Oonko outo, kun vierastan ihmisiä joilla on luottotiedot menny..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taidan olla outo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mä uskallan myös myöntää ymmärtäväni ap:n ajatuksia. Jos siis tiedän että jollain on "tyhmyydestä" tai välinpitämättömyydestä luottotiedot menneet.
Näinpä, luottotietojen menetys tai muu rahasotku ei voida edes selittää luonnollisilla vieteillä. Siksi parisuhteeseen kannattaa mielummin kelpuuttaa pettäjän kuin varattoman.
EN peesaa. Olen mieluummin ilman :p

Kiitos Lilli lisänimetön kun ymmärsit pointtini.

Ei mua siis häiritse, jos luottotiedot on menny lainan takauksessa tms. mutta kun kyse on juuri typeryydestä ja välinpitämättömyydestä!

No aika outoa on, viittaan siihen että harva ihminen tietää toisen luottotietojen menemisestä ellei sitten ole todella läheinen ihminen jonka kanssa voi keskustella asiasta.

Toisinaan se että on typerä ei tarkota, että on välinpitämätön. Mutta se että yrittää yrittää ja kerran vielä yrittää ja valoa ei tule kierteeseen saattaa aiheuttaa välinpitämättömyyden. Eli asenne muuttuu "väliäkö sillä on ku ei ne asiat selvii kuitenkaan".

Just.
Ja mitä jos on mennyt oman tyhmyyden takia nuorempana, mutta nykyään hoitaa asiansa vaikka luottotiedot ei nuoruuden töppäilyjen takia olekaan kunnossa? Onko sellaiset ihmiset sitten "typeriä", ö-luokan kansalaisia jotka eivät ansaitse teidän hienojen, parempien ihmisten seuraa?

Eipä siinä, henkilökohtaisesti jos tilanne tuo olisi, en noin pinnallisen ihmisen kanssa haluaisikaan olla tekemisissä. Ikävä vaan jos lapset kärsii tuollaisesta. Kun nyt typeriksi haukuttiin, niin sitähän voi jokainen nyt miettiä kauan ja hartaasti mitä se typeryys loppupeliin on...

Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Just.
Ja mitä jos on mennyt oman tyhmyyden takia nuorempana, mutta nykyään hoitaa asiansa vaikka luottotiedot ei nuoruuden töppäilyjen takia olekaan kunnossa? Onko sellaiset ihmiset sitten "typeriä", ö-luokan kansalaisia jotka eivät ansaitse teidän hienojen, parempien ihmisten seuraa?

Eipä siinä, henkilökohtaisesti jos tilanne tuo olisi, en noin pinnallisen ihmisen kanssa haluaisikaan olla tekemisissä. Ikävä vaan jos lapset kärsii tuollaisesta. Kun nyt typeriksi haukuttiin, niin sitähän voi jokainen nyt miettiä kauan ja hartaasti mitä se typeryys loppupeliin on...

Mä ainakin tarkensin, että nimenomaan ihan aikuisiällä ja omaa typeryyttä jos on tiedot menneet. Ja kyllä sitä yleensä tuppaa ystävystymään jonkun kanssa, jolla on samankaltainen arvomaailma (piha/puistotutut asia erikseen). Ja ei luottotiedot voi mennä keneltä tahansa (em. kriteerein: kunnolla aikuinen + välinpitämättömyys/typeryys). Siinä on se oma valinta kuitenkin taustalla. En lähtisi pinalliseksi haukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos Lilli lisänimetön kun ymmärsit pointtini.

Ei mua siis häiritse, jos luottotiedot on menny lainan takauksessa tms. mutta kun kyse on juuri typeryydestä ja välinpitämättömyydestä!

Mäkin kyllä ymmärsin, mitä ap ajaa takaa. On erikseen ihmiset, jotka on menettänyt luottotiedot hulttiomiehen takia jne. Mutta sitten on myös niitä jotka ei vaan välitä hoitaa asioitaan. Laskutuksessa työskennellessä aika monta kertaa kuuli kuinka vasta siinä vaiheessa joku älähtää, kun perintätoimistosta otetaan yhteyttä. Tai joku liittymä on kiinni ja monen kuukauden laskut maksamatta ja sitten itketään että mites se nyt näin.. Ja nämä ihmiset siis myöntää saaneensa laskut ja maksukehotukset jne. mutta silti suututaan kun liittymä pamahtaa kiinni. Ja monessakin tapauksessa joltain perintätoimistolta olisi välttynyt kun reilusti vain olisi soittanut ajoissa että ei pystykään maksamaan ja voisi sopia maksusuunnitelmasta. Maksusuunnitelmaa ym. tekee se osa asiakkaista ketkä välittää niistä luottotiedoistaan, vaikka rahatilanne olisikin heikko..

