hoitajia 5. Eli ei siis liiallista kiirettä hoitajilla, ja mun lapsi oli tuolloin kaikista pienin 1.5v, muut olivat isoja 3v ylöspäin. matkasänkyä ei ollut lainkaan ei sisällä eikä pihalla. Joten täällä ihan vain hoitajien viitsimisestä kyse. Muualla varmasti muitakin syitä :)

No tuossa tapauksessa vika oli kyllä hoitajissa :o |O

Alkuperäinen kirjoittaja kuutamonappi:
Tällaista haluaisin kysyä teiltä.
Onko teidän omille lapsille tai tutuille laitettu valjaita tuoliin, kun lapsi (alle 2-vuotias) ei osaa istua ruokapöydässä vaan kiinnostuu 25 kertaa muista asioista ja hyppää pöydästä pois? Ja, kiipeilee pöydälle.
Antaisitteko laittaa omalle lapsellenne?
Onko teidän mielestä oikein, että lapselta viedään vapaus liikkua? Voiko tuollaisista valjaista noin pienelle syntyä jonkinlaiset myöhemmät traumat? Vaikuttaako ne perusluottamuksen horjumiseen?

VASTAILKAA, mitä olette mieltä...

Ymmärrän turvallisuushakuisuuden ja sen, että hoitajien työ helpottuu, mutta silti en ymmärrä ollenkaan. :(

minun tuntemissa päiväkodeissa on sellaiset matalat punaiset pöydät ja tuolit lapsille, en usko, että niihin edes saa valjaita. En tiedä siis tuosta asiasta. Oma lapsi oli perhepäivähoidossa vauvana (0-2v) joten, en edes kysynyt laittaako hänet kiinni syöttötuoliin ruokailun ajaksi. Muistin kysyä aina miten on syönyt ja nukkunut, en muuta (häpeissään).

Alkuperäinen kirjoittaja kuutamonappi:
Tällaista haluaisin kysyä teiltä.
Onko teidän omille lapsille tai tutuille laitettu valjaita tuoliin, kun lapsi (alle 2-vuotias) ei osaa istua ruokapöydässä vaan kiinnostuu 25 kertaa muista asioista ja hyppää pöydästä pois? Ja, kiipeilee pöydälle.
Antaisitteko laittaa omalle lapsellenne?
Onko teidän mielestä oikein, että lapselta viedään vapaus liikkua? Voiko tuollaisista valjaista noin pienelle syntyä jonkinlaiset myöhemmät traumat? Vaikuttaako ne perusluottamuksen horjumiseen?

VASTAILKAA, mitä olette mieltä...

Ymmärrän turvallisuushakuisuuden ja sen, että hoitajien työ helpottuu, mutta silti en ymmärrä ollenkaan. :(

minun tuntemissa päiväkodeissa on sellaiset matalat punaiset pöydät ja tuolit lapsille, en usko, että niihin edes saa valjaita. En tiedä siis tuosta asiasta. Oma lapsi oli perhepäivähoidossa vauvana (0-2v) joten, en edes kysynyt laittaako hänet kiinni syöttötuoliin ruokailun ajaksi. Muistin kysyä aina miten on syönyt ja nukkunut, en muuta (häpeissään).

Enkä paheksu valjaita. Esikoinen on tullut rattaista 1-vuotiaana kaupan lattialle pää alaspäin, kun seisoi rattaissa (en ehtinyt vaintehdä mitään)

ja minulla siis vain yksi lapsi oli tuolloin. Olisi valjaat olleet paremmat kuin pelko aivotärähdyksestä ja vaikka mistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Mie oon valjaita vastaan ihan kokonaisuudessaan

Minä taas ehdottomasti niiden puolesta, noin silloin kun niille on tarvetta. Ihan vaikka oman laiskuuteni takia. Olen yötöissä ja olisi kieltämättä rasittavaa herätä harva se päivä kesken unien viemään tyttöä päivystykseen tikattavaksi. :/ On noita keskelle päivä osuvia menoja muutenkin ihan tarpeeksi, mielummin siis tyttö valjaissa ruokailujen ajan niin kauan kunnes osaa turvallisesti pysyä pöydässä istumassa.

