Ootteko kuulleet koskaan, että eläväisempi/vilkkaampi lapsi laitettaisiin valjaisiin päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moonlight83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

moonlight83

Jäsen
04.01.2007
300
0
16
Tällaista haluaisin kysyä teiltä.
Onko teidän omille lapsille tai tutuille laitettu valjaita tuoliin, kun lapsi (alle 2-vuotias) ei osaa istua ruokapöydässä vaan kiinnostuu 25 kertaa muista asioista ja hyppää pöydästä pois? Ja, kiipeilee pöydälle.
Antaisitteko laittaa omalle lapsellenne?
Onko teidän mielestä oikein, että lapselta viedään vapaus liikkua? Voiko tuollaisista valjaista noin pienelle syntyä jonkinlaiset myöhemmät traumat? Vaikuttaako ne perusluottamuksen horjumiseen?

VASTAILKAA, mitä olette mieltä...

Ymmärrän turvallisuushakuisuuden ja sen, että hoitajien työ helpottuu, mutta silti en ymmärrä ollenkaan. :(

No mun mielestä ruokapöydästä ei pompita mihinkään, mutta ei siihen kyllä ketään pitäis sitoakaan. Kyllä se pitäis jotenkin muuten saada lapselle perille että siinä istutaan ja syödään. Mä kyl nostaisin älämölön jos mun lasta köytettäis ruokapöytään. :kieh:

meillä on kaikki kolme lasta 1-2 vuoden iässä olleet valjaissa syöttötuolissa kiinni syömisen ajan. varsinkin tää kuopus on ihan mahdoton, ei pysy peppu penkissä sekuntiakaan. jos vaihtoehtona on lapsi pää edellä lattiaan tai valjaat niin valitsen kyllä valjaat.

Luultavasti ehdottaisin itse asiaa, jos tietäisin, että päiväkodissa on sellainen ongelma. Rattaissakin käytän valjaita turvallisuuden vuoksi ja joillain lapsilla olen kotonakin käyttänyt syöttötuolissa. kaupunkireissuilla on 1-2v ollut monasti vaihtoehtona: kiltisti vieressä tai valjaat päälle.

Traumoja jää varmasti nalkutuksesta ym vähintään yhtä paljon kuin valjaista.

en ole kuullut et päiväkodissa olis näin toimittu. itse kuopuksella olen syöttötuolissa käyttänyt valjaita, mut ne oli pakko laittaa jos meenas että edes sekunniksi pystyi selkänsä kääntämään.

Alkuperäinen kirjoittaja kuutamonappi:
No hyvä että noita käytetään muuallakin. En oo vaan koskaan aiemmin kuullutkaan tuollaisista. Ja, siksi tuntuu jotenkin kauhealta. En pääsis sen ajatuksen kanssa sinuiksi millään...

Monet ihmiset ajattelivat auton turvavöistä ja lasten turvaistuimista aluksi myös noin. Silloin ennenvanhaan. :)

Kyllä meidän lapsen päiväkodissa on käytössä valjaat pienemmille noissa syöttötuoleissa. Ihan normikäytäntö, luulisin. Ja käytettiin meillä kotonakin kun lapsi kerran pääsi putoamaan tuolistaan pahasti.

Meillä kaikki lapset ovat olleet valjaissa kotona 10kk-2v välillä lapsesta riippuen. Päiväkotiin mennessään ovat sitten osanneet jo istua paikoillaan. Kotioloissa siis ihan normaali juttu, kavereillakin paljon valjaat syöttötuoleissa käytössä.

Meidän päiväkodissa noita käytetään pienten puolella, mm meidän tytöllä. Ihan hyvä juttu vaan. Neiti oppi vasta tässä vähän vajaa 1v9kk iässä kävelemään ja luonnollisesti koko liikkuminen on kömpelöä, tasapainokaan ei ikäisensä mukainen. Eli ruokailutilanteessa saattaisi helposti ihan vahingossakin touhutessaan tippua tuolilta.

Meidän vilkkaalle lapselle laitettiin hoidossa valjaat 1v 7kk ikäisenä, perusteluina olivat mm. ettei saa kiipeilemällä kaadettua kuumia lautasia toisten syliin jne. Valjaiden tarkoitus oli pitää lapsi aloillaan ruokailun ajan, ei riistää liikkumisenvapautta, vaan saada keskittymään syömiseen. Meille sanottiin että jos näyttää ettei lapsi enää syö, hänet päästetään pois pöydästä. Pari kuukautta olivat varmaan käytössä ennen kuin oppi olemaan aloillaan. Kyllähän se vähän oudolta tuntui, mutta ei lapselle jäänyt mitään traumoja, enemmänkin koin hyväksi että alkoi syömään paremmin ja siten jaksamaan iltapäivälläkin paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
No hyvä että noita käytetään muuallakin. En oo vaan koskaan aiemmin kuullutkaan tuollaisista. Ja, siksi tuntuu jotenkin kauhealta. En pääsis sen ajatuksen kanssa sinuiksi millään...