Mutta oikeasti siis on olemassa ihmisiä ketkä yrittää vain lakaista ne ongelmat (tässä tapauksessa laskut) maton alle.. Eräs tuttava on sellainen, kyllä se minusta kertoo hänen luonteestaan paljon. Monesti olisi rahaa lainaamassa, mutta harvalta varmaan enää lainaa saa, kun takaisin maksaminen ei onnistu ja joskus on minulle myöntänytkin että rahaa olisi ollut mutta onkin ne käyttänyt johonkin taulutelevisioon sen sijaan että olisi maksanut lainoja pois..

Mutta ihan suoralta kädeltä en vierastaisi ihmistä jolla luottotiedot mennyt, Kyllä sen sitten aika nopeasti näkee, minkälainen luonne ihmisellä on..

No mä tunnustan,että aika hyvin pitää sössiä, että saa luottotiedot menemään, mutta ethän sä ihmisestä sitä päälle näe, ja harva sitä ihan kättelyssä kertoo. Että jos ystävyys on jo niin pitkälle edenny, että sellaisen toiselta kuulee, niin mitä väliä sillä enää on :o

no kyllä muakin säälittää ihmiset joilla raha-asiat on retuperällä mutta ei se kyllä vaikuta siihen että olenko heidän ystävänsä tai saako lapseni leikkiä heidän kanssaa.

Mä nuoruudessani sössin ihan välinpitämättömyyttäni raha-asiani. Ja koska noita velkoja oli suht paljon siitä tuli kierre, kun yritit maksaa vanhoja ei rahat riittäny uusiin välttämättömiin laskuihinkaan. Nyt noista on aikaa noin 14 vuotta ja makselen nyt viimeisä velkoja pois ja luottotiedot on puhtaat vajaan kahden vuoden kuluttua. Mutta en koe olevani yhtään sen huonompi ihminen tällä hetkellä kuin muutkaan ja mulla on ystävinä samoja ihmisiä kuin tuolloin nuoruudessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
joillakin menee lottotiedeot vaan siitä että on ollut takaajana. ja kun tää lainan ottaja kuolee ( lainanottaja ei edes ostanut niilä rahoilla taloa mihin oli laina otettu) tulee kaikki takaajalle maksettavaksi. no takaaja itse jäi työtömäksi, eikä pystynyt maksamaan tätä vaelkaa (80 tuhatta markkaa, joka kasvaa korkoa koko ajan) ni luottotiedot menivät.
kyllä kaiki haluaisivat luottaaomiin vanhempiinsa, mutta aina ei sekään käy.

EI KOSKAAN EIKÄ IKINÄ MIHINKÄÄN TAKAUSPAPERIIN NIMIÄ!!! EI, EI, EI!!!!

Minun luottotiedot on päreinä, kiitos entisen aviomieheni. Sen lisäksi että hän hakkasi minua, jopa kun olin raskaana, niin että sain keskenmenoja, hän pilasi raha-asiani.
Hänellä oli, näin jälkeenpäin ajateltuna, hyvin ontuvat selitykset siitä, miksi hän ei esim saanut puhelinliittymää, osamaksulla ostettua tavaroita jne.
Ja minä maailman suurin idiootti menin halpaan.

Yhteiseen kotiimme tuli vaikka mitä tavaraa ja kalustetta, osanhan tietysti itse maksoin, mutta osan lupasi rakas aviomieheni hoitaa.

Mistäpä koskaan olisin laskuja nähnyt, ensi ja turvakodissa tuttu vieras, muutama yö kotona ja jälleen juoksin ukkoa karkuun.
Sosiaalitoimisto sijoitti minut, omasta pyynöstäni, tietynlaiseen turva-asuntoon, mutta mies sai selville missä olen, ja pakkasin kamat.
Kavereilla, turvakodissa, nuorisokodissa, toisessa kaupungissakin, kuuden kuukauden pako.

Minulla ei ollut osoitetta, pelkästään reppu jossa oli vaatteitani.
Ikuinen pelko ystävänäni.

Näinkin voi käydä, nyt luottotiedot menetetty, ja maksan vieläkin tästä avioliitostani.

Mä en kyllä edes tiedä, missä kunnossa tuttavieni luottotiedot on. Ei mulla ole mitään käyttöä sellaiselle tiedolle ellen sitten suunnittele raha-asioiden yhdistämistä jonkun kanssa (siinä tilanteessa toki olisin kiinnostunut siitä, onko luottotiedot kunnossa ja jos ei, niin miksi ei).