Ei niitä valjaita tietenkään tarvi turhaan käyttää. Meidän 3v esikoinen on kuopusta mahdottomampi ruokailija. Kömpelömpi ja kumisempi tuolilla istuja jonka voi olla vaikeaakin keskittyä ruokailuun kun ympärillä on kaereitä ja muuta mielenkiintoista. Hänellä kuitenkin ruokailut onnistuvat ilman valjaita, kiitos oman hoitajan joka kerkeää istumaan kokoajan vieressä ja ohjaamaan häntä. =) Hieno homma noin, mutta tytön ryhmässä sama ei onnistu kun ympärillä on iso joukko muita 1-2v lapsukaisia ja kehenkään ei hoitaja pysty keskittymään 100%.

Meillä kotonakin on vielä syöttötuolit käytössä, en mielelläni jättäisi noita kaksin istumaan pöydän ääreen ilman niitä.

No ei kai se päiväkodissa ole sen kummempi asia kuin kotonakaan.
On kai siinä turvallisuudestakin kyse, hoitajien valvova silmä on aina pois muista lapsista, kun hakevat yhtä karkulaista takaisin pöytään.

Onko kyse siitä että lapsia ei pidetty pihalla sylissä?

Meidän lasten päiväkodissa ei ole valjaita, mutta ei kyllä syöttötuolejakaan. Ulkoilussa tyttö oli aluks rattaissa, kun maa oli jäässä eikä tyttö vielä kävellyt. Nyt ei rattaissa enää istu, kun on oppinut kävelemään.
Kotona pidetään valjaissa ruoka-aikaan, jos meinaa kiivetä tuolista. Kaikilla muksuilla on valjaat ollu, eikä nuo oo siitä raumoja saanut.

Välillä (aika usein nykyään) tilanne on että hoitajia on kaksi ruokailussa lapsia 12-16 joista pari alle 1v, 8 2-3vuotiasta ja loput 3v. Siinä sitten hoitajat syöttävät pienet ,opastavat isompia , juoksevat karkulaisten perässä ja syövät itsekin sen minkä ehtivät.
Itse en tykkää yhtään valjaiden käytöstä mutta ymmärrän että niitä joskus käytetään ihan lapsen oman turvallisuuden takia ja myös sen takia että muutkin kuin vain tämä karkulainen sais apua syömisessä.

Minusta lapsen turvallisuuden kannalta on hyvä, etta on valjaat käytössä. Onhan vyöt turvaistuimissa, pyörän istuimessa, vauvapulkassa, rattaissa ja vaikka missä muissakin...Että miksi ei syöttötuolissa? Siinä voi käydä aika huonosti, jos lapsi sieltä kumahtaa pää edellä alas... Ja se tippuminen voi tapahtua todella nopeasti, että isossa porukassa vahtiminen varsinkin mahdotonta.

laittaisin turvallisuuden vuoksi. meillä itsellä nuorimmainen oli valjaissa ruokapöydässä (tosin vähän nuorempana) niin saatoin nousta pöydästä ja piipahtaa välillä keittiössä yms.
ja sama tapaus kulki valjaissa kun liikuttiin jalan jossakin kotinurkkia kauempana.
ja ihan normaalitapaus, ei mikään adhd tai vastaava (jos joku sitä alkaa kaivaa vaihtoehtoja esille).
vapaudenriistoa ei ole jos turvallisuutta haetaan

mielestäni valjaat on hyvät jos täytyy liikkua paikassa missä on oikeasti vaarallista esim. parkkipaikat, tienvarret ym.. ja jos lapsi ei usko puhetta.
Mutta sisätiloissa ei mielestäni ole mitään syytä käyttää valjaita!!

tässä kannattaa ottaa sellainen asia huomioon että siellä päiväkodissa on enemmän lapsia kuin kotona eikä hoitajat voi yhteen keskittyä "pehmeimmin keinoin".
jos taas ei "köytettäisi" ja lapsia tippuisi päälleen lattialle, niin sitä itkettäisiin sitten tällä palstalla ja syytettäisiin hoitajia vai kuinka?

Mulla ei ole mitään tietoa päiväkodin käytännöistä noissa sitomishommissa. Aikuisia ihmisiä olen kyllä joutunut sitomaan hoitajana ja sitä kautta paljonkin joutunut miettimään sen sitomisen eettisyyttä. Joskus on vain pakko mm. mielenterveyspuolella. Se mitä tärkeimpänä pidän on turvallisuus ja valvonta niiden sitomisten kanssa. Lapsetkin on niin yllättävän ketteriä, että minkäänlaisiin valjaisiin ei missään nimessä saa jättää hetkeksikään yksin. Lapsi voi päästä sielä liikkumaan ja kuristua niihin virityksiin. Tosin päiväkodeissa on todennäköisesti kiinnitetty huomiota tämmösiin asioihin...

Yhteistyössä