Monet ihmiset ajattelivat auton turvavöistä ja lasten turvaistuimista aluksi myös noin. Silloin ennenvanhaan. :)

Mmm...oonki koittanut ajatella, että onhan lapsi turvaistuimessakin valjaissa.
Mutku, se tuntu aluksi ajatuksena että sitä aletaan tyyliin pakkohoitamaan. Ja, ei tullut muuta mieleen, ku että mielisairaat sidotaan tuoliin. Muti, ei se ihan noin onneks oo.

mut oon miettinyt, et voiko alle 2-vuotiaalta vaatia niin paljon sosiaalisia taitoja, että se istuisi sen ryhmän kanssa koko ruokailun ajan. Kai voidaan.. Ois niin ihanaa, kun ois siunaantunut kaks rauhallista lasta. (päiväkotia ajatellen..) :D

mut oon miettinyt, et voiko alle 2-vuotiaalta vaatia niin paljon sosiaalisia taitoja, että se istuisi sen ryhmän kanssa koko ruokailun ajan. Kai voidaan.. Ois niin ihanaa, kun ois siunaantunut kaks rauhallista lasta. (päiväkotia ajatellen..) :D

Sanopas mitä siitä tulisi jos kaikki saisivat päiväkodissa mennä ja tulla niin kuin haluaisivat ...

Alkuperäinen kirjoittaja samaa miettinyt:
Kyllähän se vähän oudolta tuntui, mutta ei lapselle jäänyt mitään traumoja, enemmänkin koin hyväksi että alkoi syömään paremmin ja siten jaksamaan iltapäivälläkin paremmin.

Vähän helpottavaa kuulla!! :hug: Ku mä en ollut koskaan kuullutkaan et voitas käyttää tällaista. Ja, meneehän tämä/tuo "aivoton" vaihe onneksi ohi. Nyt on pahimmillaan päällä kyllä...

No kannattaa tosiaan ajatella järjellä, juuri noin kuin joku jo mainitsi, että autossa, pyörän kyydissä, rattaissa ja joka paikassa jossa lapsi saattaa vahingoittua niin turvallisuuden takia pidetään kiinni.
Ennemmin valjaissa kuin päivystyksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No kannattaa tosiaan ajatella järjellä, juuri noin kuin joku jo mainitsi, että autossa, pyörän kyydissä, rattaissa ja joka paikassa jossa lapsi saattaa vahingoittua niin turvallisuuden takia pidetään kiinni.
Ennemmin valjaissa kuin päivystyksessä.

Niinpä. Mut, paha ku järki ja tunteet riitelee ihan hulluna. Tai, en mä nyt tiedä enää. Ku mä luullin, et noita ei käytetä missään. En tosiaan ollut koskaan kuullutkaan. :)

Tietenkin valjaat ovat vain hyvä juttu jos pikkulapsi ei muuten pysy paikallaan syödessä! Johan siinä lapsikin tipahtelee tuoliltaan kun hyörii ja pyörii koko ajan, ei päiväkodissa kukaan ehdi lapsesta koko ajan kiinnikään pitämään.

Mun muksu viime syksynä laittoi aina maate pihalla. Ulkoili sit kärryissä valjaisiin köytettynä kun toiset leikki pihalla :/ Pieni päiväkoti, hoitajat eivät viitsineet olla jatkuvasti sitä ylös nostamassa

No jos lapsi ei usko että kun ruokaillaan istutaan paikallaan niin voi sen sinne laittaa valjailla kiinni, toinen vaihtoehto on jättää lapsi sitten ilman ruokaa, oisko se kiva?

Pojan ryhmässä käytetään valjaita pikkuisilla. Ihan vaan siksi, että kun ryhmässä on useampi alle vuoden vanha tai juuri vuoden täyttänyt, niin vahinkoja taatusti sattuisi jos pikkuisilla ei olisi valjaita syöttötuoleissaan. Pienet putoaisivat, kävisivät kaatamassa jonkun sopat päälleen, tms. Ja pihalla alle vuoden vanhat on usein rattaissa istumassa, koska eivät viihdy maassa (itku tulee), tädit eivät todellakaan ehdi koko aikaa pitää sylissä eikä mun mielestä kuulukaan (jos sitä haluaa, hoitakoon kotona joko itse tai palkkaamansa hoitajan avulla), ja isommat voi jyrätä päältä.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
No mun mielestä ruokapöydästä ei pompita mihinkään, mutta ei siihen kyllä ketään pitäis sitoakaan. Kyllä se pitäis jotenkin muuten saada lapselle perille että siinä istutaan ja syödään. Mä kyl nostaisin älämölön jos mun lasta köytettäis ruokapöytään. :kieh:

samaa mieltä.se on vapaudenriistoa jos sidotaan.
muut keinot käyttöön.

Yhteistyössä