Enpä kysele ensimmäiseksi lompakon paksuutta taikka ollaankos luottotiedon menettäneitä.
Jos mulla olisi kaveri kuka ei lapselleen pystyisi esim.korvatulehdukseen rahanpuutteen takia lääkkeitä ostamaan,ostaisin minä ne.
Rahan lainaaminen muuten ehkä saattaisi olla hieman heikommalla,jos siis syy olisi oma välinpitämättömyys luottotietojen menetykseen.

Mä todellakin vierastan kaltaisiasi ihmisiä, siis onko tässä maailmassa raha ja muut toisarvoiset asiat niin tärkeitä, että ihmistä niiden takaa ei edes haluta nähdä!?!? Mitäs se sun takamustas kutittaa, jos toisella on luottotiedot menny? Eri asia, jos olisitte perustamassa yhteistä yritystä tai jotain muuta, jossa asialla olisi merkitystä. Mua oikeasti suututtaa tollanen ihmisten lokerointi.

Aika jännää, että noin moni vieroksuu ihmisiä joilta luottotiedot menneet. Ja tuo meni kyllä jo ihan yli mun ymmärryksen, että joku ei antaisi lastensa leikkiä sellaisen perheen lasten kanssa jossa vanhemmilta luottotiedot menneet :o Ettehän te luultavasti edes tiedä asiasta. Harva kailottaa päiväkodissa tms että meiltä on sitten luottotiedot pois, juoskaa karkuun ken tahtoo.

Joo ja meiltä EI ole kummaltakaan luottotiedot koskaan menneet, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Jotain voi sattua, yllättävää. Ei siihen välttämättä paljoa tarvita. Ystäväperheeltä meni luottotiedot ja talo alta... joutuivat tekemään yllättävien home/vesivaurioiden vuoksi ison remontin taloonsa ja tämän myötä lainaerät nousivat huimasti. Kun vielä samaan aikaan sattui muitakin ikäviä rahareikiä niin se olikin sitten siinä...

En todellakaan oleta, että tavallisella talliaisella olisi kaiken aikaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja sukanvarressa... Ja jos ei ole niin kyllä ne luottotiedot voi joskus mennä. Yrittäjältä voi työt vähentyä, työt voi loppua keltä tahansa muultakin vaikka olisi vakituisessa työssä, voi todellakin tulla yllättävä iso remontti, joku perheenjäsen voi sairastua, voi tulla uupumusta eikä enää kykene kunnolla töihin tms.

Tietenkin kun lainaa ottaa, pitäisi jättää siihen vähän ilmaa, jotta normaaleista satunnaisista isommistakin menoeristä selvitään. Mutta en todellakaan ketään ala vieroksumaan sen vuoksi jos noin on päässyt käymään :o

Ootteko nyt hei ihan tosissanne?

Alkuperäinen kirjoittaja jenni1:
Ei se luottotietojen meneminen tarkoita, että ihmiset ovat huolimattomia rahankäyttäjiä... Voivat mennä monista eri syistä.

Ja miksi ihmeessä se voi ketään muuta vaivata kuin kyseistä ihmistä itseään? :o Jo on aikoihin eletty, jos ap:llä ei tosiaan ole muita ongelmia, kuin antaako lastensa leikkiä sellaisten lasten kanssa joiden vanhemmilla ei ole luottotietoja...

Huhhuh...

Juuri näin!Ei oo tapana tarkastaa uusien tuttujen luottotietoja enkä oo muuten ekana kyselemässä ammattiakaan niinku jotkut.Ihminen itse on se tärkein,hänen ajatuksensa ja mielipiteensä.Miksi näiden syiden pitäs ystävystymiseen vaikuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Mä todellakin vierastan kaltaisiasi ihmisiä, siis onko tässä maailmassa raha ja muut toisarvoiset asiat niin tärkeitä, että ihmistä niiden takaa ei edes haluta nähdä!?!? Mitäs se sun takamustas kutittaa, jos toisella on luottotiedot menny? Eri asia, jos olisitte perustamassa yhteistä yritystä tai jotain muuta, jossa asialla olisi merkitystä. Mua oikeasti suututtaa tollanen ihmisten lokerointi.

ei voisi paremmin sanoa.

kyllähän se jotain ihmisestä kertoo, mut niin kertoo moni muukin asia. Itse en vois luottaa ihmiseen joka esim pettää puolisoaan tai on väkivaltainen, enkä haluis varmaan olla kovin läheisissä väleissäkään. Myös runsas alkoholinkäyttö ei anna kovin positiivista kuvaa, eikä tupakointi, oikeesti miten voi huolehtia muistakaan asioista, jos ei edes omasta terveydestään! se on vähän mitkä asiat kellekin on niitä tärkeitä!

Yhteistyössä